Placering av sub, myt eller inte!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-17 12:16

Tycker du de låter bättre än Penta - eller bara snyggare?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-07-17 12:20

Nattlorden skrev:Tycker du de låter bättre än Penta - eller bara snyggare?

Bara snyggare.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-07-17 12:48

En del saker från Bang & Olufsen låter ju faktiskt riktigt bra till och med, men
det var vanligare förr vill jag minnas. Deras TV-apparater under 1980-talet var
ju riktigt trevliga. Nu verkar produkterna mest vara dyra, och snygga.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-17 12:54

Kan kanske vara att annat sprungit vidare i ljudkvalité emedan Bang stått still?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-07-17 14:39

De där senaste "rymdskeppsmodellerna" (Beolab 5) låter inte så illa, men de är inte direkt revolutionerande bra och priset är ju ganska extremt.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-17 17:37

En liten detalj bara. Varför menar ni att det absolut måste vara jämna par?
Om man har 3 bra subwoofers borde det vara bättre att använda alla 3 jämfört med att att använda 2 och ställa undan den 3:e.

Eller så finns det kanske någon som har 5 eller 7. :D

Mvh

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2011-07-17 21:01

jag hade en från början men då subben inte kunde stå exakt i miiten blev det fel på streobilden. Köpte en till så nu har jag en sub för höger och en för vänster. Lyssnar bara i 2 kanal. Nu låter det perfekt.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-17 21:13

Jag har en smygcrush på Bangprodukter som jag anser inte nån av dem jag hör låter illa eller är full eller på nått sätt gör bort sig. Lite dyrt bara. Skulle å andra sidan säga att många av finmärken har svårt att leva upp till gott ljud på merparten av sin line. Bang gör det nog enkelt och tar designen i främsta rum bara skiten låter bra.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-07-17 21:17

Nattlorden skrev:Kan kanske vara att annat sprungit vidare i ljudkvalité emedan Bang stått still?

Nja, det tror jag inte heller. Det är nog att göra det lite väl enkelt för sig. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-07-17 21:17

Magnuz skrev:De där senaste "rymdskeppsmodellerna" (Beolab 5) låter inte så illa, men de är inte direkt revolutionerande bra och priset är ju ganska extremt.

Jag hade inte tackat nej till ett par. De fungerar ju riktigt bra i de flesta rum.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-07-17 21:18

meanmachine skrev:Jag har en smygcrush på Bangprodukter som jag anser inte nån av dem jag hör låter illa eller är full eller på nått sätt gör bort sig. Lite dyrt bara. Skulle å andra sidan säga att många av finmärken har svårt att leva upp till gott ljud på merparten av sin line. Bang gör det nog enkelt och tar designen i främsta rum bara skiten låter bra.

Nog har Bang & Olufsen gjort mycket trams också. Deras mindre golvhögtalare
låter ju inte direkt... mycket. :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-17 21:23

mx skrev:
meanmachine skrev:Jag har en smygcrush på Bangprodukter som jag anser inte nån av dem jag hör låter illa eller är full eller på nått sätt gör bort sig. Lite dyrt bara. Skulle å andra sidan säga att många av finmärken har svårt att leva upp till gott ljud på merparten av sin line. Bang gör det nog enkelt och tar designen i främsta rum bara skiten låter bra.

Har inte hört alla deras produkter och bra är väl kanske det. Jag gillar det små kuberna med konstiga looken och beolab 5 är ju rent hifimässigt otroligt bra även om de är dyra.

Gillar även de flesta av de äldre pryttlarna. Penta är ju rätt bra. Det finns många jag hört och jag finner gott ljud i samtligt av det jag erfarit iaf.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-07-17 21:34

meanmachine skrev:
mx skrev:

Har inte hört alla deras produkter och bra är väl kanske det. Jag gillar det små kuberna med konstiga looken och beolab 5 är ju rent hifimässigt otroligt bra även om de är dyra.

Gillar även de flesta av de äldre pryttlarna. Penta är ju rätt bra. Det finns många jag hört och jag finner gott ljud i samtligt av det jag erfarit iaf.

Jag har en liten nostalgisk kärlek till Redline. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-17 22:00

Poppen skrev:jag hade en från början men då subben inte kunde stå exakt i miiten blev det fel på streobilden. Köpte en till så nu har jag en sub för höger och en för vänster. Lyssnar bara i 2 kanal. Nu låter det perfekt.

Fast kör man mono i basen och delar vid 80 Hz bör inte placeringen ha så stor inverkan på stereobilden. Åtminstone inte på samma sätt som när man placerar fullregisterhögtalare eller sateliter.

Det är väl snarare fråga om att rummets olika problem ska jämnas ut och bli mindre märkbara. Dvs det är rummets mått, hur väggarnas material inverkar på rummets basegenskaper osv som är intressant att känna till. Och det blir lättare att anpassa så basen blir bra ju fler basar man kör med. Det är därför man vill ha mer än en bas. Bäst är att mäta om man vill ha en klar bild...

Men det finns så vitt jag kan tänka ingen anledning att man inte kan ha t.ex 3,5 eller 7 subwoofers.

Mvh

Föregående

Återgå till Generellt om hifi