Ytmonterat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vill ni ha ytmonterade komponenter i er HiFi?

Ja det finns bara fördelar.
18
75%
Nej, nackdelarna överväger eventuella fördelar.
6
25%

Antal röster : 24

Användarvisningsbild
kris10an

Ytmonterat?

Inläggav kris10an » 2011-06-25 09:39

Är det bra eller dåligt? För och nackdelar? Finns det ljudmässiga och hållbarhetsmässiga fördelar med att kretskorten till större delen är ytmonterade, eller enbart prismässiga (t ex billigare automatiserad tillverkning, eller billigare komponentkostnad)?

Användarvisningsbild
kris10an

Re: Ytmonterat?

Inläggav kris10an » 2011-06-25 09:45

Det skulle med ett tredje val: Spelar ingen roll då det inte gör någon skillnad.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-06-25 16:38

I hifisammanhang gör det ingen skillnad.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-25 17:44

Jax skrev:I hifisammanhang gör det ingen skillnad.
Varför inte det?
// B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-25 19:16

Vem bryr sig, är det inte resultatet som är det viktiga, eller framförallt hur de konstruerat?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-06-25 20:21

Är det inte som vanligt att det finns både för o nackdelar? Man bör konstruera bra efter den teknik man bestämt sig för så blir det bra resultat.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2011-06-25 22:04

Fördelen med ytmonterat måste väl vara att det går åt mindre metall=miljövinst.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-06-25 22:09

Ytlighet har aldrig varit av godo..
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-06-25 23:37

Ska det vara halvledare är det lika bra att löpa linan ut och bygga så kompakt som möjligt (men separera det som bör separeras).
När det gäller rörkonstruktioner föredrar jag hardwired (skatbo i 3 dimensioner) med minimerade signalvägar även där, fast metoden skiljer.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-26 07:06

kris10an skrev:Är det bra eller dåligt? För och nackdelar? Finns det ljudmässiga och hållbarhetsmässiga fördelar med att kretskorten till större delen är ytmonterade, eller enbart prismässiga (t ex billigare automatiserad tillverkning, eller billigare komponentkostnad)?

Billigare för tillverkaren med ytmonterat.

Förr var det dessutom ibland vanligare med komponenter med högre tolerans och bättre mätvärden då de inte var ytmonterade. Men den skillnaden kanske är borta nu.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-06-26 08:34

+1 på lennartj.

Det finns nog inte en allena rådande "bästa" lösning.
Den gamla devisen, rätt sak på rätt plats gäller än idag.

1947

Inläggav 1947 » 2011-06-26 10:53

Av vilken anledning skulle det vara sämre med ytmonterade komponenter?

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-06-26 12:05

Det är svårare att reparera. Ofta "omöjligt" att byta ut en komponent...

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-06-26 13:20

MagnusÖstberg skrev:Vem bryr sig, är det inte resultatet som är det viktiga, eller framförallt hur de konstruerat?

Om det inte påverkar hörbart kan det väl fortfarande vara intressant att veta varför det inte påverkar. Eller? Det kallas att motivera. 8)

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-06-26 13:24

Richard skrev:Billigare för tillverkaren med ytmonterat.

Förr var det dessutom ibland vanligare med komponenter med högre tolerans och bättre mätvärden då de inte var ytmonterade. Men den skillnaden kanske är borta nu.

Du menar väl lägre (bättre) tolerans om de har bättre mätvärden?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-26 13:44

Klassisk audiofiltrams.
"Hard-wired tube amplifier for greater transparency" 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-26 15:12

jannemannen skrev:Det är svårare att reparera. Ofta "omöjligt" att byta ut en komponent...

Mvh/Janne

+1

jag ska byta två motstånd i barnens nintendo ds som har pajjat, vet inte riktigt hur detta ska gå till
Bikinitider

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-06-26 15:48

Det går bra med vanlig lödpenna med tillräcklig temperatur och inte allt för tunn, lång spets.

Lägg på lite lödtenn på motståndets ena sida, sedan på andra i snabb följd, växelvärm sidorna ett par gånger, växla sida blixtsnabbt mellan smältandet, så gör det att få bägge sidornas tenn att vara smält samtidigt. Så snart det släpper så är det bara att fösa motståndet lite åt sidan. Ibland följer det tom lödpennan upp.

Upprepa inte för många gånger och för länge, för då kan kortet ta skada. Hela processen bör nog inte låtas ta mer än 3-4s.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
tordnilsson

ytmonterat mm

Inläggav tordnilsson » 2011-06-26 18:25

Har ju erfarenhet av både och från mitt förra yrke, jag tycker nog att frågeställningen är lite märklig !
Den tyder på att frågeställaren inte förstått varför elektroniktillverkaren väljer det ena eller det andra.

Hålmonterat: enkelt i små serier, lätt att montera för hand, kan lätt handlödas eller maskinlödas, används ofta i prototypstadiet/utvecklingsarbetet, enklare repjobb, inte bra vid stora serier ( många tusen/hundratusen enheter ) dyrt i större serietillv osv. tar plats på kretskortet = apparaten blir större/tyngre = dyrare för slutkonsumenten.

Ytmonterat: lite svårare i små serier pga programering av ytmonteringsmaskin mm, lite svårare vid prototyper och handmontering/lödning/repjobb ( med rätt verktyg funkar det relativt bra ändå ), små komponenter lämpar sig mer för små effekter/värme, billigt för tillverkaren vid stora serier pga maskinmontering/lödning = större marginal för tillverkaren då slutkonsumenten ofta får betala lika mycket ändå !

Mvh tord

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2011-06-26 18:29

Det är ju aningen sämre med ytmonterat vid reparationer ... det är svårt att se skillnad på svartpepparn man hade på hamburgaren till kvällsmaten och 01005-motstånden ...
:lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: ytmonterat mm

Inläggav Bill50x » 2011-06-26 18:45

tordnilsson skrev:Har ju erfarenhet av både och från mitt förra yrke, jag tycker nog att frågeställningen är lite märklig !
Den tyder på att frågeställaren inte förstått varför elektroniktillverkaren väljer det ena eller det andra.

Hålmonterat: enkelt i små serier, lätt att montera för hand, kan lätt handlödas eller maskinlödas, används ofta i prototypstadiet/utvecklingsarbetet, enklare repjobb, inte bra vid stora serier ( många tusen/hundratusen enheter ) dyrt i större serietillv osv. tar plats på kretskortet = apparaten blir större/tyngre = dyrare för slutkonsumenten.

Ytmonterat: lite svårare i små serier pga programering av ytmonteringsmaskin mm, lite svårare vid prototyper och handmontering/lödning/repjobb ( med rätt verktyg funkar det relativt bra ändå ), små komponenter lämpar sig mer för små effekter/värme, billigt för tillverkaren vid stora serier pga maskinmontering/lödning = större marginal för tillverkaren då slutkonsumenten ofta får betala lika mycket ändå !

Mvh tord
Nu är det mer den praktiska sidan du berör, frågan är väl snarare om det kan ge några ljudmässiga för- och nackdelar med respektive metod.

// B

Användarvisningsbild
kris10an

Re: ytmonterat mm

Inläggav kris10an » 2011-06-26 18:54

tordnilsson skrev:Har ju erfarenhet av både och från mitt förra yrke, jag tycker nog att frågeställningen är lite märklig !

Mvh tord

Om du läser frågeställningen en gång till ser du kanske att jag faktiskt berört kostnadseffektivitet som en fördel. Frågan var om det också är den enda fördelen. Tycker inte att det är så självklart att ljudet inte påverkas ett dugg nämligen. Eller hållbarhet. Etc.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2011-06-26 19:08

Kortare avstånd mellan komponenter leder till lägre induktans så har man problem att få konstruktionen att fungera vid höga strömmar och höga frekvenser så är det bättre med ytmonterat.

Vi pratar MHz så klart ... och det är ju ointressant för audio.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-06-26 19:12

Tillverkare som t ex Krell eller Linn kan man väl knappast kalla för massvolymtillverkare, med de svindyra priser de har kan jag inte tänka mig att de säljer några gigantiska serier iallafall. Ändå har de sedan länge valt ytmontering i sina apparater.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-06-26 19:16

kris10an skrev:Tillverkare som t ex Krell eller Linn kan man väl knappast kalla för massvolymtillverkare, med de svindyra priser de har kan jag inte tänka mig att de säljer några gigantiska serier iallafall. Ändå har de sedan länge valt ytmontering i sina apparater.

Dan D'Agostino dissar numera ytmontering. Han tyckte att de gamla Krell-stegen var mycket mera tillförlitliga än de nyare med ytmontering.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2011-06-26 19:19

kris10an skrev:Tillverkare som t ex Krell eller Linn kan man väl knappast kalla för massvolymtillverkare, med de svindyra priser de har kan jag inte tänka mig att de säljer några gigantiska serier iallafall. Ändå har de sedan länge valt ytmontering i sina apparater.

Är det nån som vill sitta och handlöda kretskort eller sköta gamla monteringsmaskiner från 80-talet? Tror inte det. Alla kör ytmonterat för att det är det som används i industrin idag. Billigt, tillförlitligt, stort utbud av moderna komponenter osv.

Oavsett om det är ytmonterat eller hålmonterat så måste konstruktören av kretskortet ta hänsyn till många faktorer kring störningar, strömuttag, induktanser, kapacitanser mm. Same, same - but different.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-06-28 16:43

har man en varmluftsblås är det enkelt att byta ytmonterat. Om det sitter hårt kan det vara på sin plats att lägga på lite extra lödtenn på vissa paddar. Passiva går ganska bra med två lödkolvar också.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-06-28 17:08

Med ytmonterat blir det betydligt krångligare om man bygger själv. Jag har använt ytmonterat vid ett par tillfällen, då lödde jag ett motstånd mellan två intilliggande ben på en OP. Jag brukar vira en 1 mm förtennad koppartråd runt lödspetsen och har en lampa med bra förstoringsglas. Det underlättar om man inte är darrhänt.

På jobbet bygger vår labbtekniker ofta prototyper med ytmonterade komponenter.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2011-06-28 21:49

RogerJoensson skrev:Det går bra med vanlig lödpenna med tillräcklig temperatur och inte allt för tunn, lång spets.

Det finns ju ytmonterat och så finns det ytmonterat...

2512:or (alltså 6.35 mm × 3.0 mm) ned till kanske 1206:or (3.2 mm × 1.6 mm) går nog att *löda på* med en "vanlig lödpenna". Är det 01005:or så är som så små att de i princip inte går att se med blotta ögat (0.4 mm × 0.2 mm), än mindre byta ut utan specialicerad utrustning ett mikroskop samt en mycket stadig hand :) (fråga mig vad jag gjorde på jobbet idag...).

För avlödning av mindre komponenter så bör man antingen ha en avlödningspenna (pincett med två spetsar på) -annars riskerar man att slita loss paddarna (det är ju inga genomplätterade hål så paddarna är väldigt mycket skörare än hålmonterat).

Men eftersom normalhobbyisten inte har en avlödningspenna för 8000kr liggandes på skrivbordet så är ett alternativ som jag själv klurat ut att använda varmluft för avlödning. För hobbyisten rekommenderar jag en liten gasdriven lödpenna med varmluftsfunktion (fans på Clas Ohlson för några hundralappar förut). Man får vara lite försiktig så man inte rostar kortet, men det brukar funka utmärkt.

Under 0603 (1.6 mm × 0.8 mm) så använder man som hobbyist med fördel varmluft och istället för att försöka gå på med lödpennan och lödtennet så använder man lödpasta och varmluft för själva lödningen (komponenten placeras på lödpasteförsedda paddarna med pincett. Lupp är bra här. Komponenten är så liten att den centreras över paddarna av ytspänningen när lödpastan smälter).

Voila!

Återgå till Generellt om hifi