Ritning piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Birdcherry

Ritning piP

Inläggav Birdcherry » 2011-09-07 14:13

Hejsan allesammans!
Mitt (första) inlägg på forumet! Ringde IÖ här om dagen och har bokat in mig på en demo i mitten av oktober. Har riktat in mig på ett par piP och med tanke på all positiv kritik och att jag inte har en speciellt stor lägenhet tvivlar jag inte på att det kommer bli kärlek vid första öronkastet. : )

Eftersom det fick lov att dröja med demon tänkte jag försöka fixa EKK-kablage plus börja med högtalarlådan på en gång. Anledning: Tror annars jag kommer bli galen av lust om jag väntar onödigt länge. Frågan är alltså om det är tillåtet att be om högtalarlådans ritningar redan nu eller finns den möjligheten först vid köp?
Känner mig duktig som planerar 8)

vh

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-07 14:23

Du måste få tillstånd av ingvar för att få ritningar. De är inte för allmän beskådan.

Men ring och fråga om det är ok så kan jag skicka den till dig isf.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-09-07 14:49

Jag anser inte att det är värt besväret att göra lådan själv.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-07 14:51

Nune skrev:Jag anser inte att det är värt besväret att göra lådan själv.

Det håller jag med om. priskillnaden är inte för stor, men visst har man en verkstad hemma och lite mdf liggandes så kör på.

Användarvisningsbild
Birdcherry

Inläggav Birdcherry » 2011-09-07 15:26

skillnaden i summan pengar är inte stor, var bara sugen på mer DIY. Fast det är klart, det här blir första gången att bygga eget har därför ingen erfarenhet av byggandet och inget material liggandes. kanske har tagit mig vatten över huvudet här?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-07 15:33

Lådan är så pass billig och så bra utförd så det är just ingen ide. Däremot kan man ju prova på att fanera, om man köper obehandlade lådor, om man tycker det är kul.

Användarvisningsbild
Birdcherry

Inläggav Birdcherry » 2011-09-07 16:19

fanering lät ju helt klart som en mer lagom mängd arbete. Något speciellt rekommenderat ställe man kan titta på och köpa faner? Bor i Umeå, annars är webben min vän : )

Användarvisningsbild
Birdcherry

Inläggav Birdcherry » 2011-09-07 16:26

Efter två minuters läsande om själva metoden verkar det som många tycker det relativt svårt att få till bra?

Fanering kontra lackning i svårighetsgrad?

Användarvisningsbild
Birdcherry

Inläggav Birdcherry » 2011-09-07 16:26

Efter två minuters läsande om själva metoden verkar det som många tycker det relativt svårt att få till bra?

Fanering kontra lackning i svårighetsgrad?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-07 16:47

Fanering är ju smålurigt men när man väl fått fast det så är det ju enkelt att putsa fint med 800-papper, och att olja med någon vaxolja så att det blir riktigt proffsigt.
Lackering däremot är enligt min erfarenhet helt omöjligt att få proffsigt, om man inte är just proffs.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-09-07 21:58

Äh va fan. Köp du lådor färdigfanérade alt färdiglackade, och bygg dig
en bänk eller ett par stativ eller nåt om du nu är sugen på lite diy.

Min erfarenhet är att om man ska göra finishen själv så är det första
problemet att bestämma sig för hur de ska se ut, och sen i nästa skede
se till att det verkligen blir gjort. Jag har inte kommit längre än till en
massa funderingar (var i samma sits gällande i6) och är såhär i
efterhand väldigt glad att jag köpte dem färdiglackade. Annars hade de
stått i rå mdf fortfarande...

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-09-08 00:49

Fast det handlar ju endast om självdisciplin enligt mig.

Vill du att det ska bli klart är det ju bara att ta tag i det hela.

Jag köpte mina piP i byggsats med kabinetten var i rå MDF.
I samma veva köpte jag en burk med 0,35 liter mattsvart vattenbaserad väggfärg på Flügger för runt 40-lappen samt en roller som gav så lite textur som möjligt.

Då färgen tar ca 1 timma på sig att bli dammtorr hade jag gott om tid att förbereda lödningen av filtren. Efter första varvet färg var torrt var det bara att slipa och sedan måla igen. Under tiden det varvet torkade lödde jag klart filtren och senare den kvällen lyssnade jag på musik.

Är du sugen på enkel DIY (eller kräver professionell fanéring) så köp dem i byggsats med färdigfanérade/färdigmålade kabinetter.
Är du mer sugen på att spara på tusenlappen, eventuellt köpa Ingvars mindre akustikskivor för skillnaden, köp piP i rå MDF.
Att bara köpa element/filterkomponenter är enligt mig inte värt det - kabinetten är alldeles för bra gjorda för de pengarna.

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Birdcherry

Inläggav Birdcherry » 2011-09-08 11:30

Helt säker på att det inte blir det färdiga faner eller lack även om jag håller med att det är det absolut smidigaste. Blir den råa mdf-lådan iaf! Helt enkelt en kostnadsfråga från min sida. Tror faktiskt det kan bli rätt kul att småfixa lite själv också :)
Kan rent allmänt mer sugen på lackering än fanering, detta såklart med ett hoppfullt leende om att jag kan få till det bra!
Tack för all hjälp so far!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-08 11:44

Gå på en halvblank/halvmatt färg, och rolla med en roller som inte släpper hår, så kanske det kan bli användbart.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-08 11:45

Borde det inte vara lättare att spraylackera istället för att rolla?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-09-08 12:40

Jag borde passa mig för att posta i detta forum då jag varken sett eller hört något INO i verkligheten. Men jag har målat och fanérat en hel del och vill bara delge min erfarenhet.

Att fanéra ett par piP är inte särskilt svårt. Lagom stora ytor som inte kräver så mycket erfarenhet att få till. Är du osäker på tillvägagångssätt kan du prova att fanéra på en lös skiva. Jag använder vanligt trälim och sätter fanéret under press mellan ett par MDF-skivor och några skruvtvingar - funkar utmärkt. Avfasningen på framsidan kan man nästan fanera med handkraft...

Målning däremot är nästan omöjligt att få riktigt bra med pensel eller rulle. Jag skulle nog fråga ett måleri som jobbar med köksluckor o.d. för ett pris på behandling. Jag har gjort så med ett par Carlsson-lådor och det blev riktigt bra med industrifinnish på ytan.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-09-08 13:50

Använder du en skumrulle när du rollar så blir det väldig fint om du är noggran. Den har ingen lugg, så den vågiga texturen uteblir.

Kostar 44 kr på Flügger.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2011-09-08 20:40

Kalejdokom skrev:Jag borde passa mig för att posta i detta forum då jag varken sett eller hört något INO i verkligheten. Men jag har målat och fanérat en hel del och vill bara delge min erfarenhet.

Att fanéra ett par piP är inte särskilt svårt. Lagom stora ytor som inte kräver så mycket erfarenhet att få till. Är du osäker på tillvägagångssätt kan du prova att fanéra på en lös skiva. Jag använder vanligt trälim och sätter fanéret under press mellan ett par MDF-skivor och några skruvtvingar - funkar utmärkt. Avfasningen på framsidan kan man nästan fanera med handkraft...

Målning däremot är nästan omöjligt att få riktigt bra med pensel eller rulle. Jag skulle nog fråga ett måleri som jobbar med köksluckor o.d. för ett pris på behandling. Jag har gjort så med ett par Carlsson-lådor och det blev riktigt bra med industrifinnish på ytan.

Lycka till!

Men hör med lackeringsfirman om de kan blanda i mjukmedel i färgen...mina piP jag lackade på firma sprack i lacken. Sen blev det piPs med mjukmedel för att efter det bli pi60, även dessa med mjukmedel. Nu skall jag snart hämta ett par bs60/profx som även de kommer att behandlas med färg och mjukmedel....

/A
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2011-09-09 08:24

Hej Birdcherry
Jag har precis flyttat till holmsund. Har inte fått dit mina piP med prof.x basar än men det kommer förhoppningsvis ske de närmaste veckorna om du är intresserad av att lyssna innan köp.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-09-09 17:09

Off topic:
Henrik jag måste bara få säga att du hade ett väldigt trevligt lyssningsrum!

Härligt med så mycket lugna färger ovanpå de svarta väggarna.
Får jag fråga vart du har hittat bänken du hade under duken?
Snideriet var väldigt fint och den såg väldigt välbyggd och massiv ut.

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2011-09-09 22:24

Så svårt att lacka för hand är det inte, många lager+ våtslipning ger en bra grund för slutstrykning.

Skumplast-roller+ skumpensel kan ge mycket fint resultat.
De håller faktiskt för 2 komponent polyuretan-lack en stund.

Användarvisningsbild
Birdcherry

Inläggav Birdcherry » 2011-09-10 01:00

Ska ta och kolla i umgängeskretsen/målare för se om man kan få till lackning på det sättet, annars får jag hoppas att man kan få snyggt resultat själv efter lite träning på annat. Måste säga att man blir sugen på att se hur långt man själv skulle komma med färgburken med tipsen i åtanke! :wink:

Små felmarginaler? Borde väl gå att slipa bort det som blir dåligt, kanske det våtslipningen skulle göra? Isf kanske man ska köpa en burk själv, testa och se och sen lämna in det om man visar sig totalt talanglös? ;D

"Hej Birdcherry
Jag har precis flyttat till holmsund. Har inte fått dit mina piP med prof.x basar än men det kommer förhoppningsvis ske de närmaste veckorna om du är intresserad av att lyssna innan köp."
Vore jättetrevligt, far mer än gärna och lyssnar på lite skönljud! Du kan ju skicka ett PM eller skiva här när saker börjar ta form där hemma och du känner att tiden finns! :

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2011-09-10 01:29

Chopha skrev:Off topic:
Henrik jag måste bara få säga att du hade ett väldigt trevligt lyssningsrum!

Härligt med så mycket lugna färger ovanpå de svarta väggarna.
Får jag fråga vart du har hittat bänken du hade under duken?
Snideriet var väldigt fint och den såg väldigt välbyggd och massiv ut.

/Christopher

Tackar. ja tyvärr ska allt plockas i bitar nu på obestämd tid pga. av flytt till just umeå. När allt annat i lägenheten går i modernt vitt så ville jag skapa en galen fristad. "Bänken" under duken är en gammal kista som följer med min flickväns släkt och ska enligt rykten faktiskt vara importerad av någon gammal morfar eller liknande som reste runt i värden.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-09-10 10:19

Lackat med en liten nonamekompressor för en femhundring, en Gebe-spruta från Ö&B för 200, och matt lackfärg från Biltema för 80 spänn litern.
Dåliga bilder, men dom ser ut ungefär som man tror. :)
Hade gått att få ännu bättre med lite 2000-papper.
Fjärde gången någonsin jag använder färgspruta, och då har det bara varit små baslådor innan.

Bild
Bild

Återgå till Wänner af Ino