Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Ganska osymmetriskt således...
JAT skrev:Störs av en trappöppning som finns vid motsående kortvägg, d.v.s bakom lyssningsplats.
Skulle en temporär lösning kunna vara att vända på steken? Spela på tvären?
Nattlorden skrev:Skulle inte diskvalificera nuvarande lösning för fort, en öppning på den platsen behöver inte vara så illa. Jag skulle prova att hänga något halvtungt draperi för, med lite tur borde du snarast kunna få nytta av trappöppningen som en stor absorbent.
JAT skrev:Spelar just nu i gillestugan på längden, högtalarna mot ena kortväggen i ett rum som är 4,05x6,6m. Störs av en trappöppning som finns vid motsående kortvägg, d.v.s bakom lyssningsplats.
Nattlorden skrev:Skulle inte diskvalificera nuvarande lösning för fort, en öppning på den platsen behöver inte vara så illa. Jag skulle prova att hänga något halvtungt draperi för, med lite tur borde du snarast kunna få nytta av trappöppningen som en stor absorbent.
2-ch skrev:I mitt fall en på tok för effektiv absorbent all bas försvinner där![]()
För tillfället är trappöppningen tilltäpt med skärmväggar som både minskade efterklangen och lämnar en del bas kvar i lyssningsrummet![]()
Men nu siktar jag på att ersätta dessa med bokhyllor och hoppas de ska fungera som en diffusor bakom soffan istället för dämpning.
JAT skrev:Bokhylla bakom lyssningsplats kan jag ju testa redan ikväll![]()
Har en 1,85x1,85m expedithylla full med böcker i att annat rum, klart den borde göra mer nytta i lyssningsrummet. Behövs verkligen mer möblemang i den betongbunkern.
2-ch skrev:Kul! Återkom gärna med resultatet![]()
Är riktigt nyfiken på vad det skulle åstakomma. Det vore trist att köpa en ny bokhylla om det visar sig att det inte alls fungerar.
Någon som vågar sig på en gissning om vad som händer?
För JAT tror jag på en avsevärd förbättring, men med en risk för elaka peakar.
Har du en PEQ kan ju det underlätta.
2-ch skrev:För tillfället är trappöppningen tilltäpt med skärmväggar som både minskade efterklangen och lämnar en del bas kvar i lyssningsrummet![]()
Men nu siktar jag på att ersätta dessa med bokhyllor och hoppas de ska fungera som en diffusor bakom soffan istället för dämpning.
JAT skrev:Nattlorden skrev:Skulle inte diskvalificera nuvarande lösning för fort, en öppning på den platsen behöver inte vara så illa. Jag skulle prova att hänga något halvtungt draperi för, med lite tur borde du snarast kunna få nytta av trappöppningen som en stor absorbent.
Har varit inne på en sådan lösning i en tidigare tråd, men tappade lite suget då jag från vissa håll fick påtalat att det var bortkastade pengar.
Men tänker faktiskt prova detta ändå, behöver ju ändå draperi när renoveringen av nya lyssningsrummet börjar.
KarlXII skrev:Nu jäklar! Spännande!
2-ch skrev:KarlXII skrev:Nu jäklar! Spännande!
Jo, den ständigt pågående renoveringen har kommit till gillestugan som ska få sig en välbehövlig ansiktslytning.
Men som vanligt handlar det om kompromisser.
Imorgon är det i alla fall planeringsmöte med min inredningsarkitekt för belysning och färgval.
KarlXII skrev:2-ch skrev:KarlXII skrev:Nu jäklar! Spännande!
Jo, den ständigt pågående renoveringen har kommit till gillestugan som ska få sig en välbehövlig ansiktslytning.
Imorgon är det i alla fall planeringsmöte med min inredningsarkitekt för belysning och färgval.
Vilka kataloger ska du och frugan titta i?
2-ch skrev:KarlXII skrev:2-ch skrev:KarlXII skrev:Nu jäklar! Spännande!
Vilka kataloger ska du och frugan titta i?
RUSTA
Nattlorden skrev:JAT skrev:Störs av en trappöppning som finns vid motsående kortvägg, d.v.s bakom lyssningsplats.
Skulle inte diskvalificera nuvarande lösning för fort, en öppning på den platsen behöver inte vara så illa. Jag skulle prova att hänga något halvtungt draperi för, med lite tur borde du snarast kunna få nytta av trappöppningen som en stor absorbent.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster