Hornet eller Drivern

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-10 13:20

Intressant!
Hur är förhållandet mellan "power response" och ljudet som kan uppmätas vid lyssningsplats? Jag har för mig att frekvensresponsen vid lyssningsplatsen bör ha en viss lutning för att vara njutbar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-10 17:22

Jo, frekvenskurvan lutade hemma hos mig. Lyssningsplatsen var ungefär 3,5 meter från tractrixhornets mynning.

Om man t.ex. skulle sitta på 1 meters lyssningsavstånd så sluttar kurvan inte lika mycket.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-10 18:24

PetterPersson skrev:Annars, för att kunna dela vid 500 behöver du ett par äldre JBL 4"-talspoledrivers, typ 2441, 2445, 2450 men då behöver du EQa toppen rätt mycket.

Modernare version men kostar en del..

http://www.bcspeakers.com/product.php?id=35
http://bmsspeakers.com/index.php?id=compression_drivers - coaxialdrivers.

TAD har (hade?) stora drivers med berylliummembran som kan delas ungefär så lågt och går helt upp i diskanten. Men då blir det riktigt dyrt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-10 20:28

Jag har haft TAD 4001 och 2001. 4001 tyckte jag var jättebra. Jag körde dessa med tractrixhorn som var svarvade i valnötsrot :)

mvH
peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-10 20:54

I mina tester genom åren så har jag gått ifrån JBL2445->JBL2441->JBL2450->TAD 4001->TAD2001->TAD 2002 med en del olika horn.
Både JBL 2370, 2380, 2382, 2397 alla i 2 och 3-vägs historier med 2402, 2404, 2405. Och jag har testat 2" och 1" Tractrix. Och jag började med elektroniskt analogt filter 553 sen digitalt DCS-280 för att till sist hitta BSS FDS-366T.
Idag skulle jag säga att hur ett horn sprider ensamt är en helt annan sak hur man upplever de i kombination med andra element. Delay is the shit. Utan att justera delayen låter det horn ändå hur man än gör. Papper i olja osv är för mig egen del totalt ointressant. Men säkert kan personer med gedigna filterkunskaper lyckas bra men de som staplar element med hjälp av talspoleplacering kommer få det väldigt svårt. Men hjälp av impulsmätning av avstånd så blir det helt annorlunda uppställning och dit har jag kommit idag. Nu återstår det att testa ytterligare ett trähorn ifrån TAD och sen gäller det att justera in fasen då tidskompensering är gjord. Tidigare så hade jag ett väldigt riktat ljud för det blir ju så med horn, men jag var van för jag har haft elektrostater så det såg jag inte som något jätteproblem. Idag så spelar jag lätt på 3 lyssningsplatser i bredd med hyggligt stereoperspektiv och ganska jämn frekvensgång. Så hur horn låter är inte så lätt att svara på då filtret är så extremt viktigt.
Jag skulle inte vilja ha min hornutveckling ogjord för det har varit lärorikt men det finns inga genvägar, proffsen kör inte med papper i olja på konserter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-10 21:13

När det gäller köra 2" ner till 500Hz är något jag inte skulle göra. Har succesivt ändrat delning ifrån 500Hz och idag så delar jag vid 1kHz med en TAD som är specad att funka ifrån 500Hz men det gör ingen om man jämför ljudkvalitén som dom har ifrån 1kHz.
Gamla JBL beamar lite väl mycket om man delar låg och 15" är svårt att inte få att beama upp emot 1kHz. Kan gå med TAD's eftersom dom byggt 2-vägs monitorer så själva. Men en 12" kan gå fint men vill man ha en budgetlösning borde en CW gå att hitta till lämpligt pris.

Bra drivers finns ju också ifrån YL och Ale också t.ex.
http://cgi.ebay.com/ALE-Acoustic-Horn-S ... 1c1d0d591a

eller

http://www.pinkfishmedia.net/forum/show ... hp?t=43915

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-10 22:43

Harryup skrev: . . . .
Jag skulle inte vilja ha min hornutveckling ogjord för det har varit lärorikt men det finns inga genvägar, proffsen kör inte med papper i olja på konserter.

mvh/Harryup

Åsså låterre som dejör, åsså . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-11 00:12

Vilket är viktigast för att låsa en dörr, nyckeln eller låset?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-11 00:22

Svante skrev:Vilket är viktigast för att låsa en dörr, nyckeln eller låset?

Jag skulle säga låset för det kan ju finnas ett vred.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-11 17:13

petersteindl skrev:
single_malt skrev:Jag tänker på det som kallas power response.
Min erfarenhet är att "normala" hifi-högtalare som mäter någorlunda rakt framåt och som har fallande energirespons mot högre frekvenser har lagom fördelning av hög- och lågfrekvent ljud i uppspelning i ett vanligt vardagsrum. Enligt mitt tycke.
Om man designar högtalaren så att power-responsekurvan har mer energi uppåt i frekvens i borde det låta annorlunda.

Jajjemen. Jag labbade med extra diskanthorn då jag körde tractrixhorn och Lowther PM4. Dessa extradiskanthorn satte jag i samma vinklar som Stig Carlsson ansåg väsentliga. De tillförde reflexer och frekvenskurvan uppåt i registret blev rakare på totalljudskurvan.

Klangkaraktären hos de inspelade instrumenten ändrades inte mycket, men helt plötsligt öppnades det upp en ny värld d v s till inspelningslokalen och karakteristiska trattljud försvann i stort sett. Det var ett mycket spännande experiment. jag hade inte råd att köpa dessa diskanter, utan jag lånade dessa under en tid.

MvH
Peter

Förresten, på vilket sätt är detta exempel jämförbart med diskussionen om hur den upplevda klangkaraktären av CD-respons jämfört med "minskad-spridning-mot-högre-frekvens"-respons(som man tex får med en eller flera domediskanter eller icke CD-horn)?
Observera att jag utgår från att ett horn med CD-respons EQ:as för att få rak frekvenskurva, men det är kanske fel av mig?
Hur påverkades direktljudet av att montera extra diskanthorn? Var de annorlunda delade än det ursprungliga som var riktat framåt?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-11 18:24

Vad är CD-respons? Har det med CD-skivor att göra?

Jag kom på att CD kanske skulle kunna betyda Constant Directivity? I så fall kan jag säga att jag troligtvis aldrig hört CD-horn med CD.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-11 18:45

Ja, ursäkta, Constant Directivity.
Petter P Kan säkert förklara hur det funkar mycket bättre men som jag förstår det så sprider sådana högre frekvenser mer till kostnad av att nivån rakt fram blir lägre. Vilket kompenseras med EQ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-11 19:03

Man får bygga hornet i segment från hals till mun. På så sätt kan man kontrollera Directivity. Multicellhorn är väl så uppbyggda men jag vet inte hur exponentialhorn med multicell fungerar i praktiken. Jag har hört gamla Altec och de låter lite tratt om multicellhornen.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hornet eller Drivern

Inläggav paa » 2011-08-09 14:47

KarlXII skrev:..vilket spelar störst roll för det upplevda ljudet?

Har du nån plan?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-09 17:49

Jag gissar att K12 funderar på att bygga egna drivers, hur svårt kan det va?

Mvh/harryup

Föregående

Återgå till Teknikforum