Dacron dämpmatta

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TeM

Dacron dämpmatta

Inläggav TeM » 2006-12-06 14:37

Hej!

När man bygger SEAS Thor högtalare skall man använda Dacron dämpmatta. Densiteten skall vara 360g/kvm. Vet någon var man kan få tag på Dacron? Kan man ersätta Dacron med något annat dämpmaterial?

/Tore

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-06 14:43

Dacron är väl samma som vitt täckjacksfoder?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-06 16:01

Dacron = polyestervadd = Acusto-Q (TM)

Borde gå att köpa billigt i nån butik för tyg och textil eller svindyrt i audiofilbutik!

Men i Thor ska det väl vara lösull - inte matta, eller? Då kan du köpa stoppning för kuddar, brukar finnas även på större varuhus!

/Jocke

Användarvisningsbild
TeM

Inläggav TeM » 2006-12-06 16:24

Jag citerera SEAS:

"Stuffing: For the damping of Thor, we recommend using a Dacron fibre mat weighing
360 g /sq. metre (1,2 oz / sq. Ft)

400 g (14 oz) of the damping material should be placed in the front channel; 250 g (9 oz)
in the rear."

Så det verkar vara dämpmatta som gäller.

/Tore

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-06 17:57

Så här skriver kunstruktören själv:

The present design uses an MTM
driver configuration in a tapered, folded
line uniformly filled with Dacron pillow
stuffing
.

After many months of operation, the
Dacron pillow filler settled in the second
half (the rising part) of one of the
lines. This occurs only in the second
half of the line because it expands toward
the bottom of the enclosure giving
little support to the filling material

Hela konstruktionen finns beskriven här:

http://www.audioxcel.com/audioXpress%20 ... Review.pdf

Joe DÁppolito är ju inte helt okänd :!: Artikeln beskriver att han anlitats av Seas och hur konstruktionen växer fram. Sedan tror jag inte att det spelar så stor roll om det är matta eller ull så länge det är rätt mängd på rätt plats!

Lycka till med bygget!

/Jocke

Användarvisningsbild
TeM

Inläggav TeM » 2006-12-06 22:22

Hej igen!

Det står också senare i artikeln att han ersätter "Dacron pillow filler" med "Acousta Stuf/Dacron Quilt". Så frågan kvarstår, var hittar man detta dämpmaterial? Kan man ersätta detta med Acousto-Q?

/Tore

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-06 22:25

Det går alldeles utmärkt att ersätta det med mineralull :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
TeM

Inläggav TeM » 2006-12-06 22:31

Det går säkert att ersätta med mineralull, men eftersom mängden tycks ha stor inverkan på slutliga ljudresultatet, skulle man ju vilja veta hur mycket mineralull man skall använda. Förmodar att beskrivna mängden Dacron inte går att ersätta rakt av med mineralull?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-06 22:40

Jocke skrev:Dacron = polyestervadd = Acusto-Q (TM)

Borde gå att köpa billigt i nån butik för tyg och textil eller svindyrt i audiofilbutik!
...

/Jocke

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-06 23:10

Morello skrev:Det går alldeles utmärkt att ersätta det med mineralull :)

Bäste latmask, logga ut mig innan Ni skriver. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-06 23:24

Morello skrev:
Morello skrev:Det går alldeles utmärkt att ersätta det med mineralull :)

Bäste latmask, logga ut mig innan Ni skriver. 8)

En viss Lindroos har lånat den datorn också. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-19 13:44

Vem säljer Acousto-Q, dvs orginalet med tre eller fyra olika fibertyper?

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-11-19 17:21

Hej säljer inte Hifikit sådan dämpvadd till högtalare eller?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-19 17:43

Nej, inte äkta Acousto-Q med 3 olika fibertyper.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-19 17:54

Har aldrig hört talas om det där med olika fibertyper - den här?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-19 18:25

Det stämmer det som paa säger. Acousto-Q består av tre olika fibrer.
En grövre som kemiskt krusad i spiralform och en mellangrov och en tunnare som är mekaniskt krusade. Enligt en åttasidig broschyr som jag har där det finns en teknisk beskrivning av materialet. Kan ju lägga till att det är Tommy Jenving som ligger bakom den här produkten.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-19 19:10

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-11-19 19:47

Priset avser hel sats om 23 rullar, totalt ca 200 kg. OBS min. kvantitet för beställning
av denna vara är 200 kg. Vi kan tyvärr ej sälja satser avsedda för mindre projekt.

Puh, 29900 vill dom ha för det, gruppköp på gång kanske?

paa skrev:Vem säljer Acousto-Q, dvs orginalet med tre eller fyra olika fibertyper?

Dynabel i Oslo säljer för 25 kronor per 100g.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-20 11:33

Det lär finnas en matta, av annat fabrikat tror jag, med polyestervadd och ull.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-20 12:42

Hade tänkt lägga upp dokumentationen av Acousto-Q från Tommy Jenving men det verkar inte gå att lägga upp pdf filer på faktiskt. Jag kan ju lägga upp den som bilder men då den består av åtta sidor hade det varit smidigare med pdf format. Jag har ju för mig att jag sett pdf filer i andra trådar men jag kanske minns fel. Om någon vet hur man gör berätta då.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-20 13:17

Här kan man köpa Acousto-Q i mindre mängder.
http://www.algonet.se/~minic/html/62.htm

Det dämpmaterial som HiFi-kit säljer under benämningen Acoustic ULL är knappast samma sak som Acousto-Q som var ett registrerat varumärke ägt av Tommy Jenvig. Denna ull var ju speciellt utvecklad och optimerad för högalardämpning.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-20 13:35

Eri skrev:Hade tänkt lägga upp dokumentationen av Acousto-Q från Tommy Jenving men det verkar inte gå att lägga upp pdf filer på faktiskt. Jag kan ju lägga upp den som bilder men då den består av åtta sidor hade det varit smidigare med pdf format. Jag har ju för mig att jag sett pdf filer i andra trådar men jag kanske minns fel. Om någon vet hur man gör berätta då.

Skulle gärna vilja se den där och få veta om det är någon egentlig skillnad mot täckjagor... Du kan ladda upp filer till FTP:n.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-20 15:25

Ok här kommer Dokumentationen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Här kommer också en artikel från tidningen Radio & Television Nr11 1976.
Den handlar om jämförande mätningar mellan Acousto-Q, gullfiber och fårull. Undersökningen är utförd på uppdrag av Tommy Jenving.
Bild
Bild

Det kanske trots allt är något speciellt med Acousto-Q som skiljer den från andra till utseendet snarlika material.

Jag undrar vem som äger varumärket i dag och vem som tillverkar det. Har ingen aning om vilka regler som gäller såna här saker.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-20 15:40

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-20 17:03

Försöker igen.
http://user.faktiskt.io/Eri/Acousto-Q.pdf

Då vet jag hur man gör inte klicka Img.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-20 23:47

Lägger upp dom jämförande mätningarna som pdf också eftersom kurvorna verkar svårlästa.
http://user.faktiskt.io/Eri/Aousto-Q%20 ... 4tning.pdf
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-21 11:02

Ett svagt minne börjar återkomma - tror jag läst den här för väldigt länge sedan... Vore intressant med en jämförelse med vanlig polyestervadd. Flera välaktade konstruktörer hänvisar till polyfill från sängklädesbutiken!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-11-21 18:05

Har roat mig med att göra en egen liten jämförande mätning av olika dämpningsmaterial. Anledningen till detta är att jag kom på att jag har lite Acousto-Q sparat men bortglömt sedan mitten av 70-talet som jag lyckades leta upp. Jag använde en överbliven låda från mitt surroundbygge.
En sluten låda med volymen 1,8L. Monterade en likaledes överbliven Peerless TG9FD och gjorde närfältsmätningar. Mik. avst. 10mm. vilket mättes in noggrant mellan mätningarna. Högt ligger på ett högt. stativ med mer än 1m till närmaste vägg.
Dom dämpningsmaterial jag mätt är: Gullfiber, Acousto-Q, Fårull, Biltemas ull och skumplast som jag råkade ha liggande (denna är av en 15mm tjock mjuk variant med relativt stora öppna porer). Jag har använt samma mängd dämpmaterial 24g vid alla mätningarna. Det var den mängd gullfiber som jag använde till surrounderna. Den fyllde lådan till ca 80%.

Bild

Så här ser mätuppställningen ut.

Bild

Först en mätning på tom låda.

Bild

Gullfiber.

Bild

Acousto-Q

Bild

Biltemaull.

Bild

Fårull.

Bild

Skumplast.

Bild

Här ett diagram där kurvorna för både Gullfiber och Acousto-Q är inlaggda. Jag har placerat kurvorna nära varandra så att man kan jämföra dom i detalj.

Bild

Vad kan man dra för slutsatts av dessa mätningar? Dom är faktiskt väldigt lika, bortsett från skumplasten som avviker. Låter högt likadant med dom olika dämpmaterialen? Ingen aning. Man kan ju se att skumplast är det sämsta dämpmaterialet i alla
fall åtminstone använt på det här sättet och av den här kvaliteten.
Där finns ju en ojämnhet i området mellan 1 och 3 kHz som inte finns i dom andra kurvorna. En säker slutsatts är i alla fall att en låda behöver dämpning.
Har försökt göra lite efterforskningar när det gäller Acousto-Q för jag tycker det verkar vara ett intressant material helt olikt andra typer av "liknande" material. Det som slog mig när jag hittade mitt gamla bortglömda Acousto-Q var hur mjukt och behagligt det var att hantera. Det har en helt annan spänst och fluffighet än andra liknande material jag kommit kontakt med. Tyvärr är det i stort sett omöjligt att få tag på i dag. Mitt sökande slutade hos ett grossistföretag som heter Starfelt och ligger i Kungälv norr om Göteborg. Dess ägare heter Björn Starfelt som är son till Gösta Starfelt som var kompanjon med Tommy Jenving på den tiden när Acousto-Q tillkom. Starfelt har idag rättigheterna till Acousto-Q. Dom låter tillverka det någonstans utomlands i fyrahundrakilosbatscher som levereras direkt till kund och kommer aldrig till Sverige. En kund fanns i Danmark blev jag tipsad av den trevliga tjej som jag talade med. Något som hette Audio Sale och någon som hette Bent Schäfer tyckte hon jag skulle kontakta.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-21 20:17

Vet inte hur man ska mäta för att göra de olika meterialen rättvisa.... noterade i artikeln att resonansfrekvensen ändrades och det är väl ändå ett mått på vilken effekt materialet ger. Bjarne Bäckström (som skrev artikeln ovan) skrev även om annat i R&T. Bland annat minns jag en artikel om hur T/S-parametrarna tillämpades där det sas att Vb kunde minskas till 85% om lådan dämpades med Acousto-Q.

Å andra sidan är jag inte helt säker på att det skiljer sig så väldigt mycket från Polyestervadd...

"Polyestervadd består av polyesterfiber som kardas och läggs upp i lager till önskad ytvikt, som alltid
anges gr/m2. Polyestervadden fixeras sedan för att hålla ihop, idag används nästan uteslutande en så
kallas termisk fixering för madrassändamål. Termisk fixering innebär att blanda in polyeterfiber i
vadden, vilket har ett ytterhölje med lägre smältpunkt än övriga fibrer. Vid uppvärmning av vadden
smälter dessa fibrers ytskikt och fixera till de övriga fibrerna i vadden. Denna process ger fördelen
att det ger en vadd som består av 100 % polyester och lim eller andra kemikalier behövs inte
användas. Tack vare detta så kan vadden även smältas ned och utgöra råmaterial för ny polyester,
materialet är alltså fullt återvinningsbart."

http://rolflovgren.se/RL-MDH/Kurser/KPP ... rasser.pdf

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-21 20:39

Kan inte Pampers funka?
De har ju lagt ned en hel del forskning på fluffig absorbtion. :)
Den som vet mest, tror minst.

Nästa

Återgå till DIY-forum