NNord skrev:Verkar som ni testar varandra![]()
Ja lite gnabb sådär kan sporra till stordåd...
Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Verkar som ni testar varandra![]()
Svante skrev:IngOehman skrev:Den saken som förbryllar mig mest i den här tråden är inte att apparaten beter sig mysko, det har man ju
stött på apparater som gör förut.
Nej, det mystiska är att mister "inget går upp mot ett jusste sinussvep", int har gjort ett jusste sinussvep!
Vad kan det komma sig?![]()
Nu när det subjektiva (förutsatt att inbillning kan uteslutas...) är färdigdiskuterat undrar man ju var en objektiva undersökningen tagit vägen.
Varför har du inte tagit upp tonkurvan Svante? Vet du inte hur man gör?![]()
Vh, iö
Kanske för att jag är... Lat?![]()
Men helt riktigt, ni kan inte lita på att jag inte har inbillat mig alltihop. Det kan inte jag heller egentligen, men för egen del tror jag på mig eftersom jag har hört ett lågpassfilter kopplas in så många gånger. Skulle tippa att det är 1:a ordningen och bryter vid 3-6 kHz nånstans.
Men som jag har lagt upp det måste ni väga in vad ni tror om min förmåga att höra/inbilla mig fenomenet.
Nu måste jag ju mäta när jag har sagt det. Attans, Ingvar! Jag som trodde jag var färdig med testandet för idag...
IngOehman skrev:PS. Det skulle kunna vara en poäng att testa DVD-spelaren med flera olika DAC:ar, så man vet att det inte är din DAC som är oförmögen att läsa de-emphasis-flagga på ett korrekt sätt. Den kanske läser en annan flagga och agerar på fel info?
dawen skrev:Fast, analogutgången ser väl helt ok ut?
Svante skrev:IngOehman skrev:PS. Det skulle kunna vara en poäng att testa DVD-spelaren med flera olika DAC:ar, så man vet att det inte är din DAC som är oförmögen att läsa de-emphasis-flagga på ett korrekt sätt. Den kanske läser en annan flagga och agerar på fel info?
Mmm, så är det säkert, eller jag skulle tro att DVDn felaktigt skickar ut info att signalen har preemfas och lurar DACen att de-emfasa. Eftersom den andra DVDn får till det OK, så tror jag hellre på att den billiga DVDn skickar fel info. Det återstår ju att bevisa, förstås. men det får bli en annan dag.
n3mmr skrev:Kolla med en DiAna och lyssna om den slår till deemfasreläet.
Margaux skrev:Har vi ett guldöra på forumet?![]()
Kul att du verifierade upplevelse med mätning.
Svante skrev:Och med tanke på att - 3 dB ligger på 4,5 kHz så känner jag mig ganska nöjd med min fega vida gissning på 3-6 kHz
paa skrev:Undrar om det är ett komponentfel på ditt exemplar, eller om den är felkonstruerad så att hela serien uppvisar samma fel?
IngOehman skrev:i!
Läs hela tråden. Det framgår ju tydligt.
(Det handlar med största sannolikhet om en felaktigt utskickad flagga som aktiverar Yamahans de-emphasis.)
Vh, iö
IngOehman skrev:i!
Läs hela tråden. Det framgår ju tydligt.
(Det handlar med största sannolikhet om en felaktigt utskickad flagga som aktiverar Yamahans de-emphasis.)
Vh, iö
IngOehman skrev:Du menar inte "de billiga DACen" va? Utan du menar väl "den billiga DVD-spelaren".![]()
Vh, iö
UrSv skrev:Sen finns det väl ji och för sig inget som säger att någon av de otaliga inställningar som finns i DVDn menyer kan påverka resultatet. Det är ju fullt med konstiga ord i menyer på DVDer som t.ex. PCM, downmix, raw och andra obegripligheter. Om man tänker sig att t.ex. en inställning som att sända data som raw på digitalutgången ger denna effekt men att nån annan variant som PCM kanske inte ger effekten så skulle det ju innebära att det förklarar problemet som då plötsligt inte var ett fel utan en inställning. Att analogutgången fungerar är ju ganska naurligt.
Ja bara tänkte alltså...
PS. Jag har en lite annorlunda mentalitet när jag testar saker. Om saker och ting inte fungerar som det borde utgår jag först och främst från att jag själv gjort fel och letar således efter det felet och utgår inte från att prylen under provning (PUP? DUT?) är trasig eller konstig. Jag tror alltså att det är fler fel på testet/testaren än det är på prylen/prylarna...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster