Simulering i Basta. Nya ideer.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-29 09:20

För att faskurvorna ska stämma så gäller väl att elementens "ljudalstringsdjup" eller vad det nu heter, ligger på samma avstånd, annars kan det behöva kompenseras med att vrida till fasen lite i ena grenen, eller att flytta bakåt diskanten.
Jag har inte koll på exakt vilka möjligheter det finns för detta i Basta!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-29 13:50

Eri skrev:Är det ingen här på forumet som har något att säga. Över 900 besök i tråden och väldigt få inlägg. Ingen som kan förklara hur man tolkar faskurvorna i simuleringarana t. ex. Jag har nämligen inte en aning om hur dom skall se ut när allt är rätt.

Mm, jag såg den här frågan, men duckade.

Problemet är att jag kan förklara vad faskurvorna säger, men att det är en helt annan fråga än hur de "ska se ut". Jag tror, men jag kan ha fel, att du söker en målkurva för fasen som du vill optimera emot.

Det finns dock inte en sådan utan många, och det förstår man först när faskurvornas mening är utredd.

Så jag försöker mig på att förklara det och lämnar frågan om hur de "ska se ut".

Faskurvan beskriver hur ljudet ut från högtalaren är förskjutet relativt insignalen. Man matar högtalaren med en sinussignal. Om man kopplar en mikrofon till ena kanalen på ett oscilloskop och insignalen till högtalaren på oscilloskopets andra kanal så kommer man att se en fasförskjutning mellan de två signalerna. Detta är fasförskjutningen och den mäts i grader (360 grader per period av sinusen).

Faskurvan blir viktig när man har flera element som spelar samma frekvens, tex kring delningsfrekvensen i en flervägshögtalare. Beroende på deras innebördes faslägen kan deras bidrag komma att förstärka eller motverka varandra. När Basta! lägger ihop bidragen från elementen måste den därför räkna med deras faslägen, och det gör Basta!.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-08-29 17:54

Hur fasen skall vara i/under delningsfrekvensen beror på delningsfilter topologin 90grader/ordningstal blir det. Detta innebär att ett 4:e ordningens LR filter på diskant grenen skall ligga 360grader roterad i förhållande till basens filtergren. I det fallet är enkelt att se när det överensstämmer. Blir som nedan:
Bild
Senast redigerad av skrutten 2011-08-29 18:16, redigerad totalt 1 gång.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-08-29 17:56

paa skrev:För att faskurvorna ska stämma så gäller väl att elementens "ljudalstringsdjup" eller vad det nu heter, ligger på samma avstånd, annars kan det behöva kompenseras med att vrida till fasen lite i ena grenen, eller att flytta bakåt diskanten.

Det är lite så jag tänker också. När jag simulera fram filter i Basta försöker jag få till en så jämn frekvenskurva som möjligt. Om jag sedan jämför olika simuleringar med olika elementkombinationer där frekvenskurvorna är någorlunda lika så är ju faskurvorna väldigt olika. Det finns en delayfunktion i basta där man kan tilldela varje element +/- det antal mm man önskar programmet räknar om detta till ms. Detta motsvarar ju att flytta elementet framåt eller bakåt på baffeln. Denna funktion har en kraftfull påverkan på faskurvorna. Den som är kunnig i filterkonstruktion kan säkert åstadkomma detsamma i filtret. Tyvärr gäller inte detta mig.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-08-29 18:01

paa skrev:För att faskurvorna ska stämma så gäller väl att elementens "ljudalstringsdjup" eller vad det nu heter, ligger på samma avstånd, annars kan det behöva kompenseras med att vrida till fasen lite i ena grenen, eller att flytta bakåt diskanten.

Det kommer att visa sig att vissa delningsfrekvenser/topologier kan fungera riktigt bra, men andra inte om man inte flyttar ena elementet i z-led åt nåt håll.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-08-29 18:08

Svante skrev

Problemet är att jag kan förklara vad faskurvorna säger, men att det är en helt annan fråga än hur de "ska se ut". Jag tror, men jag kan ha fel, att du söker en målkurva för fasen som du vill optimera emot.

Inte direkt en målkurva. Jag vill snarare försöka lära mig eller förstå hur dom ingående elementens respektive faskurvor skall se ut i förhållande till varandra.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-08-29 18:14

skrutten skrev:Hur fasen skall vara i/under delningsfrekvensen beror på delningsfilter topologin 90grader/ordningstal blir det. Detta innebär att ett 4:e ordningens LR filter på diskant grenen skall ligga 360grader roterad i förhållande till basens filter gren. I det fallet är enkelt att se när det överensstämmer. Blir som nedan:
Bild

Dom där faskurvorna på det nedre diagrammet förstår jag. Där ser man ju att kurvorna för dom båda elementen hänger samman. Men så ser det ju inte ut i Basta. Det är ju en annan typ av presentation. Svårare att tolka i alla fall för mig.
Medlem i MEK

Föregående

Återgå till Teknikforum