De mest dynamiska högtalarna, vilka är de?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-18 18:41

Bild

Tja, min måttståck är en Opera eller en symfoni återgiven med full storskalig autentisk realism på både nivå och rumslighet. Med symfoniorkestern är det på detta viset att då fff spelas så växer orkestern och blir fylligare och fortet lyfter i salen och detta sker även då t.ex. Birgit Nilsson sjöng i Electra.

Vill man att detta skall hända i återgivning så är ribban satt ganska högt.

Kvar finns ingenting :( Inte nått. Därefter kommer ingenting och sedan kommer de gamla stora Beveridge med tillhörande basar. Elektrostater alltså + dynamiska basar 8O 8)

Och de vinner på storskaligheten som inte krymper i fff. De har cylindrisk vågutbredning och tappar mindre med lyssningsavstånd.

Jag har aldrig hört någon dynamisk linjekälla som ens varit i närheten då man spelar symfoniorkester där musiken är med mycket stråkar och speciellt violiner. Då tackar violinerna för sig och övergår till att bli som sylvassa pilar med eld på spetsarna. Även hornsystem som Klipschhorn får kasta in handsken. Då det gäller pukor och trumpeter så hänger Klipsch med.

Ett annat system som kommer därefter och som kan spela på hyfsad nivå då det gäller orgel och jazz är Wilson Audio WAMM, men stor symfoniorkester blir problematiskt eftersom storheten inte finns med.

TAD spelar på bra vid mindre besättning men någon symfoniorkester är det inte tal om.

Bo Hansson i Karlskoga hade ett system som spelade viss musik med realism och speciellt då bashornet fick briljera.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-19 00:00

perstromgren skrev:Själv brukar jag slå upp orden i en (etymologisk) ordbok; NE i mitt fall. Funkar fint för mig.

Jag föredrar att konsultera många etymologiska ordböcker, och påfallande
ofta så finner jag att NE är den som jag finner minst intressant i. Fast jag
är ju å andra sidan så lat att jag för det mesta konsulterar bara mitt minne.

Det är lättare. Och snabbare går det ju också, speciellt om jag inte hittar
något. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-19 00:25

Problemen är väl vanligast då mottagaren inte ens kommer att tänka på att han kanske inte förstår.
Han tar för givet att han förstår, fast han kanske inte gör det, och så fortgår processen med deltagarnas ovetande om varandras betydelselägganden i orden.

"Har alla förstått?"

"Yepp, solklart!"

:wink:

Hur ofta får man därefter kontrollfrågan:
"Jaha, och vad har du förstått? Beskriv, så jag blir (mer) säker!"

"Jag förstår precis vad du menar!" är en annan klassiker.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-19 00:29

Strmbrg skrev:Problemen är väl vanligast då mottagaren inte ens kommer att tänka på att han kanske inte förstår.
Han tar för givet att han förstår, fast han kanske inte gör det, och så fortgår processen med deltagarnas ovetande om varandras betydelselägganden i orden.

"Har alla förstått?"

"Yepp, solklart!"

:wink:

Hur ofta får man därefter kontrollfrågan:
"Jaha, och vad har du förstått? Beskriv, så jag blir (mer) säker!"

"Jag förstår precis vad du menar!" är en annan klassiker.

Jag förstår precis vad du menar! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-19 09:58

sportbilsentusiasten skrev:
perstromgren skrev:Jämförelsen mellan hifi och PA i det här sammanhanget haltar en smula, vill jag hävda. Även om man skulle kunna visa att man har identisk dynamiskt förlopp i ett PA-system som hemma hos Subben, så känns PA-systemet pampigare. Att man vet att bastrycket är detsamma över halva Småland går nog inte att bortse ifrån! Detsamma gäller jämförelsen med hörlurar, där det är rätt billigt att åstadkomma basnivå vid 20Hz. Man blir inte alls så överväldigad av ett par sådana, som om man står på en gigantisk gräsmatta och upplever samma sak.

Jo, jag vet att hörlurarna inte ger någon påverkan på huden, men ni förstår vad jag menar.

Skulle hävda att PA-systemet låter så bra inte har att göra med själva PA-systemet, utan SIGNALEN den matas med. (dvs livemusik)

Har ni aldrig hört skillnaden då någon sätter på "pausmusik" från en CDspelare eller dyligt? Allt dör! musiken...dynamiken...ja allt.

Dvs hela skillnaden är ju insignelen.

Ni som tvivlar, anslut en elgura till försteget hemma i v-rummet och plinga lite svagt på strängarna för att sedan dra upp potten på guran o dra ett reält ripp riff. Hoppas ert hifisystem pallar :wink:
Kan bli en jäkla dynamik!

Och jag hävdar annorlunda. Live- spelningen på en PA- rigg och dess upplevda dynamik beror enligt min uppfattning på :

1: mindre kompression än på cd- musiken.
2: "du ser framförandet och blir mindre kräsen på ljudet, därmed ".
3: betydligt högre volym live, än då cd spelas i pausen. Den cd- musik som spelas är dessutom i nästan 100% sannolikhet utsatt för " loudness race".

4: spelar du in live- bandets framförande på en dat, så låter det exakt likadant ( minus synintrycken ) som det gjorde live.

5: att det låter dynamiskt med en gitarr direkt in i hifianläggningen beror på att du inte har en massa effekter ( som vid en cd- produktion) ,kompression, limiting, eciters mm, mm.

Spelar du in samma gitarr på en dat- spelare så låter det lika dynamiskt från den, som det gör direkt in i stereon.

De slutsatser man kan dra av detta är att insignalen visst spelar roll, men att det inte beror på att cd- systemet skulle vara dåligt, utan på hur signalen behandlas.

Kom ihåg att en cd- produktion topplimiteras och komprimeras för att låta bra med spotify i kökshögtalarna- inte genom den stora PA- anläggningen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2011-06-21 22:08

Richard skrev:

Kom ihåg att en cd- produktion topplimiteras och komprimeras för att låta bra med spotify i kökshögtalarna- inte genom den stora PA- anläggningen.

Dock inte alla cd produktioner. Det finns faktiskt bra inspelningar också, även om de inte är så många.

Min egen erfarenhet av pa anläggningar är att av alla konserter jag varit på under åren,(och det är rätt så många) så är det ytterst få, där ljudet varit riktigt bra.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-06-21 22:26

verdad skrev:Richard skrev:

Dock inte alla cd produktioner. Det finns faktiskt bra inspelningar också, även om de inte är så många.

Min egen erfarenhet av pa anläggningar är att av alla konserter jag varit på under åren,(och det är rätt så många) så är det ytterst få, där ljudet varit riktigt bra.

Min uppfattning av ett antal koncerter är, ju mindre scen och mindre rigg, desto bättre ljud.
Finns det något värre än att stå till vänster framför en jättescen och bara höra vänster kanal...?
Har t.ex varit på Sweden Rock i tio år. Det är ganska allmänt kasst ljud, men i tälten är det ju alltid bäst.
I år fanns det inget tält, utan det var en pyttescen istället.
Kalasljud. :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-06-22 08:32

Det finns inget så dynamiskt som en symfoniorkester, från ett knappt hörbart "pling" på en triangel till fullt ös på allting i ett tutti. Jag kan inte tänka mig att det existerar ett högtalarsystem som klarar den dynamiken.

Men det mest dynamiska jag har hört, tror jag, var något som Bo Hansson visade upp en gång. Det var massor med bredbandselement på en öppen baffel. Dom var nog ganska kortslagiga men ytan blev så stor att massor av luft kunde flyttas på. Sen fanns några kompletterande diskanter också, men jag minns inte vad det var eller hur de satt.

Rätt intressant förresten att TAD, som ju är en väldigt konventionellt konstruerad högtalare vad jag begriper och av ett stort kommersiellt fabrikat nämns i detta sammanhang. Annars handlar det ju mest om exotiska mer eller mindre hembyggda horn eller produkter av smala entusiastföretag typ INO.

Infinity Kappa 9 nämndes också nånstans i tråden. Dessa monster kan nog leverera dynamik, men då behövs ett privat kärnkraftverk. Infinity tillverkade ju också (eller visade upp i alla fall) system med hela väggar av bashögtalare samt rader av mellanregisterbandelement och dito diskant. De bör ha kunnat prestera dynamik.

Sen kan jag inte låta bli att erinra mig en elektronisk konsert jag hörde i forntiden på Moderna Museet. Man hade släpat dit massor av OA-6 (tror jag), säkert minst 20, och det lät både svagt och extremt starkt och samtidigt rent minns jag.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-22 08:52

De OA6:orna ingick i inredningen och kanske delvis som permanent installation i utställningen. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-06-22 10:07

mapem skrev:Det finns inget så dynamiskt som en symfoniorkester, från ett knappt hörbart "pling" på en triangel till fullt ös på allting i ett tutti. Jag kan inte tänka mig att det existerar ett högtalarsystem som klarar den dynamiken.

Det tror jag men det krävs såklart kapabla högtalare och kraftiga slutsteg.

Största problemet med att ge realism av symfonisk orkester i ett lyssningsrum är begränsningarna i en stereouppsättning och rumsakustik.

Diffusljudfältet i en konsertsal samt alla gazillioner reflexer från olika håll lämpligt i tid och riktning är en stor del av hur det låter och att få till det i ett litet rum kräver en del.. :)

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-22 10:13

Piotr skrev:
Diffusljudfältet i en konsertsal samt alla gazillioner reflexer från olika håll lämpligt i tid och riktning är en stor del av hur det låter och att få till det i ett litet rum kräver en del.. :)

/Peter

Va? Är det inte bara och dämpa bort dem allihopa, menar du?
Sen kan man ju inbilla sig att man sitter lååångt bak...i en madrasserad loge med en liten öppning mot scenen.... :twisted:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-22 10:42

mapem skrev:Det finns inget så dynamiskt som en symfoniorkester, från ett knappt hörbart "pling" på en triangel till fullt ös på allting i ett tutti. Jag kan inte tänka mig att det existerar ett högtalarsystem som klarar den dynamiken.

Men hur starkt är ett fff från en stor symfoniorkester (med samtidigt bankande på pukor och gran cassa) vid en "normal" lyssningsplats i en konsertsal? Det överstiger väl knappast 110 dB? Räcker det inte då (i princip) att anläggningen klarar att återge 110 dB hyfsat lågdistorderat? Och även om långt ifrån alla anläggningar klarar detta, så är det väl ändå inte extremt ovanligt heller? Eller tänker jag fel?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-22 11:03

MichaelG skrev:

Men hur starkt är ett fff från en stor symfoniorkester (med samtidigt bankande på pukor och gran cassa) vid en "normal" lyssningsplats i en konsertsal? Det överstiger väl knappast 110 dB? Räcker det inte då (i princip) att anläggningen klarar att återge 110 dB hyfsat lågdistorderat? Och även om långt ifrån alla anläggningar klarar detta, så är det väl ändå inte extremt ovanligt heller? Eller tänker jag fel?

Hälsn. Michael

Jag tror att du tänker helt rätt. Hur är det - brukar publiken sitta med hörselskydd på när synfoniorkestern spelar upp? Det är nog lätt att missuppfatta den upplevt stora dynamiken med därför också höga ljudtryck.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-22 12:03

Det är flera på forumet som har möjligheter att klara av den dynamik och SPL och fortfarande ha en hel del headroom kvar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-22 12:13

subjektivisten skrev:

Det är flera på forumet som har möjligheter att klara av den dynamik och SPL och fortfarande ha en hel del headroom kvar.

Säg någon som kan återge en vaktparad som den låter i verkligheten m.a.p. dynamik och SPL. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-22 12:16

Jag tror ingen kan det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-22 12:18

men det beror väll inte enbart på dynamisk begränsning, e väll till mycket stor del det faktum att vi spelat i ett rum som ställer till det och att vi spelar upp med 2st högtalare.

har jag fått för mig i alla fall... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-22 12:21

DVD-ai skrev:men det beror väll inte enbart på dynamisk begränsning, e väll till mycket stor del det faktum att vi spelat i ett rum som ställer till det och att vi spelar upp med 2st högtalare.

har jag fått för mig i alla fall... :)

Hur menar du att rummet påverkar dynamiken. Vi antar att ditt rum inte befinner sig två meter från en motorväg eller har märkbart störande andra bakgrundsljud.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-22 12:30

Ne men jag menar att sättet som ljud beter sig i ett rum JUhh är helt annat än "ute i det fria" :)
Ljud beter sig ju alltid som ljud, men jag syftar på sättet som det i ett rum stutsar runt och förstärkt/ släks ut på diverse ställen osv..

Alltså man får liksom inte samma upplevelse i ett rum som ute i det fria, hur skulle vaktparaden låta i ditt vardagsrum..?! :)

Så menar jag ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-22 12:33

DVD-ai skrev:Ne men jag menar att sättet som ljud beter sig i ett rum JUhh är helt annat än "ute i det fria" :)
Ljud beter sig ju alltid som ljud, men jag syftar på sättet som det i ett rum stutsar runt och förstärkt/ släks ut på diverse ställen osv..

Alltså man får liksom inte samma upplevelse i ett rum som ute i det fria, hur skulle vaktparaden låta i ditt vardagsrum..?! :)

Menar du att du tror att man kan återskapa vaktparaden med en ljudanläggning utomhus?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-22 12:38

DVD-ai skrev:Ne men jag menar att sättet som ljud beter sig i ett rum JUhh är helt annat än "ute i det fria" :)

Om vi håller kvar vid dynamik. Anser du att ett lyssningsrum skulle kunna ge samma känsla av dynamik som vaktparaden live kan? Samma för hörlurar? Vi bortser från klang och efterklang och bara pratar dynamik.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-22 12:39

kanske lättare ?!

Men samtidigt bara 2st högtalare som ska försöka återskapa alla ljudpunkter och deras "vågformer" från respektiva punkt så känns som att det ändå blir "omöjligt". Men med någon variant med lika många högtalare som instrument och placerade på rätt ställe och spelandes utomhus.

Då kanske ?! :)

Jag tycker i alla fall att det är skillnad på att höra "projicerade ljud" och att höra ljud direkt från högtalaren.
I alla fall när det bli många punkter samtidigt så blir dom svårare att skilja på dom, om dom är projicerade än om dom är "fasta punkter"

Sedan så har det väll något med den "totala vågforman " att göra hur det låter, något som jag jag inbillar mig att det påverkar mycket av om man är utomhus eller inomhus..?!

NU spånar jag friskt och bara funderar på vad jag egentligen menar, men det jag vet är att jag menar att jag tror att mycket just "upplevelsen" förstörs av att man befinner sig i ett litet rum och att man ska försöka spela upp via endast 2st ljudpunkter.

Så det så :D
Senast redigerad av DVD-ai 2011-06-22 12:45, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-22 12:42

Flint skrev:

Om vi håller kvar vid dynamik. Anser du att ett lyssningsrum skulle kunna ge samma känsla av dynamik som vaktparaden live kan? Samma för hörlurar? Vi bortser från klang och efterklang och bara pratar dynamik.

Jo det vill jag mena, det har jag själv upplevt, men jag kan inte hävda att jag inte gjort någon noga jämförelse...

Men jag har upplevt dynamik och "tryck" på samma sätt i en stereo som den man får av en av en vaktparad på nära håll.

Dock så blir det inte lika "pampigt" och man får inte den där "WOW" känslan ändå... och det tror jag beror på att det är ett rum med i bilden och som jag skrev också för få ljudallstrande punkter.
Sedan är det något mer som inte blir "äkta" i det fallet, precis som med orkestrar, det fattas något när man spekar upp via stereo.

Jag skyller det på upptagningar, rum och 2st högtalare :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-22 13:10

KarlXII skrev:Säg någon som kan återge en vaktparad som den låter i verkligheten m.a.p. dynamik och SPL. :)

Symfoniorkester var det. Sen tror jag att David A fixar en vaktparad med lätthet. Eller menar du att en vaktparad skapar mer än 140 dB vid lyssningsplatsen?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-06-22 17:07

Flint skrev:
MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Jag tror att du tänker helt rätt. Hur är det - brukar publiken sitta med hörselskydd på när synfoniorkestern spelar upp? Det är nog lätt att missuppfatta den upplevt stora dynamiken med därför också höga ljudtryck.

Jo visst kan man spela starkare än en symfoniorkester, det vet jag mycket väl, men kan man i samma anläggning återge det knappt hörbara svagaste ljudet, kanske inte en triangel, men tänk er ett mycketsvagt stråkdrag på en ensam violin, pppp eller så. Utan komprimering och utan hörbart brus. Jag tvivlar. Men överbevisa mig gärna, jag har inget emot om det finns en sån utrustning.

Nä publiken brukar inte ha hörselskydd men det har hänt att jag önskat det någon enstaka gång när jag suttit nära. Många musiker har det. Dels finns det sådana på stativ fullt synligt framför brasset och slagverket, dels har en del av musikerna hörselskydd i smyg.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-22 17:12

mapem skrev:Jo visst kan man spela starkare än en symfoniorkester, det vet jag mycket väl, men kan man i samma anläggning återge det knappt hörbara svagaste ljudet, kanske inte en triangel, men tänk er ett mycketsvagt stråkdrag på en ensam violin, pppp eller så. Utan komprimering och utan hörbart brus. Jag tvivlar. Men överbevisa mig gärna, jag har inget emot om det finns en sån utrustning.

Det kan man, om inspelningen och ens egna rum och anläggning medger det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-06-22 18:06

subjektivisten skrev:
mapem skrev:Jo visst kan man spela starkare än en symfoniorkester, det vet jag mycket väl, men kan man i samma anläggning återge det knappt hörbara svagaste ljudet, kanske inte en triangel, men tänk er ett mycketsvagt stråkdrag på en ensam violin, pppp eller så. Utan komprimering och utan hörbart brus. Jag tvivlar. Men överbevisa mig gärna, jag har inget emot om det finns en sån utrustning.

Det kan man, om inspelningen och ens egna rum och anläggning medger det.

Var kommer rummet in i detta sammanhang? Störnivå eller något annat?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-22 18:43

Ja, bakgrundsbrus och efterklang förstör ju dynamiken.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-25 22:16

mapem skrev:
Flint skrev:
MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Jo visst kan man spela starkare än en symfoniorkester, det vet jag mycket väl, men kan man i samma anläggning återge det knappt hörbara svagaste ljudet, kanske inte en triangel, men tänk er ett mycketsvagt stråkdrag på en ensam violin, pppp eller så. Utan komprimering och utan hörbart brus. Jag tvivlar. Men överbevisa mig gärna, jag har inget emot om det finns en sån utrustning.

Visst kan man det, det är inte ens särskilt svårt. Varför skulle man inte
kunna det?

Och vad menar du med att återge de mycket svaga ljuden "utan kompri-
mering"? Det är att återge starka ljud utan komprimering som kan vara
svårt.

Och har du uppfattningen att det skulle vara normalt att man på publik-
plats i ett konserthus kan höra vad alla som spelar, spelar? :o

Jag vet inte på vad du baserar dina förmodanden, men de ger mig intryc-
ket att du inte är en van konserthusbesökare. Stämmer det?

mapem skrev:Nä publiken brukar inte ha hörselskydd men det har hänt att jag önskat det någon enstaka gång när jag suttit nära. Många musiker har det. Dels finns det sådana på stativ fullt synligt framför brasset och slagverket, dels har en del av musikerna hörselskydd i smyg.

Det finns en signifikant skillnad mellan musikerpositionerna (speciellt då de
som sitter framför brasset) och publikplatser, och det är att i princip alla
publikplatser är längre från orkestern än rumsradien. Detta ger upphov till
ett rätt intressant fenomen, nämligen att det för det mesta faktiskt är
ungefär lika starkt överallt, alltså INTE nämnvärt starkare när man sitter
nära.

Det ovanstående är inte en teoretisk förmodan, utan jag har mätt upp
ljudtrycket väldigt många gånger i olika konserthus, på olika platser, på
olika avstånd från orkestern.

- - -

Att det man hör från rätt många anläggningar är så långt ifrån ursprungs-
upplevelsen beror på många olika saker. Men nästan alltid handlar det om
en kombination mellan:

1. Stereosystemets okompenserade begränsningar,

2. Att alldeles för många inspelningar är sämre än de skulle kunna vara,

3. Apparaterna klara inte det dynamiska utrymme som behövs.

Den andra kan man inte göra så mycket annat åt, om man vill spela de
fonogram som har de tolkningar som man gillar bäst. Men nummer 1 och 3
kan man faktiskt göra något åt eftersom stereosystemfelen kan kompen-
seras, i varje fall till viss del, och man kan även försöka välja en anlägg-
ning som klarar det dynamiska utrymme som krävs för att inrymma en
symfoni-orkester, även om man då självklart inte kan välja vilken som helst
och det finns en hel del man måste ta hänsyn till.

Hur stort är då detta utrymme, undrar kanske någon?

Det kan jag svara på.

Det man som regel uppnår i RMS-peak-nivå från en symfoniorkester som
spelar FFF är 105 dB på publikplats. För att nå det måste högtalarna spela
ungefär 10 dB starkare på en meters avstånd, om lyssningsplatsen är ett
normalt vardagsrum. Men högtalarna får dels hjälp av varandra och lite av
rummet. Vid låga frekvenser hjälper högtalarna varandra med ungefär 6 dB
(om allt är väl) och det är där de största excesserna ofta ligger. Men som
kuriosa kan nämnas att de hjälper varandra bara 3 dB vid lite högre frek-
venser.

Så, 115 dB - 7 dB = 108 dB.

En normalkänslig högtalare ligger runt 86-87 dB, vilket alltså betyder att
man behöver en förstärkare som levererar 21-22 dB mer än en W, alltså
125-160 W.

Vill man ha marginal på 3 dB behöver man en dubbelt så stor förstärkare.
Alltså en på 250 - 320 W.

Men då uppstår en ny fråga:

- - -

KLARAR HÖGTALAREN DETTA?

Toppeffekter om över 100 W klarar de flesta högtalare utan att gå sönder,
så länge programmaterialet är rimligt dynamiskt.

Men det är rätt så sällsynt med högtalare som klarar mer än 10 W vid alla
frekvenser, utan att drabba ljudet illa med distorsion och kompression. :?

Så frågan är - hur mycket komprimerar de där högtalare som man har, med
känslighet om 86-87 dB, om man utsätter dem för dessa effekter?

- - -

Det skiljer AVSEVÄRT mellan olika högtalarkonstruktioner. De flesta är all-
deles på tok för dåliga (med avseende på dynamiskt utrymme) för att man
skall kunna påstå att de kan återge en symfoniorkester som spelar FFF.

Andra klarar av det utan några större problem. Vissa, mycket få, gör det
faktiskt så lätt att de bara spelar på strax över tomgång fortfarande vid
sådana nivåer.

Allt detta behöver man sätta sig in i, och därtill ens egna preferenser och
krav, om man vill kunna göra ett insatt val.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2011-06-27 00:56

dynamik i all ära :) ordet används oftast i fel term..
som musiker & gitarr-rörförstärkarbyggare så pratar jag dynamik i max sving i nivåer... dvs dynamik är ej ett elektroaukustiskt fenomen utan en angivning av hur rent en signal kan förstärkas innan klippning... o detta utan förvrängningar

dynamiken kan hindras av dålig elektronik = dålig signalkälla
typ= spotify ( jo att använda spotify ger alldrig full dynamik) det är en komrimerad källa.. likaså ger även en cd spelare en komprimerad signal...

den enda signalkälla som ger fullt spectra är nog VINYLSPELAREN såvida att riia steget är rätt konsturerat..

jag har noga lyssnat på många plattor på VINYL o sen samma plattor på spotify / cd... o jag både hör skillnaden o känner den...

tyvärr så uppskattar jag inte tillex : The Beatles på varken cd/spotify utan då krävs det vinyl!!
även annan äldre hårdrock o rock gör sig bäst på vinyl skillnaden är enorm det finns en luftighet i vinylen som komprimeras bort på både cd/spotify

o det är just komprimeringen som tar bort dynamiken

tyvärr så verkar all modern musik vara komprimerat till max... lyssna noga på tillex trummorna i vad som helst som är nyligen inspelat vad en hittar så är allt komprimerat tillmax i mixen virveln låter inte virvel.. utan bara nåt puffljud i dem flesta mixar man hör... sätt sen på tillex led zeppelin/black dog givetvis på LP så vet ni vad jag menar ... där finns det dynamik på allt !!!!

tillägg :
ner det gäller effekt så finns det en parameter som jag eftersöker o som jag tycker det som avgör om en stärkare klarar att driva svåra laster
det är DÄMPFAKTORN... vrider man på volymen med en stärkare som har dålig dämpfaktor så tappar stärkaren kontrollen på baselementet ganska snabbt... o då låter det skit.. trots att det kan finnas 500 watt enligt uppgifter tillgängliga...
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi