Fram för större displayer!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikke_musik

Fram för större displayer!

Inläggav mikke_musik » 2005-05-28 19:55

Varför har alla nyare DVD-spelare (CD-spelare också kanske?) så förbålt liten displaytext? Det är ju helt omöjligt att se vad som står på displayen, med mindre man står bara en eller två meter från spelaren.

Det slog mig idag när jag drog fram min gamla Marantz CD-63, vilken föredömlig display! Stor text visar vilket spår som spelas och tiden visas med lite mindre text, men fullt läsbar från lyssningsposition. Just under finns en rad med nummer som visar hur många spår som finns på skivan, dessa släcks eftersom man lyssnar, blir liksom som en grafisk mätare på hur mycket av skivan man har kvar. Displayens ljusintensitet kan dessutom justeras eller helt stängas av!

Som natt och dag mot min Denon 1710, maken till korkad display får man leta efter! Man kan bara se vilket spår man lyssnar till då man byter spår! Då blixtrar det till i ett par sekunder, sedan återgår den till att visa tiden. Makalöst. Dessutom liten text med låg intensitet (kanske lika bra det förresten eftersom den inte har någon vettig information att komma med).

Nå, så vad finns det idag för DVD-spelare med bra ljud och bild (tänk Pioneer 668) som har en på avstånd läsbar display med vettig information?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-28 20:18

Vet inte om 668 men 575 har ok display. Displayen på min NetGear mp101 (loFi-pryl) har fyrraders display som visar mycket information men tyvär är den lite för liten för att man ska kunnase det på håll. Ljusstyrkan är dock hög så det är inget problem förutom när man vill sova ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-05-28 20:39

Det jag saknar på min 575 är att totala antalet låtar inte visas (så om man vill bläddra till sista låten utan att veta hur många de är bläddrar man ofta förbi...). En fördel är att det går att slå av displayen (fast det verkar inte gå från fjärren och så börjar det lysa en annan lampa som talar om att displayen är släckt........... dock lyser den inte starkt men är irriterande om man vill ha det helt mörkt)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-05-28 20:40

Min Denon DN-C615 har bra display. Stor och ljusstark. Den visar spår och tid och kan visa frames om man vill, men det tröttnar man snart på. Den visar också hur långt nuvarande spår har gått med en liten blinkande moj. Kan vara lite störande, men det är sällan jag lägger märke till den.
Displayen visar också artist och titel om man spelar mp3-skivor.

Jag tycker det är ett rimligt krav att man ska kunna se spår och tid samtidigt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Generellt om hifi