Mest effekt för pengarna!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanNorman

Mest effekt för pengarna!

Inläggav DanNorman » 2011-09-06 16:14

Sanway är ett kinesiskt företag som tillverkar kopior på kända europeiska och amerikanska märken, mest PA-grejer. Smakfullt (?) nog har dom valt att kopiera Labgruppens hela sortiment :)
Labgruppens fetaste steg, FP14000 går lös på hela $726.
Folk på avsforum har vågat köpa och verkar relativt nöjda.

Kapitalism i sin finaste form, eller en chans för oss som ändå aldrig skulle lägga 65000:- på ett orginalsteg att ändå ha mest effekt i vår anläggning? :)

Edit: Effekt, inte wattal! :)
Senast redigerad av DanNorman 2011-09-06 17:46, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Rolf_Peter_Karlsson
Inaktiverad

Inläggav Rolf_Peter_Karlsson » 2011-09-06 17:06

Ja jag kan meddela att jag faktiskt slängt ut 6000 kr i det internationella valuta vitvarvet och hoppas att det dyker upp en FP 10000Q kopia. Den lämnar 1300 watt i 8 ohm på fyra kanaler. Hoppas den kommer och inte en låda tegel eller inget alls :)

Användarvisningsbild
patjoh

Re: Mest effekt för pengarna!

Inläggav patjoh » 2011-09-06 17:35

DanNorman skrev:Sanway är ett kinesiskt företag som tillverkar kopior på kända europeiska och amerikanska märken, mest PA-grejer. Smakfullt (?) nog har dom valt att kopiera Labgruppens hela sortiment :)

Kapitalism i sin finaste form, eller en chans för oss som ändå aldrig skulle lägga 65000:- på ett orginalsteg att ändå ha flest watt i vår anläggning? :)

Tills tex O&G Enginering får sin RS2000 kopierad och såld för 800 USD...

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-09-06 17:43

Nej, den är ju mycket klenare, den vill ingen ha :)
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-09-06 19:22

Radekkk: Är du villig att låna ut ett steg på nån mätning till nån välvillig själ?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-09-06 19:57

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Re: Mest effekt för pengarna!

Inläggav Vinylcalle » 2011-09-06 20:05

patjoh skrev:
DanNorman skrev:Sanway är ett kinesiskt företag som tillverkar kopior på kända europeiska och amerikanska märken, mest PA-grejer. Smakfullt (?) nog har dom valt att kopiera Labgruppens hela sortiment :)

Kapitalism i sin finaste form, eller en chans för oss som ändå aldrig skulle lägga 65000:- på ett orginalsteg att ändå ha flest watt i vår anläggning? :)

Tills tex O&G Enginering får sin RS2000 kopierad och såld för 800 USD...

+1
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-09-06 21:04

Min tråd är lite annolunda vinklad, tycker jag. Låt oss se vad som händer.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-09-06 23:06

DanNorman skrev:Min tråd är lite annolunda vinklad, tycker jag. Låt oss se vad som händer.

Vi pratar om en illegal företeelse här. Någon stjäl en konstruktion och gör sedan pengar på det.

Jag har inget emot om en hemmapulare gör en egen kopia till sig själv men att bygga ett företag kring det är jag emot.

Labbgruppen har trots allt lagt ner en massa pengar på utveckling och tester av konstruktionen. Hur skulle dom någonsin kunna konkurrera prismässigt?
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Rolf_Peter_Karlsson
Inaktiverad

Inläggav Rolf_Peter_Karlsson » 2011-09-07 01:33

Ja om vi hittar några motstånd som pallar kan vi säkert mäta lite.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-09-07 10:31

Vinykalle: Ja, men för att få provocera lite, så har jag inte råd med orginalet, och proffsen som köper det här skulle aldrig köpa kinaskit? :)
Då kan man kanske se det som om Labgruppen missat en marknad de själv kanske kunde kontrollerat.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-07 11:32

förstår vad du säger och hållermed !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-07 12:34

Håller helt med. Har man inga produkter i samma prisklass så kan man inte säga att kopiorna tar marknad.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-09-07 19:08

Så har inte O&G Engineering en produkt i 800 USD klassen så kan man inte säga att en RS2000 kopia för 800USD tar någon marknad?

Ni tycker inte det är en lite skruvad syn på saker?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-07 19:16

Nej för de potentiella köparna av rs2000 är folk med högtalare för 100k+
De vill inte ha billiga kina kopior.

Produkterna intresserar inte samma kundkrets alltså tar de inga marknadsandelar av varandra.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-09-07 19:16

Det spelar väl ingen roll?
Vi har (valt) kapitalism. Finns det för $800 är det svårt att ta ut det tiodubbla. Rent marknadsmässigt alltså.

Edit: Parentes!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-07 19:24

och ändå så lyckas apple sälja iphones och labbgruppen sälja slutsteg trots de billiga kopiorna.
man kan tycka att de billigare borde totalt ta marknaden från de dyrare men så fungerar i regel inte marknadsekonomi.

Intressant ämne men orkar inte dra allt på mobilen.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2011-09-07 19:42

Tycker det är riktigt uselt att låta andra komma med idéer och utveckla en bra produkt för att sedan kopiera och sälja billigt p.g.a. att man slipper utvecklingskostnaden och kan tillverka billigt.

Ungefär som att stjäla saker som andra jobbat och betalat för.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-09-07 19:45

Då är det fan inte mycket man kan handla nuförtiden. 8O

Är det någon som har insikt hur mycket ni har/äger som är kopierat?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2011-09-07 19:53

Fjonkalicious skrev:Då är det fan inte mycket man kan handla nuförtiden. 8O

Tror jag kan handla rätt mycket ändå:
-Min canon-kamera tror jag inte är ett plagiat
-min macbook är inte en direkt kopia av något annat
-mitt ljudkort är inte en kopia
-mina förstärkare är inte kopior vad jag vet
-o.s.v.

Tror inte jag kan komma på något jag har som är en sån där direkt-kina-kopia.

För att klargöra så tänker jag på rena plagiat, d.v.s. att man tar kretskortslayout, hölje m.m. och gör exakt likadant.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-07 20:01

DanNorman skrev:Det spelar väl ingen roll?
Vi har (valt) kapitalism. Finns det för $800 är det svårt att ta ut det tiodubbla. Rent marknadsmässigt alltså.

Edit: Parentes!
Man får ännu mer för pengarna om man direkt stjäl ett steg hemma hos någon, men det kräver lite planering.

Bedömningsmässigt är det för mig likvärdigt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-09-07 20:12

norman skrev:
Fjonkalicious skrev:Då är det fan inte mycket man kan handla nuförtiden. 8O

-min macbook är inte en direkt kopia av något annat
-mitt ljudkort är inte en kopia
-mina förstärkare är inte kopior vad jag vet
-o.s.v.

Tror inte jag kan komma på något jag har som är en sån där direkt-kina-kopia.

För att klargöra så tänker jag på rena plagiat, d.v.s. att man tar kretskortslayout, hölje m.m. och gör exakt likadant.

Iofs, men om du tar innanmätet eller kontentan (dvs. elektroniken/styrningen) och förpackar annorlunda, är det då helt plötsligt legitimt?

Edit: Tror du inte canon och Apple fullkomligen rensar marknaden på prylar och tar dom i tusentalsbitar. Det tror jag, men dom är inte så uppenbara som vissa kinesiska företag. Vilka är då värst? De som har råd att utveckla själv eller de som inte har det men kopierar?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-07 20:23

Kanske borde Labgruppen låta tillverka sina slutsteg i Kina? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-09-07 20:30

PerStromgren skrev:Kanske borde Labgruppen låta tillverka sina slutsteg i Kina? 8O

Gör dom inte det?

Edit: Har väldigt svårt att tro att en koncern har systerbolag med elektronikproduktion i Kina och sedan Sverigetillverkar, läs: http://www.tc-group.tc/Files/Static/Default.htm

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-09-07 22:10

Tidigare låg fabriken i Kungsbacka, tror den gör det fortfarande.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-09-07 22:48

Jag hittar inte var labgruppen har sin tillverkning. Men TC group som LAB gruppen tillhör har verksamhet i Kina. Och många andra ställen.

Troligen har som hyrt in jurister som jobbar mot pirattillverkarna, men frågan är hur mycket affär man förlorar.
Det är inte bara färdiga produkter som pirattillverkas. Även komponenter av olika sort förekommer också ymnigt som piratkopio, bl.a. transistorer.
Man kan lungt utgå ifrån att komponenterna som sitter i Kina-kopiorna inte är samma som i orginalet, även om det ser så ut.

Vidare så har vi garanti och serviceåtaganden. Grantin på priatprodukterna är nog "lätt begränsad". Service och dokumentation likaså, även om man antagligen kan anävnda LAB-grupens dokumentation.
Som proffesionell användre vill man ha grejjor man kan lita, som fungerar. LAB-gruppens prylar har visat sig klara detta bra. Piratgrunktona har inte det, ännu. Kanske är dom bra dom också, det vet jag inte. Men hade jag varit beroende av att grejjorna fungerar för att sköta mitt jobb så hade jag köpt orginalet, även om det kostar väldigt mycket mer.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-08 02:23

norman skrev:

Kolla på alla gamla japanska kopior som byggde upp Canon och Nikons kameraavdelningar och jämför med Leica IIIg, IIIfM1, M2, M3 och allt vad dom heter. Om vi inte skulle stödja företag som gör eller har gjort kopior blir det minst sagt svårt att köpa japanskt. Yamaha kopierade en som jag minns det en svensk uppfinning då det gäller deras gamla lurar på åttiotalet. Den lilla uppfinnaren hade inte råd att stämma. Svenska forskare på högskolor är korkade nog att hellre bry sig om sina papers än fundera på om svenska skattepengar som betalar för utveckligen skall ges bort för kopiering. Forskare på tror jag Linköpings universitet gav bort teknik för att göra smala banor vilket Digital (Usa) på den tiden tacksamt kopierade utan att betala något alls. Så världen är inte fläckfri och kineser ligger väl på samma nivå som japaner gjorde efter kriget fram tills man mitten på 60-talet. Och senare ifs. vet du varför Pioneer och Sansui hade svarta fronter med grön text genomlyst bakifrån? Jo McIntosh hade väldigt gott rykte i Japan.
Personligen är jag inte intresserad av att köpa kinesiskt men jag är inte förvånad över att dom kopierar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
metalfan

Inläggav metalfan » 2011-09-08 09:24

En parallell som kan dras är snyggaste möbel-tråden. Allas vårat IKEA är ju rätt duktiga på att "inspireras" av nya designers som inte har de finansiella musklerna att stämma.
Jag tycker iofs hela möbelbranchen verkar bygga på kopior. Hur många kopior på Eames lounge chair, Barcelona soffor, Jetson-fåtöljer, Myran-stolar osv osv kryllar det inte av? Men alla här har väl bara har originalmöbler som inte är köpta på IKEA, Mio eller annan billig möbelkedja.. :P

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-08 09:46

Bra poäng!

jag tycker att diskussionen är knepig INGEN här kan säga att dom inte gjort just detta, altlså köpt något som är en dirrekt eller innehåller stora delar "plagiat".
Om man nu ska kalla det så, jag kallar det för "lösningar som någon redan tagit fram så att man slipper".

Men jag förstår absolut och håller med om att det i vissa extrema fall är "ruttet" på sättet som det görs, men det görs konstant i alla sammanhang i stort sätt.
Och INGEN kommer undan...

Jag orkar inte bry mig så mycket. :P
Det är företagens problem och dom får försöka se till att skydda sina konstruktioner på bästa sätt, jag köper det jag köper och det blir oftast det jag tycker känns bäst.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Återgå till Generellt om hifi