Moderator: Redaktörer
PeterE skrev:Såg då att dom 2 kondensatorerna som sitter där läckt någon seg ljusbrun gegga.
RogerGustavsson skrev:PeterE skrev:Såg då att dom 2 kondensatorerna som sitter där läckt någon seg ljusbrun gegga.
Ibland är kondensatorerna fästade med lim för att stärka upp det mekaniskt och det kan se ut som något läckt ut. Fungerar förstärkaren fortfarande?
PeterE skrev:Kollade electrokit sidan som det tipsades om men dom hade inga 1000uf med 100volt.
Får leta vidare.
Conrad har jag aldrig beställt utav nån gång men det skrivs en del om att dom är sega på att leverera grejer något annat förslag?
Hittade nyss ett ställe som heter Farnell.com är det någon som handlat där nån gång?
Verkar ha en dj***vla massa grejer
PeterE skrev:Limmet ska väl vara hårt & inte som någon kladdig ljusbrun massa?
När jag bara fick ljud på ena kanalen med mitt större yamaha slutsteg så provade jag bara lite spontant att koppla ihop det med den mindre
föregångaren & då var det knäpptyst vilka kablar jag än provade med.
Den reagerade inte alls!
Har 2st hyffsade bilder vem ska jag maila?
RogerGustavsson.
PeterE skrev:Men den har ju funkat bra med 80voltare..
Hittar jag några på typ 2000uf 63V så är det väl ändå ingen nackdel huvudsaken den passar?
PeterE skrev:YEEESSS!
Nu har jag kommit in bakom kortet.
Det var några skruvar som satt ganska långt ner mot kortet som ja totalt missade.
Roger du frågade förut vad det var för avstånd mellan pinnarna på kondensatorerna svaret är 14mm!
Blir nog att beställa lite komponenter imorn.
PeterE skrev:Ja det står helt klart i slutstegs service manualen att den spottar ut 80V+ så det kan ha varit lite därför som jag kanske tänkte i 100V i något tidigare inlägg så att det rimmar bra tillsammans med slutsteget.
Roger jag mailade över service manualen till dig för slutsteget!
PeterE skrev:Ja nu blev det lite mycket här.
Men förstegets kondensatorer bör ju passa bra ihop med strömmen som slutsteget skickar ut.
PeterE skrev:Jag blev faktiskt lite fundersam igår när jag kollade förstegets kondensatorer som det står ska vara på 80V & 1000uf som jag skrev.
Det ser nästan ut som om att dom suttit där redan från början som standard ändå då det ser ut att vara maskinlött + att det sitter ett konstigt gummiskydd modell genomskinligt som ser ut som en typ av strumpa runt den ena kondensatorn på försteget.
Om det finns olika versioner av C-2a det vet jag inte.
paa skrev:Är försteget verkligen strömmatat från slutsteget? Låter inte som en vanlig lösning. I normala fall går det ingen ström från slutsteg till försteget.
PeterE skrev:Jag vet att försteget bara är en kontrollenhet & ja blev förvånad att det var så mycket i detta försteg.
PeterE skrev:Klart att det finns ström i ett försteg sen hur försteget behandlar signalerna i från slutsteget är ju en sak.
Varför försteget är så pass tungt samt påminner nästan om en mindre förstärkare har inte jag någon aning om.
Den verkliga strömmen sitter ju i slutsteget då det är dit man kopplar högtalarna.
PeterE skrev:Det där med att det är 80V i kondensatorerna i mitt försteg men 63V enligt vad du läste i manualen är en grej som jag frågade Yamaha om.
Att borra i kortet för att få dit nya kondensatorer är det verkligen nödvändigt?
Får kondensatorerna verkligen kontakt med banorna på kortet då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster