"Dynamiken är lysande trots den låga volymen."

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ingenting kan ersätta verklighetens ljudtryck.

Just det! Så det så!
5
13%
Har inget emot fejk om det gynnar upplevelsen.
15
38%
Apparaterna SKA klara av det, så ÄR det bara!
8
20%
Vad fasen menar du?
12
30%

Antal röster : 40

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

"Dynamiken är lysande trots den låga volymen."

Inläggav Strmbrg » 2011-10-08 10:27

Gör en fuling och startar en ny (nåja...) tråd, genom att sno lite av vad Flint skrev i en annan tråd.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=300

Flint skrev:...
Lyssnar just nu 06:11 på klassisk musik på mycket låg volym för att inte väcka grannarna och det låter alldeles förbannat bra. Dynamiken är lysande trots den låga volymen.
...

Jag uppskattar själv situationer då jag upplever just detta.

Kan till och med påstå att det är ett av de absolut mest väsentliga kraven jag har på en god lyssningsstund.

Alltså, NATURLIGTVIS är det långt ifrån någon "äkta" realism, att spela klassisk musik på såpass låga nivåer att grannarna (i ett flerbostadshus) inte störs.

Men, vad gör det?
Alltså att ljudtrycket inte på långa vägar är lika högt som det var i verkligheten, menar jag.
Men, det får ju var och en avgöra själv, om det gör nå't eller ej. Här finns inget rätt svar.

Jag vill bara väcka frågan, och föra ett resonemang kring densamma.

ÄR DET EN REN PRINCIPSAK, ATT LJUDTRYCKET HEMMA SKALL MOTSVARA DET SOM RÅDER I KONSERTSALEN?

JAG MENAR, OM MAN KAN ÅSTADKOMMA SAMMA VERKLIGHETSUPPLEVELSE MED SMARTARE (ENKLARE) METODER ÄN ATT KOPIERA VERKLIGHETENS LJUDTRYCK - VORE INTE DET VÄLDIGT BRA?

En annan fundering är - och den har varit uppe flera gånger förr - om det verkligen ÄR dynamik i betydelsen avstånd mellan starkt och svagt ljud som ligger bakom en sådan upplevelse som Flint relaterar till?

Eller om det snarare handlar om en mycket smart "fejk" som RESULTERAR i en UPPLEVELSE, som inte rent fysikaliskt genererats av dynamik?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-08 11:10

att lyssna på låga nivåer är okej om bakgrundsbruset kan hållas i schack och att nivån överstiger hörtröskeln, låga nivåer betyder väl oxå ofta ostressade högtalare och öron och själ. jag vet många i min omgivning som blir stressade av hög ljudvolym, att känna sig stressad kan nog vara ett kraftigt hinder för en god upplevelse
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-10-08 14:49

Att kunna lyssna lågt är en av de viktigaste funktionerna en stereoapparat bör
ha.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-10-08 15:11

Jag föredrar att lyssna högt, och blir irriterad om apparaterna sätter gränser.
Men visst är det bra att det går att spela lågt också! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-08 15:14

Svarade förstås:
"Har inget emot fejk om det gynnar upplevelsen." eftersom det är så jag ser det.
Varje lyssning i nutid är ett uruppförande. Dåtid intresserar mig inte. Det var då det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-08 15:58

Har heller inget mot fejk. Har märkt att jag lyssnar på lägre volym med mina Magnepan MG 3.6 än med Ino piP eller pK. Maggisarna tycks på något vis avsätta ett bra intryck utan att man behöver dra på för allt vad tygen håller. Det finns säkert någon förklaring till det men vilken vet jag inte riktigt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-10-08 16:13

RogerGustavsson skrev:Har heller inget mot fejk. Har märkt att jag lyssnar på lägre volym med mina Magnepan MG 3.6 än med Ino piP eller pK. Maggisarna tycks på något vis avsätta ett bra intryck utan att man behöver dra på för allt vad tygen håller. Det finns säkert någon förklaring till det men vilken vet jag inte riktigt.

Ja, det är även min erfarenhet.
Åtminstone baserat på de andra högisar jag hört. (Hur det nu skulle kunna baseras på något annat...)

Visst kan man nöja sig med att det verkar förhålla sig så, men det är samtidigt lite intressant att fundera på varför.
Att fundera på VARFÖR man upplever en sak är ganska skoj i sig, tycker jag.

Man kanske skall betrakta reflexer som ett sordin-läggande "brus"?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-10-08 16:21

celef skrev:att lyssna på låga nivåer är okej om bakgrundsbruset kan hållas i schack och att nivån överstiger hörtröskeln, låga nivåer betyder väl oxå ofta ostressade högtalare och öron och själ. jag vet många i min omgivning som blir stressade av hög ljudvolym, att känna sig stressad kan nog vara ett kraftigt hinder för en god upplevelse

Bra iakttagelse. Har själv stora problem med bakgrundsbrus. Speciellt jobbigt vid film då trafiken utanför släcker rösterna :(

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-08 16:27

bootstrap skrev:
celef skrev:att lyssna på låga nivåer är okej om bakgrundsbruset kan hållas i schack och att nivån överstiger hörtröskeln, låga nivåer betyder väl oxå ofta ostressade högtalare och öron och själ. jag vet många i min omgivning som blir stressade av hög ljudvolym, att känna sig stressad kan nog vara ett kraftigt hinder för en god upplevelse

Bra iakttagelse. Har själv stora problem med bakgrundsbrus. Speciellt jobbigt vid film då trafiken utanför släcker rösterna :(

Jag har inga som helst problem med bakgrundsbrus. Hur mixningen på programmaterialet är gjord är ett helt annat problem. Hantverk?

Användarvisningsbild
lennartj

En fullgod illusion är mitt mål

Inläggav lennartj » 2011-10-08 16:48

Givetvis svarade jag alternativ 2 eftersom jag så ofta jag hittar lämpligt tillfälle propagerar för att använda pentodkopplade rörslutsteg, åtminstone över 80 Hz, med tillräckligt hög uteffekt att rördisten kommer in först när ljudninån är så hög att jag utan referens kan feltolka den som örondist.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: En fullgod illusion är mitt mål

Inläggav Flint » 2011-10-08 16:58

lennartj skrev:Givetvis svarade jag alternativ 2 eftersom jag så ofta jag hittar lämpligt tillfälle propagerar för att använda pentodkopplade rörslutsteg, åtminstone över 80 Hz, med tillräckligt hög uteffekt att rördisten kommer in först när ljudninån är så hög att jag utan referens kan feltolka den som örondist.

Dina steg är ultralinjärkopplade och inte pentodkopplade. Kolla slutrörens kopplig skärmgaller till utg.trafons tappning via 100 ohm.

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Ej triodkopplade, menade jag

Inläggav lennartj » 2011-10-08 17:21

Ok,
vad jag ville säga var att min illusion fungerar bäst om man inte använder trioder som slutrör och inte heller triodkopplar pentoder eller kinkless tetroder eller vad man vill kalla dem.
Jag vill alltså inte att udda övertoner ska undertryckas.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Ej triodkopplade, menade jag

Inläggav Flint » 2011-10-08 17:30

lennartj skrev:Ok,
vad jag ville säga var att min illusion fungerar bäst om man inte använder trioder som slutrör och inte heller triodkopplar pentoder eller kinkless tetroder eller vad man vill kalla dem.

Nu pratar vi personlighet. Jag har t.ex. inget emot att en slutstegstriod typ 300B drivs av en pentod typ 6SJ7.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-10-08 17:45

Den där kretsen som IÖ designat och som Flint knåpat ihop:
Är det ett sätt att få ett transistorsteg att bete sig/låta som ett rörsteg?

Nu handlar förvisso'nte denna tråd om det.
Den kanske inte ens handlar om tekniken alls? Vad vet jag?
8O
Men jag passar på att fråga om det just här och nu ändå.
:)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-08 17:49

Strmbrg skrev:Den där kretsen som IÖ designat och som Flint knåpat ihop:
Är det ett sätt att få ett transistorsteg att bete sig/låta som ett rörsteg?

Nu handlar förvisso'nte denna tråd om det.
Den kanske inte ens handlar om tekniken alls? Vad vet jag?
8O
Men jag passar på att fråga om det just här och nu ändå.
:)

Egentligen inte. I alla fall inte som direkt syfte. Att jag gör jämförelsen beror på att de upplevda ljudegenskaperna påminner om positiva röregenskaper.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-10-08 17:56

Men, vad kan den där känslan av att man - med vissa högtalare / apparater - inte triggas att dra på för allt vad Forsmark medger?

Nä, inget snack nu om att det beror på att de prylarna låter skit på höga volymer.

Jag tycker att det är jättebehändigt att uppnå ett fint upplevelse-resultat utan att behöva ta i för statsminister och fädernesland.

PS
Min erfarenhet ger för övrigt vid handen att när jag haft grunkor som frestat mig att dra på - för att jag inte får någon "kick" - bara låter högre när jag drar på.
Kick-fan infinner sig inte ändå...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-08 17:59

Mycket små variationer vad gäller nivå. Microdynamik. Upplösning.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-10-08 18:17

LennartJ , hela forumvärlden vet att du har det bästa av slutsteg i ditt tycke . Av Erik A ( Perka ) modifierade Dynaco för 25 -30 år sedan. Dom var bra då, dom blev bättre efter Eriks pillande till SRPP.

Att du inte har större förståelse för andra konstruktioner finner jag lite märkligt. Erik själv valde en annan väg med trioder i sin dröm vilken jag gott och väl skulle vilja härbärgera här hemma. Tills dess får jag nöja mig med hans 2A3 skapelser som han byggde till sig själv igentligen för att bli bortglömda här hemma hos oss. :wink:

//lech :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-08 18:20

Dynaco Mk3 var ingen höjdare i original.
Ganska matt och tom.
Spelade högt men utan kraft.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-10-08 18:42

Flint skrev:Dynaco Mk3 var ingen höjdare i original.
Ganska matt och tom.
Spelade högt men utan kraft.

Den blev något bättre efter Eriks pillande men han övergav dessa ganska omgående.

Nu svarar Erik bäst själv så jag har inte för avsikt att föra hans talan.

Erik och Olas dröm ihop med IÖ :s involverande i deras högtalare står högt i kurs här hemma. :P var så säker.
//
Lech :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-08 19:12

Strmbrg skrev:Min erfarenhet ger för övrigt vid handen att när jag haft grunkor som frestat mig att dra på - för att jag inte får någon "kick" - bara låter högre när jag drar på.

Delar din erfarenhet. Mer kvantitet hjälper inte, det är en viss kvalitet som saknas, det blir torrt och livlöst hur högt det än är.
Vissa sk avslappnade steg är så till den grad avslappnade att om man tog ett EKG på dem skulle det vara helt rakt, stendött med andra ord.
Då hjälper det inte att höja gainen, det är bara att dra täcket över det och beklaga sorgen. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-08 20:16

Min erfarenhet ger för övrigt vid handen att när jag haft grunkor som frestat mig att dra på - för att jag inte får någon "kick" - bara låter högre när jag drar på.

Delar din erfarenhet. Mer kvantitet hjälper inte, det är en viss kvalitet som saknas, det blir torrt och livlöst hur högt det än är.
Vissa sk avslappnade steg är så till den grad avslappnade att om man tog ett EKG på dem skulle det vara helt rakt, stendött med andra ord.
Då hjälper det inte att höja gainen, det är bara att dra täcket över det och beklaga sorgen.

vilka parametrar går ni då i gasen på? om man har hållit på länge att söka en viss egenskap så bör man bli rejält duktig på att finna den, eller?
Bikinitider

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-10-08 20:53

lech skrev:

LennartJ , hela forumvärlden vet att du har det bästa av slutsteg i ditt tycke . Av Erik A ( Perka ) modifierade Dynaco för 25 -30 år sedan. Dom var bra då, dom blev bättre efter Eriks pillande till SRPP.

Att du inte har större förståelse för andra konstruktioner finner jag lite märkligt. Erik själv valde en annan väg med trioder i sin dröm vilken jag gott och väl skulle vilja härbärgera här hemma. Tills dess får jag nöja mig med hans 2A3 skapelser som han byggde till sig själv igentligen för att bli bortglömda här hemma hos oss. :wink:

"Hela forumvärlden" är nog att ta i. Jag ser åtskiliga namn i den här tråden som i varje fall inte skrivit i de trådar där jag lovordat byggena Perka gjorde åt mig. De ger väldigt bra musikåtergivning för pengarna.
Drömmen är bättre, jag har lyssnat och är helt klar över det, men den har ett pris som uppenbarligen inte du heller är beredd att betala för närvarande.

I den här tråden får jag anledning att nämna ett i mitt tycke trevligt återgivningsfel i mina Perkamoddade, ljudbilden är inte stabil oberoende av ljudnivå. När nivån stegras parallellförskjuts hela ljudbilden mot lyssnaren, någon (Sprudel ?) kallade effekten för "dynamikturbo". Den blev uppenbar i Leifs pi-linehögtalare (99 dB / 1W / 1m) då jag var inbjuden för att ta reda på vad mina slutsteg går för i jämförelse med hans TAD M600 med riktigt extrema inspelningar, som Slagverksensemblen Kroumata där dynamiken varierar från att någon pillar med nageln mot ett trumskinn till att fem man bankar med alla krafter på en jättearsenal av slagverksinstrument.
Leif blev nästan lite besviken på sina M600 för klimax blev lite mindre häftig när ljudkällorna var bergfast förankrade oavsett ljudnivå.

I finalen på en opera med fullt ös i orkester, kör och solister kunde man tydligt uppfatta texten via mina slutsteg, medan det var nästan omöjligt via TAD. Kompression har understundom mycket positiva effekter. :D

Vi spelade en massa annan musik också, först via mina steg och saknade egentligen inte något, med så känsliga högtalare var uteffekten mer än tillräcklig, MEN med TAD var kontrollen överlägsen i djupbasen, tystnaderna tystare och, som sagt, ljudbilden var stabil.

Det vore intressant att förstå vilka mekanismer som påverkar hur vi uppfattar perspektiv i 2-kanalsstereo.

Jag har ytterligare några Mk.III, bl.a. ett par i nästan originalskick och kan konstatera att de har inte alls samma kontroll i basen, är matta i diskanten och lite allmänt luddiga jämfört med de Perka-moddade, men har man friska, fräscha rör av bästa kvalitet och friska lytar är originalen inte sååå dåliga. Med slutkörda omatchade rör kan de vara riktigt usla, fråga Sprudel.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-10-08 21:35

lennartj skrev:
lech skrev:

"Hela forumvärlden" är nog att ta i. Jag ser åtskiliga namn i den här tråden som i varje fall inte skrivit i de trådar där jag lovordat byggena Perka gjorde åt mig. De ger väldigt bra musikåtergivning för pengarna.
Drömmen är bättre, jag har lyssnat och är helt klar över det, men den har ett pris som uppenbarligen inte du heller är beredd att betala för närvarande.

I den här tråden får jag anledning att nämna ett i mitt tycke trevligt återgivningsfel i mina Perkamoddade, ljudbilden är inte stabil oberoende av ljudnivå. När nivån stegras parallellförskjuts hela ljudbilden mot lyssnaren, någon (Sprudel ?) kallade effekten för "dynamikturbo". Den blev uppenbar i Leifs pi-linehögtalare (99 dB / 1W / 1m) då jag var inbjuden för att ta reda på vad mina slutsteg går för i jämförelse med hans TAD M600 med riktigt extrema inspelningar, som Slagverksensemblen Kroumata där dynamiken varierar från att någon pillar med nageln mot ett trumskinn till att fem man bankar med alla krafter på en jättearsenal av slagverksinstrument.
Leif blev nästan lite besviken på sina M600 för klimax blev lite mindre häftig när ljudkällorna var bergfast förankrade oavsett ljudnivå.

I finalen på en opera med fullt ös i orkester, kör och solister kunde man tydligt uppfatta texten via mina slutsteg, medan det var nästan omöjligt via TAD. Kompression har understundom mycket positiva effekter. :D

Vi spelade en massa annan musik också, först via mina steg och saknade egentligen inte något, med så känsliga högtalare var uteffekten mer än tillräcklig, MEN med TAD var kontrollen överlägsen i djupbasen, tystnaderna tystare och, som sagt, ljudbilden var stabil.

Det vore intressant att förstå vilka mekanismer som påverkar hur vi uppfattar perspektiv i 2-kanalsstereo.

Jag har ytterligare några Mk.III, bl.a. ett par i nästan originalskick och kan konstatera att de har inte alls samma kontroll i basen, är matta i diskanten och lite allmänt luddiga jämfört med de Perka-moddade, men har man friska, fräscha rör av bästa kvalitet och friska lytar är originalen inte sååå dåliga. Med slutkörda omatchade rör kan de vara riktigt usla, fråga Sprudel.

Först av allt vill jag beklaga att HB sprang på en nit. ( hoppas det löst sig ) Jag visste inget om den affären förrän den var gjord !!
Vet igentligen inte om jag hade gjort till eller ifrån om jag vetat om den i tid.

Hur som helst ,du har lagt ner så mycket tid och kraft för att få till det hemma hos dig. Jag tror inte det är möjligt att få till det bättre :D :wink: .

Dina förstärkare och högtalare är som "sydda" där du bor, det kan nog inte bli bättre. Koppla av och njut av det du har. ( Livet är kort har jag lärt mig )

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-10-08 22:26

Jag är både njutningsmänniska och ingenjör.
Det är inga problem att koppla av och njuta av musik från min anläggning som den är, utan tankar på teknik, men jag skulle tycka att det var tråkigt om jag var vid vägs ände utan något att tweaka med.
Jag längtar efter att ta mig tid och jämföra kopplingskondensatorer i slutstegen för att optimera diskanten från glittrande till skimrande (ungefär) med högtalarna oförändrade.
Den lätte är att vrida på diskantkontrollen, och det gör jag, men önskar att majoriteten av mina skivor ska låta bäst i neutralläge, och det gör de inte (ännu).

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-10-08 22:52

Jodå jag har otroligt bra dynamik oavsett volym. Redan på riktigt svag volym har jag fullskaligt ljud från lägsta bas till högsta diskant. Ett klassiskt musikstycke gör sig lika bra svagt som starkt. Man hör verkligen alla nyanser och när de brötar på så blir det verkligen maffigt :)

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-10-08 23:26

Brukade lyssna på musik väldigt högt förut, sedan läste jag:
http://www.innerfidelity.com/content/loud-music-sucks
Och efter det har jag börjat lyssna på mycket lägre nivåer och uppskattar musik mycket mer nu! Upplever att musiken låter lugnare och att basen är djupare, tycker jag inte tappar något när det gäller känsla heller.
Flac -> Foobar2000 + wasapi -> Weiss DAC-202 -> Sennheiser HD800

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-08 23:50

bredin_MKII skrev:Brukade lyssna på musik väldigt högt förut, sedan läste jag:
http://www.innerfidelity.com/content/loud-music-sucks
Och efter det har jag börjat lyssna på mycket lägre nivåer och uppskattar musik mycket mer nu! Upplever att musiken låter lugnare och att basen är djupare, tycker jag inte tappar något när det gäller känsla heller.

Vad jag brukar, kanske felaktigt, kalla för örondist. Om anläggningen är så blek att man måste spela jättehögt för att ta till sig musiken, så är det inte min grej. Kan man få fullt utbyte på lägre volymer, och samtidigt ha kapacitet att dra på utan att det distar, då är det min grej. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-10-12 10:11

Jag röstade "Just det! Så det så!" Det betyder inte att jag inte kan njuta av musiklyssning på låg volym. Det har jag gjort i många år när jag bott på ett sådant sätt att jag varit tvungen att anpassa volymen till andras önskemål. Men nu när jag bor så att jag i princip alltid kan spela i princip hur högt jag vill (och dessutom har en anläggning som medger detta) spelar jag alltid åtminstone ganska starkt. Och ibland väldigt starkt. Jag spelar ALDRIG svagt när jag lyssnar på musik. Inte för att det låter dåligt, utan för att jag tappar en dimension.

Musiklyssnandet står och faller inte med denna dimension, men kan jag välja (vilket jag ju kan!) så är det ALLTID roligare att inte bara höra orkestern, utan också att känna den. Och det gör man inte om man spelar svagt.

Sammanfattningsvis: Att spela svagt kan vara mycket njutningsfullt, men trots allt bara en nödlösning till full sula.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-10-12 10:25

Håller med till stor del.
System med stor dynamik på låg niva har för alltid varit hornsystem som överraskat för min del. Basen kopplar bra till luften redan på låg volym där ljudet ifrån standardhögtalare kan saknas till viss del. En förstärkare som utmärkte sig med pondus på låg volym var Nad 3020 då jag testade den mot en hel hög med andra apparater. Lät som den hade lite loudness i från start.

mvh/Harryup

Nästa

Återgå till Generellt om hifi