Svante skrev:Detta är en precis riktig redovisning och slutsats av testet. Ickedetektion har ett värde om man har ansträngt sig mycket för att leta efter detektion.
Japp. Med värde i samma betydelsesfär som "värdefull", inte som i "mätvärde".
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Detta är en precis riktig redovisning och slutsats av testet. Ickedetektion har ett värde om man har ansträngt sig mycket för att leta efter detektion.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Detta är en precis riktig redovisning och slutsats av testet. Ickedetektion har ett värde om man har ansträngt sig mycket för att leta efter detektion.
Japp. Med värde i samma betydelsesfär som "värdefull", inte som i "mätvärde".
Svante skrev:Rimligen har det varit svårare att höra skillnaden om man behövde 17 av 20 än om man tog 9 på raken.
Svante skrev:Likafullt har ickedetektionen använts historiskt av bla Ingvar som ett tungt argument för att en förstärkare är bra. Fritt ur minnet* (var det Brystonsteget jag tänker på, tro) var han dock väldigt noga med att betona att de verkligen hade gjort allt för att detektera apparaten, men ändå inte lyckats. Han var alltså, med all rätt, tvungen att bedyra värdet av ickedetektionen. Detta är ju mycket svårare, men låter sig ändå göras i brist på bättre.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Och denna trovärdighet äger väldigt liten, snarare ingen, validitet för att användas som något kvalitetsmått på testapparaten, då det inte går att utesluta att konfidensen hade kunnat bli mycket högre med annat lyssningsmaterial.
Nej, man kan heller inte utesluta att man har gissat 9 rätt i rad. Och man kan inte utesluta att en voltmeter är trasig när man mäter med den.
Svante skrev:Nollrisker finns inte, det finns bara olika stora risker. Jag skulle gissa att risken är liten att de förstärkare som man INTE har lyckats höra i LTS F/E-lyssningar ändå är hörbart färgande ändå.
Svante skrev:Jag kan inte säga hur liten, men jag vågar ändå dra den slutsatsen.
Svante skrev:Jag tar den risken för att det ändå är det intressantaste resultatet av en lyssning, och för att det inte finns något alternativ.
Svante skrev:Ingvar i MoLt 2 2007 skrev:Detta ger inte testen någon ytterligare vetenskaplig vikt, men huruvida detta är en indikation på apparatens låga färgning eller inte, får var och en bedömma själv.
Uppenbart drabbar det nämnda scenariet näppeligen någon apparat som färgar mycket. Så ett tecken på goda återgivningsegenskaper är det tvivelsutan.
Detta är en precis riktig redovisning och slutsats av testet. Ickedetektion har ett värde om man har ansträngt sig mycket för att leta efter detektion.
PappaBas skrev:Skrev lite i den andra tråden. Men tänkte fräckt föra över min (trevande)åsikt .
Om man bibehåller samma metod som nu avseende själva uppställningen men istället börjar testet med F/E-lyssning där de olika recencenterna kommer in en och en utan att veta vad det är som testar och gör F/E-test och sedan gör en beskrivning av sin upplevelse så borde det ju bli bättre än det är nu? Eller inte
PappaBas skrev:En F/E-mätning kan ju säkert detektera om det är en hörbar skillnad men som läsare så är vi ju till lika stor del intresserad av den kvalitativa beskrivningen av upplevelsen?
PappaBas skrev:För om man detekterar en skillnad är produkten då "bättre" eller "sämre" eller vad är den?
Är det ingen skillnad så kan man ju ta de efterföljade beskrivningarna med en liten nypa salt...
Det jag försöker svamla fram är att F/E-mätningen måste kontrasteras mot de kvalitativa beskrivningarna.
Jag tycker man skall vinnlägga sig om att de båda förfarandena utförs på ett sätt där man får ut så mycket unbiased information som möjligt.
Svante skrev:<Här skrev jag ett långt inlägg där jag tänkte högt och beskrev hur jag tänker utan att ha ett färdigt svar. Jag trivs vanligen väldigt bra med att göra sådana resonemang tillsammans med folk och är nöjd med om det man kommer fram till i slutänden är bra. Men jag har ingen lust att blotta det för en som hugger på varje svaghet man visar. Grattis. Du lyckades kväva den här tråden. Också. Och innan du drygar dig och säger att jag till slut insåg att du hade rätt, så ska du veta att det inte alls var det som hände. Jag tappade bara lusten till att reda ut det här. Synd för tråden började bra.>
IngOehman skrev:Svante skrev:<Här skrev jag ett långt inlägg där jag tänkte högt och beskrev hur jag tänker utan att ha ett färdigt svar. Jag trivs vanligen väldigt bra med att göra sådana resonemang tillsammans med folk och är nöjd med om det man kommer fram till i slutänden är bra. Men jag har ingen lust att blotta det för en som hugger på varje svaghet man visar. Grattis. Du lyckades kväva den här tråden. Också. Och innan du drygar dig och säger att jag till slut insåg att du hade rätt, så ska du veta att det inte alls var det som hände. Jag tappade bara lusten till att reda ut det här. Synd för tråden började bra.>
Jag beklagar om din prestige och dina vanföreställningar om folk, hindrar dig
från att delta i diskussionen. För det är ju faktiskt detta du mer eller mindre
uttryckligen, skriver att det handlar om.
Det är väl utmärkt om någon pekar på svagheter i någons resonmang? Det
är väl rent av det som är poängen med att diskutera - att nå klarhet.
Varför är du så rädd för att ha svagheter? Dina problem har så vitt jag har
kunnat se undantagslöst berott på att din prestige hindrar dig att stå för de
svagheter (vad nu det betyder?) som du känner kan finnas.
Men den som känner sina svagheter (jag förmodar att du menar mer eller
mindre ogenomtänkta fält, och liknande) har ju all vetskap som behövs för
att förstå värdet av att hålla saker öppna. Om du nu vill börja göra det så
är det väl jättebra!
Kör på bara!
Men glöm inte bort att du ju står för det som du skrivit tidigare också. Om
du inte väljer annorledes, det vill säga identifierar felen i det.
Vh, iö
PappaBas skrev:@Ingvar angående testpanelens intresse.
Jo det du skriver om testpanelens "ointresse" är precis det jag avser med att man måste välja en grupp på "lämplig sätt" dvs som besitter nödvändig kunskap och förmåga. Men då är det inte så mycket ett test som en expertpanel och då förlorar man ju objektiviteten i testen?
PappaBas skrev:Vad jag försöker säga att när man selekterar testpopulationen så ökar man ju självklart risken för bias? Det är ju elementärt.
PappaBas skrev:Men jag förstår självklart varför ni gör på detta sätt och har inget emot det men jag tycker man skall kunna diskutera metodsvaghet.
PappaBas skrev:Med all respekt för ert kunnande och förmåga att veta vad ni skall lyssna efter osv så tycker jag ändå att det är en väldigt svaghet om testen inte är blindade?
PappaBas skrev:Det är en sak om de inte kunde vara det men nu finns det ju faktiskt en praktisk möjlighet?
PappaBas skrev:För övrigt får jag tyvärr känslan av att du nästan söker polemik i dina svar? Internetforum är inte ett speciellt bra ställe att argumentera på men jag tycker nog att man kan diskutera på dem om du förstår min distinktion? Dvs jag tycker man skall försöka läsa inlägg i en anda av förståelse och kanske inte vara fullt så kritisk.
PappaBas skrev:Jag kan skriva på ett sätt som klarar kritisk granskning men då är det inte i diskussionsform utan då blir det mer i formen av vetenskaplig artikel eller liknande och då får man ju ställa helt andra krav på referenser och stringens...
PappaBas skrev:Så antingen kör man den hårda stilen och då får du kanske gärna själv prestera referenser som är starkare än "enligt min erfarenhet och tyckande" eller referenser till egenpåhittade "Första vetenskapens lag" eller liknande.
PappaBas skrev:Men jag tycker inte det förhållningssättet lämpar sig i ett diskusionsforum som detta. Jag skriver och läser för att förstå och lära mig, inte för att förfäkta...
PappaBas skrev:Du är uppenbart en man som har en otrolig kunskap och konstruerar högtalare som bereder mängder med människor otrolig lyssningsglädje (inklusive mig). Men ditt sätt inbjuder inte till något som blir så kul så jag tackar ödmjukast för mig i detta forum.
mvh PappaBas
Har du någon gång varit med om att man kört vidare i en serie där det tagits 9 korrekta svar i rad?IngOehman skrev:Svante skrev:Rimligen har det varit svårare att höra skillnaden om man behövde 17 av 20 än om man tog 9 på raken.
Jasså?
17 av 20 kan vara RRR RRR RRR FRR FRR RRR RF. Det är 9 rätt på
raken - också.
MagnusÖstberg skrev:Har du någon gång varit med om att man kört vidare i en serie där det tagits 9 korrekta svar i rad?IngOehman skrev:Svante skrev:Rimligen har det varit svårare att höra skillnaden om man behövde 17 av 20 än om man tog 9 på raken.
Jasså?
raken - också.
IngOehman skrev:Nej*, och det var just det som var min poäng.
Läs det jag skrev en gång till så är jag säker på att du förstår.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Självklart är det så, men nu har du för mycket fritid igen.
Ja fan, lev livet iställetNattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Självklart är det så, men nu har du för mycket fritid igen.
Orolig att jag gör för många inlägg?
MagnusÖstberg skrev:Ja fan, lev livet iställetNattlorden skrev:Orolig att jag gör för många inlägg?
PappaBas skrev:"how do you kill that which has no life?"
berma skrev:IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du någon gång varit med om att man kört vidare i en serie där det tagits 9 korrekta svar i rad?IngOehman skrev:Svante skrev:Rimligen har det varit svårare att höra skillnaden om man behövde 17 av 20 än om man tog 9 på raken.
Jasså?
raken - också.
Nej*, och det var just det som var min poäng.
Vh, iö
Är inte det här att föra ner debatten på en ganska barnslig nivå ?
För en lekman låter det ju som grundkurs i statistik ?
Jag bara undrar, påstår inget !
mvh.
IngOehman skrev:berma skrev:IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du någon gång varit med om att man kört vidare i en serie där det tagits 9 korrekta svar i rad?IngOehman skrev:Svante skrev:Rimligen har det varit svårare att höra skillnaden om man behövde 17 av 20 än om man tog 9 på raken.
Jasså?
raken - också.
Nej*, och det var just det som var min poäng.
Vh, iö
Är inte det här att föra ner debatten på en ganska barnslig nivå ?
För en lekman låter det ju som grundkurs i statistik ?
Jag bara undrar, påstår inget !
mvh.
Hmmm...
Jag utesluter inte att jag missförstod det MagnusÖstberg skrev, men jag
försäkrar att jag inte i så fall gjorde det med avsikt.
Din respons med förslag om barnslighet från min sida, har jag inte väntat
mig, och undrar nu vad det är i mitt svar som du menar är barnsligt.
- - -
Det jag skriver är ju just om problemet med att tro att en serie med fler
rätt svar procentuellt, skulle betyda att man har gjort en mätning av hur
stort felet är - om serien samtidigt är kortare. Det är en otillåten slutsats!
Jag håller självklart med dig om att det jag beskrivit är en statistisk själv-
klarhet (och jag hoppades att mitt lilla exempel tidigare skulle visa vad det
är som gör att det blir som jag skrivit, och inte som Svante skrivit). Men
med tanke på att så många människor som läst massor av statistik ändå
gör misstaget, vill jag inte reducera insikten om det, till något som är helt
trivialt.
Detta är faktiskt svåra saker, för de allra flesta.
Så svåra att bara de här två trådarna (för att inte tala om mammuth-trå-
den för några år sedan) med önskvärd tydlighet visar att mycket få har en
så väl fungerande helhetssyn att den är tillräcklig för att hindra dem från att
gå fel i tanken. Och rätt ordentligt fel dessutom.
Mitt intryck när jag läser vissa inlägg är att de som skrivit dem bara ser en
bråkdel av alla de facetter som ingår i problemet på riktigt. I varje fall en
bråkdel åt gången. Pekar man på en av alla dem som de inte ser ut att ha
tänkts på, vilket resulterat i något felslut, så kommer det ett nytt inlägg
där de tappar bort en helt ny uppsättning av facetter (plus ovänligheter om
att jag har pekat på bristernaOch sedan ofta ännu fler ovänligheter från
någon som inte ens varit inblandad).
Ämnet är helt enkelt svårt av det enkla skälet att man MÅSTE behärska
det på en mycket hög intuitiv nivå för att inte tänka fel. Att vara påläst och
kunna räkna räcker inte, då man måste ha en fullständg helhetssyn för att
se VAD som måste vara med i ekvationerna. Och det är inte lite. Och inte
samma varje gång heller. Varje scenario har sina problem, som måste tas
hänsyn till - om det inte skall bli fel.
Vh, iö
någon skrev:Rimligen har det varit svårare att höra skillnaden om man behövde 17 av 20 än om man tog 9 på raken."
berma skrev:Jo, statistik är inte intuitiv, och därför svår.
berma skrev:Men min poäng var att det kanske inte var dessa statistiska teknikaliteter som var ämnet denna gång, eller om någon förstår eller inte.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster