Mastringdebatt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Mastringdebatt

Inläggav Belker » 2005-06-03 10:51

Igår anordnade LTS en paneldebatt om mastring. I panelen fanns intressant folk från olika "läger". Mest i skottgluggen hamnade såklart Björn Engelman, masteringtekniker, Cutting Room. Jag tycker att han gjorde ett bra jobb i att förklara sin verklighet och vad hans jobb går ut på.

Övriga i panelen var:
- Lars Mossberg, utvecklings- och produktionsingenjör, Sveriges Radio
- Amit Sen, kompositör, musiker och producent
- Anders Olsén, radioproducent, masteringtekniker
- Owe Svensson, filmmixare
- Ingvar Öhman, eh - ja ni vet...

För att inkludera er som inte var där kan jag sammanfatta mina "lärdomar":

-Problemet med dåligt (platt, tråkigt, sönderkomprimerat) ljud på modern musik är inte enbart mastringens fel. Problemet enl. Björn är Beställaren (Artisten, Producenten, Bolaget) som repersentant för köparen. Mycket händer i mix-skedet som han varken kan eller får påverka. Det som händer i mastringsskedet påverkas av beställaren, som sitter med vid lyssningen, och det är alltid kommentarer i stil med "högre, fetare, mer, maffgare" som hörs.
Ett annat problem är generellt sämre budgetar i produktionerna, vilket leder till hafsverk.

-Kring frågan "varför inte mixa och mastra på samma gång, tekniken finns ju?" framkom en intressant aspekt från Björn. Tiden. Det är väldigt lätt att bli "hemmablind" vid en utdragen mixprocess. Mastringteknikern därmot ska på tre lyssningar få en ögonblicksbild av låten med friska öron. Alltså inte bara en teknisk kvalitetskontroll utan även en konstnärlig dito.

Jag kommer säkert på mer att belysa, men då behöver jag sparring! Fler intryck?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-06-03 11:32

Belker: kul!

Det verkar vara en getingbo, hela inspelningskjedjan! :wink: Vissa tycker inte ens att bra inspelning är viktigt, andra anser att bra inspelning på nått sätt skulle ge musik "stöpt i samma form".

Se länk LÄNK
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-06-03 11:54

EngelholmAudio skrev:Belker: kul!

Det verkar vara en getingbo, hela inspelningskjedjan! :wink: Vissa tycker inte ens att bra inspelning är viktigt, andra anser att bra inspelning på nått sätt skulle ge musik "stöpt i samma form".

Se länk LÄNK

EA tack för en bra länk! Satte kaffet i vrångstrupen över snubben som tyckte att kvalitet är obetydligt och överskattat :?
McIntoshnörd!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-06-03 12:00

hajen1 skrev:
EngelholmAudio skrev:Belker: kul!
Se länk LÄNK

EA tack för en bra länk! Satte kaffet i vrångstrupen över snubben som tyckte att kvalitet är obetydligt och överskattat :?
Tack själv! :) Det verkar som det är "moraliskt fel" att önska välljud. Det är finare att tycka om musiken.

Jag förstår inte varför man inte kan få ha båda...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-06-03 12:00

Ja det är nog tyvärr överskattat i dagens lyssnapåradioibilensamhälle !

Vi är ju en minoritet så det står härliga till !

Dom som gör musiken i studios borde lyssna på
välinspelade skivor. Typ Björn J:son Lindh´s skivor..
Där är det ofta riktigt häftigt ljud !
NN

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-06-03 12:08

Tack Belker.

Det som händer i mastringsskedet påverkas av beställaren, som sitter med vid lyssningen, och det är alltid kommentarer i stil med "högre, fetare, mer, maffgare" som hörs.

Man kan ju undra om inte det är att skylla i från sig. Tänk om en byggare bara skulle göra som kunden sa - "Riv den här bärande väggen". Eller en plastikkirurg - "Nu är jag 15 år och vill ha D-kupor".

Som professionell har man väl ett anvsvar. Eller?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-06-03 12:20

Självklart skyller han ifrån sig, men det belyser ändå att det är starka krafter i rörelse. Han hävdar ochså att han tackar nej till vissa jobb, även om det i praktiken aldrig (som jag förstod det) hänt...

Svårare är det med REmastringar av gammalt material. Där finns ofta inte artist/producent med i leken. Och det vet vi ju hur det brukar bli...Björn hade en del kommentarer om det med, men det hinner jag inte gå in på nu. Någon annan som var där kanske kan fylla i?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-06-03 12:29

EA:

Intressant tråd du satt igång på studioforum. Bra att någon lyckas kommunciera vettigt med studionördarna från hifisidan :D .

Hoppas att få höra mer från paneldebatten. Har inte Öhman något att tillföra?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Re: Mastringdebatt

Inläggav matså » 2005-06-03 12:38

Belker skrev:Igår anordnade LTS en paneldebatt om mastring. I panelen fanns intressant folk från olika "läger". Mest i skottgluggen hamnade såklart Björn Engelman, masteringtekniker, Cutting Room. Jag tycker att han gjorde ett bra jobb i att förklara sin verklighet och vad hans jobb går ut på.

Övriga i panelen var:
- Lars Mossberg, utvecklings- och produktionsingenjör, Sveriges Radio
- Amit Sen, kompositör, musiker och producent
- Anders Olsén, radioproducent, masteringtekniker
- Owe Svensson, filmmixare
- Ingvar Öhman, eh - ja ni vet...

För att inkludera er som inte var där kan jag sammanfatta mina "lärdomar":

-Problemet med dåligt (platt, tråkigt, sönderkomprimerat) ljud på modern musik är inte enbart mastringens fel. Problemet enl. Björn är Beställaren (Artisten, Producenten, Bolaget) som repersentant för köparen. Mycket händer i mix-skedet som han varken kan eller får påverka. Det som händer i mastringsskedet påverkas av beställaren, som sitter med vid lyssningen, och det är alltid kommentarer i stil med "högre, fetare, mer, maffgare" som hörs.
Ett annat problem är generellt sämre budgetar i produktionerna, vilket leder till hafsverk.

-Kring frågan "varför inte mixa och mastra på samma gång, tekniken finns ju?" framkom en intressant aspekt från Björn. Tiden. Det är väldigt lätt att bli "hemmablind" vid en utdragen mixprocess. Mastringteknikern därmot ska på tre lyssningar få en ögonblicksbild av låten med friska öron. Alltså inte bara en teknisk kvalitetskontroll utan även en konstnärlig dito.

Jag kommer säkert på mer att belysa, men då behöver jag sparring! Fler intryck?

Intressant! Men är inte detta enbart för LTSmedlemmar? Det var ju så kolossalt hemligt när LTS hade träff hos hificonsult. Vill minnas att när någon frågade om träffen så fick han ett svar att man fick minsann kolla molten. Heders åt dig Belker.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-03 12:51

mats skrev:Men är inte detta enbart för LTSmedlemmar?

Börjar LTS-medlemen Mats bli protektionistisk? ;)

Nej det var ett möte som var öppet för alla intresserade. Att det sen inte annonserades ut öppet är ju en annan sak.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-06-03 13:10

Kul att du Startade tråden EA! :) Lite mindre kul att läsa vissa's svar.
sb17nbac till alla!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-06-03 13:26

På min fråga om återutgivning av äldre material svarade Björn Engelman att i alla fall han själv försökte göra en så opåverkad överföring som möjligt, möjligen med användning av viss eq. Han sade också att man ibland jämför med andra utgivningar och originalplattor, och att det efter en sådan jämförelse kan bli aktuellt med justeringar. På min följdfråga om han själv hade hört de många återutgivningar som finns av olika artister och hur olika de kan låta svarade han att det hade han. Han menade att det går mode även i ljud. Just nu råder visst en fet-bas-trend, som gör att många önskar hög nivå i de lägsta oktaverna.

Vi hade alltså bjudit in även Sony, eftersom vi ville ha en representant för en stor masteringbeställare och någon som faktiskt i slutändan bestämmer hur det slutligen ska låta hos konsumenten. Sony tackade dock nej med hänvisning till att man inte kan tillräckligt om mastering och att man inte hade tid. Det är tråkigt, tycker jag, och en av anledningarna till att fortsätta diskussionen.

Andra intressanta ämnen som berördes var behovet av en standard för lyssning i kontrollrumssammanhang (motsvarande t ex THX-normen i filmvärlden) och utbredningen av datakomprimerad musik, ett ämne som ju berörts även här på faktiskt.se.

Jag vill ta tillfället i akt att tacka både panelisterna och besökarna för en intressant och trevlig diskussion i går. Min ambition är att LTS ska återkomma i ämnet inom en inte alltför avlägsen framtid.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2005-06-03 14:32

Finns det någon ljudupptagning från debatten? Mastrad eller omastrad gör det samma :lol:

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-06-03 14:45

LTS har gjort en inspelning - Ja.
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-06-03 14:54

EA

intressant att läsa din tråd med deltagare med helt andra fokus.

Det som slår en är att många uppfattar sig själva som den viktiga konstnären. Musikern är ointressant och behöver inte respekteras verkar många resonera. Musikern är som virke som sedan skall sågas till så att det sedan skall låta som man själv vill. Trohet mot lokal och musiker är helt oprioriterat.

Trist men intressant.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-03 16:08

Min uppfatting är fortfarande, närmast stärkt efter debatten, inte minst efter det belysande exampel som Amit Sen hade med sig, att hela idén med mastringsprocessning är absurd!

Man kan sammafatta det hela med en titt på problemen från två synviklar:

1. När det inte behövs ändras någon, så behövs mastringsprocessning inte.

2. När det behöver ändras något, så är det nästan fel att göra det efter mixen, eftersom alla åtgärder som gör med "förvrängande apprater" efter mixen (alltså på det tvåkanaliga studiomastern, i brist på bättre namn), kommer att påverka ALLA ljud som finns på inspelningen! Finns mer är två ljud så förstör man mer än man fixar. Redan när det finns två ljud i mixen gör man onödig skada.

Min slutsats efter denna paneldebatt är därledes densamma som min inställning före debatten, nämligen att man (såsom man gör i filmvärlden) alltid bör eftersträva att göra slutarbetet som en "slutmix" och inte "mastringsprocess". Med slutmix menas inte nödvändligtvis att något mixas eller mixas om, bara att man arbetar med det kompletta materialet, således att man har möjlighet att gå in och göra justeringar där det behövs, även på flerkanalssidan före mixen alltså.

Poängen med att arbeta med hela materialet i en "slutmix" är alltså att man kan hantera eventuella önskemål om justeringar med större konstnärlig frihet.

I en mastring där man endast utgår ifrån det tvåkanaliga färdigmixade bandet kan man bara göra ingenting, eller addera processorer av olika slag. Man kan ALDRIG ta brot ett fel man hittar - bara försöka kompensera det.

Om de senare kompensationerna är klangåverkande kommer de att påverka ALLA klanger på inspelningen (även de som var bra före ingreppet), är de dynamiskt påverkande kommer de att ge en massa bandtonsdistorsioner MELLAN olika på inspelningen förekommande ljud = fördärva ljudkvaliteten.

I en slutmix däremot, har man möjlighet att inte bara lägga till, utan även när det behövs backa valfritt långt i inspelningskedjan och defakto ta bort saker som försämrar ljudkvaliteten. Det enda man inte kan fixa är rent inspelningstekniska saker, såsom själva tagningen, mikrofonval, mikrofonplaceringar, distorderande mikrofonförstärkare (vars populäritet stigit tragiskt) och förstås kompressorer och limiters som lagts FÖRE inspelningen. Ett oskick det sistnämnda förresten. Ett som uppmuntras av flertalet tillverkare av mikförstärkare/ADC.

I filmens värld (som ju som alla cineaster vet är mycket mera ljudkvalitetsinriktad än musikvärlden) hanteras detta på ett mycket snyggare sätt än inom i musikvärlden (där man som sagt tror att alla saker man är missnöjd med bäst åtgärdas genom att addera ännu mera processning).

Owe Svensson redogjorde på ett förträffligt sätt för det sätt man (han) hanterar dessa saker i filmsammanhang. Han klargjorde att han i de flesta fall när något inte låter bra faktiskt oftast åtgärdar problemen genom att backa i processen för att leta upp och TA BORT det ingrepp som ställt till med problemen.

När man hör folk från filmbranschen uttala sig i sådana här frågor undrar man varför denna både självklara och sunda inställning är så genomsyrande i filmvärlden, men så ovanlig i musikvärlden.

Skivbolag som Bis och Opus 3 är undantag, men de allra flesta i musikbranschen verkar ha inställningen att man, när något inte låter som man vill, bäst åtgärder problemet genom att koppla in ännu en apparat...

De skivbolag som är "beställare" till mycket av den ljudkvalitetsdestruktiva verksamheten, det vill säga de som vi hade bjudit in till debatten (Sony och EMI) avstod tyvärr från att närvara. Björn Engelmans (Cuttning room) närvaro och sakliga redogörelser och beskrivningar var dock mycket bra, och jag vet att alla uppskattade att han förklarade hur mastringsteknikerns verklighet ser ut.

En annan sak som jag hoppas framgick med önskvärd tydlighet i debatten var att den "station" som mastringsstudion är idag, i sig inte är av ondo. Det är i själva verket nödvändigt i många sammanhang när produktioner är så disparata som ofta är fallet. Ett album kan bestå av tolv låter som spelats in och mixats på olika stället i världen och inte sällan i lyssning som är av mycket låg kvalitet. Det måste finnas en samlande punkt där allting kan läggas ihop till ett fungerande album, och förberedas för CD-produktion.

Än en gång hoppas jag att utvecklingen kommer att gå dithän att man börjar arbeta på ett sätt som påminner om filmvärlden dock, det vill säga att man slutar upp med en massa destruktiv postprocessning (mastringsprocessning) för att kompensera fel som redan begåtts, och istället låter slutstatinen bli en "slutmix". En station där man md huvuddelen av allt arbete gjort kan göra allt "så bra det går", vilket inkuderar att man måste kunna gå in och göra insatser, eller ta bort, saker varhelt i kedjan det behövs.

I debatten framgick med önskvärd tydlighet (i Björn fina redogörelse) att det finns en tyngdpunkt på LJUDNIVÅ. Att en av de sakerna som nästan alltid efterfrågas är att ljudnivån skall vara "så hög som möjligt". Detta är inte mastringsteknikernas fel, utan beställarnas.

Detta är dessutom rena rama dumheterna, och en av de största orsakerna till ljudförsmutsningen. Dumheter som, tror jag, är nästan 100% en utbildningsfråga. Producenter likväl som konsumenterna måste lära sig att man i slutanvändningen (=spela musik) har ett litet finurligt reglage till buds, som faktiskt finns till just för att man skall kunna välja hur starkt man skall få ljudet. Det kallas volymreglage. :P

En faktor som hjälper fördumningen på traven är radion. Lasse Mossberg redogjorde för problemen på ett förtjänstfullt sätt. SR är ju ledande på att förstöra lite, men reklamradiostationerna är raka motsatserna. I radiovärlden odlas mycket av de absurda idealen, och orsaken är den ljudtryckskonkurranssituation som råder på etern. ALLA vill höras mest, och konsumenten fungerar typiskt som så, att man ställer in volymen efter den starkaste stationen, och väljer sedan bort de stationer som är väsentligt svagare.

Kontentan är att reklamradiostationerna tvingas in i en ond cirkel. Är en station väsentligt starkare än den egna, såm vill man öka nivån. Eftersom det finns gränser för hur hårt man får modulera en radiosändare komprimerar man så hårt det går, så att man utan att övermodulera, i varje fall odulerar fullt hela tiden...

En annan ond cirkel bildas av tillvänjningen. Talar om både konsumenter, och i ännu högre grad radiofolk. När musikproducenterna på reklamradiostationerna hört för mycket på sin egen process (komprimering) börjar de tycka att skivorna de får in till tationen låter för dynamiska, oh de refuseras såsom "icke radiomässiga", vilket leder till att skivbolagen tvingas släppa mera sönderkomprimerade skivor, som sedan sänds och blir ännu mera illa komprimerande! För varje år förkjuts idealen än absurdare, och får radiostationerna att välja ännu mera skadade inspelningar för radioutsändning.

Det finns åtgärder mot detta vansinne planerade, det har ju alla LTS medlemmar kunnat läsa om i MoLt genom åren, men införandet av åtgärderna går trögt.

Nu har det dock börjat hända något. Alla LTS medlemmar har säkert läst om åtgärderna mot nivåabsurditeterna på TV-reklaminslagen, men nu tycks det som om en ljudkvalitetsmöjliggörande nivåreglering för FM-radio (och annan radio) äntligen börjar få fart. Lasse Mossberg berättade att två länder i Europa redan är på tåget, fler är på gång.

Vh, iö

PS.
Sättet att möjliggöra ljudkvalitet utan att bli dränkt ljudtrycksmässigt av grannstationer, är att inte bara reglera maxdeviation på sändarna, utan även sätte en gräns för medeldeviation.

På så vis "tvingar man på" alla radiostationer ett headroom på säg 10 dB (18 dB vore önskvärt, men FM har ju brus att tampas med också) - ett headroom de kan välja att änvända till ljudkvalitet (läs bevarandet att viss transientdynamik) eller också kan de välja att behålla sitt komprimerade "sound", om de hävdar att de använder det för att de gillar just den aspekten av ljudet.

De komme dock inte längre "på köpet" från kompressionen att hamna "starkt på skalan", så att de dränker (förstår för) mera ljudkvalitetsinriktade stationer.

Det finns massor av flera aspekter på debatten som belyses bäst genom att höra den i sin helhet. Vi skall försöka lägga ut den på LTS hemsida, i varje fall tillgänglig för LTS-medlemmar, eventuellt för alla.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-06-03 17:30

hifirocker skrev:EA:
Intressant tråd du satt igång på studioforum. Bra att någon lyckas kommunciera vettigt med studionördarna från hifisidan :D .
Hoppas att få höra mer från paneldebatten. Har inte Öhman något att tillföra?
Tack, men jag tror det är otaktiskt att kalla dom nördar om vi skall vinna något förtroende hos dom, och få dom att lyssna på oss.

Det är uppenbarligen en (mycket) stor klyfta oss emellan (hifinördar vs studiomänniskorna :lol: ).

Kul många uppskattar tråden!
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-06-03 17:53

Belker skrev: Mest i skottgluggen hamnade såklart Björn Engelman, masteringtekniker, Cutting Room.

Jag har inte hört debatten, eller läst vad som sades. Men jag vet vad folk tycker om mastring... Modigt av Björn Engelman att infinna sig vid en dylik debatt. Mycket bra också för att kunna få en förbättring till stånd, och en större förståelse hos branches varför många (t.ex. jag) knappt köper skivor längre bl.a. p.g.a det sunkiga ljudet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-03 17:58

Fast, det sunkiga ljudet på cd är ju knappast en stor anledning till att folk laddar hem musik, eller?

Jag håller med IÖ. Mastringen som process vad det innebär fräscha öron och liknande borde ske med ett icke nermixat material, det är ju inte svårt alls att förstå.

Är kakan för söt ska man ta bort socker i smeten istället för att hälla kanel ovanpå! :P :oops:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-06-03 21:18

"Han menade att det går mode även i ljud."

Och det hade han ruskigt rätt i. Det är ju t.o.m. så att det har gått mode i gamla formatbegränsningar (tänker på vinylknaster som man adderar i artistiskt syfte o.dyl.). Vi kan se fram emot en framtid med pålagda mp3-kodningsartefakter...

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-06-03 22:29

sorry för OT, men "mp3-kodningsartefakter" finns redan som en hel musikrörelse. t.o.m lite av mode just nu, vad jag märkt av.

Glitch
Länk!

Ändrade länken.
/antisidoscrollningsmaffian (aka Naqref)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-06-03 22:36

Magnuz skrev:"Han menade att det går mode även i ljud."

Och det hade han ruskigt rätt i. Det är ju t.o.m. så att det har gått mode i gamla formatbegränsningar (tänker på vinylknaster som man adderar i artistiskt syfte o.dyl.). Vi kan se fram emot en framtid med pålagda mp3-kodningsartefakter...

Det intrassanta är ju vilket syfte förändringarna har, och vilket syfte inspelningen har.
Max säger: Vid en inspelning av akustisk musik, eller liknande, där syftet med inspelingen är att förmedla och bevara förloppet ska förståss "ljudmode" inte få påverka resultatet.
Om syftet med inspelningen är ett annat, så är det egentligen fritt fram. Svårt att förklara, så jag tar ett exempel: Air - The Virgin Suicides. Där har man mycket kraftigt påverkat t.ex. trummor. Själva studion blir som en förlängning av instrumenten och är kompression och EQ är en del av själva skapandet. Komposionen är inte bara tonerna som spelas, utan även ljudet och stämningen det skapar är en del av verket. Det tråkiga är dock när det går för långt, som t.ex. Chromeos - Needy Girl, där man har mastrat så illa att klippningen gör att det distat så det sprakar i högtalarna. Låter dock helt OK på datorn eftersom högtalarna där inte är lika avslöjande som mina vanliga. Kanske har dom som mastrat låten haft sunkiga monitorer?
Andra låtar på samma skiva har dock utmärkt ljud, vilket tyder på att "Needy Girl" är avsiktligt förvanskad. Tyvärr för mycket. Dels låter det illa + att jag är rätt att diskanterna ska gå sönder (klippande förstärkare är ju vanlig orsak till diskanthaveri. Klippande musik borde fungera likartat?).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-03 23:08

Mastring eller sidscrollning, vad är värst? :?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-06-04 00:19

Finns det genier som jobbar med sidscrollning? Inom mastering finns det ju några...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-06-07 12:44

Hejsan,

Se länk LÄNK
Tråden fortsätter och det kommer fram mer och mer intressanta synpunkter som iaf inte jag sympatiserar med.
vänligen
// Pär Engelholm

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-06-07 18:16

hej EA, mycket bra tråd du startat på det där studioforumet. intressant diskussion du fått igång också.

sorry för sidoscroll :oops: jag kan glädja er att jag inte arbetar med mastring också :P

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-06-07 19:23

He o hå, det var en person på studioforum som skrev nåt typ att man inte kan veta vad som är rätt eller inte. Han säger att det är bara artisten som vet det, men herregud varför kan inte artisten lyssna igenom ett prov och kör sedan på det, då måste det ju bli som artisten vill att det skall låta. För jag räknar med här att artisten vill att hans akustiska gitarr skall låta som en akustisk gitarr. Eller pratar inte studion o artisten??

OM jag hade lust så hade jag loggat in på de där forumet och skrivit att även jag som har en Svenssons anläggning, vill ha bra inspelat matrial.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-06-07 21:33

Börn Engelman hävdar att det ofta är artisterna som har krav på att det ska låta "dåligt". Nu mastrar ha iofs mest pop/rock och inte så mycket klassisk gitarr.

Talar åter igen för att det huvudsakligen är en utbildningsfråga.

Han gav ju också exempel på material som han i princip inte får röra, men som redan i mixen är sönderkomprimerat (eller var det jag som sa nå't om en svensk poporkester som det visade sig att han själv mastrat :oops: ). I det fallet spelar det ingen roll om det slutmixas á lá film.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-06-07 22:15

Belker skrev:Börn Engelman hävdar att det ofta är artisterna som har krav på att det ska låta "dåligt". Nu mastrar ha iofs mest pop/rock och inte så mycket klassisk gitarr.

Talar åter igen för att det huvudsakligen är en utbildningsfråga.

Han gav ju också exempel på material som han i princip inte får röra, men som redan i mixen är sönderkomprimerat (eller var det jag som sa nå't om en svensk poporkester som det visade sig att han själv mastrat :oops: ). I det fallet spelar det ingen roll om det slutmixas á lá film.

Hur fasen kan man vilja att ens egen musik skall låta "dåligt" 8O .??

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-06-07 22:51

"Hur fasen kan man vilja att ens egen musik skall låta "dåligt" .??"

Man tycker att det låter bra, såklart. :) Det är bara hifinördar som tycker att det låter dåligt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi