Moderator: Redaktörer
MorganM skrev:Nackdelar:
1:
Man tappar den hjälp man får av mellan/bas på tex ett par Pi 60,man kanske då upplever ett litet hål i ljudåtergivningen i mellanbasen?
1:
Fördröjning av basen,för att den ska ta vägen genom filtret?
Någon som vet något om detta?
Nattlorden skrev:Båda signalerna går genom filtret. Tror säkert Ingvar tillsett att fördröjningen är lika på båda LP och HP ut...
Bamsefar skrev:MorganM skrev:Nackdelar:
1:
Man tappar den hjälp man får av mellan/bas på tex ett par Pi 60,man kanske då upplever ett litet hål i ljudåtergivningen i mellanbasen?
1:
Fördröjning av basen,för att den ska ta vägen genom filtret?
Någon som vet något om detta?
Nu var det två ettor här, men i alla fall...
På den första ettan: Koppla förbi topparna, dvs låt dom spela fullregister.
På den andra ettan: Hur tänker du nu, fördröjning av signalen pga längden kopparbana på kretskort och kretsar eller ? Det kan du i så fall kompensera med något längre kablar till topparna.... Detta filtret är analogt och inte digital (de digitala tillför normalt sett en fördröjning pga all processning som sker). Dock är jag synnerligen tveksam till om ens någon kan registrera tidsförskjutningen pga att det finns ett fåtal extra komponenter i signalvägen...
MorganM skrev:Var till IÖ idag och köpte ett cr 80es filter.
Nu presterar mina föredetta bs 60 som har omkopplare till px-2 betydligt bättre.
Basen låter tajtare,och har betydligt mer kraft med drivningen av ett Rotel 1080.
Blir att tweaka lite mer med filtret,när man lyssnat in sig lite.
DVD-ai skrev:MorganM skrev:Var till IÖ idag och köpte ett cr 80es filter.
Nu presterar mina föredetta bs 60 som har omkopplare till px-2 betydligt bättre.
Basen låter tajtare,och har betydligt mer kraft med drivningen av ett Rotel 1080.
Blir att tweaka lite mer med filtret,när man lyssnat in sig lite.
Blev det bättre med dom som pX-2 ?!![]()
Jag tycker att dom gånger jag varit med och testat, i tre olika rum, så har det låtit bättre med pi60 + bs60 än att köra pi60 - cr80 - pX-2.
Fast det är ju olika, ditt rum har antagligen något för sig som gynnar två moduler framför pi60 och basstöd
DVD-ai skrev:testa placera dom på 1/4 av bredden på rummet
om rummet är 6,2m så blir det ju på följande sätt.
Vänster vägg - 1,55m - Modul - 3,1m - modul - 1,55m - högervägg
Det brukar ge bra resultat
americantabloid skrev:Hej Morgan!
Dina erfarenheter stämmer väl överens med min och en polares, som båda föredrog att använda bs60 som basmoduler istället för som basstöd.
Med vänlig hälsning
at
MorganM skrev:Någon som vet hur reglaget för fullregister till topparan fungerar?
När jag ändrar det till fullregister på mitt filter,så spelar bara topparna inte basarna (px-2),ska det vara så?
Jag trodde det skulle vara så att,när man ändrar till fullregister,så spelar topparna fullregister utan att delas neråt,och att basarna spelade samtidigt också??
Nattlorden skrev:MorganM skrev:Någon som vet hur reglaget för fullregister till topparan fungerar?
När jag ändrar det till fullregister på mitt filter,så spelar bara topparna inte basarna (px-2),ska det vara så?
Jag trodde det skulle vara så att,när man ändrar till fullregister,så spelar topparna fullregister utan att delas neråt,och att basarna spelade samtidigt också??
Så fungerar mitt också och det är precis så som jag önskar att det skall fungera.
MorganM skrev:Ok!
Men vad har du filtret till då,har jag missat något
Nattlorden skrev:Sitter kablarna ordentligt fast? Hade lite problem med mitt ena kabelpar att greppa ordentligt.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Sitter kablarna ordentligt fast? Hade lite problem med mitt ena kabelpar att greppa ordentligt.
Ajaj! Kolla RCA-anslutningarna på kortet, jorden kan vara av, eller glapp där RCA-kontakten ansluter i filtret. Lätt att fixa med liten lödpenna o lite trix.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:Sitter kablarna ordentligt fast? Hade lite problem med mitt ena kabelpar att greppa ordentligt.
Ajaj! Kolla RCA-anslutningarna på kortet, jorden kan vara av, eller glapp där RCA-kontakten ansluter i filtret. Lätt att fixa med liten lödpenna o lite trix.
Om det var till mig, så gällde det att kablarna gled av på utsidan av sin egen självtyngd, det har absolut inget med kortet att göra.
phon skrev:Det kan väl inte bli fel på ett Kaffefilter?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster