Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Jasså är de det?
Folk pratar ju friskt om att byta säkringar i sin ino på detta forumet.
Nune skrev:adzer skrev:Jasså är de det?
Jag TROR detta är till de större modellerna, jag är nästan säker. Men är jag inte 120% säker så vågar jag inte riktigt säga att det är så på detta forumet
adzer skrev:Nune skrev:adzer skrev:Jasså är de det?
Jag TROR detta är till de större modellerna, jag är nästan säker. Men är jag inte 120% säker så vågar jag inte riktigt säga att det är så på detta forumet
Ok trevligt isf. Går dessa automatsäkringar att köpa på tex elfa å sätta in eller måste man be ingvar?
Purre skrev:Jag har diskantsäkring i mina piPs och där sitter ingen vanlig säkring. Det som skiljer är ett motstånds värde samt ett extra PTC-motstånd som bryter vid för hög temperatur om jag minns allt rätt.
Så att säga automatsäkring känns väldigt fel eftersom det inte finns någon.
Purre skrev:Hmm den där bilden känns konstig tycker jag också. PTC-motståndet ska ligga mellan ett 2.2k motstånd och tweetern. På bilden ser det ut att gå ner till minus på boomern.
EDIT:
Blev tveksam under natten om det verkligen är ett 2.2k motstånd eller om det ska vara något lägre kanske.
moOd skrev:När jag ser den där bilden så inser jag att mitt överbelastningsskydd är felaktigt monterat.
Har du någon schema på hur det ska se ut? Jag fick aldrig med det, utan har endast följt den beskrivningen jag fick här på forumet för ett tag sen.. vilket jag verkar ha missuppfattat helt.
Mvh,
// Petteri
UrSv skrev:Det skall vara 2.2 Ohm (och inte 2.2 kOhm) om man inte använder skyddet. Om man använder PTC-motståndet skall motståndet vara på 1.2 Ohm. Motståndet på 1.2 Ohm kopplas i serie med PTC-motståndet ner till in minus vilket stämmer perfekt med bilderna som jag ser det. Ingen anledning att tro att det är fel på bilden således.
DVD-ai skrev:Det på bilden är FEL... Om man nu vill göra exakt som på kopplingschemat.
Säkringen ska sitta före kondensatorn till diskanten (om man ska följa ritningen exakt) och inte efter motståndet som i detta fallet.
MEN, nu ska inte detta spela någon roll i praktiken då funktionen är den samma så vitt jag se.
Men det är alltså INTE som på denna bild man ska montera för att följa kopplingsschemat riktigt.
phon skrev:Naqref skrev: Så länge PTC-motståndet sitter i strömkretsen så kan det sitta på månens baksida och ....
Kan möjligen bli nåt problem med kabellängden där, men men ...
phon skrev:Naqref skrev: Så länge PTC-motståndet sitter i strömkretsen så kan det sitta på månens baksida och ....
Kan möjligen bli nåt problem med kabellängden där, men men ...
Naqref skrev:DVD-ai skrev:Det på bilden är FEL... Om man nu vill göra exakt som på kopplingschemat.
Säkringen ska sitta före kondensatorn till diskanten (om man ska följa ritningen exakt) och inte efter motståndet som i detta fallet.
MEN, nu ska inte detta spela någon roll i praktiken då funktionen är den samma så vitt jag se.
Men det är alltså INTE som på denna bild man ska montera för att följa kopplingsschemat riktigt.
Kirchhoffs första lag. Så länge PTC-motståndet sitter i strömkretsen så kan det sitta på månens baksida och funktionen blir korrekt ändå. D v s man sätter det där det passar bäst och så länge det sitter i strömkretsen så blir det då helt RÄTT.
DVD-ai skrev:Naqref skrev:DVD-ai skrev:Det på bilden är FEL... Om man nu vill göra exakt som på kopplingschemat.
Kirchhoffs första lag. Så länge PTC-motståndet sitter i strömkretsen så kan det sitta på månens baksida och funktionen blir korrekt ändå. D v s man sätter det där det passar bäst och så länge det sitter i strömkretsen så blir det då helt RÄTT.
Ja, och vad va det jag skrev ?!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster