KT 88 som musikförmedlare och allt annat kring detta rör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-01 18:47

Det är effekten "Plate dissipation" plus "Screen Grid dissipation" som inte bör överskridas när man ställer bias och räknar ut grundeffekten/arbetspunkten. Strömmen genom röret gånger matningsspänningen på anoden. Väljer man 47W som är max enligt bilden nedan ligger man så högt som möjligt på A/B-skalan (tänker PP a/b) utan att direkt köra ihjäl röret men om man sänker lite så håller röret längre. Det är alltså en fråga om en kompromiss. Jag har oftast lagt KT88/6550 på ca. 35W grundeffekt vilket betyder att de lever ett ganska stillsamt och fridfullt liv om man tillåter sig jämföra med mänskliga förhållanden. 30mA betyder alltså nånstans 10-15W beroende på sp. och det är konstigt lågt. Så lågt att det borde finnas en logisk förklaring. Därför vore det kul att få se schemat så att man kan se hur dom har tänkt - dom som har tänkt. Om det är så att 30mA är valt för att de valda rör inte håller för normal KT88-drift då är det jävligt illa med dom rören. Katastrof.

Bild
Senast redigerad av Flint 2011-10-01 19:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-10-01 19:00

petersteindl skrev:Carver har lite nytt på G :)

Mycket intressant. Var det inte Bob Carver som byggde trisseslutsteg som emulerade rörstegens "överföringsfunktion" och totallurade Stereophiles lyssningspanel? Man kan ju fråga sig varför han nu tillverkar rörsteg om han kunde få trissestegen att låta likadant?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-01 19:05

JanBanan skrev:

Mycket intressant. Var det inte Bob Carver som byggde trisseslutsteg som emulerade rörstegens "överföringsfunktion" och totallurade Stereophiles lyssningspanel? Man kan ju fråga sig varför han nu tillverkar rörsteg om han kunde få trissestegen att låta likadant?

Var det denna trisseburk som han hade seriemotstånd på utgången? Han gjorde ett slutsteg där motståndet var in och urkopplingsbart.

Han kanske tycker att original rör är orginellare än simulerat rör? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-10-01 19:31

petersteindl skrev:
JanBanan skrev:

Var det denna trisseburk som han hade seriemotstånd på utgången? Han gjorde ett slutsteg där motståndet var in och urkopplingsbart.

Han kanske tycker att original rör är orginellare än simulerat rör? :)

MvH
Peter

Ingen aning hur han trixade för att få till "rörljudet". Men han sålde ju en modell kallad Silver Seven T som jag antar var resultatet av detta experiment?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-10-01 19:59

J Gordon Holt och 'The Carver Challenge' :arrow: http://www.stereophile.com/content/carver-challenge
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-01 20:09

Jag kan tänka mig att ljud-jämförelser mellan olika KT88-rör vid 30mA grundström kan låta väldigt olika/vara stor eftersom man är mycket mer nere i det olinjära området än med en grundström på säg 80mA. Men jag har aldrig testat det.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-10-01 20:20

Har sänt frågan via mail om korrekt bias till Audio Space.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-01 20:30

Kronkan skrev:Har sänt frågan via mail om korrekt bias till Audio Space.

Till vem . . . ? Audio Space har ju redan uppgett 30mA på sin hemsida . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-01 20:32

Kan berätta att den stärkare som jag kör med i dagsläget(Kina)
använder KT-88 som standard. Slutrören kom Biasade på mellan
18-25mA per tub. Kontaktade säljaren(Hongkong) som tyckte att
ca 28mA/tub var lagom(påstod sig hört efter hos tillverkaren).

Stärkaren lät ok med en Bias på drygt 40mA om jag minns rätt.
Problemet var bara att efter endast några timmars spelning så
"sjönk" ett av rören till 35mA med maxinställning på potentiometern . . .

Bytte till 6p3s-e som låter som bäst med ca 44mA Bias med 460V
anodspänning i "pentodläge" klass AB push-pull. :)

Edit: Skrivit om väsentliga delar av inlägget efter påpekande av Obben.
Senast redigerad av Laila 2011-10-01 21:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-10-01 21:15

Laila skrev: ... klass AB puch-pull. :)

Är det lika effektivt som puss-pull?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-01 21:23

Fingra gärna på anoden . . så får du se på både puss å pull . .:P :wink: :)
Jorå jag ska genast ändra din schasskans petimäter . . :twisted:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-02 09:43

Objektivisten skrev:J Gordon Holt och 'The Carver Challenge' :arrow: http://www.stereophile.com/content/carver-challenge

Jag tycker den artikeln är värd en egen tråd. Väldigt intressant.
Tack för den. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

DWO

Inläggav DWO » 2011-10-03 13:52

Jomen.

Fabriken tycker att 30mA är en bra grund bias på rören, men som chefen uttrycker det man får gärna trixa med biasen själv för att hitta en egen ideal inställning.
Värt att notera är att om man kör för hög bias så kortas livslängden på rören.
Är importör av märkena Audio Space, PIR Audio, Masteraudio och VAL.
Kan det mesta om HiFi i Kina så har du frågor är det bara att maila :-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 15:44

Som "fabrikör" skulle jag också förorda låg grundström/effekt för att slippa kostnader för garantireparationer.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-10-03 23:54

sprudel skrev:
Objektivisten skrev:J Gordon Holt och 'The Carver Challenge' :arrow: http://www.stereophile.com/content/carver-challenge

Hej Sprudel andra eventuella läsare! Har just nu jobb plus extra jobb på samtliga kvällar och så ett par MArtin Logan Vista på besök samt fyra nya NOS rör till försteget. Samt ändå läst tråden om maggisarna. Helt slut i huvudet. Samt provlyssnat och skruvatt samt fixat/snarjt till kablar eftersom vistorna krävde separat tråd till basdelen samt hyrt släp till allt och fraktat allt hem samt hämtat popsnöret på jobbet. Behövde någon som bar. På kvällen två företagare som är spekulanter till att klippa gräset i bostadsrättsföreningen. Samt andra som frågar om allt möjligt. När man går runt och visar gräsmattorna. Tvättmaksinen verkar ha somnat in. REparatör imorgon . Nu sova. Popsnöret undrar när den nya diskmaskinen skall installeras.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-04 08:07

Kronkan skrev:
sprudel skrev:

Hej Sprudel andra eventuella läsare! Har just nu jobb plus extra jobb på samtliga kvällar och så ett par MArtin Logan Vista på besök samt fyra nya NOS rör till försteget. Samt ändå läst tråden om maggisarna. Helt slut i huvudet. Samt provlyssnat och skruvatt samt fixat/snarjt till kablar eftersom vistorna krävde separat tråd till basdelen samt hyrt släp till allt och fraktat allt hem samt hämtat popsnöret på jobbet. Behövde någon som bar. På kvällen två företagare som är spekulanter till att klippa gräset i bostadsrättsföreningen. Samt andra som frågar om allt möjligt. När man går runt och visar gräsmattorna. Tvättmaksinen verkar ha somnat in. REparatör imorgon . Nu sova. Popsnöret undrar när den nya diskmaskinen skall installeras.

Det är bra kronkan. Ibland längtar man till sitt eget ljud-nirvana med lååååång tid att disponera framför anläggningen. Det kommer, ge dig inte. :)
Igår målade jag insidan fönster innan tennisen direkt från jobbet för att få lite lyssningstid efter tennisen, och efter tvättmaskinen, som tur var hade jag fixat middagen dagen innan. Fick 1,5 timma i går kväll, och en halv timma innan jobbet idag :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-05 11:04

Vill bara allmänt påstå att man inte kan dra några som helst andra slutsatser av ljudtester med/mellan olika rör annat än att det gäller för den maskinen/kopplingen just då. Det beror helt på miljön röret sitter i och som det samarbetar med hur ljudet kommer att upplevas. Att det kan höras skillnader håller jag dock med om men det är inte bara röret man bedömer, det är helheten.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-10-05 13:19

Flint skrev:Vill bara allmänt påstå att man inte kan dra några som helst andra slutsatser av ljudtester med/mellan olika rör annat än att det gäller för den maskinen/kopplingen just då. Det beror helt på miljön röret sitter i och som det samarbetar med hur ljudet kommer att upplevas. Att det kan höras skillnader håller jag dock med om men det är inte bara röret man bedömer, det är helheten.

Hejsan Flint! Om jag skriver om någon iaktagelse så gäller det självklart enbart i det sammanhang som iaktagelsen görs. Om enskilda iaktagelser kan bidra med något generell förståelse beror på andra rapporter.

Samtidigt säger min erfanhet att apparater kan ha en tendens i sig till att uppträda på ett specifikt sätt. De har begränsningar och möjligheter. Samtidigt är det ju så att slutresultet "hur det faktiskt upplevs låta" beror på hela kedjan, rummet och lyssnaren. Mina ambitioner med att försöka starta en tråd om rör är ju inte att Kronkan skall berätta sanningen utan enbart på att få fram en förhoppningsvis spännande och lärorik dialog omkring användandet av rör som ett led i förmedlandet av musik. Är heller inte tänkt som en närmast religös tråd där man skall bevisa att rör är bäst.

Men vi närmar oss också ljudåtergivning på olika sätt. Jag har inte den tekniska briljansen som du och många andra här har.

Men denna vecka har jag ändå lärt mig mycket om ljudåtergivning på det sätt att jag faktiskt studerat skillnanden mellan två olika fast liknande högtalare. Riktigt lärorikt för mig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-05 13:27

Tjenare!
Vi har ungefär samma inställning. Ville bara påpeka detta med "rörljud" eftersom vissa skulle kunna tolka det som att det och det rörmärket låter så och så. Om personers "brilljans" så tror jag att alla som ägnar mycket tid åt något får sin egen blilljans på sitt sätt. Subjektiva utvärderingar är lika viktiga som teoretiska förklaringar. Det är ju trots allt lyssnar vi gör när vi spelar vår musik.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-10-05 14:53

Flint skrev:Tjenare!
Vi har ungefär samma inställning. Ville bara påpeka detta med "rörljud" eftersom vissa skulle kunna tolka det som att det och det rörmärket låter så och så. Om personers "brilljans" så tror jag att alla som ägnar mycket tid åt något får sin egen blilljans på sitt sätt. Subjektiva utvärderingar är lika viktiga som teoretiska förklaringar. Det är ju trots allt lyssnar vi gör när vi spelar vår musik.

Tjernare själv!

Själv är jag övertygad om att det inte finns något helt entydigt som kan förstås som rörljud. Det kan vara så mycket till och ibland helt oskiljbart från andra sätt att reproducera musik.

Så min mening är definitivt inte att säga att exempelvis ett KT88-rör av en viss sort allitd låter på ett bestämt sätt. Det vore ju hemskt dumt. Men samtidigt ger jag ju möjligheter till andra att säga sina iaktagelser som ju kan vara annorlunda därför att förutsättningarna är olika. Jag kan ju också göra felaktiga iaktagelser. Så kan det vara.

När jag startade denna tråd ville jag inte heller att det subjektiva skulle dominera men som sagt var så kan jag ju inte på något djupare sätt förklara det tekniska. Så tråden får för mig ta vilken väg som helst utifrån teknik, omgivning, subjektiva kuriosa, bilder m m.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-05 15:08

Ett belysande exempel dock icke med KT88 utan med 6L6GC. Jag gjorde nyss en f/e-test i det här inlägget. Det paret 6L6GC i den stärkaren har inte låtit bra i någon annan koppling vare sig det har gällt HiFi eller gitarrstärkare. I den här kopplingen som är SE med katodbias och relativt låg anodspänning låter det dock kalas. Ett tag tänkte jag kasta dom men så här kom dom ju till nytta och det är ju bättre.

Användarvisningsbild
lennartj

Mätningar

Inläggav lennartj » 2011-10-08 04:17

Nu har jag mätt på en massa KT88 (och 6550) rör i mina Erik Andersson-ombyggda Dynaco Mk.III som lämnar ca 25 W i klass-A.
Bild

Anodspänningen (mot jord) ligger på ganska exakt 400 V och spänningsfallet över katodmotstånden (som i realiteten är på melllan 420 och 442 ohm vilket jag tagit hänsyn till när jag beräknat strömmen) ligger lite över 30 V.
Strömmen genom Krokans JJ KT88 ligger melllan 74 och 78 mA
Mina ryska Gold Lion KT88 "kloner" ligger lite högre, mellan 80 och 84 mA.
Diverse 6550-rör ligger i samma härad 74 till 80 mA.

Efter sovmorgon väntar lyssning på Kronkans JJ-rör och helt subjektiva jämförelser med några av mina.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-10-08 08:56

Trevligt Lennartj! Väntar på rapport. Sedan JJ KT88 lämnade familjen har det hänt mycket i familjen. Försteget har rakt av fått nya rör samt mina MArtin Logan är borta till förmån för en annan modell av Martin Logan - Vista. Allt framprovat på mina kinesiska KT88:or.

Så jag är nog lite nyfiken att lyssna på Golden Lion och Winged C.
Nu har ljudbilden blivit klarare/tydligare kanske med mera djupinformation. Speciellt nyfiken kanske jag är på Golden Lion. Inte för att detta är det absolut bästa röret men på elektrostater tycker jag att de passar bra. Lite mjukare och varmare tonen hemma hos mig vill jag minnas.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi