Intressant!
Hur är förhållandet mellan "power response" och ljudet som kan uppmätas vid lyssningsplats? Jag har för mig att frekvensresponsen vid lyssningsplatsen bör ha en viss lutning för att vara njutbar.
Moderator: Redaktörer
PetterPersson skrev:Annars, för att kunna dela vid 500 behöver du ett par äldre JBL 4"-talspoledrivers, typ 2441, 2445, 2450 men då behöver du EQa toppen rätt mycket.
Modernare version men kostar en del..
http://www.bcspeakers.com/product.php?id=35
http://bmsspeakers.com/index.php?id=compression_drivers - coaxialdrivers.
Harryup skrev: . . . .
Jag skulle inte vilja ha min hornutveckling ogjord för det har varit lärorikt men det finns inga genvägar, proffsen kör inte med papper i olja på konserter.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:single_malt skrev:Jag tänker på det som kallas power response.
Min erfarenhet är att "normala" hifi-högtalare som mäter någorlunda rakt framåt och som har fallande energirespons mot högre frekvenser har lagom fördelning av hög- och lågfrekvent ljud i uppspelning i ett vanligt vardagsrum. Enligt mitt tycke.
Om man designar högtalaren så att power-responsekurvan har mer energi uppåt i frekvens i borde det låta annorlunda.
Jajjemen. Jag labbade med extra diskanthorn då jag körde tractrixhorn och Lowther PM4. Dessa extradiskanthorn satte jag i samma vinklar som Stig Carlsson ansåg väsentliga. De tillförde reflexer och frekvenskurvan uppåt i registret blev rakare på totalljudskurvan.
Klangkaraktären hos de inspelade instrumenten ändrades inte mycket, men helt plötsligt öppnades det upp en ny värld d v s till inspelningslokalen och karakteristiska trattljud försvann i stort sett. Det var ett mycket spännande experiment. jag hade inte råd att köpa dessa diskanter, utan jag lånade dessa under en tid.
MvH
Peter
KarlXII skrev:..vilket spelar störst roll för det upplevda ljudet?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster