En nätverksspelartest.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-10-21 15:31

När det gäller ljudet ifrån min NAS ReadyNas Pro Pioneer är det lite svårt att säga om det skett en nedgradering eller inte. En skillnad finns det och det är att serverprogramvaran är uppgraderad ifrån 7.6.0 till 7.6.1 för att vara lika på alla platformar. I övrigt är Nasen inte ändrad alls. Macminin har vi ju inte spelat på tidigare så där vet vi inte om programversioner kan skilja sig ljudmässigt. Klart är att den lät bäst, men samtidigt skall man komma ihåg att musiken låg i båda fallen på Nasens diskar så Macminin läste ifrån Nasen och skickade vidare till spelarna. Så skillnaden är inte riktigt Nas eller Macmini utan Nas eller Macmini+Nas. Då tycker i vart fall jag att skillnaden inte går att förklara direkt med "trassel med Nasen". Trassel stod däremot en pc med WHS2011 för också utan egenlagrad musik. Efter korta små musiksnuttar ville nätverksspelaren Buffra och det blev tyst under tiden.
Varför den kände sig sugen på att bete sig så är oklart men varför inte, det är ju en Windowsmaskin.
När det gäller skillnader på Transporter -Touch är den ju fortfarande oklar men att en Transporter analogt ut låter bra i jämförelse med en Touch+Dac-1 kunde vi konstatera. Däremot hann vi inte testa Touchen på Macminin då det är en aning bökigt att byta server på en nedsläckt Touch. Nästa modd i form av Toolbox 3.0 kommer inom någon eller några dagar och ett av önskemålen har varit att displayen skall släckas då musikeb börjar. Så möjligen går det att upptäcka större eller mindre skillnader med en "bättre" server. I början på kvällen jämförde vi en 668 med Touchen med Nasen som server. Lite renare, lite klarare lite mer driv till Touchens fördel noterades det. Men inte på alla skivor, Touchen lät klart sämre på en The Wall live. 668 tog en ganska stor ledning med bättre och djupare bas och allmänt väsentligt bättre ljud. Nu visade det sig att jag har 2 rippar av det albumet på Nasen. Den första borde vara gjord efter min egen skiva och det kändes väldigt märkligt med den stora skillnaden. Jag spelade då ripp 2 och nu lät det som det skulle igen om Touchen. Suck, skall rippar ifrån olika datorer med identiska inställningar låta olika?
Nåja, 668 tyckte vi lät överraskande bra, inte det ljusa ljud som jag hört med den tidigare. Fast å andra sidan hann vi aldrig jämföra den mot Macminiservern. Så hur 668 mot Macmini + Touch låter vet vi inte.
Det är klart bökigare att testa serverprogram än olika spelare mot varandra.
Nästa gång hoppas jag att Kungen tar med sin Touch också så att vi kan testa mer direkt mellan olika plattformar.
Hur stora växlar man skall dra av testen är ju lite lätt oklart samtidigt som det ändå ger vid handen att servern spelar roll oavsett orsak.
Att allt funkar är digitalt och bitperfekt etc. ser jag fortfarade som oväsentligt i sammanhanget. Ideala, logiska och konstanta beteenden är förmodligen inte så bestående som man vill helst tro eller än värre som man "vet". Tester är bara representativa för testtillfället och förkastningar av en del apparater eller hausse efter andra bör man ta med en nypa salt.
Att göra som Sprudel och testa själv är för mig det enda rätta. I synnerhet då datorlagring är inblandat.
Och Pannacotta är gott.
Vi fortsätter och söker Nirvana och hur långt man kan komma med en Touch.

Mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-10-21 16:07

Det var intressanta iaktagelser ! Mac mini bättre än SB touch och transporter !

Jag är själv inte förvånad, eftersom jag upplevt en annan appleprodukt, Ipad v.1 , som låtande bättre än både touch och duet.

Är det månne en slump att 95% av alla inspelningsstudios använder apples logic- system vid inspelning ?

Överlägsna produkter med bra ljud.

( Nu blir jag säkerligen schavotterad av pc- ligans giljotinanhängare 8) ) .

.....väntar på reaktioner nu... :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-21 16:09

Richard skrev:Det var intressanta iaktagelser ! Mac mini bättre än SB touch och transporter !

Jag är själv inte förvånad, eftersom jag upplevt en annan appleprodukt, Ipad v.1 , som låtande bättre än både touch och duet.

Är det månne en slump att 95% av alla inspelningsstudios använder apples logic- system vid inspelning ?

Här har du en: läs om och läs rätt. :D
Mac mini agerade bara server. ;)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-10-21 16:15

Ok. Hursomhelst intressant !

Karl X II skrev:

Men när vi bytte till SQservern på Mac Mini lyfte ljudet sanslöst.
Inte för att jag tror att det är MACens förtjänst, men det var en tydlig påminnelse att man inte ska vara säker på att det är "as good as can be" bara för att det är digitalt, och att det funkar.

.............

Richard skrev :

Efter min egen upplevelse av Ipad och dess bättre ljud än touch och duet, så är det säkerligen ( kanske ? ) så att den överlägsna digitalhanteringen utan buggar och dålig programvara från pc- baserade produkter visar vart skåpet ska stå.

Det blir helt enkelt mera saft och kraft bakom ljudet med apples produkter, vare sig vi pratar servers eller rena players...

8)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-21 16:43

Richard skrev:Det var intressanta iaktagelser ! Mac mini bättre än SB touch och transporter !

Digitalt ut, eller analogt?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-21 17:15

Richard skrev:
Efter min egen upplevelse av Ipad och dess bättre ljud än touch och duet, så är det säkerligen ( kanske ? ) så att den överlägsna digitalhanteringen utan buggar och dålig programvara från pc- baserade produkter visar vart skåpet ska stå.

Det blir helt enkelt mera saft och kraft bakom ljudet med apples produkter, vare sig vi pratar servers eller rena players...

8)

Mja. Nu är det så att NASen vi körde från först, är ingen Windowsvariant. (Windowsvarianten vi skulle köra med funkade inte alls :mrgreen:)
NASen är appliance och sannolikt någon Linuxvariant.

Men: Den har inte låtit så förut. Normalt skickar Arnulfos Espana gåshud längs armar och ben men icke så igår. Trodde först att det var Harryup som, bedövad av förkylning, rattat bort sig i filtret men det var nog inte hela sanningen.

Det har får vi gå på djupet med! Likadant konfigurerade Touch kopplade till var sin server över kompatibelt nätverk. Sen ska det nog gå att få till en bra jämförelse.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-10-21 17:46

Tack alla för en mycket trevlig afton och speciellt ett extra tack till värden Harry up.

Det här var mycket intressant!

När det gäller cider...
Britten vann cidertävlingen för mig. En fransman kanske vi ska testa nästa gång?

@ Harry.
Jäklar vilken fin anläggning du har!
Djebus!
Top of the topest!

Här kommer Jansson in när matchen redan pågått ett bra tag.
Jag är väl dessutom den enda av oss som inte kör med nätverksuppspelning?
Egna erfarenheter av detta uppspelningssätt=0
(Dessutom är jag dator-analfabet)

Hur som helst, hoppas jag kunde bidra med något.

Förvånad över hur mycket mer välljudande Transportern var med sin egna dac och analogt ut jämfört med övriga!
Vad jag förstått rankas Transportern inte alls?

Skulle vara intressant att höra Touch med Benchmark dac 1 via mac mini mot mac mini och Transportern med sin egna dac och analogt ut precis som Harry är inne på.
Det är nog nästa quest!

@Kalle
Absolut, kung George kan visst hänga med ut på äventyr.
Han är som många kungligheter ett kinkig rackare när det gäller komfort och kräver ett mycket gott underlag att vila på, dessutom tar han mycket plats med sitt entourage.

Bästa hälsningar
Jansson
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-10-21 18:02

Javisst är det en trevlig kombination med Cider och nätverksspelare.
Nasen är mycket riktigt en Linuxburk av hyfsat potent storlek med 4Gb minne. Så att skyffla lite Flac borde vara en baggis för den. Det har ju gott förr.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-21 19:07

Märkligt att dä ska behöva joxas så möe med etter
å nöller, Nas hit å Mac dit, när dä räcker mä en
någorlunda juste uppsatt vinylspelare plus en god
lp-pressning av trevliger kvalisort för att ljuver musik
skall uppstå . . . . vafför krångla tillet i onödan . . . 8)

ps. En goer Cider till är ju sällan helt fel . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-10-21 21:27

Laila

Grundforskning, Laila, grundforskning.
Tiderna förändras.
Jag vill hänga med även om jag börjar bli lite till åren.

Nu!

Till alla nätverksspelande människor ute i detta avlånga land.

En länk om fönsterputsning och Köln konserten.

Ett hjärtligt tack till Harry att jag fick en plats på parkett.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3273683

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-22 01:19

Har tidigare inmundigat programmet/berättelsen . . . . o visst är
både storyn o musiken fantastisk(a) . . .avlyssnat verket som
hitintills bäst redan 1978 på en storinger Stax- anläggning . . .
endast själva drivverket var leasat(Kenwood "marmor" direkt-drive).
Högisar, stärkare, tonarm o pupp var Stax egentillverkade
pryttlar . . . har dock ingen koll på vem som stod för kablaget. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-03 00:06

http://soundcheck-audio.blogspot.com skrev:NOTE: I'll launch TT.30 and the new description
as a Beta release first. You never know.
I'll make 3.0 official at the 4th.

Nu är det nära! :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-11-03 00:19

KarlXII skrev:
http://soundcheck-audio.blogspot.com skrev:NOTE: I'll launch TT.30 and the new description

Kalle.

Har inte den blekaste.
Men eftersom du säger så, så måste det vara bra.
Jag är på om ni vill ha ett par x- tra öron.
:)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-03 09:41

Jansson skrev:Jag är på om ni vill ha ett par x- tra öron.

Tack för erbjudandet men är du inte tandläkare? Skulle ett par extra öron kunna kompensera för stereosystemsfelet om dom är riktade rätt?
Ytterligare en grej att testa på förslagsvis Magnus. :-)

Men annars så är det ju klart att Toolbox 3.0 måste testas. Precis just nu är dock tapetsering och golvläggning prioriterat av min arbetsledare hemma.
Men om en dryg vecka eller så borde det gå att testa vidare. Kanske Toolbox 3 kan få en Touch att närma sig Transportern ytterligare? Är lite sugen på en Touch med nya klocka också.

mvh/Harryup

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-11-03 13:11

Harryup skrev:

Tack för erbjudandet men är du inte tandläkare? Skulle ett par extra öron kunna kompensera för stereosystemsfelet om dom är riktade rätt?

Men annars så är det ju klart att Toolbox 3.0 måste testas. Precis just nu är dock tapetsering och golvläggning prioriterat av min arbetsledare hemma.
Men om en dryg vecka eller så borde det gå att testa vidare. Kanske Toolbox 3 kan få en Touch att närma sig Transportern ytterligare? Är lite sugen på en Touch med nya klocka också.

mvh/Harryup

Ja som du nog vet är jag inkompetent på datorer och jag vill inte springa ivägen för dom stora grabbarna när dom jobbar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-03 14:10

Jansson skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Ja som du nog vet är jag inkompetent på datorer och jag vill inte springa ivägen för dom stora grabbarna när dom jobbar.

Men vet du hur du skall sy fast och koppla in ett par extra öron? I så fall är jag klart impad. :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-03 14:58

Fast om du känner dig en aning osäker på hur du skall göra så tycker jag att det är bäst att vi prövar på Magnus först.

mvh/Harryup

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-11-03 16:31

Harryup skrev:Fast om du känner dig en aning osäker på hur du skall göra så tycker jag att det är bäst att vi prövar på Magnus först.

mvh/Harryup

Ja, detta är något jag aldrig testat förr.
Vi kör lite på trial and error.
Det ska nog lösa sig.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2011-11-03 17:50

KarlXII skrev:

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?p=667176
When routine bites hard

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-11-03 18:52

Kanske inte så konstigt att olika mediaservers och OS kan låta olika. Windows betraktar jag som ett OS från Helvetet.

:mrgreen:

Nas:n som är Linuxbaserad kör en Sq-server för min Touch.
Nas:n kör en Twonkyserver också för min Ps3.

Kanske borde testa att köra itunes direkt från min Macbook Pro istället för Nas:n för att hälpa min Touch som ligger lite skrynkligt till just nu. Men då måste en Sq-server inställd för att koppla gamla iTunesbibliotek installeras på Macen först.

Dom tester jag har gjort med mig själv och en kompis har resulterat i att jag har rankat mina digitala signalkällor.
1) Mac + RME Dac via Firewire
2) Marantz Dvd spelare som transport och samma Dac via spdif synkat med transportens klocka
3) samma transport och Dacmagic
4) Marantz alone
5)Touch och Dacmagic.

Men jag lägger in ett antal brasklappar. Touchen kör Flac-filer medan dom andra kör pcm. Touchen kör också trådlöst. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-04 09:58

TCM skrev:
KarlXII skrev:

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?p=667176

Lade på Toolbox 3.0 igår och provlyssningen, iaf ganska kort, gjorde mig mycket nöjd. Låter mycket klart och rappt.
Dessutom var trean mycket lättare att installera, den lägger på allt istf för att man för göra omboot för varje funktion.

Brumel - är du noga med ljudet ska du köra trådat, och stänga av wifi på Touchen.. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-11-04 11:19

Här är lyssningsintryck från den nya uppgraderingen, slimdevicesforumet:

"First of all I want to thanx Souncheck for the passion and the competence.
I used TT 2.0 with satisfaction for some time and I was waiting for TT3.0 improvements.
The first impressions with TT3.0 in my system are not positive : the sound is emptied , much more digital , too much highs. The sound is more defined and detailed but the whole impression is something like " a little radio".

I'm not sure if going back to TT2.0 or trying to refine TT3.0 (spdif process priority , buffer size , ....).
I installed all the tt3.0 features except screen off and infrared receiver off.
My system is : wired Touch , Naim DAC with XPS Teddy Pardo power supply , Naim pre with Naim power supply , two mono Naim amps , Jean Marie Reynaud speakers."

Detta är väl inte så positivt ? Vad är det som låter bättre med den nya programvaran rent subjektivt tycker du, Karl XII ?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-04 11:31

Jag skiter väl i vad den där snubben tycker. 8)

Har han problem med att det blivit mer klart och detaljerat så får han väl tycka det. Jag är nöjd iaf. Mycket lätt att följa röster nu, lyssnar på Peer Gynt precis nu och det låter jättefint.

Om det är bättre eller sämre än TT2.0?
Ingen aning. Ska lyssna lite mer först och se hur skon passar men jag tror inte att det är någon större förändring. Det är ju inte fråga om ny programvara på något sätt, det är bara en serie script som stänger av funktioner som inte behövs och optimerar buffrar m.m. så själva ljuddelarna i Touchen ska få det lättare att producera ljud.
Inget magiskt där inte.

Sen ska vi nog försöka se om vi hittar några skillnader på återgivning vid nästa sittning hos Harryup.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-04 11:51

Nu är det lite lugnare för mig, så jag har revaxören redo!

Nästa gång är jag på såvida inte 3:e världskriget brutit ut :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-04 12:00

Låter bra det. Vi får se (och höra) när Harry hantverkat färdigt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-11-04 12:38

KarlXII skrev:Jag skiter väl i vad den där snubben tycker. 8)

Har han problem med att det blivit mer klart och detaljerat så får han väl tycka det.

Kan bara hålla med . . . vad är det nu för fel om det påminner
om ljudet i "a little radio". . . . raddioar lät ju alldeles utmärkt
på den tiden som jag växte upp, vill jag minnas . . . :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-11-04 13:49

Undrar om den här tråden innehåller nåt spännande.

Undran baseras på att den nu är uppe i sjutton sidor, och jag ids inte plöja igenom den utan att få ta del av en sammanfattning.

Jag spelar av mina datafiler med ett program som heter 1by1 och petar därefter in digitalsignalen i en Benchmark DAC 1, som ju saknar USB-ingång.
USB till digital RCA sker via en liten plupp jag köpte för några hundringar på Kjelle.

Är det ingen bra lösning?

8O

Jag menar, den är ju ganska otillkrånglad...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

JAT

Inläggav JAT » 2011-11-04 13:58

TT3.0 funkar bra här med :D

Huruvida det är bättre än 2.0 blir lite svårt att höra, då skulle man ju helst haft en Touch till för snabbare skifte.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-04 14:07

Strmbrg skrev:Undrar om den här tråden innehåller nåt spännande.

Undran baseras på att den nu är uppe i sjutton sidor, och jag ids inte plöja igenom den utan att få ta del av en sammanfattning.

Jag spelar av mina datafiler med ett program som heter 1by1 och petar därefter in digitalsignalen i en Benchmark DAC 1, som ju saknar USB-ingång.
USB till digital RCA sker via en liten plupp jag köpte för några hundringar på Kjelle.

Är det ingen bra lösning?

8O

Jag menar, den är ju ganska otillkrånglad...

Det kanske är världsklass! Och kanske inte. :P
Återstår att ta reda på. Om du är nyfiken.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-11-04 14:55

Jag tycker att det låter likadant som då jag spelar via CD:n.

Förvisso går det då genom samma DA.

Eller, mjä, jag är nog mer nyfiken på rejäla skillnader än på diminutiva.

:?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi