Eri skrev:Är det ingen här på forumet som har något att säga. Över 900 besök i tråden och väldigt få inlägg. Ingen som kan förklara hur man tolkar faskurvorna i simuleringarana t. ex. Jag har nämligen inte en aning om hur dom skall se ut när allt är rätt.
Mm, jag såg den här frågan, men duckade.
Problemet är att jag kan förklara vad faskurvorna säger, men att det är en helt annan fråga än hur de "ska se ut". Jag tror, men jag kan ha fel, att du söker en målkurva för fasen som du vill optimera emot.
Det finns dock inte en sådan utan många, och det förstår man först när faskurvornas mening är utredd.
Så jag försöker mig på att förklara det och lämnar frågan om hur de "ska se ut".
Faskurvan beskriver hur ljudet ut från högtalaren är förskjutet relativt insignalen. Man matar högtalaren med en sinussignal. Om man kopplar en mikrofon till ena kanalen på ett oscilloskop och insignalen till högtalaren på oscilloskopets andra kanal så kommer man att se en fasförskjutning mellan de två signalerna. Detta är fasförskjutningen och den mäts i grader (360 grader per period av sinusen).
Faskurvan blir viktig när man har flera element som spelar samma frekvens, tex kring delningsfrekvensen i en flervägshögtalare. Beroende på deras innebördes faslägen kan deras bidrag komma att förstärka eller motverka varandra. När Basta! lägger ihop bidragen från elementen måste den därför räkna med deras faslägen, och det gör Basta!.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.