Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Så ett par piPs med denna diskanten vore ju något vansinnigt bra !
RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:Så ett par piPs med denna diskanten vore ju något vansinnigt bra !
Jag undrar det... Är inte piP/piPs en rätt balanserad konstruktion där i princip registret över några hundra Hz ger upp samtidigt? Misstänker att överstyrning vid lägre frekvenser inträffar tidigare än i diskanten. I varje fall tycker jag inte det låter speciellt behagligt när man krämar på överdrivet med piP.
Visst har det med spridningen att göra. Det har IÖ nämnt för länge sedan i samband med QM10. I fallet piP var ju spridning i diskanten för liten och anledningen till att ett element med bredare spridning togs fram.
adzer skrev:Mycket intressant med den nya diskanten
Nattlorden skrev:adzer skrev:Mycket intressant med den nya diskanten
Absolut inte! Vill inte veta något som skulle kräva byte i ett par piP, en iP samt 8 a2 !!!
meanmachine skrev:DVD-ai skrev:QRS låter väldigt trevligt![]()
jätte spelglada och trivsamma högtalare, inte dom mest "objektiva" högtalarna jag hört någon av dom men förbannat roliga att lyssna via och dom gör en aldrig besviken...
har lyssnar ganska mycket till QRS Supernova och Supernova Elit och båda dom är riktigt trevliga bekantskaper, och såklart budgetbomben QRS500 !
Vet inte med det nyare har hört en modell av de nyare som jag vart lite besviken på men saturnus samt Neptunus är ju konstruerade av Mats Andersen (QLN) som en verklig toppsatsnig
phon skrev:Richard skrev: Men det verkar vara samma diskant i nya Guru som i i6 ?
Eller är det en mindre diskantdome ?
Gurun har ~trekvarttum och i6 har ~entumsdiskant.
Dom är inte alls lika.
MagnusÖstberg skrev:Ino Audio har ju aldrig ställt ut på en endaste mässa.
Jag vet faktiskt inte själv hur jag skulle reagera som tillverkare om jag kom till en mässa och upptäckte att någon använde mina produkter på ett sådant sätt att de inte hade den ringaste möjlighet att göra sig rättvisa.
Hur hade du gjort?
Beakungen skrev:meanmachine skrev:DVD-ai skrev:QRS låter väldigt trevligt![]()
jätte spelglada och trivsamma högtalare, inte dom mest "objektiva" högtalarna jag hört någon av dom men förbannat roliga att lyssna via och dom gör en aldrig besviken...
har lyssnar ganska mycket till QRS Supernova och Supernova Elit och båda dom är riktigt trevliga bekantskaper, och såklart budgetbomben QRS500 !
Vet inte med det nyare har hört en modell av de nyare som jag vart lite besviken på men saturnus samt Neptunus är ju konstruerade av Mats Andersen (QLN) som en verklig toppsatsnig
De nya qrsn är i grunden en konstruktion av Mats Andersen Men sen är det sladd som sätter sitt ljudsignum på dem. Personligen tycker jag att de gamla låter bättre och mer korrekt. De nya är ganska ljusa i ljudet. Hade varit grymt roligt att äga ett par Saturnus då de är så himla häftiga

Nattlorden skrev:Det där liknade mer en hemmapulad vattenberedare än ett delningsfilter.
meanmachine skrev:Och detta är så mycket bättre?![]()

bassman skrev:Om det är bättre vet jag inte med lite komponenter i ett filter, men för mig ger det intryck att man gjort något rätt från början med val av element, låda, port osv eftersom den slutgiltiga talaren spelar väldigt bra.
Som filtret till piP bilden ovan

Och, en marginal på ca 60 papp per par, 30 till ÅF och 30 till dom.meanmachine skrev:75papp typ
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster