En nätverksspelartest.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-21 15:06

prolinn skrev:
Harryup skrev:Det grafiska gränssnittet ser jag inte som något speciellt stort problem eftersom det finns många lösa program att köpa om man vill. Jag köpte ju iPeng till Squeezeboxen så det funkar säkert på något motsvarande sätt med DS om man vill.
Det jag är nyfiken på är om det blir nån skillnad på att skicka PCM istället för FLAC.
Sen kan jag ju nu faktiskt köra optiskt till DS ifrån Squeezeboxen också så då kan man jämföra mot Benchmarken.

mvh/Harryup

Jag har läst om folk som testat att köra optiskt mellan nätverksswitch och DS och det verkar vara konsensus om att elektriskt är att fördra. Varför kan man undra? Vilken switch man har påverkar också. Jag har en Netgear GS108, som flera rekomenderat.

Med fasta ipnummer så klarar man sig ju utan switch också om det nu spelar någon roll med en korsad kabel mellan DS och NAS.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-21 20:51

Harryup skrev:Tänk på att andra kan ju tycka samma sak men att det ändå inte betyder att ni tyckar likadant.

Ja, allt beror säkert på vad man lyssnar på, hur man lyssnar, vart man vill nå och såklart hur mycket pengar man kan avvara. Jag backar inte en tum på att det finns absolutmässigt och objektivt sämre respektive bättre hifi-apparater. Det är min erfarenhet och man kan tycka allt möjligt om hur olika apparater låter, men vad som återger melodi, rytm och toner sämre respektive bättre är inte svårt att bedöma.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-21 20:55

Harryup skrev:Med fasta ipnummer så klarar man sig ju utan switch också om det nu spelar någon roll med en korsad kabel mellan DS och NAS.

mvh/Harryup

Man kan ju ha DNS-server i NAS:en istället för i en Router, men det har jag inte provat.

En switch och en router är vad som rekomenderats och trådlös router är ju bra om man vill kunna styra med till exempel en ipad, vilket är ett jättebra sätt att styra med.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-21 21:03

En switch kan vara en router som kan vara trådlös - som naturligtvis kan vara DNS.

Jag kör med Cisco.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-21 21:30

Använder Linksys.

Spelar lite 24/192 låter väldigt luftigt, stor och öppen ljudbild med hög närvarokänsla, vad det nu beror på är omöjligt att avgöra då jag bara har en version av filerna. Men bra låter det.
Men att köpa en nätverksspelare för en lite större slant än en Touch så vill i vart fall jag ha möjligheten att spela 24/192 för att kunna spela "alla" filer.
Däremot så räcker det med Flac för mig då jag personligen standardiserar på det.
Känns faktiskt som Kinsky Desktop funkar bättre med denna DS-i.
Hände att jag fick starta om den andra spelaren för att den inte hittades i Kinsky. DS-i'n har hittats varje gång.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-21 21:36

Linksys = Cisco :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-21 21:48

Japp, vet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-21 23:30

Harryup skrev:Använder Linksys.

Spelar lite 24/192 låter väldigt luftigt, stor och öppen ljudbild med hög närvarokänsla, vad det nu beror på är omöjligt att avgöra då jag bara har en version av filerna. Men bra låter det.
Men att köpa en nätverksspelare för en lite större slant än en Touch så vill i vart fall jag ha möjligheten att spela 24/192 för att kunna spela "alla" filer.
Däremot så räcker det med Flac för mig då jag personligen standardiserar på det.
Känns faktiskt som Kinsky Desktop funkar bättre med denna DS-i.
Hände att jag fick starta om den andra spelaren för att den inte hittades i Kinsky. DS-i'n har hittats varje gång.

mvh/Harryup

Varför testar du inte den billigaste DS'en och kör digitalt till din DAC? DAC-1 är ju en
erkänt bra DAC så jag säger låna hem en Sneaky DS och se vad du tycker..

PS. Om det inte svider allt för mycket i börsen så tycker jag du ska testa att
köpa PS Audio's app eLyric också. Jag trivs jättebra med den.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-21 23:39

Sneakyn kanske är av samma kaliber, har inte haft möjlighet att testa.
eLyric laddade jag hem ok den är väl ok.
Låter faktiskt ganska bra nu eller börjar jag vänja mig?
Skall bli kul att få hit Kalle med Touch igen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-21 23:44

Mm, ska bli kul att höra den där.
Nu är mitt öra okej igen så nu finns det hopp. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-07-22 01:21

KarlXII skrev:
Måste passa på att berömma Harryups ljud därhemma nu. De där TAD-hornen är kliniskt befriade från hornljud och ungefär det mest högupplösta jag hört någonsin. Mellanregistret på tio tum TAD ger en skön pondus och längst ner två femtontummare - allt injusterat mycket väl. Toppklass!

Det där skulle vara mycket intressant att få lyssna på vid tillfälle!

//BB
Senast redigerad av BB 2011-07-22 01:29, redigerad totalt 1 gång.
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-07-22 01:26

BB skrev:
KarlXII skrev:
Måste passa på att berömma Harryups ljud därhemma nu. De där TAD-hornen är kliniskt befriade från hornljud och ungefär det mest högupplösta jag hört någonsin. Mellanregistret på tio tum TAD ger en skön pondus och längst ner två femtontummare - allt injusterat mycket väl. Toppklass!

Det är skulle vara mycket intressant att få lyssna på vid tillfälle!

//BB

+1

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-22 09:38

Harryup skrev:Sneakyn kanske är av samma kaliber, har inte haft möjlighet att testa.
eLyric laddade jag hem ok den är väl ok.
Låter faktiskt ganska bra nu eller börjar jag vänja mig?
Skall bli kul att få hit Kalle med Touch igen.

mvh/Harryup

Har du provat att köra hela DSi:n eller allt utom slutsteget? Det skall gå att stänga slutsteget och försteget är nog ganska hyggligt. Värt att testa i varje fall. Vad har du för övriga grejer?

Användarvisningsbild
Jonnor

Inläggav Jonnor » 2011-07-22 09:50

Innan lyssningstestet nedan hade jag i princip aldrig lyssnat på någon linnpryl, utöver ett par äldre stativare som en kompis med en kass Technicsanläggning ägde. Den anläggningen lät inget vidare. Mitt fokus låg mer åt att leta uppgraderingsalternativ bland Accuphase, Bladelius, Cyrus, Micromega, Meridian, Primare och Naims prylar.

Utrustning:
Qnap TS-239 PRO med två Samsung Spinpoint 1TB
Musiken var rippad med EAC och lagrades i FLAC.
TwonkyMedia 4.x (kom ej ihåg exakt vilken version)
Squeezecenter (Kommer ej ihåg vilken version som användes då) installerad på QNAP:en

Vid testtillfället användes:
Kikkin som försteg
Linn 2250 som slutsteg
QLN Signature, radiolagrets eminenta version.

Min Marantz PM-17 MkII användes ej då den lät klart sämre än ovanstående förstärkarkombo.
Den lokala Linnbutiken visade stor serviceanda och lånade ut prylar samt installerade dessa i bostaden. Det initiala testet gjordes med en Akurate DS utan Dynamik för att något senare genomföras med en Majik DS med Dynamik-nätdel. Någon A/B jämförelse mellan dessa två nätverksspelare från Linn gjordes inte.

Jämförelsen gjorde mellan:
Majik DS med Dynamik och med firmwaren Cara 2
Squeezebox Classic

Det krävdes inte många minuters lyssning för att inse att Majiken gjorde sitt jobb klart bättre än SB. Vissa låtar lätt ”rockigare” från SB men det berodde till stor del på att SB spelar med en fet och svulstig bas stället för den detaljrika, fasta, tighta och nyanserade basen från Majiken. Röster, detaljåtergivning och placering av instrument blev också klart mycket bättre med Majiken. Musiken kom fram mera naturligt och avslappnat från Majik DS.

Det är en stor skillnad i ljud men även en stor skillnad i pris. Jag gav runt 1700 kr för SB Classic och kör man squeezecenter på en vanlig PC blir det ett billigt sätt att få till en streamad lösning. Min flickvän använder en QNAP TS-119 tillsammans med en SB Duett och det fungerar helt ok med avseende på cpu och minne i NAS:en.

Vill man ha en bättre spelare än SB tycker jag att man ska lyssna och jämföra Linn och Naims prylar.

Andra lyssningsintryck från system med SB.
En god vän kör en SB Classic, QNAP TS 209 Pro II och ett par Meridian DSP5200. Systemet är onekligen minimalistiskt, bra WAF :-) Han kan spela högt och kombinationen ger mycket bas men även här är ljudet avrundat och gosigt. Tyvärr saknas detaljrikedomen och kontrollen i ljudet. Det vore intressant att testa en annan nätverksspelare och se om den kan ge ett mera tight och kontrollerat ljud.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-22 09:55

Just nu kör jag en Denon 4308 enbart som försteg. Sen BSS 366 elektronisk digitalt delningsfilter, en Audio Silver Night 2A3 som driver diskanten ca 1w, en Ayre 1xe tror jag den heter som driver mellanregistret och 2 Paradigm Servo-15 subbar. Så jag kan inte testa DS-i fullt ut, bara som signalkälla. Hade den haft en volym disable som Akkurate Control så hade den gått att köra som försteg för stereo och framkanaler. Har en LP-12:a om jag får för mig att jag måste spela vinyl, men det brukar gå över rätt snabbt.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-22 12:53

Jonnor skrev:Innan lyssningstestet nedan hade jag i princip aldrig lyssnat på någon linnpryl, utöver ett par äldre stativare som en kompis med en kass Technicsanläggning ägde. Den anläggningen lät inget vidare. Mitt fokus låg mer åt att leta uppgraderingsalternativ bland Accuphase, Bladelius, Cyrus, Micromega, Meridian, Primare och Naims prylar.

Utrustning:
Qnap TS-239 PRO med två Samsung Spinpoint 1TB
Musiken var rippad med EAC och lagrades i FLAC.
TwonkyMedia 4.x (kom ej ihåg exakt vilken version)
Squeezecenter (Kommer ej ihåg vilken version som användes då) installerad på QNAP:en

Vid testtillfället användes:
Kikkin som försteg
Linn 2250 som slutsteg
QLN Signature, radiolagrets eminenta version.

Min Marantz PM-17 MkII användes ej då den lät klart sämre än ovanstående förstärkarkombo.
Den lokala Linnbutiken visade stor serviceanda och lånade ut prylar samt installerade dessa i
bostaden. Det initiala testet gjordes med en Akurate DS utan Dynamik för att något senare genomföras med en Majik DS med Dynamik-nätdel. Någon A/B jämförelse mellan dessa två nätverksspelare från Linn gjordes inte.

Jämförelsen gjorde mellan:
Majik DS med Dynamik och med firmwaren Cara 2
Squeezebox Classic

Det krävdes inte många minuters lyssning för att inse att Majiken gjorde sitt
jobb klart bättre än SB. Vissa låtar lätt ”rockigare” från SB men det berodde till stor del på att SB spelar med en fet och svulstig bas stället för den
detaljrika, fasta, tighta och nyanserade basen från Majiken. Röster,
detaljåtergivning och placering av instrument blev också klart mycket bättre med Majiken. Musiken kom fram mera naturligt och avslappnat från Majik DS.

Det är en stor skillnad i ljud men även en stor skillnad i pris. Jag gav runt 1700 kr för SB Classic och kör man squeezecenter på en vanlig PC blir det ett billigt sätt att få till en streamad lösning. Min flickvän använder en QNAP TS-119 tillsammans med en SB Duett och det fungerar helt ok med
avseende på cpu och minne i NAS:en.

Vill man ha en bättre spelare än SB tycker jag att man ska lyssna och
jämföra Linn och Naims prylar.

Andra lyssningsintryck från system med SB.
En god vän kör en SB Classic, QNAP TS 209 Pro II och ett par Meridian DSP5200. Systemet är onekligen minimalistiskt, bra WAF :-) Han kan spela högt och kombinationen ger mycket bas men även här är ljudet avrundat
och gosigt. Tyvärr saknas detaljrikedomen och kontrollen i ljudet. Det vore intressant att testa en annan nätverksspelare och se om den kan ge ett
mera tight och kontrollerat ljud.

Är du säker på att Linnen verkligen spelar bättre ? Har du lyssnat blint, nivåmatchat ?
Hur vet du att SB 3 har ett " avrundat och gosigt " ljud ?
Det kanske är Linnspelaren som har för lite bas ?

Vilken spelare är mest neutral tror du ?

Varför dög inte din Marantz förstärkare ? Lät Linnen sämre då ni använde den ? Vad var det som " inte dög" med marantzförstärkaren ?

Jag ifrågasätter inte din lyssningsupplevelse, men en sund skepsism och gärna blind lyssning krävs för att veta vad som verkligen är bättre.

Varför tyckte Karl XII , Peter Stendl och harryup vid lyssningen att linnen lät dynamikfattigt och inbäddad, med oskärpa ? Varför upplevdes SB touch som bäst låtande av de tre nätverkspelarna ? Betänk att annat förstärkare än Linns egna användes här.

Lämna alla möjligheter öppna för systemanpassningens underbara värld....
Odogmatisk sekt- granskare

torig

Inläggav torig » 2011-07-22 13:15

Richard skrev: Varför tyckte Karl XII , Peter Stendl och harryup vid lyssningen att linnen lät dynamikfattigt och inbäddad, med oskärpa ? Varför upplevdes SB touch som bäst låtande av de tre nätverkspelarna ?

Men hallo - Har du ännu inte uppfattat att det var ett misstänkt fel på den Majik DS som testades?

Har du ännu inte läst Harry Ups upplevelser av den Majik DS-I han för närvarande har till låns? En jämförelse han gör med den egna Logitech SB-spelaren.

Är det ett återfall i "jag-hatar-Linn-sjukan"??

/mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-22 14:31

torig skrev:
Richard skrev: Varför tyckte Karl XII , Peter Stendl och harryup vid lyssningen att linnen lät dynamikfattigt och inbäddad, med oskärpa ? Varför upplevdes SB touch som bäst låtande av de tre nätverkspelarna ?

Men hallo - Har du ännu inte uppfattat att det var ett misstänkt fel på den Majik DS som testades?

Har du ännu inte läst Harry Ups upplevelser av den Majik DS-I han för närvarande har till låns? En jämförelse han gör med den egna Logitech SB-spelaren.

Är det ett återfall i "jag-hatar-Linn-sjukan"??

/mvh

..och detta sagt från dig som kör med cd- 12.

Den mäter och låter lika bra som en pioneer 668, och det är minsann ett väldigt högt betyg från min sida.

Jag tycker personligen att cd- 12 inte är prisvärd, men det är min åsikt och beror ju uteslutande på att man kan få lika bra grejor för 3-4000 kr.

Många linnister har inte fattat detta, vågar inte testa blindlyssning och ska i alla lägen försvara märket som varande bäst i alla lägen.

Du måste ha läst mina trådar på ett väldigt ensidigt sätt. För mig är numera Linn ett märke bland en massa andra, och det är inte sunt att spendera 100000:- kronor eller mera på en signalkälla utan att tänka, och lyssna
kritiskt. Isobarikteknologin gillar jag ju skarpt- har du inte märkt det ?
Kanske för att isobariktekniken låter bra utanför ett linnsystem, också ...

Tycker man att signalkällor för 170000:- gör en avgörande skillnad så är det bara att köpa, om man själv vill det.

Jag vill påvisa att de skillnader som eventuellt finns kanske bortfaller helt vid blind lyssning, och kanske tom . får motsatt reslutat mot det förväntade. Och vad beror det på ?

Att Linn säger själva att de är bäst i alla lägen får stå för dem. Tester utanför kompletta anläggningar visar ju att det inte alltid är fallet.

torig

Inläggav torig » 2011-07-22 14:44

Var vänlig och läs de två meningar i ditt inlägg som jag svarade. Läs dom gärna två gånger.

Titta sedan på övriga inlägg efter första testen av Majik DS (gärna särskilt de från Harry Up).

Hur tolkar du dessa??

/mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-22 14:46

torig skrev:Var vänlig och läs de två meningar i ditt inlägg som jag svarade. Läs dom gärna två gånger.

Titta sedan på övriga inlägg efter första testen av Majik DS (gärna särskilt de från Harry Up).

Hur tolkar du dessa??

/mvh

Det kan stämma det du skriver ( om defekt majik DS ) .

Detta återstår att se vid testen hemma hos Karl XII.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-22 14:48

Harryup skrev:Just nu kör jag en Denon 4308 enbart som försteg. Sen BSS 366 elektronisk digitalt delningsfilter, en Audio Silver Night 2A3 som driver diskanten ca 1w, en Ayre 1xe tror jag den heter som driver mellanregistret och 2 Paradigm Servo-15 subbar. Så jag kan inte testa DS-i fullt ut, bara som signalkälla. Hade den haft en volym disable som Akkurate Control så hade den gått att köra som försteg för stereo och framkanaler. Har en LP-12:a om jag får för mig att jag måste spela vinyl, men det brukar gå över rätt snabbt.

mvh/Harryup

Jag hajjar inte riktigt här... Varför går DS-I'n inte köra som försteg? Det är väl
bara att snoppa ut kablarna som går till BSS'en ur Denon och in i pre-out på DS-I?

Eller kör du surround?

torig

Inläggav torig » 2011-07-22 14:58

Richard skrev: Det kan stämma det du skriver ( om defekt majik DS ) .

Detta återstår att se vid testen hemma hos Karl XII.

Du menar att Harryups anläggning inte är "tillräckligt bra"??

Är det för att han har en LP12? :wink:

/mvh

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-22 15:08

Richard skrev:... cd- 12.

Den mäter och låter lika bra som en pioneer 668, och det är minsann ett väldigt högt betyg från min sida.

Jag tycker personligen att cd- 12 inte är prisvärd, men det är min åsikt och beror ju uteslutande på att man kan få lika bra grejor för 3-4000 kr.

Många linnister har inte fattat detta, vågar inte testa blindlyssning och ska i alla lägen försvara märket som varande bäst i alla lägen.

De mätningar du sett då eller? Finns kanske andra mätningar man kan göra och som till exempel Linn gjort? Hur var det nu? Hade du hört CD12? Jämfört med 668 blint? Lika bra grejer för 3-4000 kr :lol:

Jag undrar vem som fattat vad? Var var det du kom från... Retoriklandet?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-22 16:34

prolinn skrev:

De mätningar du sett då eller? Finns kanske andra mätningar man kan göra och som till exempel Linn gjort? Hur var det nu? Hade du hört CD12? Jämfört med 668 blint? Lika bra grejer för 3-4000 kr :lol:

Det här laddas upp till ett intressant testande framöver !

Vad jag förstår så ska testandet ske hos Karl XII . Hoppas att Peterstendl och Magnusöstberg också kan närvara.

Hoppas det blir av.

Som det nu är, så ter sig Harryup: s upplevelse om den nya majik DSi som en mera positiv sådan än föregående majik DS, men det återstår ju, om mera objektivitet i testandet ska infinna sig, litet fler röster än en enda
persons upplevelse för att verifiera huruvida verkligen SB Touch låter sämre än Majik DSi.

Jag har själv inget problem alls med om testet resulterar i att majik DSi
upplevs som låtandes bättre än SB Touch. Det bevisar isådanafall att en förbättring kan göras över SB- spelarna.

Jag har heller inget problem alls med ett tvärtomresultat: att SB Touch skulle spela bättre än Majik DSi och många lyssnare skulle tycka likadant.

Detta resultat skulle i sin tur visa att SB Touch är en tillräckligt bra spelare att en förbättring är rentav svår att uppbringa, oavsett pris. :)

En fråga är bara: är det ett problem för någon alls överhuvudtaget om en tio gånger dyrare maskin skulle låta sämre ?

Om det är ett problem- på vilket sätt är detta ett problem ?

Jag tycker förövrigt att Aerobs inlägg i denna tråd är föredömligt odogmatiska, fastän han ju äger en DS- spelare.

" Låter det bättre, så är det bättre "......

....hette det på 80- talet i en del hifi- sfärer.

Helt rätt, tycker jag. :)
Senast redigerad av Richard 2011-07-22 16:41, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-22 16:36

KarlXII skrev:Mm, ska bli kul att höra den där.
Nu är mitt öra okej igen så nu finns det hopp. :)

Kör hårt med testandet, nu ! 8)

torig

Inläggav torig » 2011-07-22 16:55

prolinn skrev:

[b]

Richard, du fick ett par frågor efter dina påståenden. Vore bra om du kunde svara på desamma. Jag har fetmarkerat lite, så att du lätt ska hitta :wink:

/mvh

Användarvisningsbild
Jonnor

Inläggav Jonnor » 2011-07-22 17:02

Richard skrev:
Är du säker på att Linnen verkligen spelar bättre ? Har du lyssnat blint, nivåmatchat ?
Hur vet du att SB 3 har ett " avrundat och gosigt " ljud ?
Det kanske är Linnspelaren som har för lite bas ?

Vilken spelare är mest neutral tror du ?

Varför dög inte din Marantz förstärkare ? Lät Linnen sämre då ni använde den ? Vad var det som " inte dög" med marantzförstärkaren ?

Jag ifrågasätter inte din lyssningsupplevelse, men en sund skepsism och gärna blind lyssning krävs för att veta vad som verkligen är bättre.

Varför tyckte Karl XII , Peter Stendl och harryup vid lyssningen att linnen lät dynamikfattigt och inbäddad, med oskärpa ? Varför upplevdes SB touch som bäst låtande av de tre nätverkspelarna ? Betänk att annat förstärkare än Linns egna användes här.

Lämna alla möjligheter öppna för systemanpassningens underbara värld....

Vi var ett par stycken som gjorde testet under en lite längre tid och det var inget snack om vad församlingen tyckte om vilken maskin som klarar av att återge musik renast och mest naturligt. En del test gjordes utan att lyssnarna visste om vilken maskin som spelade och resultatet blev det samma. Med Majik DS:en kom det fram en hel del nyanser i musiken som ej kom fram med SB3. SB3:s onyanserade och mindre tighta basen gav en tydlig bumlighet på bland annat många av Kents skivor, trist att inse detta. Vi lyssnade även på en del klassiska skivor framförda av GSO och dessa upplevde vi som mera likt en live-spelning när Majik DS avkodade filerna. Men visst är det en bra bit kvar till en live konsert.

Majik DS:en uppfattar jag som mera neutral. Jag hade betydligt lättare att uppskatta musik som jag normalt inte tycker om när den spelades via Majiken. Övriga närvarande samt flickvännen, sonen (då 18 år) och dottern (12 år) hade samma uppfattning.

Skivan Silence med A.C.T. är inte speciellt intressant att lyssna på via SB3. Via Majik DS kom musiken betydligt bättre. Dock finns det andra nätverksspelare som tar fram musiken än bättre och spelar tightare och mera avslappnat än Majik DS.

Några andra exempel bland många bra skivor att njuta (beroende på smak) av när man provlyssnar nätverksspelare är:
- Arde El Cielo med gruppen Maná
- My Winter Storm av Tarja Turunen
- Awake med Dream Theater
- Lyn's Une med Alyn Cosker (högupplöst flac)
- Beethoven Piano Concertos 3, 4 & 5 framförd av SCO (högupplöst flac)

Marantz-förstärkaren gjorde ett sämre jobb än Lejonklous Kikkin och Linns 2250, oberoende av källa. Den är inte tillräckligt neutral och "luddar" till ljudet. Svenska Lejonklous Kikkin är ett intressant försteg för den som kan klara sig med en ingång. Sonens Micromega A80 gjorde faktiskt ett bättre jobb till en betydligt lägre summa. Det känns lite olustigt med tanke på att Marantzen var rätt dyr i inköp. Tyvärr gör man inte alltid lyckade inköp :-( Ett annat misslyckat inköp var när jag näthandlade en Marantz SA-8400. Den ersattes senare av en SB 3 Classic. Tyvärr så köpte jag en DA9 från Harmony Design som snabbt såldes av då den inte förbättrade återgivningen från SB, kasst inköp. Dock får Squeezeboxen se sig slagen av vinylspelaren, en Pro-ject RPM 5 med en Ortofon Rondo Red. Resultatet var att QLN Signaturerna har aldrig låtit så bra som när Majik DS, Kikkin och 2250 matade den med signal. Vi blev klart överraskade av att de kunde låta så bra och det är synd att den högtalaren ersattes av en sämre variant från Kina.

Varför Karl XII , Peter Stendl och harryup tycker att Majik DS låter sämre låter jag stå för dem. Den kan vara en fråga om karaktär och ljudideal eller någon missmatch någonstans. Jag har hört att Naims prylar kan vara kinkiga med störningar på nätet och prylar från andra fabrikat. Hur det är med Linn har jag ingen aning, dock hade vi inte den typen av problem under våra tester.

Jag håller med dig att mångfald är en fördel och den här marknaden behöver konkurrens och tillverkare med sunda utvärderingskriterier (och inte bara fokusering på hembio) för att utvecklas och ge oss produkter med bättre prestanda till ett förhoppningsvis hyfsat pris så att vi har råd att köpa prylarna, eller komma över något begagnatfynd.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-22 17:12

Asså, vi hade ju inte tänkt bevisa något utan bara spela och förmedla intrycken. Om Majiken är neutralare lär vi aldrig få veta men däremot om vi upplever det renare, roligare, eller tråkigare eller vad det nu kan bli.
Och som sagt så är det ju en hel anläggning vi lyssnar på så det är möjligt att resultatet skulle bli det omvända någon annanstans, fast det hjälper ju inte mig isf. Kanske en Touch skulle vara slagen i en Linnrigg, men det kommer vi ju inte testa. Det är mycket möjligt att vi testar hos KXII också, inte mig emot men det är förmodligen lite enklare att testa här då det är i min anläggning som en DS möjligen kommer stå och att jag har DNLA uppsatt just nu kors och tvärs.
Redan nu så är ju ett säkert att köper jag inte en DS omedelbart eller lite senare så har jag definitivt tröttnat på den trötta SB3 som spelar i anläggningen. Så en Touch verkar minimum för att ha riktigt kul. Fast jag vill absolut ha en 24/192 om jag skulle lägga en påse pengar på en ny spelare idag, så Touch skulle kunna bli ett mellanting innan jag hittar det jag vill ha.

Måste bara hinna med att testa DAC'n i Majiken också, den kanske är roligare än en DAC-1. Och i så fall blir ju Majiken lite billigare relativt sett.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-22 17:22

Undrar hur en släckt Touch låter?
Enligt Peter Steindels tester då han byggde DAC'ar vilket ju ifs är ett tag sedan så påverkade displayer all elektronik i lådan på ett högst ogynnsamt sätt.
DS är släckt då den spelar, Denonen är släck i Pure Direct läge, men Touchen lyser och blinkar trevligt. Displayer har ju lite spelat ut sin roll då det är så mycket bättre att styra ifrån en iPad.

Just nu spelar Apocalyptica plays Metallica by Four Cellos.
Ganska tungt och trevligt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-22 19:44

Harryup skrev:Undrar hur en släckt Touch låter?
Enligt Peter Steindels tester då han byggde DAC'ar vilket ju ifs är ett tag sedan så påverkade displayer all elektronik i lådan på ett högst ogynnsamt sätt.
DS är släckt då den spelar, Denonen är släck i Pure Direct läge, men Touchen lyser och blinkar trevligt. Displayer har ju lite spelat ut sin roll då det är så mycket bättre att styra ifrån en iPad.

Just nu spelar Apocalyptica plays Metallica by Four Cellos.
Ganska tungt och trevligt.

mvh/Harryup

Släcka displayen ja...man kanske skulle applicera Toolbox:

http://soundcheck-audio.blogspot.com/20 ... ox-20.html
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi