Innan lyssningstestet nedan hade jag i princip aldrig lyssnat på någon linnpryl, utöver ett par äldre stativare som en kompis med en kass Technicsanläggning ägde. Den anläggningen lät inget vidare. Mitt fokus låg mer åt att leta uppgraderingsalternativ bland Accuphase, Bladelius, Cyrus, Micromega, Meridian, Primare och Naims prylar.
Utrustning:
Qnap TS-239 PRO med två Samsung Spinpoint 1TB
Musiken var rippad med EAC och lagrades i FLAC.
TwonkyMedia 4.x (kom ej ihåg exakt vilken version)
Squeezecenter (Kommer ej ihåg vilken version som användes då) installerad på QNAP:en
Vid testtillfället användes:
Kikkin som försteg
Linn 2250 som slutsteg
QLN Signature, radiolagrets eminenta version.
Min Marantz PM-17 MkII användes ej då den lät klart sämre än ovanstående förstärkarkombo.
Den lokala Linnbutiken visade stor serviceanda och lånade ut prylar samt installerade dessa i bostaden. Det initiala testet gjordes med en Akurate DS utan Dynamik för att något senare genomföras med en Majik DS med Dynamik-nätdel. Någon A/B jämförelse mellan dessa två nätverksspelare från Linn gjordes inte.
Jämförelsen gjorde mellan:
Majik DS med Dynamik och med firmwaren Cara 2
Squeezebox Classic
Det krävdes inte många minuters lyssning för att inse att Majiken gjorde sitt jobb klart bättre än SB. Vissa låtar lätt ”rockigare” från SB men det berodde till stor del på att SB spelar med en fet och svulstig bas stället för den detaljrika, fasta, tighta och nyanserade basen från Majiken. Röster, detaljåtergivning och placering av instrument blev också klart mycket bättre med Majiken. Musiken kom fram mera naturligt och avslappnat från Majik DS.
Det är en stor skillnad i ljud men även en stor skillnad i pris. Jag gav runt 1700 kr för SB Classic och kör man squeezecenter på en vanlig PC blir det ett billigt sätt att få till en streamad lösning. Min flickvän använder en QNAP TS-119 tillsammans med en SB Duett och det fungerar helt ok med avseende på cpu och minne i NAS:en.
Vill man ha en bättre spelare än SB tycker jag att man ska lyssna och jämföra Linn och Naims prylar.
Andra lyssningsintryck från system med SB.
En god vän kör en SB Classic, QNAP TS 209 Pro II och ett par Meridian DSP5200. Systemet är onekligen minimalistiskt, bra WAF

Han kan spela högt och kombinationen ger mycket bas men även här är ljudet avrundat och gosigt. Tyvärr saknas detaljrikedomen och kontrollen i ljudet. Det vore intressant att testa en annan nätverksspelare och se om den kan ge ett mera tight och kontrollerat ljud.