Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Hoppas ni simulerar med rejält varm talspole
DVD-ai skrev:ok, jo de e jag medveten om om hade själv tanke på Q0,55 först, men det kan man väll komma närmare med mindre låda bara.
allternativt ganska lite Iso i lådan.
Du menar alltså att 50liter kan vara lite för stort i stället då ?
och att 45liter kan vara mer lämpligt för 45liter är vad jag får med en låda av exakt samma dimmensioner som InfraX modulerna.
Att det då skulle ge mer marginal ?
DVD-ai skrev:ok, jo de e jag medveten om om hade själv tanke på Q0,55 först, men det kan man väll komma närmare med mindre låda bara.
och att 45liter kan vara mer lämpligt för 45liter är vad jag får med en låda av exakt samma dimmensioner som InfraX modulerna.
Nä, man vill nog inte vid praktisk användning ligga under 0,5 - men inte så mycket över heller kanske. Om elementets parametrar pekar mot en liten låda är det ju bra om man ser till att lådan är så stor som möjligt utan att bli för stor.DQ-20 skrev:DVD-ai skrev:ok, jo de e jag medveten om om hade själv tanke på Q0,55 först, men det kan man väll komma närmare med mindre låda bara.
Jag har svårt att se att q-värdet skulle vara så kritiskt när du ändå måste använda eq. Vid q=.707 finns det ju fortfarande ingen tonkurvemässig betoning kring resonansen. Jag tycker detta med överdämpade q-värden i slutna lådor börjar gå lite till överdrift på faktiskt. Man kan inte automatiskt sluta sig till att man får en "artikulerad och kontrollerad djupbas" bara för att man har ett element med lågt q i lådan". Att titta på sqrt(1/q) och Fs kan ju vara bra att ta med för att se hur långt ned i frekvens man kan lägga på eq. Och hur högt upp i frekvens för den delen.
DQ-20
adzer skrev:Nej det är för en låda.
Ingen aning hur man simulerar flera lådor samtidigt i basta.
Och varför hoppas du att det inte är för en? Den känsligheten och MOL på 8lådor hade ju varit enormt dåligt.
adzer skrev:Ja roy ger det i mina simuleringar, men det är som sagt med rumsbidrag.
adzer skrev:Ja fast hur mycket skall kurvan öka för att den skall upplevas som rak undrar jag då?
Nu har jag gått efter att man vill ha en platt mätkurva i mina simuleringar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster