subjektivisten skrev:Om man inte är intresserad av bra kvalité, varför är man då på ett forum där man diskuterar hifi och bra återgivning?
+1
Det har jag också undrat.
Troligtvis är de mer apparatfixerade, än musikintresserade.
Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Om man inte är intresserad av bra kvalité, varför är man då på ett forum där man diskuterar hifi och bra återgivning?
Ragnwald skrev:subjektivisten skrev:Om man inte är intresserad av bra kvalité, varför är man då på ett forum där man diskuterar hifi och bra återgivning?
+1
Conan skrev: Men låt oss då inte alls lägga oss i det "artistiska" i musikproduktionerna, men lägg in en rent teknisk begränsning i hur mycket dom tillåts styra ut medelnivån på ett musikstycke. En sådan begränsning kommer ju inte alls att påverka hur musiken låter, men kommer att kräva att lyssnaren antingen skruvar upp volymkontrollen en smula, alternativt aktiverar nån slags normalisering på sin uppspelningsapparat.
Och bara denna lilla tekniska lösning tror jag direkt skulle göra att loadnessracet avtog märkbart, och hur var det då med det "artistiska" i att skruva upp ljudet med vansinneskomprimering?
phloam skrev: Vad det borde handla om är artisten - dennes integritet, kunskap och möjligheter.
phloam skrev:PekkaJohansson skrev:Den mesta musiken - såväl konstmusik som pop - har en toppfaktor om 17-20 dB i färdigproducerat skick. Det gäller symfonier, det gäller en akustisk popduo som Everly Brothers från 1957 och det gäller pop, rock och heavy metal. Att utgå ifrån att färdiga produktionen måste massakreras dynamiskt i masteringprocessen är, som jag ser det, vittnesmål om ett ointresse för hur olika ljud upplevs tillsammans, dynamiskt och klangmässigt. Det är i hög grad också fråga om en modenyck, vilket bevisas av det faktum att såväl nya som gamla produktioner drabbas av samma nivåmaximering.
Nu kanske jag väljer att agera djävulens advokat, men iaf:
Att den mesta musiken låter på ett visst sätt är ju inget argument för nånting. Speciellt inte eftersom den mesta musiken idag låter på ett sätt som vissa inte vill att den ska låta. Musik kan, i princip, låta hur som helst utan att vara "fel".
Vi hamnar i ett dilemma: Ju ädlare motiven för dynamiken är, desto mer påträngande blir de för artisten. En liten grupp lyssnare som anser sig ha rätt att kräva inverkan på i stort sett alla artisters/skivbolags arbete - för vad? För att de har skaffat sig extra bra musikanläggningar? För att de har bättre smak än alla andra vad gäller hur musik "ska" låta?
Detta är inte en kamp för lyssnarens sak. Det handlar istället om musiker och artister, gentemot kommersiella intressen och krassa skivbolag - om något.
Så fort det hela blir ett lyssnarens korståg mot ett sätt att låta har det hamnat mycket snett, imho. Vad det borde handla om är artisten - dennes integritet, kunskap och möjligheter.
Ragnwald skrev:subjektivisten skrev:Om man inte är intresserad av bra kvalité, varför är man då på ett forum där man diskuterar hifi och bra återgivning?
+1
markusA skrev:Är det inte så att det hela började med radioanpassning?
Därefter gick det mest bara utför.
Om man sitter i bilen eller lyssnar på radion i en stökig miljö så fyller komprimeringen en funktion, det gör att musiken blir lyssningsbar.
Det stora felet är att skivbolagen tillämpar komprimeringen redan på skivan när den kunde göras på radiostationen.
I dagsläget borde man kunna ha komprimeringsalgoritmer i allehanda ljudprodukter för en personlig anpassning av konsumenten.
Imho så finns det idag ingen rimlig ursäkt att göra som skivbolagen gör i dagsläget.
Tyvärr så finns det nog inte mycket till incitament för att de ska ändra sig.
Istället kör de på enligt gammal vana.
phloam skrev: Men hur var det med genomförandet och upprätthållandet av en medelvärdesbegränsning?
Om inte branschen är intresserad lär det bli svårt. Om inte artisterna är drivande så spelar det ingen roll.
phloam skrev:Jag är för att välljud ska komma från artisten och att det i slutändan fortfarande är en fråga om dennes integritet, kunskap och engagemang. Hur artisten vill låta för sin lyssnare, kort sagt. Jag vill innerst inne inte ha nåt "påtvingat" bra ljud, då blir det bara bra ljud för ljudets egen skull. Inte musikens.
phon skrev:phloam skrev: Men hur var det med genomförandet och upprätthållandet av en medelvärdesbegränsning?
Om inte branschen är intresserad lär det bli svårt. Om inte artisterna är drivande så spelar det ingen roll.
Branchen, dvs musikbranchen, lär knappast vara intresserade av något som kan begränsa deras möjligheter att tjäna pengar.phloam skrev:Jag är för att välljud ska komma från artisten och att det i slutändan fortfarande är en fråga om dennes integritet, kunskap och engagemang. Hur artisten vill låta för sin lyssnare, kort sagt. Jag vill innerst inne inte ha nåt "påtvingat" bra ljud, då blir det bara bra ljud för ljudets egen skull. Inte musikens.
Precis. Dagens ljud är påtvingat.
Man vill inte ha ett påtvingat ljud som är helt och hållet tillverkat för att låta så starkt som möjligt.
Jag vill mycket hellre att artisten skall göra skivan med det ljud han/hon vill, utan att artistens ljud får nackdelar eller fördelar av dagens system med toppvärdesbegränsning.
Det är för att släppa loss artistens egen vilja som en medelvärdesbegränsning skulla vara bra.
.
phloam skrev:Men hur var det med genomförandet och upprätthållandet av en medelvärdesbegränsning?
Jag är för att välljud ska komma från artisten och att det i slutändan fortfarande är en fråga om dennes integritet, kunskap och engagemang. Hur artisten vill låta för sin lyssnare, kort sagt. Jag vill innerst inne inte ha nåt "påtvingat" bra ljud, då blir det bara bra ljud för ljudets egen skull. Inte musikens.
phon skrev:Conan skrev: Men låt oss då inte alls lägga oss i det "artistiska" i musikproduktionerna, men lägg in en rent teknisk begränsning i hur mycket dom tillåts styra ut medelnivån på ett musikstycke. En sådan begränsning kommer ju inte alls att påverka hur musiken låter, men kommer att kräva att lyssnaren antingen skruvar upp volymkontrollen en smula, alternativt aktiverar nån slags normalisering på sin uppspelningsapparat.
Och bara denna lilla tekniska lösning tror jag direkt skulle göra att loadnessracet avtog märkbart, och hur var det då med det "artistiska" i att skruva upp ljudet med vansinneskomprimering?
Precis så. Medelvärdesbegränsa sändningarna och låt sedan artister och skivbolag välja fritt hur själva soundet och musiken skall vara.
Vill man som artist ha platt ljud utan dynamik så går det bra, men medelvärdet är ändå där det är. Det kommer inte att låta starkare.
Vill man som artist ha mycket dynamik så går det också bra, headroom för den dynamiken finns då redan på plats i sändningsledet.phloam skrev: Vad det borde handla om är artisten - dennes integritet, kunskap och möjligheter.
Precis, artisten får full frihet att skapa sitt eget sound med en medelvärdesbegränsning. Det blir inga fördelar med volymmaximering, men heller inga nackdelar, utan helt enkelt full artistisk frihet. Artisten kan fritt välja sitt eget sound utan att ta hänsyn till skivbolagens ekonomiska kalkyler.
.
Supernollan skrev:subjektivisten skrev:Om man inte är intresserad av bra kvalité, varför är man då på ett forum där man diskuterar hifi och bra återgivning?
Brist på sysselsättning eller bara ett allmänt behov av att säga emot
allt som sägs/skrivs.
phloam skrev:Men visst, den dagen Robyn och Bach och allting låter lika bra alltihop tack vare en standard, så är nog allt jättebra. Förhoppningsvis.
Supernollan skrev:subjektivisten skrev:Om man inte är intresserad av bra kvalité, varför är man då på ett forum där man diskuterar hifi och bra återgivning?
Brist på sysselsättning eller bara ett allmänt behov av att säga emot
allt som sägs/skrivs.
phloam skrev:Finns ingen i denna tråd som inte vill ha bra ljud, eller som jag själv skrev ordagrannt; "Jag är för att välljud kommer från artisten" - och inte från en påtvingad standard som har sitt urprung i en liten skara elitlyssnares särbehov. Jag kan helt enkelt inte se det hända i verkligheten.
phloam skrev: Vi måste kanske gå den långa vägen - få merparten av alla musikonsumenter att ge signaler om att välljud är vad man vill ha, och ge industrin motivation att ändra sig, införa medelvärdesstandard osv osv. Vilken ju då kanske inte behövs
Conan skrev:Och jag har lite svårt att förstå att ljudet ska anpassas för de som bryr sig minst eller inte alls. Tänk om utvecklingen hade varit densamma inom filmen; Ingen hade ju varit speciellt intresserad av att investera i bluray-filmer & hemmabio med bild & ljud optimerat för uppspelning i en iPhone i tunnelbanan.
phon skrev:phloam skrev: Vi måste kanske gå den långa vägen - få merparten av alla musikonsumenter att ge signaler om att välljud är vad man vill ha, och ge industrin motivation att ändra sig, införa medelvärdesstandard osv osv. Vilken ju då kanske inte behövs
Det är väl det vi gör. Ingen köper väl en CD-skiva i dagens läge?
Eller, några gör det, men industrin klagar i vart fall rätt högljutt på att det är för dålig skivförsäljning.
Kan vi göra försäljningen ännu sämre, eller få den att upphöra helt, så kanske någon börjar tänka nånstans?
Lägg ditt strå till stacken, vägra att köpa musik.
Köpvägran är en marknadskraft att räkna med, om det är marknadskrafter som skall räknas.
Kronkan skrev:Så jag tycker att vi som lyssnar på musik skall säga ifrån. Vad annars?
phloam skrev:Kronkan skrev:Så jag tycker att vi som lyssnar på musik skall säga ifrån. Vad annars?
Jo precis, det går inte att undgå mediaexponering idag. Det är inte som på vinylköpandets 70-tal längre.
Vad som behövs är en trend, motsvarande loudnesstrenden fast tvärtom. Frågan är vad som kan sätta pendeln i svängning? Musikbranschen behöver feedback för att nåt ska hända. Då är internet ett bra verktyg.
Nagrania skrev:Tala om för mig på vilket vis man ska begränsa medelvärdet så att det blir lika på alla inspelningar.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster