Är mjukklippning bra?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Är mjukklippning bra?

Inläggav Svante » 2005-06-01 22:15

Nyss återkommen från AES förbryllades jag över en sak som de stora pojkarna pratade om. Det diskuterade hur Bl bör se ut som funktion av utslaget. Många tyckte att det inte var så viktigt att den var platt på mitten, utan att det var viktigare med "mjukklippning", alltså en mjuk avslutning på det linjära området. Det innebär ju att det blir ganska mycket dist redan vid låga nivåer, men en mjukare "klippning" när man överskrider xmax.

På ett sätt känner jag igen diskussionen från rör- kontra trisseförstärkare, och en del transistorsteg som utrustas med mjukklippningskretsar.

Finns det något som skiljer förstärkare från högtalare i det här avseendet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-06-02 12:18

Ang. högtalarna:
Är det möjligen så att det kan bero på val av tillämpning?
I en sluten låda kommer ju den elementets övergång från linjär till olinjär rörelse att även kompletteras av en succesiv ökning av
"mottryck" i lådan. (Vilket skulle tala för ett "hard clipping element?)
I en basreflexhögtalare med svagt "grepp" om den rörliga massan når man ju å andra sidan verkligen en GRÄNS för linjärt arbete.
(Här skulle man kanske ha ett "soft clipping element" för att inte få lavindistorsion?)

edit: Fanns det någon sorts "tillämpnings"-argumentering i deras diskussioner, eller var det enbart teoretiserande? /slut edit

Å andra sidan: Personligen gillar jag basreflex med stor lådvolym, långslagigt element och låg avstämning - för att kunna få stark lågbas med låg dist.
Här vill jag INTE stoppa in ett "soft clipping" element som distar redan innan den linjära slaglängden överskrids.
Hellre lägre verkningsgrad (längre spole/gap) och mer slutstegssffekt.

Jag ser på förstärkare med samma argumentation, eftersom jag tycker en uteffekt skall vara oberoende av signalens
transientinnehåll inom audiofrekvensbandet.

BTW: Är inte det bästa ett "underhängt" (?) element, dvs gapet är längre än spolen?

Återgå till Teknikforum