Hur man får till gapless uppspelning av spotify-material

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gnypp45

Hur man får till gapless uppspelning av spotify-material

Inläggav gnypp45 » 2011-09-03 22:02

Som ni säkert vet så har Spotify-klienten inte avbrottsfri ("gapless") uppspelning av musik, alltså av musik som är skapad för att flyta på kontinuerligt utan avbrott mellan spåren. Jag tänkte presentera två (nåja, i alla fall ett och ett halvt) sätt att få till gapless uppspelning för er som har premiumkonto.

1. libspotify är ett programbibliotek som Spotify släppt för att låta fristående utvecklare ta fram applikationer som använder Spotifys strömmningstjänst. Nu har en person börjat skriva en klient som han kallar spinaltapify!. Klienten är ännu i ett mycket initialt skede och enligt utvecklaren "extremely unstable", vilket inte är någon överdrift. Men det är ändå ett mycket gott initiativ och jag följer med spänning utvecklingen. Jag har testat den och lyckats få helt perfekt gapless uppspelning, men först var jag tvungen att sortera spåren manuellt. Dessutom har den en tendens att krascha redan under inloggningen till spotify-kontot... (Jag önskar att jag vore bättre på att programmera så jag ha gjort något bättre själv.) Jag testade "spinaltapify!" på på Win7 och på Ubuntu under wine1.3.

Nå, detta var egentligen inte ett riktigt sätt (därav "halv"), eftersom så mycket återstår att göra innan klienten blir användbar. Men nästa sätt är ett riktigt sätt.

2. Installera (om ni inte redan har) Squeezeserver på en dator.
Gå nu till "settings" på Squeezerver och vidare till "plugins". Under "3rd party plugins" finns "Spotify (v.2.0.2)". Författare är "Triode". OBSERVERA att detta INTE är den officiella Spotify-plugin som släpptes i början av året (gå under namnet "Spotify" i plugin-listan). Den officiella versionen har nämligen enbart stöd för de allra senaste modellerna av Squeezebox: Radio och Touch. I synnerhet stöder den inte (dvs. den blockerar...) mjukvaruklienter.

Åter till Spotify v.2.0.2, den inofficiella plugin som vi ska använda oss av. Aktivera den. Servern kommer att starta om sig. Nu, i "settings" för denna plugin, så matar man in sitt Spotify användarnamn och password, samt övriga inställningar man önskar. Ni kan läsa mer om denna plugin på Slim Devices forum.

Man installerar därefter Logitecs mjukvaruklient Squeezeplay. Sedan startar man Squeezeplay, anger ip-adressen till datorn som kör Squeezeserver, går därefter till "My apps", väljer Spotify (ikonen är orange, inte grön) och nu kan man antingen gå till sina välbekanta spotify-playlists eller göra sökningar. Uppspelningen fungerar helt gapless, men det finns ibland en liten antydan till knäppning i spårväxlingen. Hursomhelst 3000 ggr bättre än den vanliga Spotify-klienten! Windowsversionen av Squeezeplay har jag testat och den fungerar utmärkt både i Win7 och under wine1.3. (Det finns även versioner för Mac OSX och Linux.)

Gapless uppspelning via den inofficiella Spotify-pluginen funkar även på Softsqueeze (en äldre mjukvaruklient) och på alla Squeezebox fr.om. Squeezebox2.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-03 22:23

Bra där Gnyppologic! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sensei74

Inläggav sensei74 » 2011-09-04 09:22

Ja, SB har länge vart det bästa sättet att använda spotify. Dessutom kan den x-fadea "blandlistor".

Det som är nytt för mig är att man kan nu tydligen kan använda mjukvaruklienter med spotifypluginet, det har tidigare inte fungerat.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2011-09-04 14:14

sensei74 skrev:Ja, SB har länge vart det bästa sättet att använda spotify. Dessutom kan den x-fadea "blandlistor".

Det som är nytt för mig är att man kan nu tydligen kan använda mjukvaruklienter med spotifypluginet, det har tidigare inte fungerat.

Jo, men som sagt är det inte den officiella pluginen jag talar om utan en annan version. Vad jag vet, så tillåter Spotifys egen plugin fortfarande inte något annat än uppspelning via SB Touch och SB Radio. :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2011-09-04 20:23

gnypp45 skrev:
sensei74 skrev:Ja, SB har länge vart det bästa sättet att använda spotify. Dessutom kan den x-fadea "blandlistor".

Jo, men som sagt är det inte den officiella pluginen jag talar om utan en annan version. Vad jag vet, så tillåter Spotifys egen plugin fortfarande inte något annat än uppspelning via SB Touch och SB Radio. :)

Jag har fått intrycket av att många föredrar Triode:s plugin framför den officiella - även dom som har en Radio eller Touch. Den klara fördelen med den officiella är ju möjligheten att lyssna på Spotify utan att SS är igång.

Tack gnypp för tipset om Squeezeplay och Spotify. Ska testas så fort jag får tid :)
When routine bites hard

Återgå till Generellt om hifi