Betonghögtalare charonne.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

eriken

Inläggav eriken » 2011-11-12 19:45

zapanasta skrev:Jasså du har både pi60 och ett par qrs500,vad tycker du skillnaderna i ljudet är då?

Först och främst skiljer klangen där jag tycker qrs500 är dovare och inte lika öppna. Sedan så har qrs lite av en höjd discobas som förvisso ändå spelar på ganska trevligt men har inget att sätta emot pi60 vad gäller renhet och detaljer. Ljudbilden på qrs är långtifrån pi60´s holografiska presentation, den är ganska ofokuserad i jämförelse. Som helhet tycker jag att qrs500 inte är någonstans i närheten så bra som pi60 på någon enda punkt.

Nu kanske det låter som en totalsågning av qrs 500 men det är det verkligen inte, det är riktigt trevliga högtalare och väl värda sina pengar.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-12 19:51

eriken skrev:
zapanasta skrev:Jasså du har både pi60 och ett par qrs500,vad tycker du skillnaderna i ljudet är då?

Först och främst skiljer klangen där jag tycker qrs500 är dovare och inte lika öppna. Sedan så har qrs lite av en höjd discobas som förvisso ändå spelar på ganska trevligt men har inget att sätta emot pi60 vad gäller renhet och detaljer. Ljudbilden på qrs är långtifrån pi60´s holografiska presentation, den är ganska ofokuserad i jämförelse. Som helhet tycker jag att qrs500 inte är någonstans i närheten så bra som pi60 på någon enda punkt.

Nu kanske det låter som en totalsågning av qrs 500 men det är det verkligen inte, det är riktigt trevliga högtalare och väl värda sina pengar.

Inte alls vad jag tycker med andra ord,måhända jag är lomhörd :)

Nädå,man har rätt att tycka va man vill såklart,men om skillnaden är så stor som du beskriver så är det ju konstigt att inte jag hör det (även om nu högtalarna i fråga står på olika platser)

(ps,vilken qrs modell har du.Täcker tygfronterna basrefexrören?om inte har du den älsta modellen med annan diskant, och måhända lite annorlunda filter)

eriken

Inläggav eriken » 2011-11-12 20:09

zapanasta skrev:Inte alls vad jag tycker med andra ord,måhända jag är lomhörd :)

Nädå,man har rätt att tycka va man vill såklart,men om skillnaden är så stor som du beskriver så är det ju konstigt att inte jag hör det (även om nu högtalarna i fråga står på olika platser)

(ps,vilken qrs modell har du.Täcker tygfronterna basrefexrören?om inte har du den älsta modellen med annan diskant, och måhända lite annorlunda filter)

Att jämföra högtalare mellan olika rum är helt omöjligt även om rummen kan vara nästintill identiska i måtten och placering av högtalarna. Du får kanske ta dina qrs till din kompis och testa eller han sina pi60 till dig, det är alltid kul med sådana träffar :)

De qrs jag har så täcker tygfronten basreflexrören tror jag.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-12 20:20

Nä han är inte så pigg på sånt (jämförelser)

Finns 2 olika sorts qrs500,frågan är vilken du har?

Jag har dom det skrivs om..

Bild

eriken

Inläggav eriken » 2011-11-12 20:26

Jag vet inte vilken modell jag har men den ser ut som den på bilden fast mina (eller rättare sagt numera min mors) qrs500 är svarta :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-12 20:34

eriken skrev:Jag vet inte vilken modell jag har men den ser ut som den på bilden fast mina (eller rättare sagt numera min mors) qrs500 är svarta :)

Ja,det skiljer ju lite ljudmässigt mellan gamla och (nya) qrs500.

Hade du nu den gamla modellen, och jag har den (nya) så kanske det inte är så konstigt att våra uppfattningar går isär lite grann :)
Senast redigerad av zapanasta 2011-11-13 10:35, redigerad totalt 1 gång.

eriken

Inläggav eriken » 2011-11-12 21:03

Hm, ja det kan nog vara svårt att dra växlar på sådana jämförelser men huvudsaken är ju att man är nöjd med det man har, sen vad det är spelar ju ingen roll :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-12 21:30

eriken skrev:Hm, ja det kan nog vara svårt att dra växlar på sådana jämförelser men huvudsaken är ju att man är nöjd med det man har, sen vad det är spelar ju ingen roll :)

Ja det har du alldeles rätt i :)

Sen kan man älta sånt här i evigheter ochså,vissa hävdar att man absolut inte ska a+b jämföra/ alternativt lyssna på högtalare i samma rum eftersom de flesta högtalare behöver olika åtgärder för att komma till sin rätt..

Andra som jag tycker det är bäst att lyssna i samma rum så man inte glömmer,för ljudminnet är ju inte så långt..

Sen vänjer man ju sig med visst ljud ochså,lyssnar man sen på en annan modell så kan man tycka att dom låter konstigt och så kanske det är dom som låter rätt..

ja listan kan göras oändligt lång :D

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-13 09:59

Sen en annan sak medans jag ältar lite,det är möjligt ock mkt troligt att jag skulle gilla pi60 mer än qrs500 om jag fick ha ett par härhemma och lyssna in mig på dom.

Men att qrs500 skulle låta dovare håller jag inte med om alls (det gör inte mina exemplar i alla fall)

Och skulle klangen skilja så mkt mellan paren, så garanterar jag att jag skulle höra det fast högtalarna inte står på samma ställe.

Kopplar han in sina pk så hör jag direkt att det låter annorlunda mot här hemma,men när han kör med pi60.Nix..

Nu då har jag fått ventilerat mig lite :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-13 10:25

Att jämföra två högtalare i samma rum, med snabba A/B-växlingar, är ett effektivt sätt att få klart för sig åt vilket håll de drar sig tonalt, jämfört med varandra och inget annat.
Men man ska passa sig för att dra för snabba växlar på helheten.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-13 10:35

Ragnwald skrev:Att jämföra två högtalare i samma rum, med snabba A/B-växlingar, är ett effektivt sätt att få klart för sig åt vilket håll de drar sig tonalt, jämfört med varandra och inget annat.
Men man ska passa sig för att dra för snabba växlar på helheten.

Precis vad jag gjorde med qrs500 och betongisarna,vid snabba växlingar uppfattade jag dom som lite ljusare/renare.

Men vid långtidslyssning blev jag trött i öronen av dom i stället,fn nästan öronsus.

Alldeles för mettaliskt ljud i dom för min smak..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-13 15:38

Jag gillar deras angivelse: 20-32khz +/- dB

.....

+/- vad ?!
Haha 10dB, 3dB, 6dB ?!?!?! :D

Men jag vet av egen erfarenhet att dom levererar bra ner mot i alla fall 25Hz, så skulle tro det är 6dB dom skulle angett, :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-14 16:55

Sen i ärlighetens namn så är mina qrs lite småmoddade i filtren,inga stora förändringar..

Lite bättre kondningar och sen har jag släppt upp diskanterna nån db.

Skillanden hörs (jämfört mot brorsans orginal) och jag tyckte det blev klart bättre.

Och det är väl huvudsaken,det är ju jag som ska lyssna på dom :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-14 20:39

DVD-ai skrev:Jag gillar deras angivelse: 20-32khz +/- dB

.....

+/- vad ?!
Haha :)

Decibel [dB], är ett logaritmiskt mått. Det används för att ange ett förhållande till ett referensvärde.

0 dB innebär att värdet motsvarar referensnivån. :wink:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-11-14 22:04

Ragnwald skrev:
DVD-ai skrev:Jag gillar deras angivelse: 20-32khz +/- dB

.....

+/- vad ?!
Haha :)

Decibel [dB], är ett logaritmiskt mått. Det används för att ange ett förhållande till ett referensvärde.

0 dB innebär att värdet motsvarar referensnivån. :wink:

Du inser att man inte kan skriva 20-32 kHz +/- dB va?

För övrigt tycker jag en högtalare som bara spelar över 20 kHz är ganska så oanvändbar. :wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-14 22:24

Haha :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-14 22:46

jonasp skrev:För övrigt tycker jag en högtalare som bara spelar över 20 kHz är ganska så oanvändbar. :wink:

Tror jag du får medhåll från fler här. Beror ju lite på vad du ska använda den till, förståss. :wink:

Föregående

Återgå till DIY-forum