Ide! Inbyggnads-bs60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

Ide! Inbyggnads-bs60

Inläggav Bongo » 2011-09-12 16:04

Vilket år som helst så ska vi göra om vårt vardagsrum, och då har vi bestämt att väggen som högtalarna står mot ska få bli en dedikerad akustikvägg, och således "byggas ut" med 10-15 cm dämpning följt av akustikskivor. Då vi nu har pi60 men ett väldigt stort vardagsrum så kom såklart iden att komplettera upp med bs60 som ett brev på posten.
Dock så skulle jag av estetiska skäl vilja att dom syns så lite som möjligt. Jag vet att det finns folk som har specialbyggt bs60 i andra mått än de som står i manifestet, men jag funderar på hur långt det är möjligt att gå med måtten innan det blir pannkaka av alltihop.

Min tanke är att "bygga in" bs60 i akustikväggens nederkant. Dvs att dom inte ska sticka ut utanför dämpningens utsträckning. detta skulle betyda att djupet max får vara 20-25 cm utvändigt. Detta skulle då kompenseras av att göra dom så höga som möjligt utan att vara för mycket i vägen för dämpningen av pi60's element och sedan göra dom så breda så att innervolymen blir samma som i original. Elementet borde ju få plats på djupet i 25 cm medans basreflexröret får monteras på sidan eller ovansidan av den avlånga och platta lådan.
Jag har inte ringt och diskuterat detta med iö, vilket kanske är det man borde göra, men det vore kul att få lite input från andra medlemmar på forumet också. Estetiskt vore det en jättevinst om detta gick, och alternativet är nog tyvärr att vara utan bs60.
Mvh Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-09-12 16:29

Jag tror det går att få till på 25cm djup! Ring IÖ. :D Ett vinklat basreflexrör borde göra susen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-09-12 16:42

Problemet är att du tappar placeringsflexibiliteten. Du vill kunna placera basstöden så att det är samma avstånd till lyssnaren som för huvudhögtalaren.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-09-12 16:54

Almen skrev:Problemet är att du tappar placeringsflexibiliteten. Du vill kunna placera basstöden så att det är samma avstånd till lyssnaren som för huvudhögtalaren.

Framför allt vill man väl kunna flytta omkring basstöden tills dom låter "rätt". Det går ju inte om dom är inbyggda i väggen. Men tanken är fin och jag skulle själva vilja kunna bygga hela högtaleriet i en vägg.

Men kanske man kan kompensera basstödet med en (elektrisk) equalizer?

/ B

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-09-13 09:30

Almen skrev:Problemet är att du tappar placeringsflexibiliteten. Du vill kunna placera basstöden så att det är samma avstånd till lyssnaren som för huvudhögtalaren.

Ja jag tappar lite placeringsflexibilitet men då gäller det att placera dom rätt från början. så här står det i manifestet:
"Basstöden skall typiskt placeras rakt eller snett bakom huvudhögtalarna på ett avstånd om halva till 2/3 av det akustiska
avståndet till väggen bakom högtalarna, eller på respektive pi60/pi60s högtalares inner- eller yttersida, på valfritt avstånd i
sida (alltså så att en halvcirkelform med lyssnaren i cirkelns mitt uppnås)."

En placering snett bakom huvudhögtalarna (eller rakt bakom) går bra med min tänkta konfiguration, så placeringsmässigt borde alla parametrar vara uppfyllda. Främsta anledningen till att jag funderar på bs60 är ju integrationen med rummet, då det är ett stort, L-format vardagsrum med öppet mot hall och kök (dvs inte optimalt nånstans) och basen är minst sagt olika på olika platser i soffan.

Har en till fundering också...i inos prislista så kostar bs60 utan kabinett 7700:-, men man kan köpa kontrollboxen och två av elementen (w104) som sitter i bs60 för 680+2*2300 = 5280:- vilket är signifikant lägre. Är verkligen basreflexröret och högtalarterminalerna dyra nog för den mellanskillnaden eller är det något mer som ingår i bs60 som jag missat?

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2011-09-13 09:58

Jag har för mej att det är ett filter i bs60.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-13 10:02

Du skulle ju kunna tidskompensera dem också för optimal prestation.
Ta hem IÖ och be honom mäta upp rummet med dina BS i väggen.
Han löser det, och tror jag, skulle tycka att det var en rolig utmaning. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-09-13 10:07

Bongo skrev:

Ja jag tappar lite placeringsflexibilitet men då gäller det att placera dom rätt från början. så här står det i manifestet:
"Basstöden skall typiskt placeras rakt eller snett bakom huvudhögtalarna på ett avstånd om halva till 2/3 av det akustiska
avståndet till väggen bakom högtalarna, eller på respektive pi60/pi60s högtalares inner- eller yttersida, på valfritt avstånd i
sida (alltså så att en halvcirkelform med lyssnaren i cirkelns mitt uppnås)."

En placering snett bakom huvudhögtalarna (eller rakt bakom) går bra med min tänkta konfiguration...

Men du kan inte placera ett par inbyggda högtalare på "ett avstånd om halva till 2/3 av det akustiska avståndet till väggen bakom högtalarna". De hamnar ju per definition på avståndet noll till väggen bakom högtalarna. Den enda möjligheten blir mellan högtalarna på den nämnda halvcirkeln.

Tror det blir bättre med delat och inbyggda basmoduler. Kolla till exempel in sprudels snygga lösning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-09-13 10:09

Och där hade sprudel skrivit, ja. :)

EQ och tidskompensation i all ära, poängen med bs-60 som jag ser det är dess rena lösning med ett väldigt snällt filter som inte fasvrider i onödan. Skall man börja pilla med andra grejor tror jag det är bättre med delad lösning, så får man mycket större flexibilitet.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-09-13 10:14

blixten_no1 skrev:Jag har för mej att det är ett filter i bs60.

Känns ju som det bör vara några komponenter annars så tappar man basporten, anslutningsterminalen och skumgummit om inte annat.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-09-13 10:19

ja delat system är ju såklart också ett alternativ...då kan man kanske bygga in 4 stycken :) Dock tänkte jag ju att i och med att jag behåller den ursprungliga väggen och ställer ett par 25 cm djupa lådor för bs60 framför så kommer elementen ut nästan till det avsedda avståndet...men det kanske blir för nära väggen ändå.

Men hur ökar systemprestandan med pi60 i ett delat system jämfört med bs60? vilken komponent sätter gränsen i ett system bestående av pi60 + x-2 eller x-4?

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2011-09-13 10:53

Jag har för mej att det är ett filter i bs60

Det sitter ett LP filter i bs60 som har en rätt så rejäl spole och några stora kondingar i sig, inga billiga komponenter.

Men hur ökar systemprestandan med pi60 i ett delat system jämfört med bs60? vilken komponent sätter gränsen i ett system bestående av pi60 + x-2 eller x-4?

Finns en del i den här tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
bs60+pi60 är en mycket trevlig kombination, räcker långt ljudtrycksmässigt tycker jag.

/Jonas

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-09-13 11:32

Jo det blir ju billigare med bs60 också (vilket tyvärr är en mycket stark faktor i sammanhanget) då man slipper delningsfiltret, plus att enkelheten i systemet bevaras vilket tilltalar mig. Som sagt så är jag egentligen inte ute efter mer ljudtryckskapacitet utan mer ordning på basområdet då det är väldigt stökigt just nu. En konsultation av ingenjören själv vore ju på sin plats men där säger nog ekonomin definitivt stopp då det är en hel del andra saker i livet som också måste prioriteras just nu.

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2011-09-13 23:28

Måste BS60 ha fritt framför sig eller kan man ställa en modul så att den hamnar tex bakom en soffa?
Min plan är att under nästa år skaffa bs60. Placeringen av den ena skulle dock bli lite inklämd mellan soffa och vägg.
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-13 23:30

bs60 spelar ju upp till 500Hz så då skulle jag inte vilja ha något i vägen för ljudet.
pga denna högre frekvensomfånget så kan man inte placera dessa på samma sätt som vanliga basmoduler.

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-09-14 06:13

Tänk på att placeringen av bs 60 inte är någon självklarhet.

Rummet man placerar dom i avgör var man ska ställa dom,för att det ska låta bäst (alltså ingen tumregel vid placering).

Fick själv flytta runt en del med mina bs 60,innan dom lät rätt.Samt minst rumsresonanser.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-14 11:17

Ja det är helt sant, varje rum är unikt. bs60 måste dock stå hyfsat nära pi60 då de spelar ihop. Flyttar du isär dem för mycket så låter det som att man har två par högtalare spelandes samtidigt vilket inte är speciellt optimalt.
Därför skall de placeras precis bredvid eller bakom så att man bara hör en ljudkälla per kanal.

Men man får experimentera med det där och hitta bästa placeringen i det avsedda rummet. Inga tumregler ;)

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2011-09-16 09:11

Och rumsresonanser har jag gott om :-/
Nåja, problem är till för att lösas.
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-09-16 21:13

bs 60 är ett väldigt bra komplement men håll dom mobila.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-09-18 15:00

Jag kan ju hålla bs60 såpass mobila att dom går att flytta fram och tillbaka längs med väggen dom ska stå mot...och dom ska ju ändå stå mot vägg och inom vissa givna avstånd från huvudhögtalaren, så det borde väl räcka för att nå en hyfsat optimal effekt i mitt rum?
Är det för övrigt någon som har en senaste prisuppdatering på bs60 utan kabinett? I min prislista som jag tror är lite ur tiden så står det 7700:-, jag undrar mest för att veta hur mycket man ska spara.
Att hitta begagnade bs60 lär väl vara ganska så dödsdömt, tror jag sett ett par bs60 till salu en enda gång på beg-marknaden.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-18 15:03

8100 kostar dem utan kabinett.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-09-18 15:08

Tack, då har dom inflationerat 400:- då sen min prislista. Fortfarande mycket billigt. Tänk om jag hade låtit bli att köpa en Yamaha-sub för 7500:- för 7 år sedan och sparat pengarna, då hade jag haft råd nu på en gång :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-18 15:17

Ja det är inte så farligt.

Hehe ja köp som man ångrar i efterhand har väl drabbat de flesta.

Återgå till Wänner af Ino