Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Wolfie skrev:Richard: Varför skulle 1-bits omvandlare inte vara något vidare?
Låg upplösning i diskantområdet ( med dåtidens teknik ) .
Allmänt orent ljud kan jag tillägga, rent subjektivt från min sida. ( i jämförelse med bra multibitare ).
Jag har själv haft mimik, både MK 1 och MK 2 och den låter inget vidare jämfört med Karik/ numerik.
Bill50x skrev:jockewe skrev:Skivan låter kanon här hemma hos mig med min specialmatta, hyfsat engagerande iallafall. Jag gillar inte röriga ljud så det gör nog att jag är nöjd men nu "vet" jag skillnaden.
Lite av samma sak upplever jag i skillnaden mellan ett hårt dämpat rum och ett "normal-skramligt". Ett dämpat rum ger en mycket mer exakt återgivning, i de fall det finns en inspelad rumsklang så är den mycket mer precis. Men det har en tendens att bli lite dött, eller avslaget om man så önskar. Det är kanske bättre om man tex yrkesmässigt lyssnar på musiken, kanske rentav ska plugga in ett musikstycke men bara för lyssnarnöje så föredrar jag att det är lite liv i rummet. Framför allt eftersom de allra flesta moderna produktioner är inspelade i studior och har mycket lite av äkta efterklang.
Men var det verkligen rörigt du upplevde musiken med originalmattan? Linn-folket brukar ju orera om att det blir mer ordning och reda, lättare följa melodin osv.
/ B
jockewe skrev:LYX att få A/B testa identisk anläggning/ljudtryck i samma lokal med endast byte av skivspelarmatta. Testet visar för övrigt ENBART effekten av mattorna med just denna plint/tonarm/pickup i kombo med resten av anläggning + rum...
jockewe skrev:LYX att få A/B testa identisk anläggning/ljudtryck i samma lokal med endast byte av skivspelarmatta. Testet visar för övrigt ENBART effekten av mattorna med just denna plint/tonarm/pickup i kombo med resten av anläggning + rum...
kris10an skrev:jockewe skrev:LYX att få A/B testa identisk anläggning/ljudtryck i samma lokal med endast byte av skivspelarmatta. Testet visar för övrigt ENBART effekten av mattorna med just denna plint/tonarm/pickup i kombo med resten av anläggning + rum...
Den sk "tunedem" visar med andra ord ingenting av värde för någon, ungefär i paritet med att jag beskriver hur härligt jag hade det med en lokal skönhet i Venedig någon gång på 90-talet. Ingen här kommer någonsin kunna återskapa just den upplevelsen, allra minst jag..
kris10an skrev:...ungefär i paritet med att jag beskriver hur härligt jag hade det med en lokal skönhet i Venedig någon gång på 90-talet. Ingen här kommer någonsin kunna återskapa just den upplevelsen, allra minst jag...
Bill50x skrev:Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.
/ B
subjektivisten skrev:Problemet med tunedem metoden är att den inte fungerar utan att man vet vad man lyssnar på.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.
/ B
Problemet med tunedem metoden är att den inte fungerar utan att man vet vad man lyssnar på. Det gör både A/B och F/E metoden.
Bill50x skrev:kris10an skrev:jockewe skrev:LYX att få A/B testa identisk anläggning/ljudtryck i samma lokal med endast byte av skivspelarmatta. Testet visar för övrigt ENBART effekten av mattorna med just denna plint/tonarm/pickup i kombo med resten av anläggning + rum...
Den sk "tunedem" visar med andra ord ingenting av värde för någon, ungefär i paritet med att jag beskriver hur härligt jag hade det med en lokal skönhet i Venedig någon gång på 90-talet. Ingen här kommer någonsin kunna återskapa just den upplevelsen, allra minst jag..
Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.
/ B
sprudel skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.
/ B
Problemet med tunedem metoden är att den inte fungerar utan att man vet vad man lyssnar på. Det gör både A/B och F/E metoden.
Kan du verifiera det? Vore kul att få del av en utvärdering av dessa metoders precision avseende validitet och reabilitet.
kris10an skrev:sprudel skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.
/ B
Kan du verifiera det? Vore kul att få del av en utvärdering av dessa metoders precision avseende validitet och reabilitet.
Vad är det för skillnad på tunedem och A/B? Man lyssnar efter "melodin"? Vad lyssnar man på vid A/B isåfall?
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.
Nattlorden skrev:I A/B lyssnar man på allt ljud. I tunedem struntar man in alla ljud som inte har med stampa-takten att göra - gissar jag.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:I A/B lyssnar man på allt ljud. I tunedem struntar man in alla ljud som inte har med stampa-takten att göra - gissar jag.
Det är bra att du "bara" gissar eftersom du gissar fel
Tunedem handlar inte bara om att stampa takten utan även att kunna följa melodislingor, att uppfatta vad individuella musiker spelar osv. Alltså en tydlighet i musiken, såväl ljudmässigt som tidsmässigt.
Mats skrev:kris10an skrev: Well för mig är det fortfarande en "sk" metod, eftersom jag inte ser att Linn har någon ensamrätt på den.
Men du menar väl inte att det är den upphovsrättsliga frågan som avgör om något kan anses vara en metod eller inte??
Mats skrev:kris10an skrev:sprudel skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.
/ B
Vad är det för skillnad på tunedem och A/B? Man lyssnar efter "melodin"? Vad lyssnar man på vid A/B isåfall?
"A/B" är en benämning som syftar till att beskriva i vilka steg jämförelsen genomförs. "Tune dem" syftar snarare på vad det är man har fokus på vid jämförelsen dvs vad man lyssnar efter. En A/B-jämförelse kan ju göras utan att man har fokus på melodin och den musikaliska förståelsen. För övrigt så genomförs ofta tune dem som A/A/B.
kris10an skrev:Jo till viss del. Om det är ett förfarande som får betraktas som allmängods varför ska då en kommersiell firma paketera om det, sätta sitt eget namn på det och kalla det för en systematisk metod som de kommit på själva?
Nattlorden skrev:kris10an skrev:Jo till viss del. Om det är ett förfarande som får betraktas som allmängods varför ska då en kommersiell firma paketera om det, sätta sitt eget namn på det och kalla det för en systematisk metod som de kommit på själva?
Det gäller Linn, det borde vara svar nog?
kris10an skrev:När jag A/B lyssnar, så lyssnar jag verkligen efter alla skillnader jag kan uppfatta. Om dessa skillnader sedan får mig att höra melodislingan bättre så är det sekundärt. Det är skillnaden jag vill kvantifiera. Annars kan jag lika gärna ta ett par groggar och sätta mig att lyssna, för det kommer garanterat höja upplevelsen och få melodislingorna att låta bättre.
Bill50x skrev:Hur en apparat skulle kunna göra det för lätt att följa melodin, för lätt att höra vad musikerna spelar, det har jag dock svårt att förstå.
Nattlorden skrev:kris10an skrev:Jo till viss del. Om det är ett förfarande som får betraktas som allmängods varför ska då en kommersiell firma paketera om det, sätta sitt eget namn på det och kalla det för en systematisk metod som de kommit på själva?
Det gäller Linn, det borde vara svar nog?
Bill50x skrev:Det är inte bara Linn. Naim har något liknande de kallar för P.R.A.T.
Alla företag behöver profilera sig, skaffa sig en identitet. Denon (som ju omhuldas här) säljer ju tex nätverkskabel för drygt 5000:-. Pioneer tyckte man skulle syntetisera diskanten samt lägga cd´n på en skivtallrik. Ännu bättre stabilitet skulle det bli därför att cd-släden satt på mitten av apparaten.
Så varför är det fel att Linn tycker att man ska koncentrera sig på musiken istället för tekniken?
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Hur en apparat skulle kunna göra det för lätt att följa melodin, för lätt att höra vad musikerna spelar, det har jag dock svårt att förstå.
Även om du nu inte kan förstå det, kan du inte i alla fall acceptera möjligheten att så kan vara fallet likafullt?
Bill50x skrev:Något liknande kan gälla för Tunedem men eftersom så många företag och personer vägrar tro att rytmik och melodi kan påverkas av hifi-utrustningen så kan man misstänka att vi ännu inte nått den punkt där det kan bli för mycket.
Nattlorden skrev:Då tycker jag att de skall lämna det åt konsumenterna och själva koncentrera sig på tekniken. Att lära ut hur man skall lyssna på deras utrustning gränsar till hjärntvätt.
Bill50x skrev:Dumheter Nattis och det vet du
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 27 gäster