Steveos apparatintresseskala

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur apparatintresserad är du?

Omröstningen slutade 2011-11-02 12:01

Nivå 1: Apparaterna står mitt framför lyssningsplats mellan högtalarna. Praktiskt taget ett hifi altare!
22
29%
Nivå 2: Apparaterna står förvisso inte i mitten med spotlight på, men, de är synliga från lyssningsplatsen.
33
44%
Nivå 3: Inga apparater synliga från lyssningsplats. Allt är väl gömt, bakom lyssnaren eller i annat rum
20
27%

Antal röster : 75

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-04 09:52

Jag har ett väldigt stort apparatintresse men jag har inget hifi-altare så den teorin går inte riktigt ihop i mina ögon.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-04 09:53

adzer skrev:Jag har ett väldigt stort apparatintresse men jag har inget hifi-altare så den teorin går inte riktigt ihop i mina ögon.

Good point.
Samma gäller i och för sig med mig. Stort apparatintresse men dolda apparater under filmtittning.
Jag separerar nog på de två. Apparatintresset underhåller jag mig med mellan filmtillfällena och när jag väl ser film så är mitt apparatintresse nära noll.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-09-04 09:57

Det blev nivå 3 för mig. Allt är bakom i utrymmet som är basfällan men Denonen skall ju skötas med fjärr så den ser man fronten på, CD:n också.

Smutt som tusan tycker jag.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-04 10:01

steveo1234 skrev:
adzer skrev:Jag har ett väldigt stort apparatintresse men jag har inget hifi-altare så den teorin går inte riktigt ihop i mina ögon.

Good point.
Samma gäller i och för sig med mig. Stort apparatintresse men dolda apparater under filmtittning.
Jag separerar nog på de två. Apparatintresset underhåller jag mig med mellan filmtillfällena och när jag väl ser film så är mitt apparatintresse nära noll.

Precis. Blinkade lampor och lysande displayer vill man ju inte ha under film, eller musik för den delen.

Skoj att greja med emellan dock.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-04 10:02

bassman skrev:Det blev nivå 3 för mig. Allt är bakom i utrymmet som är basfällan men Denonen skall ju skötas med fjärr så den ser man fronten på, CD:n också.

Det där låter frikostigt med en "nivå 3´a". Om man ser förstärkaren och CD`n från lyssningsplatsen så är väl det en given "nivå 2"? :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-09-04 10:20

steveo1234 skrev:
bassman skrev:Det blev nivå 3 för mig. Allt är bakom i utrymmet som är basfällan men Denonen skall ju skötas med fjärr så den ser man fronten på, CD:n också.

Det där låter frikostigt med en "nivå 3´a". Om man ser förstärkaren och CD`n från lyssningsplatsen så är väl det en given "nivå 2"? :)

Jag är generös av naturen, man ser inga grejer bortsett om man vänder sig om.. Kanske du ser detta som nivå 2..

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 80#1101380

Rummet var inte riktigt klart vid fototillfället..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-04 10:42

bassman skrev:
steveo1234 skrev:

Jag är generös av naturen, man ser inga grejer bortsett om man vänder sig om.. Kanske du ser detta som nivå 2..

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 80#1101380

Rummet var inte riktigt klart vid fototillfället..

Men, jag missförstod dig. Man ser ju inte alls grejerna från lyssningsplats de står ju bakom dig ju och inte framför dig. Given 3´a med andra ord :)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-09-04 14:46

Kan det inte vara så att ni som lägger ned tid och möda på att gömma anläggningen är mer utseendefixerade än oss andra som ställer grejerna där det är mest praktiskt och bäst för ljudet?

Användarvisningsbild
lennartj

Alt.2

Inläggav lennartj » 2011-09-04 20:49

Jag ser inte på film.

De flesta apparaterna står vid sidoväggen, och indikatorerna på dem måste vara lätt synliga när jag har anledning att kolla att allt står rätt till.
Som nära nog apparatfetischist, som modifierar och byter mellan ett antal egna samt lånar andras för jämförelsens skull och även laborerar med olika lösningar för digital avspelning har jag faktiskt reell nytta av förstegets VU-metrar och diverse statusindikatorer, och vilken frekvens DACen indikerar.

Rörslutstegen står bredvid respektive högtalare för ventilationens skull samt för att rörglöd är vacker.
Viftande visarinstrumet, blinkande eller blå lysdioder ser jag dock till att hålla borta från synfältet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-09-04 21:31

markusA skrev:Kan det inte vara så att ni som lägger ned tid och möda på att gömma anläggningen är mer utseendefixerade än oss andra som ställer grejerna där det är mest praktiskt och bäst för ljudet?

:mrgreen: Jag tror att det också kan handla om att de som "bara köper efter ljudkvalitet" inte vill se vad de köpt eftersom det enda som står mellan dem och potentiell uppgraderingshysteri är den placeboreaktion som kan uppstå om de står framme :twisted:

Köper man hifi efter inte bara ljud utan efter design, handhavande etc så är man mer skyddad rent psykologiskt mot byteshungern. Det finns flera skäl att behålla nåt man gillar på flera sätt :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi