Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Några frågor:
1 - Vad har den vanlige genomsnittskunden som antagligen inte är HiFi-nörd (ursäkta uttrycket) att tjäna på i det du Claes efterlyser.
Flint skrev:2 - Hur ska "utbildningen" av samma vinstalstrande kundgrupp gå till utan att det upplevs som propaganda och reklam så att budskapet om att här finns något att hämta går fram?
Flint skrev:3 - Bryr sig verkligen samma grupp om det här över huvud taget eller är det bara felletarpedanterna och HiFi-nördarna som lider?
Flint skrev:4 - Finns det pengar i det här att hämta för den kommersiella delen av skivproduktion som kan motivera att den lyfter på ögonbrynen och kanske reagerar? Vad jag förstår så lider inte du Claes av den kommersiella vinstpiskan och kan därför tillåta dig att vara mer, vad ska vi kalla det, idealistisk.
Claes skrev:Flint, problemet med konkurensfördelen med högre genomsnittsnivå. Med EBU R 128 kan alla producera som de vill rent ljudtekniskt, men programmaterialets genomsnittsnivå bestämmer den psykoakustiska uppspelningsnivån (kortfattat förenklat).
Claes skrev:Flint, problemet med konkurensfördelen med högre genomsnittsnivå. Med EBU R 128 kan alla producera som de vill rent ljudtekniskt, men programmaterialets genomsnittsnivå bestämmer den psykoakustiska uppspelningsnivån (kortfattat förenklat).
IngOehman skrev:Men tappar vi inte bort Claes fråga nu (jag är minst lika skyldig som alla
andra) alltså vad tusan det kommer sig att hifi-intresset bland dem som
skapar musiken är så lågt.
Alltså jakten på de specifika skälet till att det är så.
För nog föreställer sig de flesta som inte har någon koppling till varken
hifi-världen eller musikprosuktionsvärlden, att alla som skapar musiken
på fonogrammen, är ljudnördar?
Claes skrev:Flint, problemet är redan löst rent tekniskt. Se länken i mitt allra första inlägg.
Hulbar, kloka tankar. Dock vill jag nämna att behovet av dålig ljudkvalitet på inspelningen för att det ska låta bra i en dålig uppspelningsanläggning är en myt utan sakligt grund. En bra inspelningen vinner nästan alltid över en dålig/mindre bra. Även i en mobiltelefon!
Ett specialfall är dock programmaterial med hög terassdynamik som får praktiska problem med att spelas upp i ljudtrycksbegränsade ljudsystem. Notera dock att transientdynamik utan begränsning inte står i motsättning till jämnhet över tid. En poplåt kan ha konstant psykoakustisk energi från början till slut utan att för den skull vara det minsta dynamiskt begränsad i signalhanteringen.
Flint skrev:IngOehman
Jag har fått för mig att du inte gillar regler och förbud som t.ex. hastighetsbegränsning i trafiken mm.
Flint skrev:Hur har du tänkt lösa problemet med konkurrensfördelen hög ljudnivå pga. minimal crestfaktor? Med tänkt frivillighet eller med regler?
IngOehman skrev:De studier på preferenser när det gäller mastringskomprimering som
jag har gjort, har visat att just genomsnittskunden (liksom alla andra
faktiskt) föredrar att programmaterialet inte mastringskomprimeras.
Helt utan undantag faktiskt. Jag har undersökt ett tiotal olika produkti-
oner före och efter mastring och spelat upp dem med samma upplevda
nivå (har alltså motverkat den högre medelnivån på den mastrings-
komprimerade versionen) för väldigt många människor (du Flint är väl-
kommen att komma och lyssna du också). Det hela har pågått under
många års tid, och som sagt - jag har inte än så länge hittat ett enda
undantag, alltså där någon med nivåerna matchade har föredragit den
version som komprimerats (mm) på mastringsstudion.
IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman
Jag har fått för mig att du inte gillar regler och förbud som t.ex. hastighetsbegränsning i trafiken mm. Hur har du tänkt lösa problemet med konkurrensfördelen hög ljudnivå pga. minimal crestfaktor? Med tänkt frivillighet eller med regler?
Med en standard.
(Exempel på standarder är att alla bilar kör på höger sida av vägen.)
Om standarden här säger på vilken nivå medelvärdet skal ligga (max) så får man som producent av musiken maximal frihet med avseende på musikproduktionen, eftersom det inte längre finns kvar en kompromissituation mellan ljudkvaliteten och nivån. Man kan utrycka samma sak som att konsumenten får tillbaka friheten att ställa ljudnivån med sin volymkontroll.
Claes skrev:Flint, som jag tidigare skrev finns det andra än jag som lämpligen kan utreda R 128 och dess praktiska implementering.
Se exempelvis den omfattande dokumentation från EBU.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster