Hur sätter vi hi-fi på dagordningen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-05 17:23

Svante skrev:PeterSteindl:

...fast.

Oavsett om man ska återge en AB-mikad akustisk ursprungshändelse eller en studioinspelning med panorerad mono så är de ju skapade med ett medhörningssystem som bygger på en normal stereouppställning. Det är en försvinnande liten del av musikproduktionerna som är gjorda för andra konfigurationer, det finns ett litet antal inspelningar som använder 5.1 och förr fanns det väl en del "fyrkanalsinspelningar".

Så om man bortser från dem så behöver man inte alls olika anläggningar för riktiga ljudkällor och fantomer. Fantomerna bör ju rimligen uppträda i ljudbilden på samma sätt som de riktiga ljudkällorna. Må vara att panorerad mono inte kommer i närheten av en AB-mikning, och jag har ofta konfunderats över varför man inte gör bättre panpottar med lite fördröjning och huvudskugga nu när de sitter i datorn men det är ett problem med produktionen, inte kedjan. En hifikedja som utgår från akustisk till akustisk händelse funkar utmärkt även för fall utan ett akustiskt original.

Fast... fantomljudkällor uppträder inte i ljudbilden på samma sätt som reella ljudkällor gör. Då menar jag lyssning före mikrofonerna kontra lyssning hemma eller i monitorhögtalare. Det är ju detta som finns före mikrofonerna jag strävar mot. Om det skulle vara så att fantomljudkällor uppträder på samma sätt som reella ljudkällor så behövs väl knappast någon stereosystemfelskompensering, eller vad är din synpunkt på det?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-05 17:44

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Det lustiga var att ingen gav ett rakt svar. Ingen kunde ge något exempel på vilken vara som säljs i en hifi-butik. Jag trodde det skulle vara världens enklaste sak, men...

Nu måste jag få protestera :-)

Så här svarade jag tidigare, och Ingvar fyllde på:
IngOehman skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Vad är en hifi-butik? Vad säljs i en sådan?

HiFi-utrustning?

Man får hoppas det.

Utrustning som återger musik med hög fidelitet.

Det var väl inte meningen att man skulle börja räkna upp alla sma grejor som en hifi-butik säljer?

Men om det var det du ville ha, så...
CD-spelare
För-förstärkare
Integrerade förstärkare
Effektförstärkare
Högtalare
Pickuper
Skivspelare
Tonarmar
Kablage och kontakter
Skivfodral
Möbler
Akustikprodukter
Delningsfilter
DAT-spelare
Mp3-spelare
Media-spelare
Radioapparater
Ersättningsnålar till pickuper
Hembiosystem
Högtalarstativ
och alla andra produkter som kan behövas i en hifi-anläggning.

Nöjd nu?

/ B

:D :D Äntligen, vilket jättefint svar :) Bättre än mina egna :) sedan är begreppet hifi från början satt som en kvalitetsstämpel. Det var inte bara ljud som skulle åstadkommas, det var ljud med bra ljudkvalitet. Då infördes begreppet High Fidelity som innebar en så hög naturtrogenhet som möjligt. Det var alltså en reproduktion av den ljudhändelse som fanns före mikrofonerna som skulle åstadkommas. Ingvar skriver hög fidelitet. Jag ville komma bort från ordet utrustning, för det är för abstrakt. Konkreta exempel är bättre och visar mer på ett konkret sätt vad det handlar om.

Det är denna naturtrogenhet som helt har gått förlorad i loudness war. Inte underligt att mången god tekniker ger upp. Man gör det uppdragsgivaren beställer och betalar för, punkt. Hur får man uppdragsgivarna att ändra sina beställningar? En sak till, strävar musiker åt samma håll som deras producenter? Jag är inte så säker på det. Producenten vill ha vinst och väljer media efter det. Artisten vill ofta bli så känd som möjligt och det är inte säkert att det innebär samma val av media som producenten tjänar mest på.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-05 18:24

MagnusÖstberg skrev:Ju mer jag läser i tråden ju mer känns det rätt att det är Claes - och ingen annan - som borde besvara och diskutera ämnet.

Han verkar förstå rätt bra vad som menas!

:?:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-05 18:30

Blev det konstigt?

Menade nog att han bäst svarar på de frågor som ställs till honom om ämnet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-08-05 18:35

Mycket klokt har framförts i denna tråd som verkar ha potential att förgrenas vidare in i många nya trådar som exempelvis
- hi-fi-begreppet
- hi-fi-historik
- återgivning
- stereosystemet
- ljudkvalitet
- musikbranschens förutsättningar och arbetssätt
- EBU R 128

I mitt inledande inlägg tog jag upp det anmärkningsvärda i att så många inom musikbranschen kan vara så intresserade av att skapa, spela, spela in, producera och via olika medier tillgängliggöra musik utan att samtidigt bry sig mer om hur den faktiskt låter rent ljudmässigt. Det skulle inte förvåna mig om det finns ytterligare information att tillsammans gräva fram inom denna enligt mig extremt viktiga fråga.

Vogel, mycket roligt att läsa dina inlägg beroende på kombinationen av det du skriver och att du tillhör den professionella musikbranschen. Jag kan förstå att du inte orkar läsa igenom hela tråden "på grund av den usla signal/brusnivån - för många som vill positionera sig och för få som verkligen är intresserade av att diskutera åsikter och fakta.".

Det skulle inte förvåna mig om fler känner ungefär som du. Det är därför jag försöker vara öppen för nya infallsvinklar som kan leda vidare i konstruktiv riktning, samtidigt som jag är medveten om risken att vissa sidospår kan leda bort från huvudfrågan.

Jag tycker inte det är viktigt för huvudfrågan - Hur sätter vi hi-fi på dagordningen? - att låta hi-fi-begreppets alternativa definitioner bilda grund för konflikter. Jag har inga problem med hi-fi-nörderi (gissa varför :D ) men efterlyser i första hand ökat välljudsfokus i musikbranschen; och för den delen i alla sammanhang där det förekommer någon form av ljudproduktion.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-05 19:00

Kom att tänka på en sak när du, Claes, skriver välljudsfokus. Något som jag och många med mig noterat är att ju bättre prylar man skaffar (prylar som bättre återher själva musiken, melodierna, takten) så blir inte bara detta bättre utan det låter oftast även ljudmässig bättre och framför allt i stort sett alla skivor blir mycket bättre, på alla sätt. Detta gäller faktiskt även de loudness-maximerade skivorna.. De skivor som växer minst är ofta, de specifika eller så kallade audiofilutgåvorna eller skivor utgivna på audiofilbolag. Detta tycker jag är märkvärdigt! Mardrömmen vore om musikbranchen annammade audiofilförespråkarnas teknik, då det enligt min erfarenhet vore musikens totala död och tråkljudsinfernots intåg. Någonstans så tycks det som att musikerna och de som jobbar i musikbranchen faktiskt har rätt bra koll på vilken utrustning som gör att musiken trtillar igenom all elektronik, även om detta givetvis ändå kan förbättras avsevärt (finns många exemple på detta, även bland hifi-tillverkarnas priduktioner).

Något som jag tycker man bör reflektera över innan man prackar på branchen sina åsikter.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-08-05 19:42

prolinn skrev:Kom att tänka på en sak när du, Claes, skriver välljudsfokus. Något som jag och många med mig noterat är att ju bättre prylar man skaffar (prylar som bättre återher själva musiken, melodierna, takten) så blir inte bara detta bättre utan det låter oftast även ljudmässig bättre och framför allt i stort sett alla skivor blir mycket bättre, på alla sätt. Detta gäller faktiskt även de loudness-maximerade skivorna.. De skivor som växer minst är ofta, de specifika eller så kallade audiofilutgåvorna eller skivor utgivna på audiofilbolag. Detta tycker jag är märkvärdigt! Mardrömmen vore om musikbranchen annammade audiofilförespråkarnas teknik, då det enligt min erfarenhet vore musikens totala död och tråkljudsinfernots intåg. Någonstans så tycks det som att musikerna och de som jobbar i musikbranchen faktiskt har rätt bra koll på vilken utrustning som gör att musiken trtillar igenom all elektronik, även om detta givetvis ändå kan förbättras avsevärt (finns många exemple på detta, även bland hifi-tillverkarnas priduktioner).

Något som jag tycker man bör reflektera över innan man prackar på branchen sina åsikter.

Jag tror inte det är möjligt att pracka på branchen "ljudnörderi".
Här finns inga slantar att hämta hem. 8)

Branchen "styrs/vill öppnå" maximalt med kulor i intäkt,missions verksamhet lämnas till idiologer tsv.

MVH
Lech

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-08-05 19:49

prolinn skrev:Kom att tänka på en sak när du, Claes, skriver välljudsfokus. Något som jag och många med mig noterat är att ju bättre prylar man skaffar (prylar som bättre återher själva musiken, melodierna, takten) så blir inte bara detta bättre utan det låter oftast även ljudmässig bättre och framför allt i stort sett alla skivor blir mycket bättre, på alla sätt. Detta gäller faktiskt även de loudness-maximerade skivorna.. De skivor som växer minst är ofta, de specifika eller så kallade audiofilutgåvorna eller skivor utgivna på audiofilbolag. Detta tycker jag är märkvärdigt! Mardrömmen vore om musikbranchen annammade audiofilförespråkarnas teknik, då det enligt min erfarenhet vore musikens totala död och tråkljudsinfernots intåg. Någonstans så tycks det som att musikerna och de som jobbar i musikbranchen faktiskt har rätt bra koll på vilken utrustning som gör att musiken trtillar igenom all elektronik, även om detta givetvis ändå kan förbättras avsevärt (finns många exemple på detta, även bland hifi-tillverkarnas priduktioner).

Med stor respekt för att vi är olika och uppfattar saker och ting på mängder av olika sätt så tycker jag inte detsamma som dig.

Jag njuter mera när jag lyssnar på bra producerad musik. Det blir oftare lyssnat på sådana skivor. Själv lyssnar jag mkt sällan på speciella audiofila skivor. Ljudkvaliten kan variera hos samma artist/band. Så det kan lika gärna vara en skiva av Rolling Stones, Kraftwerk, Elvis eller Segovia på klassisk gitarr som låter bra eller dåligt.

Jag skulle inte vilja säga att en skiva förlorar på att spela på en hyggligt kompetent anläggning utan det är väl snarare att bra producerad musik vinner på en bra anläggning.

När du då för möjlighet att välja så blir det i mitt fall oftast musik man gillar men på bra inspelningar.

Till Peter vill jag säga att jag inte kan se någon skillnad på elektronisk musik och akustisk vad gäller uppspelning. Det är klart att HI-FI som begrepp uppstod under mono-tiden då det inte fanns elektronika. Men jag uppfattar egentligen inte det såsom att man alltid spelade in naturtroget vad det nu skulle vara. Det var exempelvis jazzmusiker i konsersal för att fixa till lite mera efterklang.

För mig handlar det mera att musiken då var inspelad för att låta bra uppspelad i hemmiljö. Tankemässigt är jag på 50-talet.

Men enligt min uppfattning kan man ju inte utesluta elektronika ur hifi-begreppet lika lite som man kan göra det med annat såsom exempelvis rörförstärkare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-05 20:02

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:PeterS och Harryup:

Jag väntar fortfarande på poängen.

Claes efterlyste tips om hur ljudkvaliteten skall få den roll den förtjänar i
musikproduktionsvärlden - och HU säger då att han skiter i det, och sen
börjar ni både tala om hifi-butiker och ber folk berätta vad som säljs där,
men sen dog det.

Bidde det ingen poäng?

- - -

Kanske lika bra det.

...

Vh, iö

Ingvar, du blandar ihop saker och ting. Jag ställde frågan om vad som säljs i hifi-butiker och det har sin grund i att där säljs det hifi i form av hifiapparater. Det är ju denna värld som proffsen bör ha kännedom om för att kunna haka på. Om proffsens inställning är att i hifibutiker finns bara hifinördar så tror jag inte de är intresserade. Men det finns mer än hifinördar i hifibutiker. Hifi-nördar som kundkrets är en för liten kundkrets och en ointressant kundkrets att gå till mötes. Mitt råd är, fokusera på något annat än hifi-nörderi om du vill ha ut budskapet. Släng hifi-nördens polityr i soptunnan. Agera proffsigt. Tala med bönder på bönders vis och med di lärde på Latin :)

Ingvar, förstår du inte att jag har gjort mina inlägg d v s frågor som direkta svar på dina inlägg till Harryup?

Så här skriver Claes strax ovanför ditt inlägg.
Claes skrev:Harryup, som jag förstår dig menar du att inspelningstekniker bör fokusera ljudkvalitet men inte med nödvändighet behöver vara specifikt hi-fi-nördiga; alltså ungefär som jag var inne på i början av detta inlägg. Jag instämmer alltså.

Claes instämmer således med Harryup :) Claes verkar förstå. Sedan kommer ditt inlägg. Nu vänder du till det åt ett helt annat håll. Du verkar vilja ta upp frågan vad som menas med en hifi-intresserad.
IngOehman skrev:
Harryup skrev:Personligen skiter jag i hur man kan göra inspelningstekniker mer hifiintres-
serade.

Däremot vore det ju bra om dom försökte göra sitt jobb såbra att oavsett
vad som spelas in skall det bli en så bra inspelning som möjligt.

/Harryup

Nu kan man ju diskutera vad "hifi-intresserade" betyder, och det finns ju
säkert någon som anser att det betyder "intresserad av stereo-apparater".

Kanske är du en av dem?

Men jag menar ju att "hi" betyder High och att "fi" betyder fidelity, alltså
"intresserade av en hög fidelitet". Det är något helt annat. Och jag tror ju
att Claes Wettebrandt delar min uppfattning därvidlag. Det vill säga att
han talar om ljudkvalitet, och inte om att "digga apparater". (Rätta mig
om jag har fel, Claes.)

- - -

Är det då inte just att bry sig om och åstadkomma en sådan som ÄR "att
göra ett bra jobb", om man är inspelningstekniker?

Och om så är fallet tycker jag nog att Claes trådfråga om att sätta hifi på
dagordningen är i allra högsta grad relevant! Att bry sig om fideliteten ÄR
ju en förutsättning för att kunna göra ett bra jobb.

...

Vh, iö

...

Du skriver i ditt inlägg:
IngOehman skrev:...det finns ju
säkert någon som anser att det betyder "intresserad av stereo-apparater".

Kanske är du en av dem?...

Eftersom du nu är inne på apparater så ställer jag mig undrande.

Harryup skriver detta till dig.

Harryup skrev:Tolka på du, ibland blir det rätt ibland blir det fel.
Vi är väl på ett HiFi-forum där det diskuteras det mesta inklusive apparater och återgivining i hemmet. Jag vet tekniker som inte är ett dugg intresserade av det eftersom dom får mer än lagom dos på jobbet. Och gärna återställer öronen med hjälp av tystnad hemma. De har inget HiFi-intresse som dom vet om själva. Tror i prinicp ingen i proffsbranschen har förståelse för att dom skulle ha ett HiFi-intresse om dom gör sitt jobb så bra det går. HiFi-intresserade är nördar för vanliga tekniker har jag själv fått höra ett antal gånger. Vanliga massan är inte heller HiFi-intresserad, men dom kan vara intresserade av väldigt bra eller perfekt återgivning.

mvh/Harryup

Det verkar som om Harryup särskiljer på att vara hifi-intresserad kontra att vara intresserad av väldigt bra eller perfekt återgivning. Jag instämmer med Harryup. Det finns en viss diskrepans på att vara hifi-nörd och att vilja ha bra ljud.

Därefter svarar du Harryup.
IngOehman skrev:
HU skrev:Vanliga massan är inte heller HiFi-intresserad, men dom kan vara intresserade av väldigt bra eller perfekt återgivning.

Jösses!

Nåväl, jag hoppas du nu förstår vad det är Claes menar i varje fall. Även om
du inte tycker att hifi betyder hifi, så vet du nu att det finns andra som med
hifi menar just hifi, alltså hög fidelitet.

Och om du tycker att det betyder något annat så är det nog du som tolkar
och inte jag. ;)

Vh, iö

Efter dina inlägg så verkar Claes vända.

Claes skrev:Harryup (igen), jag får känslan av att du ser uttrycket ”hi-fi-intresse” som något som i första hand handlar om intresse för hi-fi-apparater medan jag (och som jag uppfattar Ingvar) efterlyser ett ökat intresse för välljud hos branschfolket. Branschfolk som ”gör sitt jobb bra” kan kanske undantas ifrån denna önskan om mer välljudsfokus, men tillräckligt många av dagens (de senaste tjugo årens) inspelningar visar tyvärr att de som ”gör sitt jobb bra” är alltför få.

Här är det ju så att "göra sitt jobb bra" är ju att göra uppdragsgivaren nöjd.

Efter detta undrade jag än mer och ställer frågan.

petersteindl skrev:Vad är en hifi-butik? Vad säljs i en sådan?

I en hifi-butik bör det säljas hifi, men vad är i så fall det?
Det lustiga var att ingen gav ett rakt svar. Ingen kunde ge något exempel på vilken vara som säljs i en hifi-butik. Jag trodde det skulle vara världens enklaste sak, men...

De i proffsvärlden jag känner är mer intresserade av vad de faktiska apparaterna kan åstadkomma. Jag upplever dem varken som hifinördar eller apparatnördar. De är intresserade av vad som går att åstadkomma som slutresultat.

Om man i det läget skall försöka dissikera begreppet hifi för proffsen samt kräva att de måste ha ett hifi-intresse så tror jag att det kommer slå bakut eftersom de ser att de har med hifi-nördar att göra. Jag tror helt enkelt inte att det är rätt angreppspunkt. Hifi-nördar nitälskar lite för mycket för att anses som rumsrena i proffsvärlden. Det är min erfarenhet.

MvH
Peter

Så bra att du summerade det på det sett jag ser det. Ordet HiFi har inte med folks intresse för musik överhuvudtaget om man verkligen frågar folk.
Jag har faktiskt roat mig med att idag frågat flera i min släkt som trots allt vet om mitt intresse. Ingen nämnde ordet HiFi. Och när jag försiktigt pratade om det så var det direkt samband med apparater för de jag pratade med.
Nu tror jag inte att man skall dra för stora växlar på denna lilla undersökning men den bekräftar mina farhågor för ordet HiFi och att tro att det är det som folk är intresserade av. Är vi ens i England? Eller finns det inget bättre svenskt ord för det?
OCH IÖ DET ÄR ORDET JAG PROTESTERAR EMOT! När jag säger att skiter i om nån är HiFi-intresserad eller ej DÅ DET GÄLLER Ebu normen som inte är en HiFi-norm. Folk är musikintresserade och vill självklart ha så bra kvalité som möjligt men när all elektronisk musik som inte finns som akustisk musik så hur fasen skall folk vara HiFi-intresserad av det?
Jag tycker det är att skjuta sig i foten med hagel att dra in HiFi när folk lyssnar övervägande på elektronisk musik som ju är den musik som blir mest komprimerad.
Tackar för alla roande tolkningar.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-05 20:50

petersteindl skrev:
Svante skrev:PeterSteindl:

...fast.

Oavsett om man ska återge en AB-mikad akustisk ursprungshändelse eller en studioinspelning med panorerad mono så är de ju skapade med ett medhörningssystem som bygger på en normal stereouppställning. Det är en försvinnande liten del av musikproduktionerna som är gjorda för andra konfigurationer, det finns ett litet antal inspelningar som använder 5.1 och förr fanns det väl en del "fyrkanalsinspelningar".

Så om man bortser från dem så behöver man inte alls olika anläggningar för riktiga ljudkällor och fantomer. Fantomerna bör ju rimligen uppträda i ljudbilden på samma sätt som de riktiga ljudkällorna. Må vara att panorerad mono inte kommer i närheten av en AB-mikning, och jag har ofta konfunderats över varför man inte gör bättre panpottar med lite fördröjning och huvudskugga nu när de sitter i datorn men det är ett problem med produktionen, inte kedjan. En hifikedja som utgår från akustisk till akustisk händelse funkar utmärkt även för fall utan ett akustiskt original.

Fast... fantomljudkällor uppträder inte i ljudbilden på samma sätt som reella ljudkällor gör. Då menar jag lyssning före mikrofonerna kontra lyssning hemma eller i monitorhögtalare. Det är ju detta som finns före mikrofonerna jag strävar mot. Om det skulle vara så att fantomljudkällor uppträder på samma sätt som reella ljudkällor så behövs väl knappast någon stereosystemfelskompensering, eller vad är din synpunkt på det?

MvH
Peter

Nja, stereosystemsfelkompensationerna är till att börja med väldigt små, mindre än felen som vanlig panorering ger vill jag påstå. Dessutom så ligger ju kompensationerna i högtalarna (det måste de eftersom riktverkan är en viktig del av dem) och därmed så funkar de ju lika för alla signaler. Uppgiften, om man vill göra rätt, blir då att placera den syntetiska ljudkällan i ljudbilden på samma sätt som en AB-mikning skulle göra.

Gör man det så krävs det inte olika uppspelningsanläggningar för de två typerna av signaler.

Om man däremot kör med vanlig panorering så blir det sämre, men stereosystemfelen blir desamma. Man behöver lite mindre diskant när en ljudkälla är placerad i mitten eftersom högtalarna sitter lite utåt sidorna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-05 21:01

Vogel skrev:Jag tillhör själv de ljudtekniker som är helt förfärade över volymmaxningskriget, och i egenskap av chefredaktör på tidningen MM - Musikermagasinet försitter jag inte ett tillfälle att påpeka hur illa det låter när man har kört över sin mix med en ångvält. Och själv har jag många gånger släppt ifrån mig en mix till mastering och fått tillbaka något som bokstavligen har fått ögonen att tåras - dock inte av välbehag, utan av att jag har suttit och kastat bort tio dagars jobb varefter någon idiot har raserat det med limiters och stereobreddare och vad det nu kan vara. (En gång mejlade jag en masteringtekniker och frågade om han kunde lägga de transienter han hade kapat i en ask och skicka tillbaka dem till mig. Jag tyckte nämligen om dem, vilket var anledningen till att de fanns i mixen. Inget svar).

Jag måste återvända till det här inlägget för jag tyckte det var så bra.
Det här låter ju synnerligen hoppfullt att du som chefredaktör på en tidning riktad till musiker och ljudtekniker reagerar på det sättet. Jag har sett tidningen själv, men läser den inte regelbundet, men det vore ju jättetrevligt om det matades ut ett anti-loudnesswarsbudskap även i den tidningen. I LTS tidskrift MoLt har vi hållit på med det ganska länge, men vi har ju lite en annan målgrupp.

Jag tror att man som ljudtekniker och masteringstekniker känner av vad folk i allmänhet runt om en vill ha. Tidskrifter är ett sätt att skaffa sig den bilden, och därför är det viktigt att budskapet syns och att det blir fler och fler som tröttnar.

Vi behöver loudness peace!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-05 21:05

Svante:
Är justeringarna så små att du hoppar över dom eller inte? Använder du isf samma kompensation som IÖ om du gör det?
Om dom är små, går det att höra om dom finns eller inte finns på en okänd högtalare i ett okänt rum?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-05 22:45

Kan vi inte diskutera trådfrågan istället för en massa poänglöst trams om
vad som säljs hos stereohandlare, vilka kompensationer Svante gör, och
en massa annat?

- - -

Jag brukar inte försöka styra upp diskussioner, men jag tycker att detta är
en av de intressantaste, och viktigaste, trådarna som startats på flera år
här på faktiskt.se - och jag menar verkligen att det är en viktig fråga. Ty,
kvaliteten på de fonogram som görs i framtiden - är avhängig att de som
gör dem bryr sig!

- - -

Jag har nämnt att JAG tror att den kanske viktigaste nyckeln till uppvak-
nande med avseende på värdet av ljudkvalitet, är UPPLEVELSEN.
Alla inspelningstekniker jag känner som gör exceptionellt goda inspelningar,
har en drivkraft som är inspirerad av en kunskap - kunskap/vetskap om
vad som går att uppnå. Vetskap om vad som går att uppnå, baserat på att
de har hört och upplevt det med sina egna öron.

Jag tror även, och hoppas, att R 128 kan revolutionera ljudkvaliteten, om
den bara inte dödas av en massa nejsägare som genom att inte tro att det
kan fungera eller göra någon meningsfull skillnad, eller kommer att efterföl-
jas, skapar en självuppfyllande profetia.

Sist tänkte jag nämna de insatser som jag är frestad att säga att LTS gjort
för att på ett bra sätt hjälpa alla med ett verktyg för att kunna objektivisera
det som alla med fungerande hörsel kan höra - MASVIS! Men LTS i all ära,
det är Svante som gjort lejonparten av både arbetet med att ta fram mas-
vis, och själva påhittandet av vad MASVIS skall analysera och visa.

- - -

Kanske räcker detta. Men jag tror det går att göra mera. Frågan är bara
vad?

Någon som har några bra förslag? Hur sätter man hifi (och snälla, låt nu bli
att konstra med vad det betyder, jag talar om hög fidelitet ingenting annat)
på dagordningen?

Alltså på fler sätt än:

1. Genom att var och en, alla som kan, gör vad de kan för att låta alla
de som behöver det, få en upplevelse som kan inspirera dem att göra ett
bättre jobb.

2. Genom att låta R 128 få en chans, och låta bli att med negativism, döda
möjligheterna för att det skall kunna göra skillnad,

3. Genom att skapa analysverktyg för att objektivisera det som de flesta
som är genuint intresserade av musik och bryr sig om ljudkvaliteten, hör
med sina öron.

Vh, iö

- - - - -

PS. Vogel och Svante - jag tror också att vi behöver loudness peace, och
ju fler tidskrifter som tar upp frågan desto bättre. Tror en tidning som MM
dessutom har klart större genomslagskraft än MoLT i proffs-världen. Eller
rent av vet. ;)

En sak som gläder mig mycket är att det under de senaste åren, förvisso
kanske 20 år för sent, är så att frågan om vansinnet i nivå-kriget, främst
har drivits av just mastringstekniker. Det känns hoppfullt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-05 23:03

Jag tror det viktigaste för att få folk att bry sig om hifi att folk faktiskt har hört det eller ens vet om att det existerar.

Jag har en kompis som är över 30år och älskar musik som aldrig hade hört något annat än billiga kompaktanläggningar tidigare.

Detta är dessutom en kille med väldigt gott ställt ekonomisk. Ändå så hade han ett par 800kr logitech plastsaker vid datorn och någon technics 90tals kompakt historia i vardagsrummet. Medans han lägger ner en förmögenhet på restauranger, bilar och kläder för att han var nöjd med ljudet.

Sen fick han höra på mina Ino och blev helt såld. Nu skall han köpa nya högtalare.

Han visste alltså inte att ljud kunde låta såpass bra. Och samma visa är det med de flesta jag känner. tom musiker tycker att jag är galen för att jag köper hifi prylar för massa pengar när det finns billiga på elgiganten.

Om gemene man är nöjd med en kinesisk kompaktstereo och spotify så kommer det inte finnas något motivation för industrin att lägga ner tid och pengar på att framställa fonogram för de fåtal personer som har högre krav.
Tillgång och efterfrågan helt enkelt. Vi måste driva upp efterfrågan!.

Då är ju frågan hur man skall göra detta. Man kan göra som jag och bjuda in sina vänner för en lyssning och få dem intresserade. På en större skala är det svårare.

På tal om MoLT. Denna tidningen är totalt oexisterande förutom i suspekta hifikällare hos medlemmar.
Jag ville bläddra i en innan jag blev medlem och har kollat i ett stort antal bibliotek utan att hitta denna. En kopia på varje större ort vore kanske inte fel om man vill nå ut med sitt budskap.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-05 23:24

Adzer:

Reality check = Yes.

Håller med helt.

Vill andra kalla killen HiFi-intresserad redan innan han hörde pIP?

Trodde inte det heller. 8)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-05 23:26

adzer skrev:Jag tror det viktigaste för att få folk att bry sig om hifi att folk faktiskt har hört det eller ens vet om att det existerar.

Jag har en kompis som är över 30år och älskar musik som aldrig hade hört något annat än billiga kompaktanläggningar tidigare.

Detta är dessutom en kille med väldigt gott ställt ekonomisk. Ändå så hade han ett par 800kr logitech plastsaker vid datorn och någon technics 90tals kompakt historia i vardagsrummet. Medans han lägger ner en förmögenhet på restauranger, bilar och kläder för att han var nöjd med ljudet.

Sen fick han höra på mina Ino och blev helt såld. Nu skall han köpa nya högtalare.

Han visste alltså inte att ljud kunde låta såpass bra. Och samma visa är det med de flesta jag känner. tom musiker tycker att jag är galen för att jag köper hifi prylar för massa pengar när det finns billiga på elgiganten.

Om gemene man är nöjd med en kinesisk kompaktstereo och spotify så kommer det inte finnas något motivation för industrin att lägga ner tid och pengar på att framställa fonogram för de fåtal personer som har högre krav.
Tillgång och efterfrågan helt enkelt. Vi måste driva upp efterfrågan!.

Då är ju frågan hur man skall göra detta. Man kan göra som jag och bjuda in sina vänner för en lyssning och få dem intresserade. På en större skala är det svårare.

På tal om MoLT. Denna tidningen är totalt oexisterande förutom i suspekta hifikällare hos medlemmar.
Jag ville bläddra i en innan jag blev medlem och har kollat i ett stort antal bibliotek utan att hitta denna. En kopia på varje större ort vore kanske inte fel om man vill nå ut med sitt budskap.

Det är en intressant vinkel du kommer in med, alltså att man måste intres-
sera konsumenterna och ändra människors lyssningsvana i stor skala INNAN
musikbranschen kommer att bry sig.

Lite nedslående förvisso, men det är ju svårt att komma ifrån att hifi-per-
spektivet skulle bli mera tilltalande för skivbolagen, om nästan alla lyssnare
brydde sig. Frågan är dock om det är en rimligt framkomloig väg, en som
kan beträdas inom en rimlig framtid?

Jag tycker det är en intressant tanke, men hoppas att det finns även andra
sätt att påverka dem som skapar musiken att bry sig om ljudkvaliteten.

Helt enkelt för att det annars känns som ett nästan omöjligt arbete.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-08-06 01:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-05 23:44

Ja det är en helt monumental uppgift att genomföra. Tyvärr tror jag att det är den enda vägen, hoppas att jag har fel dock.
Hur man än vrider och vänder på det så är skivbolagen ute efter att tjäna pengar. Visst med några små egna bolag då som undantag.
Inga konsumenter = ingen vinst. Ingen vinst = inget bolag.

Kanske lite hårt att dra musikindustrin över en kant sådär, men oavsett hur många musikälskande personer som arbetar i industrin så går det inte att driva ett bolag på bara kärlek och vilja utan pengar. Och snackar vi riktigt stora bolag så tror jag att pengar är drivkraften mer eller mindre.

Så jag tror personligen att förutom att öppna en egen studio och skivbolag och pröjsa ur egen ficka så är det kunderna som måste tvinga bolagen att ändra sig och ge dem vad de vill ha.

Om det är en rimlig tanke och om den kommer uppfyllas inom en rimlig tid tror jag inte.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-06 00:31

IngOehman skrev:Det är en intressant vinkel du kommer in med, alltså att man måste intressera konsumenterna och ändra människors lyssningsvana i stor skala INNAN musikbranschen kommer att bry sig.

Självklart. Företag är sällan ledande och skapar opinioner. Speciellt stora och gamla företag "kräver" nog snarast ett visst konsumenttryck innan de ändrar sig. Att ändra människors konsumtionsmönster är nog det effektivaste sättet att få företag att ändra sig.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-06 01:20

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Det är en intressant vinkel du kommer in med, alltså att man måste intressera konsumenterna och ändra människors lyssningsvana i stor skala INNAN musikbranschen kommer att bry sig.

Självklart. Företag är sällan ledande och skapar opinioner. Speciellt stora och gamla företag "kräver" nog snarast ett visst konsumenttryck innan de ändrar sig. Att ändra människors konsumtionsmönster är nog det effektivaste sättet att få företag att ändra sig.

/ B

Det är svårt att veta vad som är hönan och ägget där, vill jag påstå. Alltså, konsumenten upplever nog inte att han har någon större makt, och det gör nog inte skivproducenterna heller. Och det har ju visat sig att den totala frihet som råder idag att överstyra medierna missbrukas.

Ju mer jag tänker på loudness war, desto mer ser jag det som ett sätt att få "de andra" att förefalla vara tyst inspelade snarare än att man själv är stark. Konsumenten lyssnar ju inte starkare, han drar ju ner volymkontrollen. Enda effekten blir att det som låter bra i en spellista låter tystare. Självhävdelse genom att göra andra sämre alltså, inte genom att göra sin egen produkt bra. Aja, jag ska inte upprepa mig mer.

Hursomhelst, därför behövs det standarder som den som diskuteras i tråden.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2011-08-06 01:57

Kul att några gillade förslaget om att LTS ställer ut på hifimässan :)

Så Claes, eller någon annan från LTS som känner sig träffad, då blir det av då?

Mässan går väl i februari så det är dags att börja planera upplägget.
Jag har hört att ett litet rum kostar ca 8 kkr för en helg så ett större borde inte kosta mer än 20 kkr, men jag kan ha hört fel. Är det någon som har bättre koll på priserna?
LTS borde nog som non profit organisation och med detta behjärtansvärda syfte kunna förhandla till sig ett bra pris.

Jag tror inte det blir några problem med frivilliga som vill hjälpa till med att låna ut utrustning. Jag kan hjälpa till med att bära och köra prylar :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-06 02:13

Jag tror inte att detta är rätt medium för LTS att komma med utfästelser
på, men nu har ju förslaget har kommit till LTS kännedom i varje fall. Det
finns mycket att överväga. Kostnaden är bara en sak.

Svante skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det är svårt att veta vad som är hönan och ägget där, vill jag påstå. Alltså, konsumenten upplever nog inte att han har någon större makt, och det gör nog inte skivproducenterna heller. Och det har ju visat sig att den totala frihet som råder idag att överstyra medierna missbrukas.

Ju mer jag tänker på loudness war, desto mer ser jag det som ett sätt att få "de andra" att förefalla vara tyst inspelade snarare än att man själv är stark. Konsumenten lyssnar ju inte starkare, han drar ju ner volymkontrollen. Enda effekten blir att det som låter bra i en spellista låter tystare. Självhävdelse genom att göra andra sämre alltså, inte genom att göra sin egen produkt bra. Aja, jag ska inte upprepa mig mer.

Hursomhelst, därför behövs det standarder som den som diskuteras i tråden.

Det är även min uppfattning, och jag har varit inne på den där medelvärdes-
tanken i många år. Långt innan R 128 var på allas (nåja...) läppar.

Men ändå tror jag att man kan göra mera. Din insats med MASVIS är bara ett
exempel. Jag tror det finns mycket mer som går att göra.

Och jag tror INTE att man behöver omvända miljarder människor som skall
konsumera musiken, till att bli audiofiler, för att det skall kunna bli en ändring.

Det skulle fungera det också, absolut, men det är en omöjlig uppgift om det
skall kunna ske på rimlig tid. Menar därför (och nu kommer jag kanske att
ta efter dig lite, Svante) att vi behöver se till att ägget ligger före hönan!

Om inspelningarna blir bättre så kommer nog (det man hör att det är möjligt,
vill man ha mera av) det nog att ge en klart positiv utveckling med avseende
på massans välljudsintresse.

Och då kommer nog konsumenterna att följa branschen!

Alltså istället för att de skall behöva ligga före (med sina önskemål) så att
branschen vaknar till och tillgodoser önskemålen.

Poängen med att fonogramindustrin går före, är att deras verk då kommer
till glädje - omedelbart. Innan så sker finns det ju liksom inget incitament för
konsumenterna. Fonogrammen behöver vara bra (många fler procent än det
är idag) för att insatser i den egna anläggningen skall betala sig ordentligt.

Så jag ser det som helst naturligt att välljudssträvan växer om möjligheterna
att nå välljud blir legio, genom mera välgjorda produktioner.

Det är alltså rimligt att ägget (fonogram av hög klass) i det här fallet skall
ligga föra hönan (konsumenten höga krav). För man ställer bara krav som
man förstår är rimliga att ställa.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-06 02:53

Jag får en känsla av att ju mer lösningar som presenteras, desto fler oberörda problem dyker upp :)

Som det här med att folk i gemen inte ens har ordet HiFi i sin vokabulär. Hur skulle de ha det, när det inte finns några produkter som står för det begreppet - fastän de skulle kunna? Inte ens senare tiders dedikerade "musikmobiler" vill befatta sig med ordet.

Vilket synliggör ett annat problem - att all musik idag är så generisk som produkt, att ingen genre vill distansera sig från någon tänkbar del av musikkonsumenterna genom att förknippa sig med "HiFi". Faran att drunkna i utbudet är så mycket större än att låta dåligt.

Däremot har folk säkert ord som multimedia och hemmabio väl förankrade i huvudet. För där finns det massor av material (film) och produkter (DVD, BluRay, surround, projektorer) som stöttar varandra och skapar behov av bättre och bättre TV/Bio-anläggningar. Man ville ju inte se Sagan om Ringen på gammal 4:3 tjocktv, fyfan! Nya Batman, ett måste på BluRay!

Medan musiken numera beter sig som en billig prostituerad med dåligt självförtroende som ger bort sig själv nästan gratis till vemsomhelst som vill spela dem. Behöver inte ens åka till en skivaffär, eller hantera skivomslag eller så, nej bara klicka och skänk en mikroskopisk slant.

Tänk om iPhone 5 lanserades som "The High Fidelity Phone". Finns ljudkvaliteten? Ja. Sannolikt? Nej. Det är länge sen musik slutade konkurrera med ljudkvalitet. Folk vill hellre se Shakira skaka rumpan på video i smartphonen.

Nu är jag trött och förkyld och svingar vidare än Soundbrigade :D men hoppas ni fattar huvudpoängen. Nämligen att det behövs en helhetssyn - produkter som stöttas av material som skapas av artister som jobbar med professionella som förstår att kvalitet kan vara den nya vågen efter mediaexplosionen på 90-talet och framåt.

Edit: Problemet är kanske att digital ljudkvalitet faktiskt är "maxed out" jämför med t.ex. hur många ser på tv/film. Men om nu apparaterna kan klara av hifi relativt lätt, så måste dessa hjälpa till att dra upp inspelningskvalitet och kringutrustning på anständig nivå.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-08-06 06:22

Bill50x skrev:IngOehman skrev:
Det är en intressant vinkel du kommer in med, alltså att man måste intressera konsumenterna och ändra människors lyssningsvana i stor skala INNAN musikbranschen kommer att bry sig.

Nej, jag tror inte att "trycket" efter bättre inspelningar kommer effektivast från konsumenterna av musik. För någon som tycker Veronica Maggio är en bra artist så står förmodligen "naturtrogen återgivning" inte högst på prioriteringslistan; framförallt inte om denne någon främst lyssnar på musiken via en plastanläggning från Siba.

Det är så mycket annat som konkurrerar om tid och resurser i dagens samhälle , så "att bli hifi-intresserad" står nog inte högst på att-göra-listan för en heltidsarbetande ensamstående småbarnsmamma.

Däremot skulle även den småbarnsmamman bli en aning nöjdare (helt omedvetet) om maggio-låten lät mer njutbart så att hon kunde dra på mer på Siba-stereon utan att det gör ont i öronen. Och om maggio-låten lät lte bättre, och det ryckte lite extra i benen där på lördagskvällen för att musiken var mer dynamisk än många andra låtar på Absolute Music 67, så kanske hon fick blodat tand och köpte hela maggio-albument dan efter. Och tjejkompisen som var över på kvällen köpte också ett ex av albumet för det svängde så fint.

Se där, då har dom sålt två extra album av Maggio för att ljudet var mer njutbart. Hur effektivt skulle det vara om småbarnsmorsan först skulle ha blivit "hifi-intresserad", köpt för sin skrala lön en stereo på en "riktig" hifi-affär, sen blivit missnöjd med ljudet på maggio-skivan, skrivit brev till skivbolag och musik-pressen för att tillslut tillsammans med 100 000 andra nyblivna hifi-morsor fått gehör för sina krav på bättre ljudande maggio-låter? :wink:

Det är ofantligt mycket effektivare att påverka de som jobbar proffesionellt med ljudinspelning och musik, genom att få dem att förstå att bättre ljudande musik är en bättre produkt på marknaden, och en bättre produkt leder till ökad försäljning.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-08-06 09:47

Vogel skrev:Jag har inte orkat läsa igenom hela den här tråden på grund av den usla signal/brus-nivån - för många som vill positionera sig och för få som verkligen är intresserade av att diskutera åsikter och fakta. Så jag ber om ursäkt om jag upprepar något som redan har sagts.

Jag tillhör själv de ljudtekniker som är helt förfärade över volymmaxningskriget, och i egenskap av chefredaktör på tidningen MM - Musikermagasinet försitter jag inte ett tillfälle att påpeka hur illa det låter när man har kört över sin mix med en ångvält. Och själv har jag många gånger släppt ifrån mig en mix till mastering och fått tillbaka något som bokstavligen har fått ögonen att tåras - dock inte av välbehag, utan av att jag har suttit och kastat bort tio dagars jobb varefter någon idiot har raserat det med limiters och stereobreddare och vad det nu kan vara. (En gång mejlade jag en masteringtekniker och frågade om han kunde lägga de transienter han hade kapat i en ask och skicka tillbaka dem till mig. Jag tyckte nämligen om dem, vilket var anledningen till att de fanns i mixen. Inget svar).

Intressant och bra inlägg och kan också vara lite förvånad över bruset. Men har ni på er redaktion funderat på att exempelvis utse årets "Ljudtekniker". Både för saken skull och som ett led i att marknadsföra er tidning. Tror att det skulle kunna väcka viss uppmärksamhet och samtidigt få fram ett budskap om välljud och kanske också öka kunskapen och statusen/makten hos ljudteknikern. Din belysande historia är ju ett konstnärligt övergrepp både mot musiker och den som spelade in.

För ett tag sedan köpte jag en skiva enbart därför att det var en bild på en namngiven ljudtekniker på den. Det var på omslaget till skiva av Hep Stars som Gert Palmqvist hyllades av bandet. Är nu vid odlingarna och sitter och försöker lägga nytt tak till redskapsboden och det regnar. Så jag har inte tillgång till mina skivor. Men det verkar såsom inte alltid ljudtekniker nämns på omslag idag. Kan inte kontrollera. Så status och därmed inflytande kanske borde höjas för de som gör ett riktigt bra hantverk.

Till LTS och Claes. Skulle det gå att skriva någon form av öppet brev om välljud till Aftonbladet och ha som önskemål att "Rockbjörnen" skall utse årets "ROCKLJUD".

Lite lösa idéer bara.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-06 10:12

Kronkan skrev:Till LTS och Claes. Skulle det gå att skriva någon form av öppet brev om välljud till Aftonbladet och ha som önskemål att "Rockbjörnen" skall utse årets "ROCKLJUD".

Precis tvärt emot vad jag menade. Musiken måste sättas i centrum, inte ljudet! När inte ens vi som ändå är intresserade av hifi automatiskt kopplar att musiken är ljuden och att bra ljud är lika med bra förståelse av vad musikerna spelar hur skall då gemene man kunna göra den kopplingen. Jag tror hifi-branchen satt sig i den här sitsen alldeles på egen hand. Det som anses som bra hifi har inte med automatik, generellt sett, med bättre musikåtergivning i den meningen att man tycker att musiken blir bättre. Det paradoxala är att de företag som jobbar hårdast med att göra just apparaternas förmåga (*) att inte stå ivägen för själva musiken (Linn, Naim med flera) ofta får mycket hård kritik på forum som detta.

*) Jag vet att apparater inte kan vara musikaliska och det handlar inte om det utan att under konstruktionsarbetet medvetet optimera för att summan av de fel som återstår i en apparat, när den gjorts så bra som man för tillfället kan, så lite som möjligt står i vägen för vår förmåga att förstå musik återgiven med apparaten.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-08-06 11:12

prolinn skrev:
Kronkan skrev:Till LTS och Claes. Skulle det gå att skriva någon form av öppet brev om välljud till Aftonbladet och ha som önskemål att "Rockbjörnen" skall utse årets "ROCKLJUD".

Precis tvärt emot vad jag menade. Musiken måste sättas i centrum, inte ljudet! När inte ens vi som ändå är intresserade av hifi automatiskt kopplar att musiken är ljuden och att bra ljud är lika med bra förståelse av vad musikerna spelar hur skall då gemene man kunna göra den kopplingen. Jag tror hifi-branchen satt sig i den här sitsen alldeles på egen hand. Det som anses som bra hifi har inte med automatik, generellt sett, med bättre musikåtergivning i den meningen att man tycker att musiken blir bättre. Det paradoxala är att de företag som jobbar hårdast med att göra just apparaternas förmåga (*) att inte stå ivägen för själva musiken (Linn, Naim med flera) ofta får mycket hård kritik på forum som detta.

*) Jag vet att apparater inte kan vara musikaliska och det handlar inte om det utan att under konstruktionsarbetet medvetet optimera för att summan av de fel som återstår i en apparat, när den gjorts så bra som man för tillfället kan, så lite som möjligt står i vägen för vår förmåga att förstå musik återgiven med apparaten.

Anser faktiskt att du har störtfel trots att jag under delar av året faktiskt lyssnar över riktigt enkla saker. Men lyssnadet blir påtagligt mindre och blir mera av ett bakgrundsbrus när jag bara har tillgång till riktigt enkla grejer. Så är det för mig. Bilradion BMW:sstandardmodell) funkar relativt bra.

Det handlar inte heller om HIFI i första hand. Utan allt börjar ju vid inspelningstillfället. Där musiker spelar och teknik och ljudtekniker fångar upp vågorna så att det kan på ett tänkt sätt spelas upp senare. Begränsas kvalitén i exempelvis masteringen så begränsas senare uppspelningar. För oss i vårt hem så är musik en del av vår livskvalité. Där är det så att på vår bästa anläggnigs blir det både bra musik och gärna med goda inspelningar. Det är alltid en fördel upplevelsemässigt om det är en bra inspelning.

Så jag förstår egentligen inte positioneringen.Läs vad Vogel skriver igen. Kanske ett av de vikgitgaste inläggen jämte Claes. Förstår inte hur du kan argumentera "skit i ljudkvalitén".

Sedan kan jag nog hålla med dig om det du skriver om synsätt om "Linn". Då menar jag att ett antal personer har blivit vad jag hemma kallar HIFI-poliser. Det är rätt att tycka och tänka men tycker att ofta så blir debatten riktig tråkig och blir mera om rätt och fel istället för att utveckla ett ämne på djupet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-06 11:24

Tror nog rätt så många hifi-apparattillverkande företag arbetar just med
ambitionen att släppa fram musiken, och att man inte skall låta sig vilse-
ledas av att vissa företag marknadsför sig hårdare därvidlag än andra. Det
betyder inte att alla andra struntar i musiken. De kanske bara ser det som
en sådan självklarhet att de inte tycker de behöver banka in det i konsu-
menternas sinnen?

Håller med Kronkan i väldigt stor grad.

Ljudkvaliteten behöver komma på tapeten (eftersom den ju är mer eller
mindre bortglömd idag), inte på musikens bekostnad, utan vid sidan om.

Den behöver få vara med, vara en faktor. I filmvärlden har man förstått
att de som är med och skapar, och ser till så att filmerna får även teknisk
kvalitet - ljudtekniker, kameramän och andra, blir omnämnda och även får
oscars om de gjort sig förtjänta av det. :)

Att musiken spelar huvudrollen är ju en självklarhet - och det är nog ett
rätt så ohotat tillstånd. Man köper ju musiken. Men - ljudkvaliteten kan ge
ett mervärde. Låt den göra det, oftare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-06 11:43

Jag tror fortfarande att HiFi som begrepp är för svagt för gemene man. När uppnår en anläggning HiFi-nivån? Någon som vet?
Om allt är Hifi varför skall man bli intresserad av allt? Inte ens här är ju alla överrens om vad det står för idag. Och det finns inga HiFi-dekaler på bättre grunkor i butikerna.
Jag tror radio&tv branchen lyckas bra för att folk "förstår" att HD-ready är inte lika fint som HD. Och är det inte ens HD-ready så skall man inte ha det.
HiFi-branschen har inga gränser och allt verkar möjligen uppfylla det vad det nu är för något. Alltså nån HiFi-standard.

Jag tror att man kanske skulle behöva samla folk runt något nytt och ge studiofollket möjligheten att "äntligen" kunna spela in musiken bättre för att man har bättre uppspelare hemma.
HD-ljud på bluray-skivor!
Nästan alla har ju redan bluray-spelare så för folk i gemen blir det i princip ingen extra investering. Och bluray-musikskivor går att spela utan att ha tv'n påslagen.
Jag är fullständigt övertygad om att folk inte vill ha HiFi-ljud hemma, eftersom dom redan harf haft det i 30 år. Men HD-ljud vill man nog ha för det är ju ett framsteg.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-08-06 11:57

Kan inte belägga det, men jag har ändå en känsla:

Producerande företag idag styrs - i högre grad än förr - av ett grundfokus på att tjäna pengar.

Förr var ofta grundfokuset - i högre grad än nu - ett genuint intresse för produkten i sig själv.

Idag representerar produkten nog snarast något som är nödvändigt för pengarnas intjänande, men som det vore bra om man slapp hålla på med.
"Tänk om pengarna kunde komma ändå", liksom...

En del uttrycker det väl som att konstruktionsavdelningarna hade mer att säga till om förr.
Kanske att ägare och ledning var mer av nördiga konstruktörer förr än nuförtiden?

Den multi-aktiva vardagen idag, med många bollar i luften, både privat och på arbetet, leder sannolikt till ett sämre "djupseende" dessutom.

Vi skummar mer på ytan, funderar inte i lika stor grad på omsorg om detaljer, vare sig i vårt språk, klädvård, uppförande eller musiklyssning.

Vi lever i en tid då fördjupning inte hinns med (har vi fått för oss).

Man kan väl (lite tillkämpat) likna det vid en motorbåt:
I hög fart planar båten upp ur vatnet. Deplacementsfysiken gäller ej längre, och när hastigheten ökar minskar djupgåendet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-06 12:11

Och, givet allt detta - hur får vi in hifi på dagordningen, menar du?

Vh, iö

- - - - -

PS. Och HU, nej, nästan alla har inte bluray idag. ;) Det är fortfarande
ett rätt så marginellt format, vid sidan av det helt dominerande DVD.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi