PekkaJohansson skrev:petersteindl skrev:Prioritet nr. 1 på detta forum är korrekt återgivning till vilken försakelse som helst, för en själv och för sina nära och kära.
Peters beskrivning av välljudsvänner som försakande nära och kära står i bjärt kontrast till den bild jag har. Tvärtom tycks flera av de Faktiskt-medlemmar som har de mest ambitiösa lyssningsmiljöerna leva ett synnerligen ordnat liv med Volvo, villa, vovve, partner och emellanåt barn. Andra har gjort goda lyssningsmiljöer i lägenheter. Det enda jag själv har försakat är en bil som kostar mer än 7 000 kronor, men valet mellan en flådig kärra och att kunna välja och vraka bland de bästa pop- och rockskivorna som har getts ut är enkelt för min del. Peter gör en intressant sociologisk analys av människorna i hifi-butikerna, men jag menar att de inte nödvändigtvis är representativa för Faktiskt-folket.
I Nunes och andras fall tycker jag att det är bäst att skaffa kunskap om ljudåtergivning och marknadskännedom och därefter bestämma vilken återgivningsnivå man ekonomiskt kan och vill ligga på under några år framöver. Efter eventuella uppgraderingar kan man lägga mer pengar på skivor. För många yngre kommer det kanske en tid senare i livet då man bestämmer sig för att kliva upp ett eller två steg ytterligare på återgivningstrappan och få till exempel högre ljudtryck och större frekvensomfång vid samma renhetsgrad. Då kan man bygga vidare och åter ta ett uppehåll med skivinköpen. När allt är klart kan skivkarusellen snurra igen. Den som främst lyssnar via Spotify behöver förstås inte göra något uppehåll med musiken.
Med vänlig hälsning
Pekka
Jag har faktiskt inte beskrivit välljudsvänner

Det skulle i så fall bli en helt annan beskrivning

Vem vet, jag kanske gör det någon gång.
PekkaJohansson skrev:I Nunes och andras fall tycker jag att det är bäst att skaffa kunskap om ljudåtergivning och marknadskännedom och därefter bestämma vilken återgivningsnivå man ekonomiskt kan och vill ligga på under några år framöver.
Om det skulle vara så att det är bäst att skaffa kunskap om ljudåtergivning och marknadskännedom innan man kan lyssna på musik hemma så har hela branschen brakat ihop, anser jag.
Jag anser helt tvärtom, kunskap om ljudåtergivning behövs om man skall arbeta med ljudåtergivning, precis som marknadskännedom är viktigt för de som skall arbeta i marknaden. Om konsumenter som skall lira lite musik skall behöva gå igenom detta så är det ett förskräckligt scenario. Däremot om man är intresserad av att lära sig marknaden och av att lära sig hur ljudåtergivning går till så är Pekkas råd bra.
Sedan skriver du att först därefter skall konsumenten bestämma vilken återgivningsnivå de ekonomiskt kan och vill ligga på under några år framöver.
Jag vet inte om du menar det du skriver, men är det verkligen så att du anser att musikkonsumenten först skall lära sig ljudåtergivning och se till att få marknadskännedom för att först därefter titta i sin egen plånbok och ta reda på vilken återgivningsnivå de skall lägga sig på?
Arma musikkonsumenter säger jag. Hemskt scenario för alla de som helst vill lägga ned sin dyrbara tid på annat än att studera ljudåtergivning och göra marknadsanalyser för att få marknadskännedom innan de får sitt certifikat att bli bemyndigade att lira Beatles eller Bach hemma. Det verkar som att gå över ån för att hämta vatten, tycker jag.
Dessutom vill jag påstå att du använder dig av Göran Rudlings och Ivor Tiefenbruns gamla filosofier. Först en rejäl undervisning i ljudteknik, fast i deras fall gäller det musik och musikåtergivning, och därefter lite marknadskör och konkurrentanalys för att konsumenten skall klara provet till pärlemorporten, för att först därefter plocka fram den beryktade plånbokskikaren som vänder uppochner på konsumenten för att skaka fram alla stålar och sedan bestäms nivån på ljudet som konsumenten skall nöja sig med i några år framöver. Klapp, klapp, fin konsument. Sitt där. Här är ett ben.
Det kan lätt bli religion över det hela. Först religion och kunskap i religionen. Sedan marknadsanalys över andra religioner och deras humbuggurus. Sedan tittar man i plånboken om de kan betala för att bli präst eller profet och därefter anpassas deras tro till deras pung. Sedan har de tillåtelse att be Fader vår.
Ja, ja, warum alles so einfach machen... Tror du verkligen inte att det finns andra prioriteringar i livet än att plugga ljudåtergivning eller lära sig marknaden innan man kan lira musik hemma, eller är det något som LTS lär ut att så skall vara? Jag bara undrar.
@ Flint:
Flint skrev:Det är lätt att bli fartblind och symptomen på det är att man inte märker det själv.
+1 på den, Flint.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.