Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:En kondensators impedans är Z = 1/jwC = -jXC, där w = 2 * pi * f. Man kan därifrån omedelbart kasta sig vidare in i Laplace's värld, men det behöver vi inte göra här.
IngOehman skrev:Man fyller ett helt A4-papper med lätthet, utan att beskriva systemets ljudustrålningen ens i en enda rktning, och det finns hur många som helst som det ju strålar ljud till. Därför är det effektivare att räkna i huvudet när man håller på med högtalare. Där slipper man ju de där otäcka kanterna som A4-pappret har.
IngOehman skrev:Svante!
Du måtte skoja!
IngOehman skrev:
Svante-skoj nummer 1:
Att ett platt papper skulle vara lika bra som ett tredimensionellt minne är ju mycket lustigt. Det vet ju alla att tredimensionella ting kan innehålla mycket, mycket mera.![]()
IngOehman skrev:
Är klar imponerad äver att du inte drog in datamanicken som lämplig ersättare till hjärnan dock.![]()
IngOehman skrev:
Svante-skoj nummer 2:
Ofta skriver man Xc (eller X nedsänkt c), men litet c fungerar mycket bättre än litet L (det vill säga l) med detta typsnitt, så XL så vettigare ut än Xl.
IngOehman skrev:
Eller hur definierar Style "förklaring"? Det fanns i varje fall inte någon förklarig till varför ändliga ordningstal är naturligare än oändliga. Eller rättare sagt alls varför och hur ordningstal kommer in i frågan.
Piotr skrev:IÖ
Det är väl så att "X" helt enkelt betyder/står för Reaktans?
Xc blir då kapacitiv reaktans..
eller..?
Vad är sedan
1) reell impedans?
2) komplex impedans
3) reaktiv impedans?
Gissar då på att med komplex impedans menar du att det finns resistiva samt reaktiva element?
Vidare att reaktiv impedans = reaktans dvs. en "impedans" utan resistiv komponent?
Då har vi bara ettan kvar och det får jag till resistans kort å gott..?
Och detta betyder i min tankevärd att det bara finns en impedans och det är impedans.. annars är det fråga om ren reaktans eller resistans.
Så, smisk på fingrarna eller klapp på axeln.
/Peter
Piotr skrev:Näe, lära skall man göra ute i livet (allteftersom behov och intresse kräver det).
IngOehman skrev:Svante:
Det där med teori och praktik...
Är det inte så, att det bästa sättet att lära sig saker är att förstå VARFÖR man vill veta dem? Om det inbegriper exponering för praktik eller teori eller blandad allmän verklighet spelar väl ingen större roll? Man måste vilja veta!
När man vet varför och vad man vill veta kan man ofta lära sig prima genom att bara inhämta lite grundinfo, och sedan sätta sig och blunda och tänka tills man vet hur det fungerar. Behöver man ta hjälp av papper å penna å kanske en miniräknare är det förstås helt ok. Kör man fast i tänkandet skall man ha en hygglig och klok lärare att fråga.
Helt skall läraren inte ens behöva intressera eleven, utan det är bättre om alla elever läser det de redan vet att de är intresserade av. Förvisso kan en skicklig lärare intressera även de som från början är lite ointresserade, men fortfarande undrar jag om inte eleven ändå hellre borde ha läst något annat, som han eller hon redan visste sig vara intresserad av?
Eller kommer alla att vilja studera till "kändisar" då?![]()
ni glömmer att åtmisntånde i början av sin utbildning vet man inte riktigt vad man är intressrad av, mest pga av att man oftast inte vad vad som finns att intressera sig för
om vi nu antar att de allra flesta inte utbildar sig inom sin hobby. Det är förövrigt tursamt, tänk dig nån med kirurgi som hobby.
Piotr skrev:
Men det är det som är grejen, ska man verkligen sätta sig ner och läsa när man inte vet bättre än så? Då är det väl bättre att ströjobba å samla tomburkar tills man vet vad man "måste" eller villl lära sig?
/Peter
Piotr skrev:om vi nu antar att de allra flesta inte utbildar sig inom sin hobby. Det är förövrigt tursamt, tänk dig nån med kirurgi som hobby.
Hehe, råka faktiskt vara så att en av USA´s mer erkända kirurger inom rekonstruktiv plastikkirurgi började som ung grabb med grodor och möss i sina föräldrars källare..![]()
/Peter
IngOehman skrev:Är det inte så, att det bästa sättet att lära sig saker är att förstå VARFÖR man vill veta dem?
IngOehman skrev:Helt skall läraren inte ens behöva intressera eleven, utan det är bättre om alla elever läser det de redan vet att de är intresserade av. Förvisso kan en skicklig lärare intressera även de som från början är lite ointresserade, men fortfarande undrar jag om inte eleven ändå hellre borde ha läst något annat, som han eller hon redan visste sig vara intresserad av?
IngOehman skrev:Eller kommer alla att vilja studera till "kändisar" då?![]()
IngOehman skrev:[Digitala filter] har dock många andra tillkortakommanden att erbjuda (vissa nära besläktade med valfria sorters aktiva filters problem), men det kan vi ta i någon annan tråd, om frågan kommer upp.![]()
Svante skrev:Sen kommer ju den krassa verkligheten ovanpå detta, som att utbildningar går man under en begränsad tid, ofta proppad med för mycket innehåll och med CSN jagandes att man ska ta poäng om man vill få låna pengar. Då är det lätt att upptäckarglädjen dör,
E skrev: Isht i fall, då det inte finns något intressant att upptäcka i de
kurser man måste ta poäng i, för att få lära sig det man vill kunna.
Mvh E*
IngOehman skrev:
Att som Style skriver, få reda på vad man vill studera, genom att börja läsa något som man inte vet att man är intresserad av verkar ju helt vansinnigt. Det finns ju tusentals alternativ. "Själva livet" är mycket bättre på att visa vad det finns därute att intressera sig för.
Jag skulle dock gissa att hyggligt många faktiskt har ganska bra hum om vad de är intresserade av, men ändå börjar de läsa något annat för att de (självmant eller genom råd från andra) tror att det "nog är en bra utbildning"...
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 15 gäster