Mätningar på Seas DXT

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-09 17:09

petersteindl skrev:Kan du beskriva skillnaden. Jag har två likadana diskanter varav den ena är med ferrofluid. Jag föredrar i dagsläget den som är utan. Jag kan även skifta membranet så att det blir samma membran. Magnetsystemen är lika, men det ena magnetsystemet har ferrofluid och det andra inte.

MvH
Peter

Iofs så tror jag största skillnaden i ljudet mellan H534 och H535-diskanterna beror på kammaren, men jag tyckte den med kammare främst lät lite plastigt och burkigt, men att det även var enklare att få delningen att funka när det inte var så hög peak i impedansen vid diskantens resonansfrekvens.
Naqref hade väl moddningstips för H535 på sin gamla hemsida, just för att råda bot på dess problem?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-09 17:37

Ok, jag lyssnar först utan delningsfilter med diskanten direktkopplad till slutsteg. Sedan om jag vill gå vidare gör jag filter där jag gör en imdedanskorrigeringslänk för respektive diskant och då resulterar samma delningsfiltr i lika frekvensgång. Tyvärr låter då den med magnetisk olja sämre. jag hade föredragit tvärtom efetersom den med olja tål högre effekt och har något lägre THD vid resonansfrekvens. Känsligheten går dock ner ungefär ½ dB. Det mekaniska Q-värdet minskar väldigt mycket med magnetisk olja. Jag kan också se att spridningen i produktion är lite större med olja.

Att en diskant låter burkigare då det finns en kammare kan bero på att det blir som om det vore två skilda resonanssystem med polerna långt isär. Det blir en konstig impedanskurva. Sådana system tycker jag inte blir bra på diskanter, och H535 var så beskaffat om jag inte minns fel. Bremendiskanten är inte så. Den har 1 uttalad systemresonans vid ungefär 500 Hz med Qt på ungefär 0,5.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-09 18:05

Bort med plastkåpan och in med isolering, tillbaka med kåpan och tejpa så det blir tätt - det är grejjen med H535
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-07-09 18:13

petersteindl skrev: Jag kan också se att spridningen i produktion är lite större med olja.

Alla tillverkas och sorteras utan olja. Bra till höger, dåliga till vänster.

Alla dåliga diskanter går tillbaks till produktion och förses med olja.
Nu går dom också att sälja, oljan fixar till de värsta felen.
Dom tål nu högre effekt så dom dåliga diskanterna blir lite dyrare.

... eller ... ? 8O :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-07-09 21:20

lite ot kanske men jag har hört att olja i gapet kan ge mindre spridning vid produktion eftersom oljan "jämnar till" magnetgapet. Men det kanske är vid billigare serier detta gäller.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-09 23:56

Kraniet skrev:lite ot kanske men jag har hört att olja i gapet kan ge mindre spridning vid produktion eftersom oljan "jämnar till" magnetgapet. Men det kanske är vid billigare serier detta gäller.

Japp, oljan "jämnar till" magnetgapet och förhindrar rocking mode, men spridningen består i att mängden olja varierar i produktionen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-07-10 09:03

kan tillägga att jag också har ett par dxt som jag ska använda. lådorna börjar just bli klara för att jag ska kunna mäta. nu behöver jag bara lägenheten för mig själv nån dag så jag kan mäta..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-10 09:32

Nån som kan svara på om det skulle gå att montera H534 eller LTS-diskanten på en DXT-frontplatta?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-11 12:31

Kraniet skrev:kan tillägga att jag också har ett par dxt som jag ska använda. lådorna börjar just bli klara för att jag ska kunna mäta. nu behöver jag bara lägenheten för mig själv nån dag så jag kan mäta..

Har du mätt nåt än?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-08-25 07:53

paa skrev:
Kraniet skrev:kan tillägga att jag också har ett par dxt som jag ska använda. lådorna börjar just bli klara för att jag ska kunna mäta. nu behöver jag bara lägenheten för mig själv nån dag så jag kan mäta..

Har du mätt nåt än?

nu har jag äntligen fått till en mätning. nu är det ju i min låda som jag håller på att bygga men iaf.

Bild

Blå är on-axis
Rosa ca 30 gr
Röd ca 60gr
Grön ca 80 gr

Det är mätt utomhus med bra avstånd till andra föremål. Eftersom lådan ska hänga på väggen låg den på marken när jag mätte.

edit: baffeln är 24x50 cm och har en 45gr avfasning på ena kanten som är 2x2 cm. Centrum på diskanten sitter 5,5cm från överkant och på den sida som inte är avfasad kommer det sitta (som det gjorde vid mätning) 10cm dämpmaterial.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-25 09:07

Den verkar falla mycket kraftigare under 1k än mätningarna från SEAS och Mark K, beror det på baffeln, eller var det nån filterkonding inkopplad vid mätningen? Vad har du för mätprogram och mätmik?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-25 09:49

gornir skrev:Tack paa,

Jag rekommenderar för de som är intresserade att regga ett konto och följa hela designtråden. Det är ganska mycket bilder (80+) i alla möjliga vinklar, med och utan frontskydd etc.

På bilden syns SU551-DXT bredvid Zaph Audio SR71 som jag har använt som referens när jag byggt och beskrivit mina två senaste byggtrådar på www.diyaudio.com.

Mvh

/Göran

gornir,
Efter ditt stora arbete med mätningar och bygge och dokumentation i den tråden, vad är din slutsats om DXT-diskanten, är den gudarnas gåva till mänskligheten, eller finns det bättre grejor?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-08-25 18:41

paa skrev:Den verkar falla mycket kraftigare under 1k än mätningarna från SEAS och Mark K, beror det på baffeln, eller var det nån filterkonding inkopplad vid mätningen? Vad har du för mätprogram och mätmik?

har inte reflekterat över det. antar det är en effekt av baffeln isf.
det är mätt på 70cm med mikrofon och mikstärkare från ibf http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... ucts_id=35.
Programmet är ATB PC pro. Inget filter finns på diskanten vid mätning.

edit: tycker den mäter väldigt fint. spridningen är ju imponerande.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-08-26 22:22

jag tycker nog att formen på tonkurvorna inte ser idealiska ut, det ska därför bli kul att höra hur du får till ljudet
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-08-27 17:54

celef skrev:jag tycker nog att formen på tonkurvorna inte ser idealiska ut, det ska därför bli kul att höra hur du får till ljudet

nej helt enkelt är det inte. kurvan kräver mer arbete än ett vanligt filter. men jag har lyckats simulera fram ett alternativ som ser bra ut utan allt för mycket krångel. ska försöka lägga upp en byggtråd.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-08 08:38

Nu när jag knåpat runt med filtret lite inser jag att jag har en liten peak vid 4kHz. Den är ju synlig i den här mätningen och jag har försökt hitta var den kommer ifrån.

Bild

Knepigt tyckte jag då det inte riktigt finns nåt som passar in våglängdsmässigt. En våglängd är ju 8,5cm vid 4kHz och hälften av det är ju 4,2cm. det enda som passar in är isf skruvarna som jag använt vid monteringen.

Men efter att ha kollat på Edge så ser jag att kurvan i rätt stora drag följer simuleringen i edge. Effekterna är inte fullt lika dramatiska som simuleringen föreslår men det verkar dock vara så att DXTn inte alls är helt immun mot kantdiffraktion. Allra tydligast tycker jag man ser peaken vid 7500Hz och den vid 4000. Svackan vid 6000Hz syns ju den med.

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-09-08 10:39

Utifrån 6dB-linjen är ripplet ju inte mer än +/- 1dB men visst vill man ha det perfekt! :wink:

Användarvisningsbild
gornir

Inläggav gornir » 2011-09-28 12:38

paa skrev:
gornir,
Efter ditt stora arbete med mätningar och bygge och dokumentation i den tråden, vad är din slutsats om DXT-diskanten, är den gudarnas gåva till mänskligheten, eller finns det bättre grejor?

Hej paa,

DXT diskanten är ett intressant koncept som efter en del pillande med filtret går att få mäta otroligt fint och låta bra, men det är enligt min mening inte "gudarnas gåva". Jag har flertalet diskanter som jag subjektivt tycker låter betydligt bättre ex. Dayton RS28F-4 och ScanSpeak D2608/913000 (HDS).

Smaken är ju som baken "delad". :-) Det som jag personligen uppfattar som mindre bra med DXT diskanten är att den låter för "neutralt", på gränsen till tråkigt ibland. En del vill ha det på exakt detta sätt, men jag uppskattar i brist på en bättre beskrivning, en diskant med lite mera rymd och briljans i de översta oktaverna.

För närvarande håller jag på med ett ScanSpeak bygge med D2608/913000 (HDS) diskanten och 15W/4531G00 basen.

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... mount.html

Jag börjar närma mig slutet på denna design och har eventuellt bara några mindre justeringar av diskant dämpningen kvar. Bägge dessa ScanSpeak element är ruggigt bra och lätta att jobba med. Ljudmässigt smular de sönder det bygge jag gjorde runt DXT diskanten http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... eaker.html

Mvh

/gornir

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-28 12:46

gornir skrev:Hej paa,

DXT diskanten är ett intressant koncept som efter en del pillande med filtret går att få mäta otroligt fint och låta bra, men det är enligt min mening inte "gudarnas gåva". Jag har flertalet diskanter som jag subjektivt tycker låter betydligt bättre ex. Dayton RS28F-4 och ScanSpeak D2608/913000 (HDS).

Smaken är ju som baken "delad". :-) Det som jag personligen uppfattar som mindre bra med DXT diskanten är att den låter för "neutralt", på gränsen till tråkigt ibland. En del vill ha det på exakt detta sätt, men jag uppskattar i brist på en bättre beskrivning, en diskant med lite mera rymd och briljans i de översta oktaverna.
Mvh

/gornir

Tror du det beror på DXT-linsen, eller är det motoreneheten med sin kavitet, och avsakad av magnetolja som kan vara största problemet?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2011-09-28 13:05

Kraniet: den är inte immun mot kantdiffraktion. En bra placering på baffeln är en bra utgångspunkt ändå, men kantdiffraktionen är ändå mindre i mellanområdet 3-10kHz än för en platt diskantfrontplatta.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
gornir

Inläggav gornir » 2011-09-28 13:08

Hej paa,

DXT diskanten har ju en svacka mellan 13-16kHz p.g.a. linsen vilket givetvis kan påverka. Jag måste ju också erkänna att det är få metall diskanter som jag verkligen gillar. Jag har även SEAS H1189 och H1212 som jag bägge tycker är snäppet vassare än DXT:n. Jag har sett på nätet att det finns folk som har flyttat DXT linsen till dessa diskanter som bl.a. har magnetolja.

En annan sak som jag tycker kan påverka på denna metall dome är den skarpa uppbrytningen (+25db) som sker vid ca. 27kHz. Denna uppbrytning går inte distortionsmässigt spårlöst förbi lägre ner i frekvens. Det är möjligt att det är denna uppbrytning i kombination med frekvenssvackan som jag subjektivt upplever som mindre bra.

SEAS H1189 tillsammans med DXT linsen skulle vara kul att prova :-)

/gornir
Senast redigerad av gornir 2011-09-28 13:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-28 13:10

Jag tycker ju H534 och LTS-diskanten låter ganska bra, undrar om dom funkar tillsammans med DXT-frontplattan?
Vilken av dagens SEAS-diskanter ligger f.ö. närmast H534?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2011-09-28 13:11

paa skrev:Jag tycker ju H534 och LTS-diskanten låter ganska bra, undrar om dom funkar tillsammans med DXT-frontplattan?
Dom har väl en annan diameter på membranet. Det kanske kan påverka på ett inte helt bra sätt?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-28 13:13

Martin skrev:
paa skrev:Jag tycker ju H534 och LTS-diskanten låter ganska bra, undrar om dom funkar tillsammans med DXT-frontplattan?
Dom har väl en annan diameter på membranet. Det kanske kan påverka på ett inte helt bra sätt?

Jag tror båda har en talspolediameter på 26mm.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-28 13:29

talspolediametern är ju samma och det fäster väl i kanten av domen? i det fallet borde diametern vara lika. Dock har ju dxt 0,5cm2 större yta så på nåt sätt är den ju större..
Ett annat problem kan ju dock vara att tratten verkar sitta ihop med domen, men den kanske går att demontera.

Bild

Kan man bara fästa dxt-tratten på nåt vis kan man ju prova om inte annat.
Jag har även lekt med tanken att gjuta av dxt-tratten för att på så vis kunna använda den till andra element.

Jämförelsevis verkar dxt-tratten agera som en "vanlig" waveguide av större storlek. Det tycker jag känns som en stor fördel.
Ett exempel är Jantzens WG (alltså den gjord av Troels). En kille på htguide har kombinerat den med Scan-Speaks Berylliumdiskant.
Kurvan är väldigt lik DXT-kurvan och då är Jantzen WGn dryga 160mm i diameter.

www.htguide.com/forum/attachment.php4?a ... 9782&stc=1

http://www.htguide.com/forum/showthread ... 95&page=39
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-09-28 13:39

Jag borde bli färdig att komma igång med något... stoppade ju SS9700 i Visatons WG och det ser lovande ut men DXT har ju fördel av storleken.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-28 16:54

i vilket fall verkar det vara väldigt varierande resultat man får beroende på diskant. Generellt verkar mjukdomes svårare att få till, metalldomes är enklare men enklast verkar det vara med ringradiatorer att få ett bra resultat (dvs inga häftiga urfasningar vid högre frekvenser).

edit: generellt för WGs alltså. (min uppfattning)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-28 19:06

varför anser ni att hårddomar fungerar bättre än mjukisar? mike thomas egna högtalare innehöll väl mjukdome, och på websida kan man beställa mjukdomar
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-28 19:38

celef skrev:varför anser ni att hårddomar fungerar bättre än mjukisar? mike thomas egna högtalare innehöll väl mjukdome, och på websida kan man beställa mjukdomar

ja jag säger inte att de inte fungerar men de verkar svårare att få till. tror även IÖ sagt nåt om det på forumet nånstans.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-28 20:13

Kraniet skrev:
celef skrev:varför anser ni att hårddomar fungerar bättre än mjukisar? mike thomas egna högtalare innehöll väl mjukdome, och på websida kan man beställa mjukdomar

ja jag säger inte att de inte fungerar men de verkar svårare att få till. tror även IÖ sagt nåt om det på forumet nånstans.

men hur yttrar sig problemen, jag kan inte se några avgörande skillnader!?
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum