Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:rhenrics skrev:
Terminologin "färgar inte hörbart" eller likalydande formuleringar har alltså aldrig använts av LTS och testansvariga där vid rekommendationer av apparater?
Jodå men med den självklara reservationen att det gäller bara under de tester som genomfördes med de individerna med deras dåvarande hörselstatus och med gällande testutrustning och testmusik.
Naqref™ skrev:rhenrics skrev:
Terminologin "färgar inte hörbart" eller likalydande formuleringar har alltså aldrig använts av LTS och testansvariga där vid rekommendationer av apparater?
Jodå men med den självklara reservationen att det gäller bara under de tester som genomfördes med de individerna med deras dåvarande hörselstatus och med gällande testutrustning och testmusik.
rhenrics skrev:Testet uppfyller alltså t ex inte det grundläggande kriteriet att vara upprepningsbart? Det är således inget vetenskapligt test?
n3mmr skrev:Martin skrev:Men nu är ju inte F/E-test utformat för att bevisa frånvaron av färgningar eftersom det inte går som sagt. Inte med något test eftersom det strider mot en av vetenskapens grundläggande principer.
Det kliade så mycket att jag måste: Sorry:
Du menar att det inom den använda formalismen är meningslöst att göra en absolut utsaga om färgningars otvetydiga och bestämda frånvaro utgående från ett.begränsat men godtyckligt antal försöksutfall, eftersom det skulle strida mot en av de principer som begränsar den vetenskapliga formalismens giltighetsdomän men ändå utgör nödvändiga utgångspunkter för att kunna tilldela sagda formalism en ändlig giltighetsdomän?
(ordbajseri, ordbajsera!)
Eller, man kan inte vara logisk positivist om man är en äkta empiriker!
Naqref™ skrev:rhenrics skrev:Testet uppfyller alltså t ex inte det grundläggande kriteriet att vara upprepningsbart? Det är således inget vetenskapligt test?
Ska man vara strikt så gör inte något test som förlitar sig på indviduella prestationer det. Så, nu har jag gett dig undelaget som gör att du kan du underkänna alla medicinska tester. Glöm inte meddela läkemedelsverket!
dimitri skrev:Callisto:
Det är inte fråga om OLIKA förvrängningar i f/e test.
Det är frågan att höra något överhuvudtaget i en apparatuppsättning där en fullständig tystnad skall råda om apparaten är "icke hörbart färgande"
Det är så jag förstått idén med f/e test
Det finns alltså inget eller ytterst minimalt utrymme för subjektivitet.
Johan_Lindroos skrev:Det är alltså inte skillnaden mellan utsignalen och insignalen som man lyssnar till, utan man växlar bara mellan insignalen till testobjektet och utsignalen från testobjektet.
Jag tror du kan ha fått den uppfattningen av att folk ofta skriver typ "vi lyssnade på skillnaden mellan "Före" och "Efter" ", vilket de rent tekniskt inte menar, mer att de menat om de kunde höra någon skillnad (typ avgöra vilken som lät si eller så o.likn.).
Förstår du skillnaden?![]()
Harryup skrev:Magnuz skrev:Är det förresten bara jag som har tänkt på att olika exemplar av apparater kan låta olika?
Nejdå, har blindtestat olika dacar av samma fabrikat. Gick att höra skillnad på.
Mr_Ekan skrev:Johan_L, vet du om Göteborgssektionen kör egna F/E-lyssningar? Vore väldigt kul att delta!
Vh
Callisto skrev:Johan L;
Tycker du verkligen den konstlast som du redovisar är tillräcklig.
Den "täcker" inte alls upp alla tänkbara kombinationer som kan motsvaras av riktiga högtalare. Hur kan man då dra några slutsatser om hur "testobjektet" uppför sig vid situationer som inte "testkurvan" täcker. Måste alltså vara ren spekulation alltså.
n3mmr skrev:Callisto skrev:Johan L;
Den "täcker" inte alls upp alla tänkbara kombinationer som kan motsvaras av riktiga högtalare. Hur kan man då dra några slutsatser om hur "testobjektet" uppför sig vid situationer som inte "testkurvan" täcker. Måste alltså vara ren spekulation alltså.
Callisto, käre trollaspirant!
Den citerade konstlasten har ett antal egenskaper som gör den hyggligt representativ för en ganska stor mängd typiska hemmahögtalare vid den tiden när den konstruerades, med en viss lutning mot de besvärligaste man förväntade sig i normalt hemmabruk.
Extremare kan tänkas, men den här lasten är ändå hyggligt indikativ för förväntat resultat.
Man kan ju utan vidare tänka sig att någon duktig person konstruerar en värre
variant, och publicerar den, så kan man kanske ha den som konstlast typ B...
Glöm inte att den citerade konstlasten har en kontrollerat olinjär komponent i induktansen om 57mH
Callisto skrev:n3mmr skrev:Callisto skrev:Johan L;
Den citerade konstlasten har ett antal egenskaper som gör den hyggligt representativ för en ganska stor mängd typiska hemmahögtalare vid den tiden när den konstruerades, med en viss lutning mot de besvärligaste man förväntade sig i normalt hemmabruk.
Extremare kan tänkas, men den här lasten är ändå hyggligt indikativ för förväntat resultat.
Glöm inte att den citerade konstlasten har en kontrollerat olinjär komponent i induktansen om 57mH
För första gången tycker jag det är jä...igt lågt och komma med "trollaspirant".
Jag påpekar att det finns brister med mätmetoden/lyssningen som uppenbarligen täcks med ren spekulation. Har man endast använt sig av den konstlast som redovisats så VET man definitivt inte hur objektet uppför sig vid andra laster. Kom inte och säg något annat.
som sagt "endast döda fiskar flyter med strömmen".........
Callisto skrev:Jag påpekar att det finns brister med mätmetoden/lyssningen som uppenbarligen täcks med ren spekulation. Har man endast använt sig av den konstlast som redovisats så VET man definitivt inte hur objektet uppför sig vid andra laster. Kom inte och säg något annat.
n3mmr skrev:Callisto skrev:n3mmr skrev:Callisto skrev:Johan L;
För första gången tycker jag det är jä...igt lågt och komma med "trollaspirant".
Jag påpekar att det finns brister med mätmetoden/lyssningen som uppenbarligen täcks med ren spekulation. Har man endast använt sig av den konstlast som redovisats så VET man definitivt inte hur objektet uppför sig vid andra laster. Kom inte och säg något annat.
Nå, en död fisk kan väl vara värd en trollaspirant.
Det finns alltid brister med alla mätmetoder, så även med denna. Det är ofrånkomligt. Men dessa brister täcks inte alls in med ren spekulation.
Utan redovisas som okända kunskapsområden.
Jo, om man testar med en känd konstlast vet man en hel del om hur det hela uppför sig med andra laster. Det är faktiskt hela poängen med statistisk empirik.
Ju fler alternativa laster man testar med, desto bättre blir kunskapen om dom laster av något så när liknande slag som man inte testat med. Allt utgående från antagandet att man jobbar i ett område där sakers tillstånd samverkar på hyggligt kontinuerligt sätt.
Jag funderar lite på vad du har för utbildning? Så jag kan försöka se om jag kan anpassa mitt språk lite.
Jax skrev:Callisto skrev:Jag påpekar att det finns brister med mätmetoden/lyssningen som uppenbarligen täcks med ren spekulation. Har man endast använt sig av den konstlast som redovisats så VET man definitivt inte hur objektet uppför sig vid andra laster. Kom inte och säg något annat.
Varför inte föreslå något bättre som kan förbättra säkerheten med F/E-lyssning istället?
Eller varför inte öppet redovisa din dolda agenda istället?
F/E-lyssning har väl aldrig utgett sig för att vara perfekt men jag vet ingen bättre metod för att analysera apparater idag. Konstlasten ser rätt elak ut i mina ögon, finns det högtalare med värre impedanskurvor skulle jag nog inte vilja köpa dem.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 35 gäster