piP vesus linn 104 versus Linn majik 140

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-06 10:16

kris10an skrev:
meanmachine skrev:
Richard skrev:
kris10an skrev:
Richard skrev:Nej, det är du inte. 8)

Du har helt rätt i detta, Keltik har dock mycket djupare, potentare bas än pi 60 .

Pi 60 tycker jag har en aning naturligare klang vid akustiska instrument, tycker jag. Klangligt låter de iövrigt ganska lika.

Definiera gärna vad du menar med att ha helt rätt i detta?

Har ni mätt på bägge modeller i samma rum och på samma sätt? Har ni lyssnat på dem i samma rum och vid samma tillfälle?

Eller menar du bara att just ni två råkar ha samma spekulativt subjektiva åsikt?

Jag kanske kunde skrivit att MM " nog har rätt" i detta. Vi har ju varken
lyssnat till båda modellerna i samma rum, vid samma tidpunkt eller ens
jämfört pi60 med Keltik i samma rum. Men jag ( och MM, samt också ivorisobarik) verkar tycka att linn högtalare korrekt uppställda har litet av samma kvaliteter. Man vill lyssna till mera musik, hela tiden.

Att pi 60 spelar musiken på ungefär samma nivå som Keltik och Dynaudio 3.4 är väldigt högt betyg från min sida.

Nu skriver ju varken du eller jag idensiskt ej åtskiljbart -- utan likheter i stil, karraktär, sätt att fånga lyssnaren. Keltik var en riktigt bra högtalare och dyr tom dyrare än Pi60 så det får väl anses bra betyg för Ino?

Jag reagerade mest på påståendet att den ena högtalaren skulle ha mycket
djupare, potentare bas än den andra, och undrade hur ni kommit fram till det.

Genom att lyssna . :wink:

Det är väl inget konstigt med det. Keltik spelar djupbas på ett sätt som ingen annan högtalare jag hört kommer i närheten av, inklusive pi60 och Dynaudio 3.4. Själv tror jag mycket beror på isobarikprincipen, men det är vad jag tror, det. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-07-06 10:58

Richard skrev:
kris10an skrev:
meanmachine skrev:
Richard skrev:
kris10an skrev:
Richard skrev:Nej, det är du inte. 8)

Du har helt rätt i detta, Keltik har dock mycket djupare, potentare bas än pi 60 .

Pi 60 tycker jag har en aning naturligare klang vid akustiska instrument, tycker jag. Klangligt låter de iövrigt ganska lika.

Definiera gärna vad du menar med att ha helt rätt i detta?

Har ni mätt på bägge modeller i samma rum och på samma sätt? Har ni lyssnat på dem i samma rum och vid samma tillfälle?

Eller menar du bara att just ni två råkar ha samma spekulativt subjektiva åsikt?

Jag kanske kunde skrivit att MM " nog har rätt" i detta. Vi har ju varken
lyssnat till båda modellerna i samma rum, vid samma tidpunkt eller ens
jämfört pi60 med Keltik i samma rum. Men jag ( och MM, samt också ivorisobarik) verkar tycka att linn högtalare korrekt uppställda har litet av samma kvaliteter. Man vill lyssna till mera musik, hela tiden.

Att pi 60 spelar musiken på ungefär samma nivå som Keltik och Dynaudio 3.4 är väldigt högt betyg från min sida.

Nu skriver ju varken du eller jag idensiskt ej åtskiljbart -- utan likheter i stil, karraktär, sätt att fånga lyssnaren. Keltik var en riktigt bra högtalare och dyr tom dyrare än Pi60 så det får väl anses bra betyg för Ino?

Jag reagerade mest på påståendet att den ena högtalaren skulle ha mycket
djupare, potentare bas än den andra, och undrade hur ni kommit fram till det.

Genom att lyssna . :wink:

Det är väl inget konstigt med det. Keltik spelar djupbas på ett sätt som ingen annan högtalare jag hört kommer i närheten av, inklusive pi60 och Dynaudio 3.4. Själv tror jag mycket beror på isobarikprincipen, men det är vad jag tror, det. :)

Jo men pi60 är väl specad till typ 24 Hz. Kan man "lyssna" sig till djupare bas än så menar du? Det kan lika gärna vara rummet som spelat roll och gett företräden i det ena fallet. Ditt uttalande är ju helt irrelevant om du inte mätt på båda.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-06 11:20

Var det inte Rydberg som mätte att han hade "fullt blås" ner till 20hz med sina pi60s? Fast, olika rum påverkar ju vid dessa frekvenser.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-06 11:27

subjektivisten skrev:Var det inte Rydberg som mätte att han hade "fullt blås" ner till 20hz med sina pi60s? Fast, olika rum påverkar ju vid dessa frekvenser.

Keltik går väl en hel del lägre än 20 Hz. Det borde göra viss skillnad. 8)

...men visst spelar rummet en väldigt stor roll.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-06 11:27

kris10an skrev:Ditt uttalande är ju helt irrelevant om du inte mätt på båda.

Det här är ju en ganska vanlig kommentar på faktiskt.se.
Åtminstone känns det som jag sett något liknande förr.

Men är inte det har ganska otrevligt egentligen?
"Ditt uttalande är ju helt irrelevant"
Säger man så i en diskussion med kompisar eller medarbetare?
Jag gör inte det, och jag har faktiskt aldrig hört det i verkligheten heller.
Kanske på TV, på något debattprogram med udda typer, men bara kanske.

Varför måste man uttrycka sig på det här viset?
Varför är det okej här?

Bara en liten sur reflektion såhär till förmiddagsfikat. :evil:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-07-06 11:44

Richard skrev:
subjektivisten skrev:Var det inte Rydberg som mätte att han hade "fullt blås" ner till 20hz med sina pi60s? Fast, olika rum påverkar ju vid dessa frekvenser.

Hur mycket "hel del" lägre än 20 Hz kan man gå egentligen, med de mebranareor och lådvolymer vi talar om här? Är det relevanta ljudtryck vi talar om eller bara "på pappret" glädjespecade?

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-07-06 11:49

KarlXII skrev:
kris10an skrev:Ditt uttalande är ju helt irrelevant om du inte mätt på båda.

Det här är ju en ganska vanlig kommentar på faktiskt.se.
Åtminstone känns det som jag sett något liknande förr.

Men är inte det har ganska otrevligt egentligen?
"Ditt uttalande är ju helt irrelevant"
Säger man så i en diskussion med kompisar eller medarbetare?
Jag gör inte det, och jag har faktiskt aldrig hört det i verkligheten heller.
Kanske på TV, på något debattprogram med udda typer, men bara kanske.

Varför måste man uttrycka sig på det här viset?
Varför är det okej här?

Bara en liten sur reflektion såhär till förmiddagsfikat. :evil:

Det var inte menat som något otrevligt, bara ett konstaterande. Hade du blivit gladare om jag lagt till en smiley efteråt?

Vad är syftet med forumet, att man ska dunka rygg och vara polare, eller att folk som läser här ska få relevant och korrekt information? Det ena behöver ju inte utesluta det andra :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-06 11:58

kris10an skrev:Det var inte menat som något otrevligt, bara ett konstaterande. Hade du blivit gladare om jag lagt till en smiley efteråt?

Vad är syftet med forumet, att man ska dunka rygg och vara polare, eller att folk som läser här ska få relevant och korrekt information? Det ena behöver ju inte utesluta det andra :D

Nä, jag vet det. Men nu när jag uppmärksammat ordvalet - tycker du inte att det ser en smula ... aggressivt ut? Tror du att du skulle kunnat omformulera det på ett bättre sätt?
För du hade inte använt det ordvalet i verkligheten heller, eller hur?

Min observation gäller självklart inte dig specifikt, det var mest en allmän undran varför vi måste hålla den där tonen här på faktiskt?
Det här ryggdunkandet som det ofta hänvisas till på andra forum och småskrattas lite åt kanske är så oönskvärt att man måste framstå som rent fientlig för att smälta in, liksom...

En flino gör alltid allting bättre, det är helt sant. :D

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-07-06 12:25

KarlXII skrev:
kris10an skrev:Det var inte menat som något otrevligt, bara ett konstaterande. Hade du blivit gladare om jag lagt till en smiley efteråt?

Nä, jag vet det. Men nu när jag uppmärksammat ordvalet - tycker du inte att det ser en smula ... aggressivt ut? Tror du att du skulle kunnat omformulera det på ett bättre sätt?
För du hade inte använt det ordvalet i verkligheten heller, eller hur?

Min observation gäller självklart inte dig specifikt, det var mest en allmän undran varför vi måste hålla den där tonen här på faktiskt?
Det här ryggdunkandet som det ofta hänvisas till på andra forum och småskrattas lite åt kanske är så oönskvärt att man måste framstå som rent fientlig för att smälta in, liksom...

En flino gör alltid allting bättre, det är helt sant. :D

Aggressivt är väl att ta i, men kanske lite irriterat. Irriterad över påståenden som läggs fram som om de vore fakta men där det inte framgår hur man kommit fram till sin slutsats. Och när det sedan framkommer att man inte ens mätt upp det man påstår sig veta, ja då tycker jag inte något annat ord än irrelevant passar in. :P

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-06 12:40

Richard skrev:

Richard! Menar du en hel del lägre än 20 Hz med-3 dB, eller -20dB?
pi 60 ger återger säkerligen frekvenser under 20 Hz också men till vilket ljudtryck är ju en annan fråga :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-06 13:01

Jag tycker mig ha märkt att vissa lådor/element kan upplevas som att spela väldigt "lågt (i frekvens) och tungt" utan att för den skull kanske mäta så. Jag har ingen mätning att referera till utan pratar bara om känslan tung bas i positiv bemärkelse man kan få av vissa lådor och baselement. Gamla Kef B139 är/var ett sånt element.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-06 13:04

Richard skrev:Keltik går väl en hel del lägre än 20 Hz. Det borde göra viss skillnad. 8)

Har du mätning på det?
Sen kan man fråga sig om ni spelade så högt att det överhuvudtaget är märkbart. Risken är nog rätt stor att olika rumsresonanser påverkar olika.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-07-06 14:31

För att inte tala om distorsionsnivåerna, det kan skilja väldigt på så låga frekvenser.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-07-06 14:41

Flint skrev:Jag tycker mig ha märkt att vissa lådor/element kan upplevas som att spela väldigt "lågt (i frekvens) och tungt" utan att för den skull kanske mäta så. Jag har ingen mätning att referera till utan pratar bara om känslan tung bas i positiv bemärkelse man kan få av vissa lådor och baselement. Gamla Kef B139 är/var ett sånt element.

Jag tror att somliga distorsionsfenomen kan ge upphov till upplevelser som säkert kan beskrivas så som ovan, utan att mena att det just beror på detta i det här fallet.
Sen beror det ju på hur brant basen faller efter -3db angivelsen också.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-06 14:46

Ja det är möjligt. Medger att min reflexion bara bygger på lösa intryck.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-07-06 16:02

Flint skrev:Jag tycker mig ha märkt att vissa lådor/element kan upplevas som att spela väldigt "lågt (i frekvens) och tungt" utan att för den skull kanske mäta så. Jag har ingen mätning att referera till utan pratar bara om känslan tung bas i positiv bemärkelse man kan få av vissa lådor och baselement. Gamla Kef B139 är/var ett sånt element.

Tänkte faktiskt skiva praktiskt taget samma sak, men nu slipper jag!

Tack!

Delar din erfarenhet (även av B139 specifikt).

Kanske skulle man kunna säga att det finns en terminologisk knepighet
här, om man använder ordet djupbas för att berätta om en egenskap
som kanske inte egentligen är hur djupt basen går?

Jag känner inte personligen Keltik-högtalarna, men med viss kännedom
om den fysikaliska priincipen så tror jag att jag vågar gissa att de inte
förmår spela de djupaste basen med ens i närheten av full nivå, men de
kan ju ha andra egenskaper som gör att man upplever basregistret som
särdeles rikt, fylligt och slagkraftigt. Eller som du skrev: Basens upplevda
"tyngd".

Jag har genom historien stött på ett antal olika högtalarmodeller vars
basåtergivning givit upplevelser som inte han kunnat "förklaras" genom
att bara titta på tonkurvan. Det mest talande exemplet jag kan erindra
mig är några äldre Cervin Vega-modeller, vars tonkurvor inte alls låtit
deras betraktare förstå med vilken upplevd fysiskt "tyngd" högtalarna
förmedlar bastonerna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-06 16:17

AT40
AT100

?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-06 17:27

IngOehman skrev: Jag har genom historien stött på ett antal olika högtalarmodeller vars
basåtergivning givit upplevelser som inte han kunnat "förklaras" genom
att bara titta på tonkurvan. Det mest talande exemplet jag kan erindra
mig är några äldre Cervin Vega-modeller, vars tonkurvor inte alls låtit
deras betraktare förstå med vilken upplevd fysiskt "tyngd" högtalarna
förmedlar bastonerna.

Vh, iö

Och vilka förklaringsmodeller skulle man kunna tänka sig? Linn och CW kanske är något på spåren här. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-06 18:43

sprudel skrev:
Richard skrev:

Richard! Menar du en hel del lägre än 20 Hz med-3 dB, eller -20dB?
pi 60 ger återger säkerligen frekvenser under 20 Hz också men till vilket ljudtryck är ju en annan fråga :)

Specen ligger väl på ju Keltik på 20-20000 Hz +- 1,5 dB om jag inte minns fel.

Märk väl att det handlar om helaktiva högtalare, med frekvenskorrigering i själva filtret inte bara i basen, utan även till mellanton och diskanten.

Filtret hade optionen att kunna välja full utsräckthet ned till 20 Hz eller avrullning tidigare i basregistret.

Vi snackar om en klart avancerat aktivt filter som var skräddarsytt för just Keltik.

Spelar man basintensiva skivor börjar man se suddigt efter ett tag med så baskapabla högtalare.

....men visst, det borde inte vara möjligt med en sådan avgrundsdjup basåtergivning med två slutna lådor och såpass liten konarea det ju ändå
rör sig om, knappt mer än 9 tum är det väl inte per högtalare i Keltik.

Det baselement som sitter i Keltik är till viss del baserat på kef B139 men är ett helt annat element, inte ens tillverkat av kef, utan av tonegen och är ett specialkonstruerat till just Keltik. Enligt uppgift från Crawford är
baselementet i Keltik både styvare i konen ( polypropylen) och " snabbare " än original kef B 139.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-06 19:39

Ser suddigt? :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-06 19:47

subjektivisten skrev:Ser suddigt? :wink:

Ja, det måste upplevas för att förstås. Baskapaciteten blir så överväldigande så hela rummet och väggarna och själva sitt- fundamentet vibrerar.
Det genererar också en " slålock- på- örat " känsla efter en tid.

Detta är såklart inte speciellt nyttigt under en längre tid. :)

Jag har inte upplevt detta med någon annan högtalare, men jag antar att det finns moderna grejor som kan leverera på liknande sätt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-06 19:52

Då har du inte hört något större delat system.
Oavsett så är det inte speciellt svårt att spela högre än pi60 i basen så jag vet inte riktigt vad som är poängen? Speciellt om man jämfört i två olika rum med tanke på hur bas och rum hänger ihop.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-06 22:07

subjektivisten skrev:Då har du inte hört något större delat system.
Oavsett så är det inte speciellt svårt att spela högre än pi60 i basen så jag vet inte riktigt vad som är poängen? Speciellt om man jämfört i två olika rum med tanke på hur bas och rum hänger ihop.

Visst håller jag med i allt du skriver. Jag kan tänka mig att ett par infra- basar kan ge samma, eller en ökad upplevelse av djupbaskapacitet, jämfört med slutna isobarikkopplade knappa 10- tummare...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-06 22:58

Richard skrev:Spelar man basintensiva skivor börjar man se suddigt efter ett tag med så baskapabla högtalare.

....men visst, det borde inte vara möjligt med en sådan avgrundsdjup basåtergivning med två slutna lådor och såpass liten konarea det ju ändå

Du låter ju härligt entusiastisk. :) Jag får nog ta mig till en Linn-butik i Göteborg och lyssna lite. Ligger det inte en på Aschebergsgatan?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-07-06 23:08

sprudel skrev:
Richard skrev:Spelar man basintensiva skivor börjar man se suddigt efter ett tag med så baskapabla högtalare.

Du låter ju härligt entusiastisk. :) Jag får nog ta mig till en Linn-butik i Göteborg och lyssna lite. Ligger det inte en på Aschebergsgatan?
Du lär nog få leta lite, Keltik tillverkas ju inte längre, kan inte se att någon av göteborgsbutikerna Tonläget eller Peoples & Schmidt ha nån uppsättning på sina beg listor f n.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-06 23:09

Richard skrev:
subjektivisten skrev:Då har du inte hört något större delat system.

Visst håller jag med i allt du skriver. Jag kan tänka mig att ett par infra- basar kan ge samma, eller en ökad upplevelse av djupbaskapacitet, jämfört med slutna isobarikkopplade knappa 10- tummare...

Börjar du driva tillbaka in i Linn-träsket, Richard? :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-07-06 23:18

Richard skrev:
Specen ligger väl på ju Keltik på 20-20000 Hz +- 1,5 dB om jag inte minns fel.

Är det inte t.o.m. +-1? Men jag undrar hur de mätt, jag tycker det känns som glädjesiffror. Utan att veta tror jag Keltik rullar av en hel del i basen. Däremot har de par jag hört nog ofta haft basområdet (upp till var den första delningen nu ligger) lite väl högt ställt, kanske för att imponera. Jag känner igen det där med suddig syn och skallrande rutor.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-07-07 00:23

KarlXII skrev:

Börjar du driva tillbaka in i Linn-träsket, Richard? :D

Har Richard lämnat det, menar du? :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-07 05:41

Ditt uttalande är ju helt irrelevant om du inte mätt på båda.

8O

Hur kan man säga så?? Vi har båda sagt att detta är våra upplevelser och empiriska erfarenheter. Hur kan man säga att universum är oändligt.. är det irrelevant då ingen mätning gjorts som kunnar bekräfta detta? Typiskt jäklar faktisktdumprat. skulle har vilja avsluta med något fult men det är väl inte konstrutivt. 8O Men aningen irriterad iaf.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-07-07 05:54

kris10an skrev: Irriterad över påståenden som läggs fram som om de vore fakta men där det inte framgår hur man kommit fram till sin slutsats. Och när det sedan framkommer att man inte ens mätt upp det man påstår sig veta, ja då tycker jag inte något annat ord än irrelevant passar in.

Bild
Tänk om - tänk annorlunda

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi