PushPull kopplade basar har använts till och från och som vanligt gått i mode.
Men är det så att andratonsdisten kraftigt reduceras även för denna form av "balanserad" lösning?

Moderator: Redaktörer
EngelholmAudio skrev:Detta borde, enligt mig, vara ganska viktigt, då just basområdet är kraftigt behäftat med dist även med mycket fina baselement.
För övrigt ger jag er båda poäng för snabbt svar.
Ger pushpull bara 4 dB's minskning, menar du?Naqref™ skrev:EngelholmAudio skrev:Detta borde, enligt mig, vara ganska viktigt, då just basområdet är kraftigt behäftat med dist även med mycket fina baselement.
Ett exempel från verkligheten är om vi tar LTS trevägare i version med en resp fyra basar så borde disten i den senare vara ca 6dB lägre i o m att den har så mycket större strålningsyta och kan reducera slagländen i motsvarande grad men i verkligheten så bli disten ca 10dB lägre och det beror just på att basarna är pp-kopplade.
EngelholmAudio skrev:Ger pushpull bara 4 dB's minskning, menar du?
För att få största förbättring skall man alltså välja riktigt dåla basar, för att på så sätt få största förbättringen.Naqref™ skrev:EngelholmAudio skrev:Ger pushpull bara 4 dB's minskning, menar du?
Bara och bara. Är väl rätt mycket. 120% bättre. Det beror ju i o f s hur dåliga basarna är från början. Ju sämre destu bättre blir det.
Länge sen jag fick kaffe...men vart nämner Naqref-bert det?jonasp skrev:Engelholm, tredjetonsdistorsionen är inte obefintlig hos de flesta basar. Och den minskar inte alls av isobark-push-pull-konfigurationen som Naqref-bert nämner...
/J.
Morello skrev:Javisst får man en lägre andraton. Andratonen är asymmetrisk och är systemet helt symmetriskt finns inte någon andraton.
Naqref™ skrev:EngelholmAudio skrev:Detta borde, enligt mig, vara ganska viktigt, då just basområdet är kraftigt behäftat med dist även med mycket fina baselement.
Ett exempel från verkligheten är om vi tar LTS trevägare i version med en resp fyra basar så borde disten i den senare vara ca 6dB lägre i o m att den har så mycket större strålningsyta och kan reducera slagländen i motsvarande grad men i verkligheten så bli disten ca 10dB lägre och det beror just på att basarna är pp-kopplade.
EngelholmAudio skrev:Länge sen jag fick kaffe...men vart nämner Naqref-bert det?jonasp skrev:Engelholm, tredjetonsdistorsionen är inte obefintlig hos de flesta basar. Och den minskar inte alls av isobark-push-pull-konfigurationen som Naqref-bert nämner...
/J.
Piotr skrev:Naqref™ skrev:EngelholmAudio skrev:Detta borde, enligt mig, vara ganska viktigt, då just basområdet är kraftigt behäftat med dist även med mycket fina baselement.
Inte finns väl något som säger att disten följer spl med ett linjärt förhållande?? Dvs. ett element som pumpar +/- 1mm har viss dist... vi slänger in ett till element som pumpar samma mängd luft, +/- 1mm då sjunker ju inte disten utan ligger kvar på samma nivå men med 6dB ökning i spl.
Finns väl ingenting som säger att det ensamma elementet skulle haft en markant ökning av dist i det fallet man höjde nivå/spl till "+/- 2mm"..?
Ledsen för att jag prompt måste vara en smärta i baken
/Peter
Vänligen peka ut ett element som har via mätning uppvisat en sådan typ av olinjäritet.
http://www.kef.com/history/1990_1/refeence/Reftwo.htmLike Models Three and Four, Model Two's twin internal bass drivers are linked by a massive force cancelling rod in an interported dual coupled cavity configuration to deliver pure, powerful bass free from 'box colouration' distortions
Piotr skrev:Bra inlägg Isidor. Håller med och förstår. Morellos matematik, korrekt ja, bara det att precis som du beskriver så är verkligheten lite rörigare.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster