Hur bra anläggning ska man ha innan man börjar köpa musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-28 09:54

Strmbrg skrev:Jag har lagt ner tillräckligt(?) med flis på anläggningen nu, tycker jag.

Köper inte någon musik heller, lånar på bibblan istället. De har så att jag kan "klara mig" i flera år. Är ju inte heller så mån om att det skall vara det senaste, så då funkar det ju utmärkt.

PS
Hur är det nu då: Är Spotify lossless?

...avslutade just en lyssningstimme med Matteuspassionen, Harnoncourt.

Fantastisk tolkning, fantastisk ljudkvalitet och fantastiska musiker. :)

Jag hade nog inte hittat denna utan spotify premium.

Ljudkvaliteten är bättre på denna inspelning än de tre andra tolkningarna jag har på cd redan.

Spotify är inte loossless, men det spelar ingen roll. Det är tillräckligt bra, för
att man inte ska sitta och störa sig på något speciellt- skillnaderna är större mellan olika players än mellan cd: n och spotify... Framförallt är skillnaderna mellan olika inspelningar förbluffande mycket större än snålkodningens inverkan.

För att inte tala om tolkningen av musiken :)

Jag vänder på Nune: s fråga och säger istället:

Min anläggning är tillräckligt bra för att jag ska sluta att köpa musik i fysisk cd- form.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-06-28 10:12

Richard: Det låter som du helt skulle kunna tänka dig att lämna både en fysisk
som en digital samling, till fördel för Spotify? Det stör eller oroar dig inte att
flera verk inte är kompletta, plus att spår som tidigare funnits helt plötsligt
försvinner? Själv skulle jag ha väldigt svårt att på grund av detta se Spotify
som en äkta ersättare. Det är ett komplement och ett suveränt komplement
på det, men inte en ersättare. Tycker jag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-28 10:16

Samma för mig, ta t.ex. Pink Floyd som ligger på Wimp. Rätt var det är så blir det kanske att man behöver både iTunes, Wimp, Spotify osv och då plötsligt är man uppe i en tusenlapp per månad för att spela skivor.
Nja, kul och bra att tjänsten finns men fortfarande skakig när det gäller artisters ambitioner och kontrakt över tiden.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-28 10:19

shifts skrev:Richard: Det låter som du helt skulle kunna tänka dig att lämna både en fysisk
som en digital samling, till fördel för Spotify? Det stör eller oroar dig inte att
flera verk inte är kompletta, plus att spår som tidigare funnits helt plötsligt
försvinner? Själv skulle jag ha väldigt svårt att på grund av detta se Spotify
som en äkta ersättare. Det är ett komplement och ett suveränt komplement
på det, men inte en ersättare. Tycker jag.

...jag har 1 Terrabyte FLAC också. :)

...men de låter inte bättre,nackdelen är att du måste ha datorn på för att lyssna till detta.

....men som "buffert" till att de skulle plocka bort musik från spotify så fungerar det ju bra. Jag är alltså inte så orolig för att de ska ta bort musiken. Snarare är jag exalterad över all ny, klassisk musik samt jazz.

Det finns ju tusentals skivor i denna genre på spotify, en del omöjliga att få tag på numera, på cd.

Det känns som min skivsamling ökat från 1000 skivor till 10000... 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-28 10:22

+1 @shifts

Jag ser skivköpandet som helt frikopplat från allt vad anläggningar heter. Är det nån musik som är viktig för mig så vill jag dels rikta mitt stöd direkt till just den artisten/skivbolaget (genom skivköp) och dels äga ett fysiskt originalverk med omslag och allt, som är tidsbeständigt och inte försvinner vid hårddiskkrasch el.dyl.

Spotify är en kul grej men bara som interaktiv radio eller provlyssning inför skivköp.

Vad man har för anläggning är för mig kopplat till helt andra saker, som ekonomi, boende, tillgänglig tid osv.

Det är en njutning i sig att kunna ta fram gamla vinylskivor och cd's utan att ens spela dem.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-06-28 10:35

phloam: Så där känner jag också. Artefakten är fortfarande värdefull för mig,
även om jag köper fler filer nu än för några år sedan. Kan helt klart tänka mig
att filköp blir min primära musikkonsumtion senare, men jag har mycket svårt
att se att själva ägandet av filen ligger på någon annan än mig själv.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-28 11:56

Jonka_ skrev:Min flaskhals är för tillfället högtalarna, och skillnaden mellan cd-skivor och spotify är i dagsläget för mig ganska marginell, därför inga skivor för min del ännu.

Om det är skillnad mellan spotify och och CD skivor så är något fel, eller så jämför du två olika versioner.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-06-28 11:57

shifts skrev:phloam: Så där känner jag också. Artefakten är fortfarande värdefull för mig,
även om jag köper fler filer nu än för några år sedan. Kan helt klart tänka mig
att filköp blir min primära musikkonsumtion senare, men jag har mycket svårt
att se att själva ägandet av filen ligger på någon annan än mig själv.

Hej Phloam och Shifts!
Håller med er.

På många sätt är det som händer idag med teknik, distribution av musik och för övrigt aktuellt i många tråder på Faktiskt. Ett jätteområde att diskutera. Mångfalden hur vi uttrycker vårt liv och individualitet har växt kraftigt och kommer att göra så.

För en del, kanske inte så många, kommer även de fysiska föremålen exempelvis vinyl och skivor att vara viktiga. Alla produkter har en cykel av uppgång och nedgång. Men att höjdpunkten i produktens liv är över innebär inte alltid att den försvinner. Men den kan bli en angelägenhet för ett mindre antal personer/konsumenter. Inget underligt i detta.

Men ur ett strikt ingenjörsmässig syn går detta inte att förstå. Ok man kan hävda att de fel som finns i vissa lagringsmedia tillför något.

Jag är glad över att jag inte ser på mitt eget liv och de utryck som det tagit ihop med mina närmaste inte är strikt ingenjörsmässiga. Nöjd hittills med detta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-28 12:21

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:"Korrekt återgivning"? Vem bestämmer med makt och myndighet över det? Den som enligt sig själv kommer närmare sin egen nirvana med "korrekt återgivning" i förhållande till att spoliera sina barns liv och samlivet med sin hustru står inför en valsituation. På detta forum tror jag att de flesta med gott samvete och med pukor och trumpeter väljer att spoliera sina barns och sina nästa och käras liv till förmån för "korrekt återgivningsnirvana". Jag ser det som ett sorgligt kapitel men det är bara att gilla läget liksom. Allt här i livet är ett substitut för något annat. Då kommer valsituation och prioriteringar in. Prioritet nr. 1 på detta forum är korrekt återgivning till vilken försakelse som helst, för en själv och för sina nära och kära. Ju korrektare återgivning enligt "förståsigpåarna" desto högre glädje och lycka i livet. Har du inte läst på forumet? Så är det bara. Det är bara att älska läget så att säga :|

MvH
Peter
Kul inlägg. Och skrämmande.

Är det egen erfarenhet?

Kan man översätta "barn och sina nästa och kära" med "industriprojekt"?

Egen erfarenhet? Njä, för mig är prioriteringen lite annorlunda eftersom jag har ett yrke som gränsar till det nämnda.

På nästa fråga, tjae, både ja och nej, vad gäller industriprojekt så kan du i detta fall substituera t.ex. "korrekt återgivning" med industriprojekt. I det här fallet blir det således ett industriprojekt som tar tiden från "barn och sina nästa och kära". Prioriteringen är alltså snarast den diametrala motsatsen mot vad du tror. Så ser jag på saken och jag tror nog att jag har en tillräckligt klar syn på saken. Det handlar om en balans mellan tillgångar och skulder där tillgångarna (immateriella och materiella) skall väga tyngre än skulderna.

Men hur ser det ut för din egen del MÖ, d v s hur mycken försakelse har du gjort i och med den tid du lägger ned på hifi och forum. Är det substitut för något annat du hellre skulle vilja haft eller uppnått? Hade du redan träffat den rätta och haft familj, hade du prioriterat din tid lika då såsom du prioriterar nu d v s på hifi och allt vad det innebär kontra på dina "barn och sina nästa och kära" som du kanske i och med din nuvarande prioritering skjuter på till en obestämd framtid?

Hade du kunnat kommit längre på torpet om du prioriterat annorlunda?

Hade du kunnat kommit längre med ombyggnaden av lägenheten om du prioriterat annorlunda?

Är lägenheten i nuvarande skick ett hinder för hur du egentligen vill ha det?

Är lägenheten exakt i det skick som du vill ha det och som du tror att din drömtilltänkta vill bo i? :)

Det finns en viss avgränsad mängd tid per dag. Det handlar om vad man prioriterar att göra och åstadkomma på den tiden. Sedan börjar nästa dag med sitt bestyr.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-28 12:29

Peter:

Varje sak man brinner för tar upp tid, ibland massor. Det spelar ingen roll vad det är, högtalareelementutveckling eller komponerande av musik.

En del samlar på frimärken, en del övar på gitarren och en del lyssnar på musik- och tycker det är kul.

Om du tycker att detta försakar ett normalt liv så har du nog rätt delvis.
Men frågan är: vad är ett normalt liv ?

Det som är normalt för en musiker är högst onormalt för en ingenjör eller byggnadsarbetare.

Varje intresse som tenderar missbruk försakar allting annat. Då kan det få konsekvenser.

De konstruktörer och kompositörer ( och uppfinnare ) som gjort något bestående har försakat nästan allt som betraktas som normalt av de flesta. Frågan är om detta då kan kallas för försakelse ?

...för hur hade livet varit utan alla dessa musikstycken, och uppfinningar, som tex hifi? :)

En sak är säker: ett vanligt " svenssonliv" som betraktas som högst normalt för de flesta lämnar inte några bestående spår. Det händer aldrig.

Således är en " normalt liv" inte något eftersträvansvärt- om normalt är vad de flesta tycker att normalt är. Inte ens för den som inte kommer att kunna ändra på något alls.

Tvärtom är det originalen, eller de som betraktas som originella som ibland kan tillföra något utöver en högst " normal" tristesstillvaro, som tangerar det ordinera och....tråkiga.
Senast redigerad av Richard 2011-06-28 12:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-28 12:31

Nune skrev:
petersteindl skrev:
Nune skrev:
petersteindl skrev:
Nune skrev:
StefanL skrev:
Strmbrg skrev:
Nefilim skrev:
Strmbrg skrev:Jag har lagt ner tillräckligt(?) med flis på anläggningen nu, tycker jag.

Köper inte någon musik heller, lånar på bibblan istället. De har så att jag kan "klara mig" i flera år. Är ju inte heller så mån om att det skall vara det senaste, så då funkar det ju utmärkt.

PS

OGG Vorbis 320Kb/s

Går inte att jämföra med MP3

Gårne å jämföra med Flac?

Klart det går, men är skillnaden väsentlig?

Från de håll jag hört; Nej. Finns nog ingen riktig F/E-lyssning på detta än.

On-Topic: Jag tycker du skall lägga pengarna där de känns mest vettiga för dig att lägga dom. Är det på akustik det känns rätt, så gör det :)

Ja jag personligen har mycket kvar att lägga på anläggningen innan jag skulle få för mig att köpa plattor. Jag vill ha bra flerkanalsljud osv först. Fast jag tror nog inte att jag köper plattor sen heller. Det ska vara favoritbanden jag kan tänka mig köpa, men jag tycker inte riktigt det är värt det. Eller jag har inte hört en anläggning där det känns motiverande att köpa skivor.

Vad tycker du det är som saknas i ljudet för att det skall bli motiverat för dig att köpa skivor?

MvH
Peter

Jag vet inte riktigt. Det känns som att köpa skivor är lite av den sista tweaken.

Säg att vi ska ut och handla stereo för 10000kr då kan man köpa en liten CD-spelare för 300kr och man har en massa pengar kvar till CD-skivor. Eller så stuvar man ihop en anläggning för 9000kr och har spotify i nästan 2år att spela på.

Förstår du hur jag menar. Jag spelar på piP och Denon 2106. Jag har inga stativ till piPen och det hade jag valt framför 10st skivor, sen hade jag hellre köpt basmoduler framför skivor. Då jag tror att de ger mig mer välljud en skivor.

Jag ser inte riktigt att du svarar på dina egna utsagor. Du blandar in begreppet bra flerkanalsljud. Samtidigt pratar du om 2-kanals CD. Då förmodar jag att det är musik som åsyftas på dessa CD och inte film med ljud.

Som jag ser det så handlar det i så fall om multikanals musikåtergivning och i det här fallet med 2-kanals CD. Eftersom jag vet att det finns lösningar, så blir jag lite nyfiken. Det är inte alla som önskar sig detta innan de vet om att det går att lösa. Problemet är, vad är det man vill uppnå?

Ditt närmaste problem är brist på högtalarstativ, skriver du. Därefter är det brist på basmoduler. Varför vill du ha basmoduler? Det kan finnas många olika anledningar till att vilja ha basmoduler, men för dig är ju din anledning den viktigaste. Vad vill du uppnå med dessa basmoduler? Vad vill du uppnå med högtalarstativen? Stativen verkar ju vara en högst väsentlig del av din musikåtergivning via dina högtalare. Ingår inte stativ eller råd om lämpliga stativ i högtalarna? Jag bara undrar eftersom stativ är högst upp på din lista innan du införskaffar musik så det måste vara ganska väsentligt för dig. Har du fler högtalare än piP? De behövs för flerkanalsljud.

Jag ställer en del frågor så att du får svara själv. Sedan får vi se hur resultatet blir.

MvH
Peter

Jag kan hålla med om att det blir lite luddigt när jag drar in flerkanalsljud. Men om vi tar stativen tex så tror jag att jag får mer välljud för pengarna om jag lägger dom på ett par stativ (med SD fötter och bottenplatta). Högtalarna kommer då att stå i rätt höjd mm.

Om jag sedan köper basmoduler och delar högtalarna så kan även spela lite starkare. Jag kommer få lite mer headroom i basen när jag spelar osv.

Jag har svårt att uppskatta den lilla skillnad man får av att köpa en CD-skiva. Jag kan dock förstå att man köper skivor av sina favoritartister, det kan jag tänka mig att göra. Men jag skulle aldrig spela skivorna utan dom hade nog hamnat i hyllan.

Hoppas ni förstår vart jag vill komma

Jag tror jag förstår. Din valmöjlighet med dina ekonomiska resurser är spotify och förbättrad stereo kontra köpa CD med stereo i nuvarande skick och då har du valt att köra med spotify och köpa nya stativ och förhoppningsvis basmoduler. Du vill med basmodulerna kunna spela starkare och med större headroom.

Har jag förstått dig rätt då?

Kan du inte spela tillräckligt starkt idag? Varför vill du ha headroom? Kommer du att utnyttja headroom? Om du bygger basmoduler, kan du ställa dina piP på SD ovanpå basmodulerna? Vilken höjd vill du att piP skall stå i?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-28 12:42

Det hela är mycket enkelt. I varje ögonblick skall prioriteringen av tiden vara den rätta.

Sen går det inte, skall man inte och kan man inte rätta detta efteråt.
"Gör om, gör rätt" funkar dessvärre inte på livet.
Många gillar ju utmaningar, säger de, och detta är väl en av de större som alla har att tampas med. Det brukar dock vara lite si och så med förståelsen om hur pass viktigt det är.

Stig Johansson funderade "Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet." Uppenbarligen förstod han det inte, förrän just då. Kanske var det sent i livet, kanske inte. Men tillslut förstod han, och jag undrar hur många som egentligen gör det, någon gång, överhuvudtaget?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-28 13:36

Richard skrev:Peter:

Varje sak man brinner för tar upp tid, ibland massor. Det spelar ingen roll vad det är, högtalareelementutveckling eller komponerande av musik.

En del samlar på frimärken, en del övar på gitarren och en del lyssnar på musik- och tycker det är kul.

Om du tycker att detta försakar ett normalt liv så har du nog rätt delvis.
Men frågan är: vad är ett normalt liv ?

Det som är normalt för en musiker är högst onormalt för en ingenjör eller byggnadsarbetare.

Varje intresse som tenderar missbruk försakar allting annat. Då kan det få konsekvenser.

De konstruktörer och kompositörer ( och uppfinnare ) som gjort något bestående har försakat nästan allt som betraktas som normalt av de flesta. Frågan är om detta då kan kallas för försakelse ?

...för hur hade livet varit utan alla dessa musikstycken, och uppfinningar, som tex hifi? :)

Japp, precis så är det. För den som är kreativ så är kreativiteten en tillgång för det som skall skapas. Skall det skapas d v s om prioriteringen inkluderar skapandet så ingår skapelsen i dens normala liv. Men frågan är om dens nära och kära som hänger med på detta liv ser på detta liv som ett normalt liv för dem. Om inte, så står de inför sin valsituation som ju även innefattar skaparens liv. Väljer de att leva ett annat liv så får skaparen mer tid till sitt skapande fast utan sina nära och kära, men frågan är om skaparen i så fall bedömer att han prioriterat rätt. Det vet bara skaparen.

Vad gäller den maniska strävan efter "korrekt återgivning" för att kunna tillgodogöra sig musik så jämställer jag inte detta med skapande och min samlade erfarenhet genom åren är den att det maniska är som en såpbubbla som spricker då kärleken tittar fram från att ha varit osynlig bakom hörnet. Jag har ögon att se med och öron att höra med och jag kan se hur andra har det och samla av dessas erfarenheter samt jag har haft butik i centrala Stockholm så jag har träffat ganska många och har ett stort urval att bilda mig en uppfattning ifrån. Det maniska inom hifi är ofta ett substitut för något annat, en slags snuttefilt som är den lättaste utvägen att ta till. De är ofta de ”närmast sörjande” till varje hifibutik, de så kallade hifimänniskorna. Hifibutiker blir ett slags social verksamhet för hififolket men hififorum avlastar butikerna i den rollen. Ibland är det båda parter i ett förhållande som är hifi-intresserade och då blir det snarast magiskt istället för maniskt, men det är sällsynt.

Det är inte för intet som skådespelare kamperar ihop eller läkare eller andra yrkesutövare som innebär stor försakelse. De kan stå ut med varandra och har redan från scratch ett normalt liv som passar in på sin partners liv. De behöver inte ens ha samma typ av skapande utan de kan ha ett eget skapande var och en för sig. Det jag kan påminna mig om var skådespelerskan Yvonne Lombard och författaren Lennart Hellsing som gjort massor med jättefina barnböcker, som t.ex. Krakel Spektakel :D De hade 5-7 barn varav ett eller två var adoptivbarn om jag minns rätt. Då jag gick i Gymnasiet umgicks jag lite med deras dotter Susanna som var ett år yngre än jag och en väldigt trevlig böna :) Jag var hemma hos dem vid några tillfällen och såg hur det kan se ut hos skapande människor. De bodde då i en villa i Saltsjö-Duvnäs. Jag hade aldrig tidigare sett en så stökig miljö, men det var en form av organiserat kaos som jag tror mynnar från kreativt skapande på högsta nivå. Det var för mig en ny bekantskap och erfarenhet. Trots kaos kunde det se trivsamt ut och en ingrediens i detta är att det såg lite annorlunda ut från gång till gång beroende på vad som skapas för stunden.

Hos hifi-maniker är det knappast en levande miljö som byggs upp, men om musiken och filmerna ges liv så kan det kompensera för en steril otrivsam miljö, men knappast i ett vardagsrum utan det får i så fall bli ett dedicerat film och musikrum. Går detta att fixa på annat sätt? Min bestämda uppfattning är, ja det går, men det kräver att högtalarna ser ut på visst sätt så de kan spela med rummets förutsättningar och inte mot rummets förutsättningar.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-28 13:41

petersteindl
+1.

Det är lätt att bli fartblind och symptomen på det är att man inte märker det själv.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-28 14:42

petersteindl skrev:
Prioritet nr. 1 på detta forum är korrekt återgivning till vilken försakelse som helst, för en själv och för sina nära och kära.

Peters beskrivning av välljudsvänner som försakande nära och kära står i bjärt kontrast till den bild jag har. Tvärtom tycks flera av de Faktiskt-medlemmar som har de mest ambitiösa lyssningsmiljöerna leva ett synnerligen ordnat liv med Volvo, villa, vovve, partner och emellanåt barn. Andra har gjort goda lyssningsmiljöer i lägenheter. Det enda jag själv har försakat är en bil som kostar mer än 7 000 kronor, men valet mellan en flådig kärra och att kunna välja och vraka bland de bästa pop- och rockskivorna är enkelt för min del. Peter gör en intressant sociologisk analys av människorna i hifi-butikerna, men om de är representativa för Faktiskt-folket vet vi inte.

I Nunes och andras fall tycker jag att det är bäst att skaffa kunskap om ljudåtergivning och marknadskännedom och därefter bestämma vilken återgivningsnivå man ekonomiskt kan och vill ligga på under några år framöver. Efter eventuella uppgraderingar kan man lägga mer pengar på skivor. För många yngre kommer det kanske en tid senare i livet då man bestämmer sig för att kliva upp ett eller två steg ytterligare på återgivningstrappan och få till exempel högre ljudtryck och större frekvensomfång vid samma renhetsgrad. Då kan man bygga vidare och åter ta ett uppehåll med skivinköpen. När allt är klart kan skivkarusellen snurra igen. Den som främst lyssnar via Spotify behöver förstås inte göra något uppehåll med musikinköpen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-06-28 15:18

Om musik är ditt intresse - lyssna på den.

Vill du krångla till det hela kan vi på faktiskt.se vara dig behjälplig...
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-28 15:32

PekkaJohansson skrev:petersteindl skrev:
Prioritet nr. 1 på detta forum är korrekt återgivning till vilken försakelse som helst, för en själv och för sina nära och kära.

Peters beskrivning av välljudsvänner som försakande nära och kära står i bjärt kontrast till den bild jag har. Tvärtom tycks flera av de Faktiskt-medlemmar som har de mest ambitiösa lyssningsmiljöerna leva ett synnerligen ordnat liv med Volvo, villa, vovve, partner och emellanåt barn. Andra har gjort goda lyssningsmiljöer i lägenheter. Det enda jag själv har försakat är en bil som kostar mer än 7 000 kronor, men valet mellan en flådig kärra och att kunna välja och vraka bland de bästa pop- och rockskivorna som har getts ut är enkelt för min del. Peter gör en intressant sociologisk analys av människorna i hifi-butikerna, men jag menar att de inte nödvändigtvis är representativa för Faktiskt-folket.

I Nunes och andras fall tycker jag att det är bäst att skaffa kunskap om ljudåtergivning och marknadskännedom och därefter bestämma vilken återgivningsnivå man ekonomiskt kan och vill ligga på under några år framöver. Efter eventuella uppgraderingar kan man lägga mer pengar på skivor. För många yngre kommer det kanske en tid senare i livet då man bestämmer sig för att kliva upp ett eller två steg ytterligare på återgivningstrappan och få till exempel högre ljudtryck och större frekvensomfång vid samma renhetsgrad. Då kan man bygga vidare och åter ta ett uppehåll med skivinköpen. När allt är klart kan skivkarusellen snurra igen. Den som främst lyssnar via Spotify behöver förstås inte göra något uppehåll med musiken.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag har faktiskt inte beskrivit välljudsvänner 8) Det skulle i så fall bli en helt annan beskrivning :) Vem vet, jag kanske gör det någon gång.

PekkaJohansson skrev:I Nunes och andras fall tycker jag att det är bäst att skaffa kunskap om ljudåtergivning och marknadskännedom och därefter bestämma vilken återgivningsnivå man ekonomiskt kan och vill ligga på under några år framöver.

Om det skulle vara så att det är bäst att skaffa kunskap om ljudåtergivning och marknadskännedom innan man kan lyssna på musik hemma så har hela branschen brakat ihop, anser jag.

Jag anser helt tvärtom, kunskap om ljudåtergivning behövs om man skall arbeta med ljudåtergivning, precis som marknadskännedom är viktigt för de som skall arbeta i marknaden. Om konsumenter som skall lira lite musik skall behöva gå igenom detta så är det ett förskräckligt scenario. Däremot om man är intresserad av att lära sig marknaden och av att lära sig hur ljudåtergivning går till så är Pekkas råd bra.

Sedan skriver du att först därefter skall konsumenten bestämma vilken återgivningsnivå de ekonomiskt kan och vill ligga på under några år framöver.

Jag vet inte om du menar det du skriver, men är det verkligen så att du anser att musikkonsumenten först skall lära sig ljudåtergivning och se till att få marknadskännedom för att först därefter titta i sin egen plånbok och ta reda på vilken återgivningsnivå de skall lägga sig på?

Arma musikkonsumenter säger jag. Hemskt scenario för alla de som helst vill lägga ned sin dyrbara tid på annat än att studera ljudåtergivning och göra marknadsanalyser för att få marknadskännedom innan de får sitt certifikat att bli bemyndigade att lira Beatles eller Bach hemma. Det verkar som att gå över ån för att hämta vatten, tycker jag.

Dessutom vill jag påstå att du använder dig av Göran Rudlings och Ivor Tiefenbruns gamla filosofier. Först en rejäl undervisning i ljudteknik, fast i deras fall gäller det musik och musikåtergivning, och därefter lite marknadskör och konkurrentanalys för att konsumenten skall klara provet till pärlemorporten, för att först därefter plocka fram den beryktade plånbokskikaren som vänder uppochner på konsumenten för att skaka fram alla stålar och sedan bestäms nivån på ljudet som konsumenten skall nöja sig med i några år framöver. Klapp, klapp, fin konsument. Sitt där. Här är ett ben.

Det kan lätt bli religion över det hela. Först religion och kunskap i religionen. Sedan marknadsanalys över andra religioner och deras humbuggurus. Sedan tittar man i plånboken om de kan betala för att bli präst eller profet och därefter anpassas deras tro till deras pung. Sedan har de tillåtelse att be Fader vår.

Ja, ja, warum alles so einfach machen... Tror du verkligen inte att det finns andra prioriteringar i livet än att plugga ljudåtergivning eller lära sig marknaden innan man kan lira musik hemma, eller är det något som LTS lär ut att så skall vara? Jag bara undrar.

@ Flint:
Flint skrev:Det är lätt att bli fartblind och symptomen på det är att man inte märker det själv.

+1 på den, Flint.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-06-28 15:37

petersteindl skrev:
Nune skrev:
petersteindl skrev:
Nune skrev:
petersteindl skrev:
Nune skrev:
StefanL skrev:
Strmbrg skrev:
Nefilim skrev:

PS

OGG Vorbis 320Kb/s

Går inte att jämföra med MP3

Gårne å jämföra med Flac?

Klart det går, men är skillnaden väsentlig?

Från de håll jag hört; Nej. Finns nog ingen riktig F/E-lyssning på detta än.

On-Topic: Jag tycker du skall lägga pengarna där de känns mest vettiga för dig att lägga dom. Är det på akustik det känns rätt, så gör det :)

Ja jag personligen har mycket kvar att lägga på anläggningen innan jag skulle få för mig att köpa plattor. Jag vill ha bra flerkanalsljud osv först. Fast jag tror nog inte att jag köper plattor sen heller. Det ska vara favoritbanden jag kan tänka mig köpa, men jag tycker inte riktigt det är värt det. Eller jag har inte hört en anläggning där det känns motiverande att köpa skivor.

Vad tycker du det är som saknas i ljudet för att det skall bli motiverat för dig att köpa skivor?

MvH
Peter

Jag vet inte riktigt. Det känns som att köpa skivor är lite av den sista tweaken.

Säg att vi ska ut och handla stereo för 10000kr då kan man köpa en liten CD-spelare för 300kr och man har en massa pengar kvar till CD-skivor. Eller så stuvar man ihop en anläggning för 9000kr och har spotify i nästan 2år att spela på.

Förstår du hur jag menar. Jag spelar på piP och Denon 2106. Jag har inga stativ till piPen och det hade jag valt framför 10st skivor, sen hade jag hellre köpt basmoduler framför skivor. Då jag tror att de ger mig mer välljud en skivor.

Jag ser inte riktigt att du svarar på dina egna utsagor. Du blandar in begreppet bra flerkanalsljud. Samtidigt pratar du om 2-kanals CD. Då förmodar jag att det är musik som åsyftas på dessa CD och inte film med ljud.

Som jag ser det så handlar det i så fall om multikanals musikåtergivning och i det här fallet med 2-kanals CD. Eftersom jag vet att det finns lösningar, så blir jag lite nyfiken. Det är inte alla som önskar sig detta innan de vet om att det går att lösa. Problemet är, vad är det man vill uppnå?

Ditt närmaste problem är brist på högtalarstativ, skriver du. Därefter är det brist på basmoduler. Varför vill du ha basmoduler? Det kan finnas många olika anledningar till att vilja ha basmoduler, men för dig är ju din anledning den viktigaste. Vad vill du uppnå med dessa basmoduler? Vad vill du uppnå med högtalarstativen? Stativen verkar ju vara en högst väsentlig del av din musikåtergivning via dina högtalare. Ingår inte stativ eller råd om lämpliga stativ i högtalarna? Jag bara undrar eftersom stativ är högst upp på din lista innan du införskaffar musik så det måste vara ganska väsentligt för dig. Har du fler högtalare än piP? De behövs för flerkanalsljud.

Jag ställer en del frågor så att du får svara själv. Sedan får vi se hur resultatet blir.

MvH
Peter

Jag kan hålla med om att det blir lite luddigt när jag drar in flerkanalsljud. Men om vi tar stativen tex så tror jag att jag får mer välljud för pengarna om jag lägger dom på ett par stativ (med SD fötter och bottenplatta). Högtalarna kommer då att stå i rätt höjd mm.

Om jag sedan köper basmoduler och delar högtalarna så kan även spela lite starkare. Jag kommer få lite mer headroom i basen när jag spelar osv.

Jag har svårt att uppskatta den lilla skillnad man får av att köpa en CD-skiva. Jag kan dock förstå att man köper skivor av sina favoritartister, det kan jag tänka mig att göra. Men jag skulle aldrig spela skivorna utan dom hade nog hamnat i hyllan.

Hoppas ni förstår vart jag vill komma

Jag tror jag förstår. Din valmöjlighet med dina ekonomiska resurser är spotify och förbättrad stereo kontra köpa CD med stereo i nuvarande skick och då har du valt att köra med spotify och köpa nya stativ och förhoppningsvis basmoduler. Du vill med basmodulerna kunna spela starkare och med större headroom.

Har jag förstått dig rätt då?

Kan du inte spela tillräckligt starkt idag? Varför vill du ha headroom? Kommer du att utnyttja headroom? Om du bygger basmoduler, kan du ställa dina piP på SD ovanpå basmodulerna? Vilken höjd vill du att piP skall stå i?

MvH
Peter

Jag tog mest mig själv som ett exempel. Jag sitter just nu och lyssnar på en laptop ett halvt jordklot från min stereo.

Hmm nu generaliserar jag. De flesta som lyssnar på musik har inte oändligt med pengar att lägga på anläggningen, det finns de som har men långt ifrån alla!

De flesta som håller på med HIFI är ute efter bra ljud. Säkerligen inte alla men de flesta är ute efter ett ljud som dom uppskattar. Bra ljud är subjektivt och kan vara olika för olika personer.

En CD-skiva ger förhoppningsvis ett bättre ljud än vad tex Spotify gör. Inte för att jag gjort några tester här, men man bör väll förutsätta att komprimerad musik inte blir bättre än originalet?? Det finns säkert någon låt som mår bättre av att rippas men rent generellt.

De anläggningar jag har hört har de skiljt väldigt väldigt lite mellan Spotify och CD.

"Vad gör mest för ljudet, att gå och köpa 10 skivor för 1500kr eller kanske lägga dessa pengar på akustikfix eller liknande. Så vad tycker ni, känns det lönt för er att köpa skivor eller känner ni att ni vinner mer på att lägga pengarna i anläggningen??"

jag hoppades det klarnade något och att jag va faktiskttydlig!

Jag i min nuvarande livssituation skulle inte köpa en skiva då jag bara har en laptop att lyssna på. Det känns inte som att det skulle ge mig mycket bättre kvalitet på ljudet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-28 15:46

petersteindl skrev:

Peters beskrivning av välljudsvänner som försakande nära och kära står i bjärt kontrast till den bild jag har. Tvärtom tycks flera av de Faktiskt-medlemmar som har de mest ambitiösa lyssningsmiljöerna leva ett synnerligen ordnat liv med Volvo, villa, vovve, partner och emellanåt barn. Andra har gjort goda lyssningsmiljöer i lägenheter. Det enda jag själv har försakat är en bil som kostar mer än 7 000 kronor, men valet mellan en flådig kärra och att kunna välja och vraka bland de bästa pop- och rockskivorna som har getts ut är enkelt för min del. Peter gör en intressant sociologisk analys av människorna i hifi-butikerna, men jag menar att de inte nödvändigtvis är representativa för Faktiskt-folket.

I Nunes och andras fall tycker jag att det är bäst att skaffa kunskap om ljudåtergivning och marknadskännedom och därefter bestämma vilken återgivningsnivå man ekonomiskt kan och vill ligga på under några år framöver. Efter eventuella uppgraderingar kan man lägga mer pengar på skivor. För många yngre kommer det kanske en tid senare i livet då man bestämmer sig för att kliva upp ett eller två steg ytterligare på återgivningstrappan och få till exempel högre ljudtryck och större frekvensomfång vid samma renhetsgrad. Då kan man bygga vidare och åter ta ett uppehåll med skivinköpen. När allt är klart kan skivkarusellen snurra igen. Den som främst lyssnar via Spotify behöver förstås inte göra något uppehåll med musiken.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag har faktiskt inte beskrivit välljudsvänner 8) Det skulle i så fall bli en helt annan beskrivning :) Vem vet, jag kanske gör det någon gång.

PekkaJohansson skrev:I Nunes och andras fall tycker jag att det är bäst att skaffa kunskap om ljudåtergivning och marknadskännedom och därefter bestämma vilken återgivningsnivå man ekonomiskt kan och vill ligga på under några år framöver.

Om det skulle vara så att det är bäst att skaffa kunskap om ljudåtergivning och marknadskännedom innan man kan lyssna på musik hemma så har hela branschen brakat ihop, anser jag.

Jag anser helt tvärtom, kunskap om ljudåtergivning behövs om man skall arbeta med ljudåtergivning, precis som marknadskännedom är viktigt för de som skall arbeta i marknaden. Om konsumenter som skall lira lite musik skall behöva gå igenom detta så är det ett förskräckligt scenario. Däremot om man är intresserad av att lära sig marknaden och av att lära sig hur ljudåtergivning går till så är Pekkas råd bra.

Sedan skriver du att först därefter skall konsumenten bestämma vilken återgivningsnivå de ekonomiskt kan och vill ligga på under några år framöver.

Jag vet inte om du menar det du skriver, men är det verkligen så att du anser att musikkonsumenten först skall lära sig ljudåtergivning och se till att få marknadskännedom för att först därefter titta i sin egen plånbok och ta reda på vilken återgivningsnivå de skall lägga sig på?

Arma musikkonsumenter säger jag. Hemskt scenario för alla de som helst vill lägga ned sin dyrbara tid på annat än att studera ljudåtergivning och göra marknadsanalyser för att få marknadskännedom innan de får sitt certifikat att bli bemyndigade att lira Beatles eller Bach hemma. Det verkar som att gå över ån för att hämta vatten, tycker jag.

Dessutom vill jag påstå att du använder dig av Göran Rudlings och Ivor Tiefenbruns gamla filosofier. Först en rejäl undervisning i ljudteknik, fast i deras fall gäller det musik och musikåtergivning, och därefter lite marknadskör och konkurrentanalys för att konsumenten skall klara provet till pärlemorporten, för att först därefter plocka fram den beryktade plånbokskikaren som vänder uppochner på konsumenten för att skaka fram alla stålar och sedan bestäms nivån på ljudet som konsumenten skall nöja sig med i några år framöver. Klapp, klapp, fin konsument. Sitt där. Här är ett ben.

Det kan lätt bli religion över det hela. Först religion och kunskap i religionen. Sedan marknadsanalys över andra religioner och deras humbuggurus. Sedan tittar man i plånboken om de kan betala för att bli präst eller profet och därefter anpassas deras tro till deras pung. Sedan har de tillåtelse att be Fader vår.

Ja, ja, warum alles so einfach machen... Tror du verkligen inte att det finns andra prioriteringar i livet än att plugga ljudåtergivning eller lära sig marknaden innan man kan lira musik hemma, eller är det något som LTS lär ut att så skall vara? Jag bara undrar.

MvH
Peter

Det kan du gott få göra. Din otrevliga och raljerande ton gör all vidare diskussion ointresssant.

Vänligen

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-28 15:50

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:"Korrekt återgivning"? Vem bestämmer med makt och myndighet över det? Den som enligt sig själv kommer närmare sin egen nirvana med "korrekt återgivning" i förhållande till att spoliera sina barns liv och samlivet med sin hustru står inför en valsituation. På detta forum tror jag att de flesta med gott samvete och med pukor och trumpeter väljer att spoliera sina barns och sina nästa och käras liv till förmån för "korrekt återgivningsnirvana". Jag ser det som ett sorgligt kapitel men det är bara att gilla läget liksom. Allt här i livet är ett substitut för något annat. Då kommer valsituation och prioriteringar in. Prioritet nr. 1 på detta forum är korrekt återgivning till vilken försakelse som helst, för en själv och för sina nära och kära. Ju korrektare återgivning enligt "förståsigpåarna" desto högre glädje och lycka i livet. Har du inte läst på forumet? Så är det bara. Det är bara att älska läget så att säga :|

MvH
Peter

Är det egen erfarenhet?

Egen erfarenhet? Njä, för mig är prioriteringen lite annorlunda eftersom jag har ett yrke som gränsar till det nämnda.

På nästa fråga, tjae, både ja och nej, vad gäller industriprojekt så kan du i detta fall substituera t.ex. "korrekt återgivning" med industriprojekt. I det här fallet blir det således ett industriprojekt som tar tiden från "barn och sina nästa och kära". Prioriteringen är alltså snarast den diametrala motsatsen mot vad du tror. Så ser jag på saken och jag tror nog att jag har en tillräckligt klar syn på saken. Det handlar om en balans mellan tillgångar och skulder där tillgångarna (immateriella och materiella) skall väga tyngre än skulderna.

Men hur ser det ut för din egen del MÖ, d v s hur mycken försakelse har du gjort i och med den tid du lägger ned på hifi och forum. Är det substitut för något annat du hellre skulle vilja haft eller uppnått? Hade du redan träffat den rätta och haft familj, hade du prioriterat din tid lika då såsom du prioriterar nu d v s på hifi och allt vad det innebär kontra på dina "barn och sina nästa och kära" som du kanske i och med din nuvarande prioritering skjuter på till en obestämd framtid?

Likväl intressanta frågor, även om det tenderar till att bli rätt personligt istället för generellt.

Hade jag haft flickvän skulle prioriteringen absolut bli annorlunda, precis som med vilken hobby som helst så renderar livsförändringar omprioriteriingar.

Men substitut? Nej, så ser jag inte på det. Kunde lika gärna fastnat i frimärkssamlande eller något annat.

Renoveringar är avhängt ekonomi, särskillt om man inte är intresserad av att låna. Dessutom gillar jag att göra saker med händerna eftersom det är ett behov som inte alls täcks av mitt arbete.

petersteindl skrev:Hade du kunnat kommit längre på torpet om du prioriterat annorlunda?

Hade du kunnat kommit längre med ombyggnaden av lägenheten om du prioriterat annorlunda?
Nej, renoveringarna är avhängt beslutsångest och kapital :)

Jag avstod från forumet under den perioden jag hade båda delarna (ekonomi och renoveringsplan) och renoverade på lägenheten i större omfattning.

petersteindl skrev:Är lägenheten i nuvarande skick ett hinder för hur du egentligen vill ha det?

Är lägenheten exakt i det skick som du vill ha det och som du tror att din drömtilltänkta vill bo i? :)
Inte alls, jag fastnade i beslutsångest och det har inget med forum att göra eller försakande av nära och kära. Det stod still i lite drygt 6 månader, men nu är det full fart igen.

För mig är det en främmande bild att någon på det här forumet skulle göra det, alltså prioritera sin egen hobby över andra i familj eller vänner. Min bild av forumets medlemmar är tvärtom att det är hyggliga prickar med stor social kompetens som inte tvekar att ställa upp för andra i sin omgivning. Det finns säkert de som prioriterar på ett för mig (och dig uppenbarliggen) konstigt sätt, men att det skulle vara i den omfattningen du ger sken av känns helt overkligt.

petersteindl skrev:Det finns en viss avgränsad mängd tid per dag. Det handlar om vad man prioriterar att göra och åstadkomma på den tiden. Sedan börjar nästa dag med sitt bestyr.
Så är det. Jag tror TV-användandet är betydligt lägre hos forumets medlemmar än genomsnittet, eller så kombineras de två.

Alla hobbies tar tid. Du må se forumet och forumets aktiviteter som en del av din sysselsättning, men för det stora flertalet är detta en hobby likt drag-racing, golf eller akvarellmålning. Alla aktiviteter tar tid.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-28 16:21

Bra svar där Magnus, på tillspetsade men mycket tänkvärda frågor.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-06-28 16:36

@PeterSteindl: Det lär knappast bli religion av kunskap. Lägg av. Kunskap är
alltid bra om man vill nå någonstans alls oavsett ämne. Fan vad trött jag blir
av att se ditt inlägg.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-28 17:19

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:

MvH
Peter

Är det egen erfarenhet?

Likväl intressanta frågor, även om det tenderar till att bli rätt personligt istället för generellt.

Hade jag haft flickvän skulle prioriteringen absolut bli annorlunda, precis som med vilken hobby som helst så renderar livsförändringar omprioriteriingar.

Men substitut? Nej, så ser jag inte på det. Kunde lika gärna fastnat i frimärkssamlande eller något annat.

Renoveringar är avhängt ekonomi, särskillt om man inte är intresserad av att låna. Dessutom gillar jag att göra saker med händerna eftersom det är ett behov som inte alls täcks av mitt arbete.

petersteindl skrev:Hade du kunnat kommit längre på torpet om du prioriterat annorlunda?

Nej, renoveringarna är avhängt beslutsångest och kapital :)

Jag avstod från forumet under den perioden jag hade båda delarna (ekonomi och renoveringsplan) och renoverade på lägenheten i större omfattning.

petersteindl skrev:Är lägenheten i nuvarande skick ett hinder för hur du egentligen vill ha det?

Inte alls, jag fastnade i beslutsångest och det har inget med forum att göra eller försakande av nära och kära. Det stod still i lite drygt 6 månader, men nu är det full fart igen.

För mig är det en främmande bild att någon på det här forumet skulle göra det, alltså prioritera sin egen hobby över andra i familj eller vänner. Min bild av forumets medlemmar är tvärtom att det är hyggliga prickar med stor social kompetens som inte tvekar att ställa upp för andra i sin omgivning. Det finns säkert de som prioriterar på ett för mig (och dig uppenbarliggen) konstigt sätt, men att det skulle vara i den omfattningen du ger sken av känns helt overkligt.

petersteindl skrev:Det finns en viss avgränsad mängd tid per dag. Det handlar om vad man prioriterar att göra och åstadkomma på den tiden. Sedan börjar nästa dag med sitt bestyr.
Så är det. Jag tror TV-användandet är betydligt lägre hos forumets medlemmar än genomsnittet, eller så kombineras de två.

Alla hobbies tar tid. Du må se forumet och forumets aktiviteter som en del av din sysselsättning, men för det stora flertalet är detta en hobby likt drag-racing, golf eller akvarellmålning. Alla aktiviteter tar tid.

Tack Magnus för ett jättefint svar :D Jag ställde en massa frågor och dina svar är mycket bra.
Jag vill passa på att berätta lite om den situation som jag hamnade i 2008. Under 2007 tillverkades en produktionsserie av Bremens Mid/Woofer av Vifa i Danmark där R&D påbörjades 2004. Därefter köptes hela verksamheten vad gäller Scan-Speak, Vifa och Peerless upp av det amerikanska företaget Tymphany. Det skedde under Q4 2007. Mina högtalarelement som Vifa skulle tillverka flyttades till Kina och hela produktionslinan likaså. De fick igång tillverkningen av första Kinaexemplar av högtalarelementen under december 2008. I januari 2008 blev jag godkänd som kreditkund av Danska kundkredittjänst. I december 2008 blev jag inlagd i Tymphanys system och dessförinnan kunde jag inte ens köpa högtalarelement på vettigt sätt. Inköpsprocess gick över John Larsen och på andra vägar. Knappast en situation som fungerar i storskalig serieproduktion. Jag fick vänta ett år för godkännande hos Tymphany tills Bremen överhuvudtaget blev upplagd som kund. Vifa som företag var sålt och hela administrationsavdelningen funkade inte under ett helt år. Under tiden var det så att mina högtalarelement inte kunde tillverkas på grund av att deras produktionslina inte var uppsatt i Kina och eftersom jag inte var upplagd som kund i deras system fick jag vänta till siste man. Det tog 14 månader innan Tymphany kunde tillverka elementen eller åtminstone trodde att de kunde tillverka elementen. Under den tiden var det bara att rulla tummarna och vänta på besked. Snart var det ständiga beskedet.

Besked kom i januari 2009 och beskedet var att företaget Tymphany återigen var sålt till kanadensare och under tiden hade Tymphany genomgått en flytt av fabrik i Kina. Nu var läget helt annorlunda igen eftersom ingen från tidigare överrenskommelser längre gällde. Jag var varken kund eller hade kredit eller hade några högtalarelement. Det blev några turer hit och dit under våren 2009 och jag besökte Tymphany i juli 2009. Ok, nu hade vi en deal som vi kunde gå på. I augusti 2009 lade Tymphany ner tillverkningen av diskanten som Bremens diskant utgick ifrån och läget var återigen förbytt. Helt plötsligt så måste de ha en produktionslina intakt enkom för Bremen och det är jag inte pigg på vad gäller produktion i Kina. Då jag därefter såg att Scan-Speak hade tagit upp tillverkningen av de gamla högtalarelementen som Vifa hade tillverkat så kontaktade jag dem. Det var paa, vem annars, som tipsade i ett inlägg :)

Då kontaktade jag Scan-Speak och de gjorde prover. Inget var dock lika bra som förut. Distributörerna tyckte inte längre om det de hörde. De föredrog prototyperna på de gamla äggen. Då var det ånyo R&D som gällde. Det har nu tagit mer än 1½ år. Under hela resan så är detta med högtalarelementen endast en av komplikationerna. Det var än värre med avtalen angående gjutningen med plasten och avtalsförhandlingen brakade ihop juli/augusti 2009 eftersom plasttillverkaren ville bestämma över Bremens marknadsföring och över alla Bremens distributörers marknadsföring och över alla butikers marknadsföring och samtidigt hade de tagit bort det mesta av ursprungsavtalet. Ingen distributör ville sälja Bremen under sådana premisser. Då gick jag min egen väg d v s direkt på de i Italien som skall gjuta högtalarlådorna. Jag betalade ingångsbeloppet på verktygen och projektet rullade på. Från det att man beställer verktyg tills dess att de första proverna kan gjutas tar det 6-7 månader och det tog några månader till innan proverna blev godkända. Hela den här resan har inneburit en himla massa väntetid för min del där jag lagt vissa delar av tiden på Faktiskt. Ungefär som i ditt fall Magnus så har jag haft en massa spilltid som jag allokerat till faktiskt.

Då jag gick in i projektet var det definitivt inte min tanke att det skulle dra ut på tiden eller att det skulle bli som det blev. Jag har kämpat på så gott jag kunnat under de förutsättningar jag haft. Jag kan inte se vad jag skulle gjort annorlunda. Du har nu fått en bråkdel av berättelsen men som slutkläm kan jag bara säga att samtliga involverade i produktionen av äggen redan år 2008 då jag fixat de ekonomiska resurserna gav mig helt andra villkor än vad de gav då jag sökte kapital. De ändrade helt sonika avtalen. Då är det inte lätt att starta produktion och vara VD. Det är fortfarande en del som skall lösas och jag räknar med att lösa de knutarna också och jag får lösa dessa med de resurser som står till buds. Det är bara att gilla läget liksom.

Jag skriver detta eftersom jag får det intrycket att du tror att äggprojektet nedprioriteras till förmån för faktiskt. Ibland har det tagit lite för mycket tid på faktiskt, men å andra sidan har ju andra saker kunnat bli av såsom pK som jag lade ner mycket efterarbete på för att kunna servera John Larsen med ett så enkelt exceldokument som möjligt för att underlätta för honom i hans arbete och jag gjorde det för att jag bedömde det som att Naq i dåvarande hälsosituation inte kunde eller ens borde göra detta arbete. Detta var ett arbete som egentligen inte var på mitt bord och som jag inte behövt göra men som jag valde att göra ändå för att underlätta för övriga i pK, annars hade det nog blivit totalt kaos, var min bedömning.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-28 17:27

Komorok skrev:@PeterSteindl: Det lär knappast bli religion av kunskap. Lägg av. Kunskap är
av att se ditt inlägg.

Beroende på hur man lägger upp kunskapsförmedlingen så kan det bli religion av det. Kunskap behöver inte innebära att det är sant. Kunskap är kunskap oavsett om det är sanning eller inte. Kunskap är inte alltid bra. Alla som under historiens förlopp manipulerat har manipulerat med kunskap som verktyg. Andra verktyg är fruktan över vad som kan hända om inte kunskapen tas emot. Kunskap är ett förskräckligt vapen som utnytjas både på det ena och andra sättet.

Blir du trött av att läsa mina inlägg så kan du sätta mig på ignore, så slipper du bli trött.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-06-28 17:34

petersteindl skrev:
Komorok skrev:@PeterSteindl: Det lär knappast bli religion av kunskap. Lägg av. Kunskap är
av att se ditt inlägg.

Beroende på hur man lägger upp kunskapsförmedlingen så kan det bli religion av det. Kunskap behöver inte innebära att det är sant. Kunskap är kunskap oavsett om det är sanning eller inte. Kunskap är inte alltid bra. Alla som under historiens förlopp manipulerat har manipulerat med kunskap som verktyg. Andra verktyg är fruktan över vad som kan hända om inte kunskapen tas emot. Kunskap är ett förskräckligt vapen som utnytjas både på det ena och andra sättet.

Blir du trött av att läsa mina inlägg så kan du sätta mig på ignore, så slipper du bli trött.

MvH
Peter

Jag håller inte med dig, men det är nog snarare pga vårt olika sätt att se på
kunskap gissar jag. Jag utgår nämligen från att kunskap är sanning. Med
kännedomen om ditt synsätt på det så blir ditt tidigare inlägg tydligt för mig
också.

Jag har inte någon på ignore och kommer inte ha det i framtiden heller gissar
jag. Där emot så kanske jag inte behöver läsa dina inlägg så noga längre då
det du kallar kunskap lika gärna kan vara osanning. Eller missförstår jag dig?
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2011-06-28 17:37

Harryup skrev:Samma för mig, ta t.ex. Pink Floyd som ligger på Wimp. Rätt var det är så blir det kanske att man behöver både iTunes, Wimp, Spotify osv och då plötsligt är man uppe i en tusenlapp per månad för att spela skivor.
Nja, kul och bra att tjänsten finns men fortfarande skakig när det gäller artisters ambitioner och kontrakt över tiden.

mvh/Harryup

Exakt så resonerar jag. Bara ovissheten känns otrevligt. Vem vet helt plötsligt kanske spotify tokhöjer priserna. Så jag vill gärna ha musiken på min hårddisk eller i min hand.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-28 17:41

@PeterSteindl:

Vi gör alla våra prioriteringar, och jag ifrågasätter inte dina.

PK var väl iallafall något som - även om du hävdar att det inte var ditt projekt - genom att utvecklingen skedde hemma hos dig samt att intäkterna från elementförsäljningen gick in i ditt bolag nog måste ses som en del av Bremens verksamhet. Den lilla tid du la ner på det kan du nog anse som arbetstid ;)

Bremen fick ju bra med Goodwill samtidigt som element som av olika anledningar inte var tilltänkta till serieproduktionen kom att avsättas. De hade säkert kunnat användas i en förserie, men eftersom antalet var begränsat och att du ämnade göra ytterliggare förbättringar så var det väl en win-win situation. Det frigjorde ju ansenligt kapital till bolaget.

Även om du säkert har nytta av forumet för din verksamhet, inte minst genom kontakter du annars kanske aldrig annars skulle finna, så har ju även en näringsidkare inom branchen rätt att ha som en hobby ;)

Jag ser det som positivt ju fler branchfolk vi har här, inte minst genom de historieberättelser och den bakgrundskunskap ni kan delge.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-28 17:45

PekkaJohansson skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

MvH
Peter

Det kan du gott få göra. Din otrevliga och raljerande ton gör all vidare diskussion ointresssant.

Vänligen

Pekka

Som du förstår så tycker jag det du skrev är helt uppåt väggarna. Du behöver inte svara. För att kunna raljera såsom du nämner, så måste ämnet vara lätt att raljera över. I det här fallet var det så, anser jag. Jag är förvånad över ditt inlägg där du skriver att det är bäst att skaffa kunskap om ljudåtergivning och marknadskännedom och därefter bestämma vilken återgivningsnivå man ekonomiskt kan och vill ligga på under några år framöver. Det handlar om att återge musik hemma och då behövs inte kunskap om ljudåtergivning och marknadskännedom. Så svårt är det inte att spela musik hemma. Det är endast svårt för de missnöjda och de är i stort sett alltid missnöjda och snurrar i förbättringskarusellen. Det enda de behöver kunskap om är om deras eget missnöje.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-28 18:02

MagnusÖstberg skrev:@PeterSteindl:

Vi gör alla våra prioriteringar, och jag ifrågasätter inte dina.

PK var väl iallafall något som - även om du hävdar att det inte var ditt projekt - genom att utvecklingen skedde hemma hos dig samt att intäkterna från elementförsäljningen gick in i ditt bolag nog måste ses som en del av Bremens verksamhet. Den lilla tid du la ner på det kan du nog anse som arbetstid ;)

Bremen fick ju bra med Goodwill samtidigt som element som av olika anledningar inte var tilltänkta till serieproduktionen kom att avsättas. De hade säkert kunnat användas i en förserie, men eftersom antalet var begränsat och att du ämnade göra ytterliggare förbättringar så var det väl en win-win situation. Det frigjorde ju ansenligt kapital till bolaget.

Även om du säkert har nytta av forumet för din verksamhet, inte minst genom kontakter du annars kanske aldrig annars skulle finna, så har ju även en näringsidkare inom branchen rätt att ha som en hobby ;)

Jag ser det som positivt ju fler branchfolk vi har här, inte minst genom de historieberättelser och den bakgrundskunskap ni kan delge.

pK var inte mitt projekt. Min förutsättning för att överhuvudtaget leverera till pK var: Inget efterarbete från min sida. Om Naq hade stoppat in Seaselement så hade inte Seas gjort annat än levererat högtalarelement och likaså är det om det rört sig om element från Hifi-kit. Bremen var endast en leverantör av högtalarelement och det var mina betingelser. Så blev det nu inte. Det var bara att gilla läget liksom och Naq hade sitt att brottas med och John hade ingen möjlighet att sköta en sådan organisation. Det är min bedömning och något annat kan jag inte gå på. I sådant läge bet jag i det sura äpplet och fixade dokumentet genom att ständigt försöka vara online. Då jag går in för en sak så försöker jag göra det grundligt.

De högtalarelement som jag då hade på lager var tänkta att monteras i en första produktionsserie om 100-125 par. Det hade gett Bremen en mycket god ekonomisk skjuts och 100-125 par Bremenägg att bolla med. Nu är det så att denna ekonomiska skjuts uteblivit vilket medfört en katastrofsituation för Bremen. Jag tog den risken och förlorade. Men jag brukar komma ur situationer så jag ämnar göra det nu också. Jag har en hyfsad uthållighet. Vi får se hur det ser ut i andra änden av tunneln.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-28 18:09

Lycka till!
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi