Ljudideal, vad är det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-18 16:55

OK då ett sista inlägg, för att eventuellt övertyga dig om att jag förstår vad du menar.

Jag menar:

Ljudideal är en övergripande term om "hur det ska låta". Inte mycket mer specificerad än så.

Sen finns det undergrupper, som

Återgivningsideal som talar om huruvida man vill att återgivningskedjan ska påverka ett eventuellt ursprung eller inte och i sådana fall hur.

Musikideal som talar om vilken musik jag gillar.

Klangfärgsideal som tex kan vara "fett" eller "ljust".

Dynamikideal, ska ljudet tillåtas variera i styrka eller inte.

Du menar, till skillnad från mig, att just återgivningsidealet inte kan inkluderas i ljudidealet. Ljudidealet gäller just det ursprungliga ljudet. Återgivningen kommer liksom efter det och har därför inte med ljudidealet att göra. Anläggningen har ju inget eget ljud och därför kan man inte applicera ljudideal på den.

Frågan jag ställer mig är om ljudet som kommer ur en kass anläggning när man spelar ett idealt fonogram kan uppfylla dina ljudideal. För det kommer ju ljud ur högtalarna och det ljudet måste man väl kunna tycka nåt om. Man kanske inte vet om det är anläggningen eller inspelningen som är dålig, men det kan ju ändå vara en poäng att diskutera om ljudet man hör (inte) uppfyller ens ideal?

Jag tror mig också i din argumentation ana ett (dolt?) försvar av transparensidén, dvs att man inte ska använda anläggningen till att kompensera för brister i fonogrammen. Man ska inte behöva köpa en "ljus" anläggning bara för att så många fonogram är "mörka", typ. Du vill, tror jag, att det ska finnas en rak standardanläggning som ljudproducenter kan producera sitt ljud emot, som tex THX-standarden finns för biobruk. Jag ställer helt upp på den idén. Tonkontroller eller annat stukande av ljudet är en nödlösning som bara bör tas till när något är fel.

Och kvinnoideal, jo, man kan ju hålla kvar argumentationen på banan och prata om musikideal i stället. Vi behöver inte dra in kvinnor i det. Och nej jag tycker som regel inte att musiken ändras eller ska ändras av anläggningen. Däremot ändras ljudet relativt ofta. Så även om musikidealet uppfylls (det är rätt låt de spelar på mix megapol) så uppfylls inte mitt ljudideal (för att de har komprimerat så in i bängen). Fö uppfylls inte mitt återgivningsideal heller i den lyssningen.

Tredje gången gillt, nu ska vi se om jag kan låta bli att skriva något mer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-18 17:05

Svante skrev:OK då ett sista inlägg, för att eventuellt övertyga dig om att jag förstår vad du menar.

Jag menar:

Ljudideal är en övergripande term om "hur det ska låta". Inte mycket mer specificerad än så.

Återgivningsideal som talar om huruvida man vill att återgivningskedjan ska påverka ett eventuellt ursprung eller inte och i sådana fall hur.

Du menar, till skillnad från mig, att just återgivningsidealet inte kan inkluderas i ljudidealet. Ljudidealet gäller just det ursprungliga ljudet. Återgivningen kommer liksom efter det och har därför inte med ljudidealet att göra. Anläggningen har ju inget eget ljud och därför kan man inte applicera ljudideal på den.

Frågan jag ställer mig är om ljudet som kommer ur en kass anläggning när man spelar ett idealt fonogram kan uppfylla dina ljudideal. För det kommer ju ljud ur högtalarna och det ljudet måste man väl kunna tycka nåt om. Man kanske inte vet om det är anläggningen eller inspelningen som är dålig, men det kan ju ändå vara en poäng att diskutera om ljudet man hör (inte) uppfyller ens ideal?

Jag tror mig också i din argumentation ana ett (dolt?) försvar av transparensidén, dvs att man inte ska använda anläggningen till att kompensera för brister i fonogrammen. Man ska inte behöva köpa en "ljus" anläggning bara för att så många fonogram är "mörka", typ. Du vill, tror jag, att det ska finnas en rak standardanläggning som ljudproducenter kan producera sitt ljud emot, som tex THX-standarden finns för biobruk. Jag ställer helt upp på den idén. Tonkontroller eller annat stukande av ljudet är en nödlösning som bara bör tas till när något är fel.

Och kvinnoideal, jo, man kan ju hålla kvar argumentationen på banan och prata om musikideal i stället. Vi behöver inte dra in kvinnor i det. Och nej jag tycker som regel inte att musiken ändras eller ska ändras av anläggningen. Däremot ändras ljudet relativt ofta. Så även om musikidealet uppfylls (det är rätt låt de spelar på mix megapol) så uppfylls inte mitt ljudideal (för att de har komprimerat så in i bängen). Fö uppfylls inte mitt återgivningsideal heller i den lyssningen.

Hehe. En provokation till: Nä, jag använde ljudideal som sammanfattning av klangfärgsideal och dynamikideal. Plus ev andra aspekter på den till ljudet relaterade upplevelsen.

Åså menar jag att ljudidealet, sagt så, utan ytterligare spec, inte innefattar hur ljudet blir till eller vad det används till. Dvs inte musikideal heller.

Man kanske borde säga "det sonora idealet"???
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-06-18 17:15

Ideal ljud...

Har inte läst så himla noggrant alla inlägg utan skummat snabbt igenom.

Hur som haver så anser jag att det finns inte så mycket att orda, att tala om ljudideal är detsamma som ljudsmak på vad som är "idealt", dock inrymms två grupper grovt uppdelat när man talar om ljudideal.

Innan uppdelningen vill jag skilja på professionella och vanliga hemma användare(som använder en stereo utrustning för att lyssna på musik). Vad professionella gör kommer jag bortse ifrån för det är alldeless för brett område där bara fantasin begränsar vad som menas, men åter till "hemmalyssnaren".
För som diskuterats i andra trådar om bl.a ljudtekniker på radiostationer, så har ju t.ex dom/alla sina preferenser.

Det skall väl nämnas att preferenserna kan i sig vara mycket vitt skilda, i radiostationsfallet handlar det mycket om ekonomi och att höras så "starkt" som möjligt.

Av hemmalyssnaren* finns två enkla grova uppdelningar(enligt mitt synsätt): :)
1: Den ena är "subjektivisten" som söker en speciell typ av "ljud ideal" som faller denne i smaken, oftast betyder det förtycke för viss frekvensgångs karateristika och/eller "färgning" av ljudet (typ: t.ex. rörförstärkare som brukar ha utpräglad lägre ordningens övertonsdistortion) etc etc.

2: Hemmalyssnar typen som eftersträvar att komma så långt med sin stereoanläggning att det påminner så mycket som möjligt om den verkliga ljudåtergivningen, dock med varierande tekniska/audiologiska kunskaper om vad som är "rätt"**.

Att vilja bara lyssna till musiken är den som accepterar som det är(här rymms både grupp 1 & 2 som beskrivna ovan), - att vilja korrigera nånting/ljduet (t.ex med EQ eller vilken annan utrustning som helst som ändrar nånting i återgivningen) gör personen till både ljudlyssnare och "ljudtekniker", inget fel med det men då är man på subjektivist mark, det är ens helt egna preferenser som sätter "standarden" på hur man tycker att det borde "egentligen" låta(vilket ingen kan komma och frågasätta en annans "objektiva/subjektiva" smak i saken, eftersom man har ju rätt att tycka som man vill, t.ex att acceptera "subjetivismen").
Dock med goda kunskaper så kan man ju förståss åstadkomma nånting som skulle kunna anses av de flesta som en förbättring, men som sagt var man är då inte bara "hemmalyssnaren" = dvs som nämdes tidigare, att man avser att bara använda sin stereo anläggning för att bara lyssna på musik.

Samma sak, ovannämda kan appliceras på t.ex sin hemmabio anläggning.

Nåja, även detta inlägg ett subjektivt sådant, jag vill inte påtvinga att jag har rätt, men för mig är det inte konstigare än så här, klart, skarpt och koncist synsätt för min del. :D

mvh Michael

EDIT: Ser att Svante har skrivit/postat under tiden jag skrev mitt inlägg, jag håller med, och som det sägs, det finns grupper/undergrupper, och rätt så många när man ska tala om "ljudideal".

*bortser från hörlurar för det är i sig lite specialfall utan avser att man lyssnar till högtalare när jag menar "stereo anläggning"!

**"rätt" = ja, ni förstår nog vad jag menar, eller så använd fantasin, tänker inte skriva en bok här! :wink:

©2005

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-06-19 00:32

lite OT..
apropå återgivning och tillagning av mat några poster bort. Jag begrep inte att man inte kan tillaga perfekt mat? Man kan ju göra en god :lol: tillagning enligt recept i alla fall såvida man följer allt som står i receptet.

mvh,
/Pinnick

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-19 01:54

Svante skrev:OK då ett sista inlägg, för att eventuellt övertyga dig om att jag förstår vad du menar.

Jag menar:

Så långt håller jag med dig helt och hållet.

Där förlorar du mig direkt. Detta är en sidogrupp, inte en undergrupp. En helt separat fråga. Så länge man talar om korrekt återgivning vill säga. En vald färgande återgivning kan förstås användas till att försöka uppnå sitt ljudideal.

Dessa tre tillhör däremot definitivt gruppen ljudideal, ja. Det är ju egenskaper hos ljudet de definierar allihopa.

Samma sak gäller för övrigt ideal för;
hur man gillar att ljudbilden projiceras,
hur starkt man vill att musiken skall spelas,
hur mycket efterklang man vill ha i sitt lyssningsrum,
hur snabbt man tycker att olika låtar skall spelas,
hur knarriga röster man gillar,
hur rubaterade rytmiseringar man gillar och på vilket sätt,
hur man vill att sångtexter skall vara skrivna,
hur långa man tycker att låtar skall vara,
Huruvida man gillar att höra lokalen någon halv sekund innan musiken börjar, eller om man föredrar att ljudet startar samma ögonblick som låten startar...

Listan på olika underkomponeter i ljudidealet kan göras hur lång som helst.

Du menar, till skillnad från mig, att just återgivningsidealet inte kan inkluderas i ljudidealet.

Nej där har du fel. Det har jag absolut inte sagt. Tvärtom nästan. Läs till exempel mitt allra första inlägg, flera gånger. Det var kanske i en annan tråd än denna tror jag, eller?

Vad jag har sagt (många gånger med lite olika ordalydelse) är att man kan VÄLJA att bruka en anläggning som inte ingriper i ljudet. OM man inte vill att anläggningen skall färga (ur någon aspekt), det vill säga om man inte vill att den skall vara med och påverka hur ljudet blir, då projicerar man inte något ljudideal på den.

Då vill man inte att den skall skapa något, utan bara återskapa det som finns lagrat på fonogrammen.

Sådan är min inställning. Jag vill inte skapa något ljudideal (vilket fortfarande betyder "hur ljudet låter") med hjälp av anläggningen. Jag personligen vill kunna höra alla fonogram som de är, men jag väljer förstås dem jag tycker om, för jag har definitivt ett ljudideal. Det styr mig inte att välja apparatur som påverkar ljudet dock, eftersom jag är nyfiken på hur ljudet var.

Däremot är det självklart att någon annan kan gilla anläggningar med den ena eller andra färgningen, eftersom det får deras skivor att låta på ett sätt som i snitt överensstämmer bättre med deras ljudideal. I det fallet är det uppenbart att de låter sitt ljudideal styra val av sound från anläggningen.

Detta är mycket vanligt! Ibland sker det medvetet, ibland sker det omedvetet. Väldigt ofta sker det hos dem som inte har klart för sig riktigt var återgivning betyder. Men alldeles oavsett det är de i sin fulla rätt, och att var och en skapar sin egen lycka kan ingen emotsäga. Det är det vilktiga - att alla blir nöjda.

Jag personligen tror dock, att de som idag väljer sina apparater genom att lyssna på dem med lite olika skivor (för att kolla med vilka apparater som de kommer närmast sitt ljudideal) skulle komma mycket längre (även efter sin egen smak!) om de istället skulle börja tillgripa en mera analytisk metod där varje apparats transparens optimerades var för sig. Men detta är en parentes, och ingenting som någon annan behöver tro på. Min erfarenhet så här långt är dock att de flesta faktiskt, ställda inför faktum, låter sig övertygas. Att höra är att tro.

Jag tror alltså att idén att inte låta ens eget ljudideal påverka val av hifi-apparatur är en mycket bra idé. Att välja apparatur efter låg färgning är mycket bättre än att söka apparater med "karaktärer som man gillar".

Ljudidealet gäller just det ursprungliga ljudet. Återgivningen kommer liksom efter det och har därför inte med ljudidealet att göra.

Nej, det har jag inte varken menat eller sagt. Om apparaturen färgar ljudet kan den användas till att skapa ljud som tillgodoser ens ljudideal, men om den släpper igenom ljudet har det inte med ljudidealet att göra.

Tänk på kameror. Det tycks ofta vara lättare att förstå när man tänker i bilder. Gillar man gula bilder kan en kamera som tar gulare bilder än verkligheten hjälpa till att tillgodose ens bildideal. Men om ens återgivningsideal är att fånga saker precis som de ser ut såväljer man att inte projicera sitt bildideal på kameran. Man kan dock fortfarande gilla gula bilder, men då är det kanske gula motiv man söker upp för att fotografera.

Anläggningen har ju inget eget ljud och därför kan man inte applicera ljudideal på den.

Om det är så, så är det förstås så. Ljudideal handlar dock om vad man VILL, så huruvida anläggningen är absolut ofärgande eller inte saknar relevans. Frågan är om man vill att den skall vara det, eller om man vill att den skall hjälpa till att tillgodose ens ljudideal. :wink:

Frågan jag ställer mig är om ljudet som kommer ur en kass anläggning när man spelar ett idealt fonogram kan uppfylla dina ljudideal. För det kommer ju ljud ur högtalarna och det ljudet måste man väl kunna tycka nåt om.

Visst kan man det. Om det uppfyller mina ljudideal är svårt att veta utan att ha hört det, men om det är en kass anläggning för jag förmoda att det ljud som kommer ur den inte kommer att uppfylla mina ljudideal. Men det ljud som fanns kodat på inspelningen kanske gjorde det?

Man kanske inte vet om det är anläggningen eller inspelningen som är dålig, men det kan ju ändå vara en poäng att diskutera om ljudet man hör (inte) uppfyller ens ideal?

Ja, det kan det såklart. Vare sig det kassa kommer från ena eller andra saken kan man kritisera ljudet. Vill man lösa problemet, eller i varje fall förstå orsaken till det vill man troligen också analysera det.

Jag tror mig också i din argumentation ana ett (dolt?) försvar av transparensidén, dvs att man inte ska använda anläggningen till att kompensera för brister i fonogrammen.

Både ja och nej. Jag har ingenting emot att KUNNA korrigera för fel hos inspelningen, men jag tycker det är mycket viktigare att den skall ändra så lite som möjligt när jag väljer att inte korrigera, det vill säga i 99 fall av 100.

Jag personligen gillar därför för det mesta inte apparater som är helt subjektivt valda, eftersom de brukar illa färgar allt som spelas. Deras permanentkorrektion går ju inte att koppla bort.

Man ska inte behöva köpa en "ljus" anläggning bara för att så många fonogram är "mörka", typ. Du vill, tror jag, att det ska finnas en rak standardanläggning som ljudproducenter kan producera sitt ljud emot, som tex THX-standarden finns för biobruk. Jag ställer helt upp på den idén. Tonkontroller eller annat stukande av ljudet är en nödlösning som bara bör tas till när något är fel.

Ja!

Samma här!

Huruvida man kan byta "kvinnoideal" till "musikideal" i det här resonemanget är en intressant fråga. I synnerhet idag när hifi-pressen förlorat vett och sans så till den milda grad att de talar om musikaliska apparater...

Jag tror att bild-paralleller/-jämförelser trots allt har den fördelen att vi har lättare att tänka rationellt när vi tänker på bilder, än när vi tänker på ljud.

Det vill säga andra. Jag tänker förstås alltid rationellt. 8)

:wink:

Det håller jag dig inte bunden av. Så länge den korsvisa förståelse ökas hela tiden är det väl bra med nya inlägg! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-19 12:58

Hmm, fjärde gången då, nu ska det bli kort.

Jag ser en parallell med en tidigare diskussion.
Nytt försök att uppfatta det du menar:

1. Så länge återgivingngskedjan är transparent så har den inget med ljudideal att göra. Men så fort den avviker det minsta så har den det. Återgivning har alltså en särställning just när den är perfekt, och kan då inte blandas ihop med ljudideal?

2. Drar med tvekan mig till minnes en debatt om "vågning". Vågning var ett begrepp som du menade uppstår när man har lämnat allt inom ett frekvensområde orört (tex det hörbara) och helt tagit bort det som ligger utanför området? Om något finns kvar, i påverkad form däremot, så blir det "ringning"?

Jag anar här ett system, kanske rentav en förtjusning, att ge extremfallen (idealen ? :) ) en särställning och helt lyfta bort dem från det de var innan de blev perfekta. Ungefär som att talet noll inte skulle vara ett tal, eftersom det har egenskaper som är annorlunda mot andra tal.

Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-19 18:16

8O 8O Inte i mål ännu? 8O 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-06-19 19:04

Carlssonhögtalare brukar beskrivas som just ofärgade/ neutrala. Ändå talar man om "Carlsson- ljudet" 8O !!

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2005-06-19 21:25

Hej allesammans

Nyss hemkommen från landet.
Tycker diskutionen i tråden har varit intressant så här långt.
Tack Svante,IngOehman,MKo för bidragen i tråden.

Ett litet svar till dig IngOehman!

Jag har inte använt ordet Perfekt?

Du skriver citat.
det tvåkanaliga stereosystemet i sig omöjliggör en perfekt reproduktion av en musikhändelse.
Jag skrev.
Jag är ganska övertygad att du ännu inte lyssnat på en korrekt återgiven fonogram ännu.
Är det inte samma sak?

Mvh Anders :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-19 22:58

Morello skrev:8O 8O Inte i mål ännu? 8O 8O

Jag funderar på att avge ett löfte att aldrig mer diskutera annat än ren teknik, typ "hur mycket distorsion", "hur kopplar man det här sladden" på faktiskt.se.

Detta är ju helt egenartat. varför tog jag vid mig???? Varför tar IÖ och Svante och Andy och alla de andra vid sig?

Har vi inte jobb att sköta? Skivor att spela?

Suck.
Ha vilka ideal ni vill om vad som helst. See if I care.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-19 23:08

n3mmr skrev:Jag funderar på att avge ett löfte

Hehe, jag har försökt. Fyra gånger. Ehh fem.

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2005-06-20 10:20

Ser man till antalet inlägg samt hur lång tid man varit medlem.
Så är det lätt att utse en vinnare!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-06-20 10:31

Jag menar:
Hejsan,

Ljudideal är självklart ett paraply-begrepp med underkategorier.

Jag själv är innerligt trött på folk som beskriver hur dom vill att det skall låta. För mig verkar det som att alla vill ha samma sak, som dom beskriver på lite olika sätt, men till slut ändå sitter med rätt olika ljudklanger i sina anläggningar.

Hur många gånger har man inte hört:
- Jag vill ha ett väldigt neutralt mellanregister kanske med en liten gnutta värme. Och en detaljerad diskant. Basen skall vara ren!
:?: :?: :?:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-20 10:44

andy skrev:Ser man till antalet inlägg samt hur lång tid man varit medlem.
Så är det lätt att utse en vinnare!

:cry:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-06-20 11:25

Jag har inte läst hela tråden :oops: än... Så om jag återupprepar något ber jag om ursäkt.

Återgivningsidealet är väl just ett ideal? Dvs ännu inte uppnått, och än svårare att uppnå med begränsad budget. När man inte uppnår sitt ideal tvingas man till kompromisser, och det är i dessa kompromisser man åtminstonne försöker följa sitt ljudideal.

Exvis; Jag vill kunna återge full dynamik och tvingas offra det sista i rak frekvensgång. Apparat A är bättre i de nedre registren och apparat B bättre i de övre.

(Stjärnglansglass är idealet, den ultmata glassen men, du har bara råd med/i staden du bor kan man bara köpa, vaniljglass eller vitlöksglass.)

Återgivningsidealet är, som jag ser det, inte ett ljudideal. I de påtvingade kompromisserna ligger däremot ett antal val som görs med utgångspunkt i mina ljudideal.

När jag nu inte kan uppnå perfekt Återgivning, kan jag iaf uppnå en god återgivning som präglas av mina ljudideal

Liten lasses två cent

P.S. Med återgivning avses endast återgivning av fonogrammet.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-06-20 12:44

Har heller ej äst igenom hela tråden men vill kort poängtera varför jag anser att det är viktigt att särskilja ljudideal från återgivningsideal. En liknelse: Att inte särskilja transparens från ljudideal är i mina ögon detsamma som att inte få använda 'siffra' 0 inom matematik.
0 (eller 1/0=oändlighteten) kan inte ersättas men varje annan siffra kan skalas om och är på så vis utbytbara med lämplig skalfaktor, vilka i denna morph-ologiska beskrivning motsvaras av ljudideal. :roll:

Transparens kan inte beskrivas med ljudideal eller beskrivningar av ljud, ty begreppet är den osynliga bakgrund på vilken alla beskrivningsbara uppfattningar projiceras. Transparens är osynligt och egentligen en ickeexisterande bärare av innehåll. Så transparens finns nu helt plötsligt inte i sig, i mitt resonemang ovan, men som tur för mig är just detta också är innebörden av siffra 0. Intighet, Zero, nada! 8O

Att detta skall vara så obegripligt? 8) :roll: :lol:

Så, åter till diskussionen!

Skämt åsido, Ni läsare av faktiskt.se hajar säkert innebörden i inlägget ovan. Jag vill i högsta grad mena att man kastar ut babyn med badvattnet om man inte särskiljer återgivning från ljud och återgivningsideal från ljudideal. Distinktionen är inte bara av bokstavlig eller filosofisk natur, jag vill påstå att den är reell, om man öht vill försöka förstå, tänka, benämna, kategorisera och reflektera över omvärlden.
sb17nbac till alla!

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2005-06-20 12:57

Nollan=Världens bästa uppfinning!

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-06-20 13:54

Tjena Anders!

För att snacka ego, så tillhör nollan inte de största av ego'na. :D

Ibland blir det lustigt när man skriver: Andemeningen tolkas nog annorlunda än jag först avsåg: Egot ingår väl i det kategoriserbara, det manifesterade? Intighet (noll) är svår, om inte omöjlig, för mind och ego att greppa.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-22 00:20

Svante skrev:Hmm, fjärde gången då, nu ska det bli kort.

Jag ser en parallell med en tidigare diskussion.
Nytt försök att uppfatta det du menar:

1. Så länge återgivingngskedjan är transparent så har den inget med ljudideal att göra. Men så fort den avviker det minsta så har den det. Återgivning har alltså en särställning just när den är perfekt, och kan då inte blandas ihop med ljudideal?

Nej, nu missförstår du mig.

Du blandar ihop "apparaters egenskaper" och "vad man vill", det är helt olika abstraktionsplan! Du är helt enkelt i fel dimension. :o :wink:

Det jag säger är att ett ljudideal är en beskrivning av HUR man vill att ljud skall låta. Om man inte vill att ens hifi-apparater skall skapa några ljud, utan bara återge inspelningarna man spelar (detta helt oavsett hur ens anläggnings återgivningsförmåga ser ut i verkligheten - detta har ju inget att göra med vad man har lyckats eller inte lyckats uppnå) så projicerar man inte sina ljudideal på den.

Man söker inte efter apparater med karakteristiska egenskaper som skall ändra ljudet. Jag fattar faktiskt inte att det kan vara svårt att förstå detta. Jag inser att jag börjar repetera mig själv, och inte varierar sätten att beskriva samma sak så värst mycket längre, med det beror på att jag nog har täckt in alla sätt man kan beskriva det på.

När man som jag inte vill projicera några ljudideal på en musikanläggning, så kan det bli så att man, på påståenden i stil med: "-Vi kanske gillar samma apparater, för vi har samma ljudideal",
kanske kan svara något i stil med: "-Jag projicerar inte något ljudideal på apparaturen, för jag vill bara att den skall återge de inspelningar jag spelar så korrekt som möjligt."

Att inte precis alla förstår exakt vad man menar med detta är för mig allt mera ofattbart.

Är det verkligen svårt att förstå???

Svante skrev:2. Drar med tvekan mig till minnes en debatt om "vågning". Vågning var ett begrepp som du menade uppstår när man har lämnat allt inom ett frekvensområde orört (tex det hörbara) och helt tagit bort det som ligger utanför området? Om något finns kvar, i påverkad form däremot, så blir det "ringning"?

Inte alls. Du har missförtått det jag skrev. Jag börjar ana ett mönster därvidlag. Du kanske försöker missförstå det jag skriver alldeles avsiktligt, för du gillar att argumentera, och det går bättre att argumentera mot påhitt om vad jag menar, än mot det jag verkligen skriver. :wink:

Vad jag har sagt, skrivit och menat är att vågning är ett allmänt fall (motsatsen till specialfall!), som kännetecknas av att signalen går upp och ned på ett icke-aperiodiskt sätt, möjligen också på ett aperiodiskt sätt i de fall som dessa vågar sig.

En sinus-våg vågar sig t ex. Det är därför man kallar den en våg. Detta är (hoppas jag) något vi kan vara överens om? Att vågor vågar sig alltså.

Vad jag argumenterade var detta (om nu hoppas jag verkligen att du gör en ansträngning att INTE misstolka det): En ringning är ett specialfall av en vågning, således att t ex en sinusvåg från en tongenerator inte är en ringning. En triangelvågs vågning är inte heller en ringning. Ej heller en sågtandsvågs.

(Är du med så här långt?)

Inte heller en fyrkantvåg (nu talar jag om grundtonen) är en ringning, och inte ens de vågningar man ser på toppen av en fyrkantvåg när den kommer ut ifrån CD-systemet är ringningar - för ringningen kännetecknades ju av att vara avgivande av energi efter exitering. Exempelvis en klocka som man slagit till, och som därefter ringer.

När man drar stråken över en sträng, det vill säga spelar en ton på en violin så ringer det inte, men när man dragit färdigt och lyfter stråken - då ringer tonen vidare ett litet tag. :P

Allt det ovanstående (tror jag) är ganska lätt att förstå för de flesta, eftersom modellen överensstämmer fint med vad man kan faktiskt upplever när man lever ute i verkligheten och anslår diverse resonanta saker, och därefter kan avlyssna deras ringningar - beskrivningen av vad en ringning är, överensstämmer helt enkelt med det sätt som ordet används på.

Ännu ett exempel (appropå ljudteknikerdebatten på annat ställe):
När man hört (för) starka ljud så kan det ringa i öronen (eller "i huvudet") efteråt, men om det visar sig vara ett permanent ljud (tinnitus) så säger man inte att det ringer, utan då säger man att det piper i öronen. För en ringning är ju typiskt avklingande.

Svante skrev:Jag anar här ett system, kanske rentav en förtjusning, att ge extremfallen (idealen ? :) ) en särställning och helt lyfta bort dem från det de var innan de blev perfekta. Ungefär som att talet noll inte skulle vara ett tal, eftersom det har egenskaper som är annorlunda mot andra tal.

Eller?

Mnjaee... Både ja och nej, men mest nej - du anar fel. I varje fall lite. :wink: Mest är det din slutsats och sammanfattning som är fel.

Låt mig få försöka förklara vad jag menar med det:

Om man har 1000:- i sin plånbok, så har man pengar i den. Om man förlorar nästan allt, och bara har 50 öre så har man dock fortfarande pengar i den. Men: Om man har noll kronor i sin plånbok som har man INTE pengar i den.

Nollan är inget specialfall på så vis att man inte kan ange värdet längre, det kan man ju, det är noll, men det är ett specialfall såtillvida att själva ENHETEN (t ex "pengar" eller "kronor") blir meningslös att prata om när antalet är noll. Att säga: "jag har kronor i min plånbok, nämligen noll stycken", är lika relevant som att säga: "Jag har kameler i min plånbok, nämligen noll stycken!". :o

Är du med mig så långt Svante?

Om du köper resonemanget så långt (vilket jag verkligen hoppas att du gör) så borde du förstå också varför en vågning inte är en ringning, när det ju inte ringer alls - det vill säga när ringningen sker med mängden noll = det finns ingen ringning.

Du borde också inse varför man inte projicerar sitt ljudideal på en apparat när man har ambitionen att den inte skall ändra ljudet. Man vill ju ändra ljudet precis noll.

De är ju specialfall alla de ovanstående, således att själva "enheten" blir meningslös när mängen är just noll! Det beror inte på att jag försöker konstruera specialfall, utan det beror på att noll faktiskt utgör ett sepecialfall, alldeles av sig själv. :o

Capice, kompis? :wink:

Vh, Ing. Öhman

- - - - - - - - - -

PS. En kul grej språkligt när det gäller "ringning", är att en klocka som anslagits ringer, men; om man räknar in anslaget så kallar man det ett pling!

Språkets onomatepoesi är förunderligt fin ibland.

En annan kul grej är att om man låter det plinga upprepade gånger så kallar man det för att ringa igen! Och om klockan är kopplad till telefonverket, och man lyfter luren, så hävdar man att den man kommer att tala med har ringt! :wink: :) :D :lol: 8)

PPS: Nu såg jag att det kommit fler inlägg efter Svantes, som jag citerade från i det ovanstående. Gillar mycket bland annat Mårtens inlägg.

Noterar även dessa extremt kloka ord:
lasselite skrev:Återgivningsidealet är, som jag ser det, inte ett ljudideal. I de påtvingade kompromisserna ligger däremot ett antal val som görs med utgångspunkt i mina ljudideal.

Du inte bara klargör det självklara i att särskilja mellan "återgivning" och "ljud" (samt förstås också mellan "återgivningsideal" och "ljudideal") - utan du visar varför man för praktiskt bruk applicerar sina ljudideal på just det som skiljer återgivningen från att vara "perfekt", alltså det som INTE är ens återgivningsideal!

Snyggt och pedagogiskt.

Kort sagt, även de som vill ha sin återgivning så oanfrätt som möjligt, väljer hellre att de små ofrånkomliga färgningar som blir kvar är snygga än att de är fula.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi