Moderator: Redaktörer
Kronkan skrev:Jag märkte en märkligt sak i början av min rörkarriär. VArför upplevde jag en djuppare bas fast jag förstod att det inte fick att komma lägre än mina 200wattsgrejer. Dessa hde jag också mät upp.
Teoreiskt vad som händer eventullet i hjärnan vet jag inte. Det bildas någon form av kontur kring den specifika gestalten(instrumentljudet)
RogerJoensson skrev:Kronkan skrev:Jag märkte en märkligt sak i början av min rörkarriär. VArför upplevde jag en djuppare bas fast jag förstod att det inte fick att komma lägre än mina 200wattsgrejer. Dessa hde jag också mät upp.
Teoreiskt vad som händer eventullet i hjärnan vet jag inte. Det bildas någon form av kontur kring den specifika gestalten(instrumentljudet)
Eller så hade rörsteget hög utimpedans (vilket är ganska vanligt). När utimpedansen samverkar med högtalarens basresonans får man en baspuckel runt resonanstoppen/topparna.
Rätt många rörentusiaster verkar uppfattar detta som att det aktuella rörsteget spelar bättre djupbas. -När det egentligen rör sig om en tilltufsad och ojämn frekvensgång, pga dålig dämpfaktor hos förstärkaren.
Har man en rörförstärkare och upplever bashöjning, kan det vara intressant att faktiskt mäta frekvensgången, men högtalaren ansluten. Inte helt osannolikt så hittar man en del av förklaringen där.
Visar det sig inte vara så, vet man att det troligen rör sig om någon annan slags färgning.
sprudel skrev:Kul det här, bästa steget hittills i min setup. Burmeister, Bryston 14Bsst och GamuT mkIII ska också prövas förutom Nuforce.
Micromegan är på utgång, inget snack om det längre.
Kronkan skrev:Roger! På grund av tidsbrist måste jag svara dig enkelt. Anser att du har fel. När jag i text läste om detta så handlade det om mindre högtalares förmåga att ge hjärnan hjälp att tolka bas och att denna ökade om det fanns vis sist i siganlen. IÖ har nog ockås yttliga nämnt något sådant i någon tråd.
lennartj skrev:Kan något slags distorsion lyfta fram och tydliggöra röster och text i en kompakt klangmatta?
Finns det någon som vågar sig på en förklaring?
Kronkan skrev:RogerJoensson skrev:Kronkan skrev:Jag märkte en märkligt sak i början av min rörkarriär. VArför upplevde jag en djuppare bas fast jag förstod att det inte fick att komma lägre än mina 200wattsgrejer. Dessa hde jag också mät upp.
Eller så hade rörsteget hög utimpedans (vilket är ganska vanligt). När utimpedansen samverkar med högtalarens basresonans får man en baspuckel runt resonanstoppen/topparna.
Rätt många rörentusiaster verkar uppfattar detta som att det aktuella rörsteget spelar bättre djupbas. -När det egentligen rör sig om en tilltufsad och ojämn frekvensgång, pga dålig dämpfaktor hos förstärkaren.
Roger! På grund av tidsbrist måste jag svara dig enkelt. Anser att du har fel.
sportbilsentusiasten skrev:sprudel skrev:Kul det här, bästa steget hittills i min setup. Burmeister, Bryston 14Bsst och GamuT mkIII ska också prövas förutom Nuforce.
Hör av dig när det passar att testa mina steg.
Lennart har skickat PM till mig och jag kollar just nu upp om vi kan testa dom hos honom i helgen...
RogerJoensson skrev:Kronkan skrev:Roger! På grund av tidsbrist måste jag svara dig enkelt. Anser att du har fel. När jag i text läste om detta så handlade det om mindre högtalares förmåga att ge hjärnan hjälp att tolka bas och att denna ökade om det fanns vis sist i siganlen. IÖ har nog ockås yttliga nämnt något sådant i någon tråd.
OK....? Du har mätt upp eller känner till förstärkarens utimpedans och vet därmed säkert att du inte faktiskt får en baspuckel runt högtalarens resonansfrekvens?
Det där med att dist skulle hjälpa hjärnan "att tolka bas" stämmer delvis, men det låter inte som djupbas för det och är det inte heller.
lennartj skrev:Skillnaden i uppfattbarhet mellan förstärkarna handlar alltså inte om att rören verkade tydligare när det sjöngs svagt (typisk kompression) utan det var mitt i brôtet (fortissimo) som texten gick lättare att uppfatta.
Tack vare linjekällornas höga känslighet drevs aldrig rörförstärkarna så hårt att någon distorsion uppfattades.
Kan något slags distorsion lyfta fram och tydliggöra röster och text i en kompakt klangmatta?
Nattlorden skrev:Kompressionen existerat ju bara när stegen pressas mot sin fulla effekt
Nattlorden skrev:När ett rörsteg spelar längre från maxuttag komprimerar det inte.
Nattlorden skrev:lennartj skrev:Skillnaden i uppfattbarhet mellan förstärkarna handlar alltså inte om att rören verkade tydligare när det sjöngs svagt (typisk kompression) utan det var mitt i brôtet (fortissimo) som texten gick lättare att uppfatta.
Tack vare linjekällornas höga känslighet drevs aldrig rörförstärkarna så hårt att någon distorsion uppfattades.
Kan något slags distorsion lyfta fram och tydliggöra röster och text i en kompakt klangmatta?
Förklaringen är ju given!
Du bekräftar ju i princip hundraprocentigt vad jag säger. Kompressionen existerat ju bara när stegen pressas mot sin fulla effekt, och det kan man ju klar anta att ett fortissimo gör. När ett rörsteg spelar längre från maxuttag komprimerar det inte. (Det går alltså inte att jämföra med en vanlig kompressor.)
Kompressionen inträffar innan du uppfattar distorsion... fast jag rankar ju kompression som dist också, men det verkar många ha svårt att vilja ta eftersom dist för många betyder oljud....
sprudel skrev:
Burmeister, Bryston 14Bsst och GamuT mkIII ska också prövas förutom Nuforce.
Panelguy skrev:sprudel skrev:
Burmeister, Bryston 14Bsst och GamuT mkIII ska också prövas förutom Nuforce.
Skall bli väldigt intressant att höra hur testet utfaller. Med tanke på att du tidigare nämnde REF110:an, du fick inte tag på någon lämplig rörkandidat?
MorganM skrev:Bill50x skrev:lennartj skrev:"Frågan är fortfarande:
Vad beror det på att vissa slutsteg är mer laid-back i sin presentation?
Låg dist.
Min erfarenhet är att dist (olinjär) gärna "sätter sig" på högtalarfronten och dels skapar en närhet, dels förstör mittintrycket i inspelningarna/återgivningen. Dvs fokus dras till högtalarna istället för den presenterade ljudbilden.
/ B
Jag tror också att det kan vara så.Jag tycker att ju bättre förstärkare man har desto mer layback blir ljudet,iallafall med transistorförstärkare.
Almen skrev:Kronkan skrev:...tror att det går att använda FE-lyssning till att beskriva exempelvis sådana fenomen som olika former/grad/blandning av dist ur ett upplevelseperspektiv. Om LTS gör det eller någon annan fristående forskar tar fatt på detta kan ju jag inte sia om. Alltså vad man lite grovt skulle kunna säga använda FE-lyssningen både kvalitativt och kvantitativt. Bara en tro att människan tar de möjligheter att gräva som finns.
Jag håller med att man även skulle kunna undersöka och dokumentera vilka fenomen som kan kopplas till vilka färgningskarakteristika.
Men annars är de subjektiva utvärderingarna av F/E-lyssningarna mycket bra, tycker jag.
Rydberg skrev:Ett GamuT D200 Mk3 har jag ägt, rent o mjukt men jag upplevde basen som lite luddig. Sen heter det ju inte Burmeister utan Burmester
IngOehman skrev:Det enda som överlever utan att bli osant, är kanske "mera laid-back är
nästan alltid ett tecken på en bättre förstärkare". Fast då måste man först
vara överens om att utgångspunkten är att man tycker att en ursprungs-
trogen återgivning är bättre än en färgande återgivning*.
Det är inte säkert att alla är överens om det.
sprudel skrev:Rydberg skrev:Ett GamuT D200 Mk3 har jag ägt, rent o mjukt men jag upplevde basen som lite luddig. Sen heter det ju inte Burmeister utan Burmester
Jag har ett minne av att de ingick i din utvärdering av slutsteg. Det där med mjukt låter ju lite bekymmersamt. Är dina Bryston inte lika mjuka?
Ska bli kul att se var jag landar, vi har ju ganska lika uppsättningar, pi60s vs i16s+px-2 o Ino cr80es.
PS Jag upplevde de absolut högsta frekvenserna i Bryston 4bst som smoothade, lite oljade, men ändå rena. Svårt att återge upplevelser verbalt. ASR har inte samma oljade återgivning, men kanske kunde haft mer klipp i transienterna.
Det är möjligt att jag inte finner det steg som ger mig allt utan får kompromissa, och då är jag just nu väldigt nära en bra kompromiss.![]()
Burmester var det ja.![]()
Rydberg skrev:sprudel skrev:Rydberg skrev:Ett GamuT D200 Mk3 har jag ägt, rent o mjukt men jag upplevde basen som lite luddig. Sen heter det ju inte Burmeister utan Burmester
Jag har ett minne av att de ingick i din utvärdering av slutsteg. Det där med mjukt låter ju lite bekymmersamt. Är dina Bryston inte lika mjuka?
Ska bli kul att se var jag landar, vi har ju ganska lika uppsättningar, pi60s vs i16s+px-2 o Ino cr80es.
PS Jag upplevde de absolut högsta frekvenserna i Bryston 4bst som smoothade, lite oljade, men ändå rena. Svårt att återge upplevelser verbalt. ASR har inte samma oljade återgivning, men kanske kunde haft mer klipp i transienterna.
Det är möjligt att jag inte finner det steg som ger mig allt utan får kompromissa, och då är jag just nu väldigt nära en bra kompromiss.![]()
Burmester var det ja.![]()
Kan ju vara den upplevt svampiga basen som gjorde att det lät mjukt. Vi hade vid ett tillfälle ett Pass X350 och GamuT-steget och ett av dem var inkopplat utan att jag visste vilket och sedan byttes det och vid den jämförelsen vet jag att jag tyckte att GamuT lät renare men inte lika levande som Pass.
Jag har aldrigt lyssnat på Bryston 4B-ST men ägde ju ett par 7B-ST länge o upplevde de höga frekvenserna hos dem som något grovkorningare än hos 6B-ST som jag ägde samtidigt och som tillsammans med 14B-ST var ett av de första SST-stegen med de nya utgångstransistorerna.
Tidsspannet från GamuT till 28B-SST är allt för långt men jag har aldrig upplevt 28B-SST spela som GamuT utan de känns bara helt distorstionsfria och naturliga.
sprudel skrev:Allteftersom diskussionen pågår så uppstår nya frågor, trevligt.![]()
Vad menar jag med laid-back?Jag prövar; en tillbakalutad återgivning av det ev rumsperspektiv som finns på skivan, och där upplevelsen av instrument/röster är punktformigt i djupled.
Den andra typen, som jag är ute efter, är tillbakalutad i rumsperspektivet på samma sätt som ovan, men där instrument/röster kan likväl lokaliseras i djupled men samtidigt upplevs ha en fysisk utsträckning i djupled så att de nästan berör dig fysiskt. De har alltså inte klättrat fram i ljudbilden, om de inte är placerade där inspelningsmässigt, utan har sina givna platser kvar. Man får en mer fysisk upplevelse än att bara höra och lokalisera i djupled.
Kött och blod, istället för en mer anemisk/syntetisk presentation som laid-back presentation medger.
OBS! Jag polariserar för att förtydliga, men det förstår ni säkert.
sprudel skrev:Hjälper detta Kalle12?sprudel skrev:Allteftersom diskussionen pågår så uppstår nya frågor, trevligt.![]()
Vad menar jag med laid-back?Jag prövar; en tillbakalutad återgivning av det ev rumsperspektiv som finns på skivan, och där upplevelsen av instrument/röster är punktformigt i djupled.
Den andra typen, som jag är ute efter, är tillbakalutad i rumsperspektivet på samma sätt som ovan, men där instrument/röster kan likväl lokaliseras i djupled men samtidigt upplevs ha en fysisk utsträckning i djupled så att de nästan berör dig fysiskt. De har alltså inte klättrat fram i ljudbilden, om de inte är placerade där inspelningsmässigt, utan har sina givna platser kvar. Man får en mer fysisk upplevelse än att bara höra och lokalisera i djupled.
Kött och blod, istället för en mer anemisk/syntetisk presentation som laid-back presentation medger.
OBS! Jag polariserar för att förtydliga, men det förstår ni säkert.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Det enda som överlever utan att bli osant, är kanske "mera laid-back är
nästan alltid ett tecken på en bättre förstärkare". Fast då måste man först
vara överens om att utgångspunkten är att man tycker att en ursprungs-
trogen återgivning är bättre än en färgande återgivning*.
Det är inte säkert att alla är överens om det.
Jag uppskattar stort att du uttrycker detta. Det bidrar till att tråden inte hamnar i en polemisk situation utan har fokus på ett utbyte av kunskap och erfarenheter.
KarlXII skrev:Jag har fortfarande inte förstått om "laid back" är en positiv eller negativ egenskap?
Hur låter en stärkare som är "laid back"?
Nej, jag skojar inte. Berätta nu!
IngOehman skrev: . . . . .skrev/skriver . . . .
De som anser att det är fel att välja en anläggning som man trivs med,
om det betyder att den färgar på något vis, måste ha missförstått något
väldigt grundläggande i livet.
Livet KAN till stora delar vara fritt och underbart, om vi låter det vara det.
Så låt oss.
Vh, iö
IngOehman skrev:Laid back är en egenskap som visst programmaterial på fonogram kan ha,
inte behöver ha. Och vad förstärkare kan göra är att ställa till den.
Och väldigt många gör just det. Tyvärr.
Vill för protokollet nämna att jag inte utesluter att förstärkare kan skapa
en sorts falsk laid-back presentation, men jag har inte stött på det. Dock
har jag stött på motsatsen många gånger.
Och det senare gäller även för högtalare, som jag dock, i synnerhet i sam-
arbete med rum, många gånger har stött på att de har dragit åt både det
ena och det andra hållet. Därför menar jag att det är viktigt att hålla tungan
rätt i mun om man försöker dra slutstaser om en förstärkare utan att ha
den isolerad t ex med en F/E-lyssning.
Att den vid vanlig öppen lyssning, oundvikligen kommer att samarbeta
med både högtalare och rum, gör möjligheterna att dra en massa felaktiga
slutsatser, mycket rikliga.![]()
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster