Moderator: Redaktörer
paa skrev:Men en annan modell är ju att försöka få det att låta som om musikerna spelar i just lyssningsrummet.
DVD-al skrev:Då får man en verklighetsupplevelse som sällan upplevts tidigare, musiken blir fysisk, gripande och effektfull på ett helt nytt sätt.
RogerGustavsson skrev:Men att få dem spelandes som i lyssningsrummet vill då inte jag. Det skulle inte låta något vidare ens med några få instrument. Har ett par famlijemedlemmar som spelar här hemma, det låter mycket bättre i en mera lämpad lokal. För många år sedan var jag med vid en musikövning i ett annat vardagsrum. En liten akustisk folkmusikgrupp och det lät heller inget vidare när cellon började spela, blev för mycket i det rummet. Det behövs mer utrymme för att det ska bli angenämnt. Ännu värre blir det ju med trummor i vardagsrummet....
KarlXII skrev:RogerGustavsson skrev:Men att få dem spelandes som i lyssningsrummet vill då inte jag. Det skulle inte låta något vidare ens med några få instrument. Har ett par famlijemedlemmar som spelar här hemma, det låter mycket bättre i en mera lämpad lokal. För många år sedan var jag med vid en musikövning i ett annat vardagsrum. En liten akustisk folkmusikgrupp och det lät heller inget vidare när cellon började spela, blev för mycket i det rummet. Det behövs mer utrymme för att det ska bli angenämnt. Ännu värre blir det ju med trummor i vardagsrummet....
Du har ju missat poängen. Tanken måste vara att få just ditt rum att förvandlas till allt från fotbollsarena till jazzklubb.
Att få allt att låta som det egna rummet skulle ju ge samenessöverdos.
paa skrev:I.Ö har ju jobbat fram en genomtänkt filosofi och metod för att återge inspelngshändelser igenom ett öppet fönster in till lyssningslogen.
Men en annan modell är ju att försöka få det att låta som om musikerna spelar i just lyssningsrummet.
Vem har den bästa teorin och modellen för att uppnå detta?
KarlXII skrev:RogerGustavsson skrev:Men att få dem spelandes som i lyssningsrummet vill då inte jag. Det skulle inte låta något vidare ens med några få instrument. Har ett par famlijemedlemmar som spelar här hemma, det låter mycket bättre i en mera lämpad lokal. För många år sedan var jag med vid en musikövning i ett annat vardagsrum. En liten akustisk folkmusikgrupp och det lät heller inget vidare när cellon började spela, blev för mycket i det rummet. Det behövs mer utrymme för att det ska bli angenämnt. Ännu värre blir det ju med trummor i vardagsrummet....
Du har ju missat poängen. Tanken måste vara att få just ditt rum att förvandlas till allt från fotbollsarena till jazzklubb.
Att få allt att låta som det egna rummet skulle ju ge samenessöverdos.
RogerGustavsson skrev:Poängen var ju "att försöka få det att låta som om musikerna spelar i just lyssningsrummet", i paa's inledning. Själv vill jag inte ha det så utan jag vill "förflyttas" till det rum som använts vid inspelningen.
IngOehman skrev:
...
Fast det är förstås inte alls samma sak som att höra musikerna i sitt eget
lyssningsrum. Föredrar man det senare så är den allra bästa lösningen för-
stås att bjuda hem musikerna! Då får de även chansen att spela på ett sätt
som passar rummet, och de får ju även höra applåderna!
RogerGustavsson skrev:Poängen var ju "att försöka få det att låta som om musikerna spelar i just lyssningsrummet", i paa's inledning. Själv vill jag inte ha det så utan jag vill "förflyttas" till det rum som använts vid inspelningen.
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Poängen var ju "att försöka få det att låta som om musikerna spelar i just lyssningsrummet", i paa's inledning. Själv vill jag inte ha det så utan jag vill "förflyttas" till det rum som använts vid inspelningen.
Det är vad jag eftersträvar också. Som jag skrev någon annanstans nyligen så skulle "musikerna i lyssningsrummet" möjligen fungera med en ensam sångare med gitarr men ett rockband eller symfoniorkester skulle nog bli aningen jobbigt
PerStromgren skrev:Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Poängen var ju "att försöka få det att låta som om musikerna spelar i just lyssningsrummet", i paa's inledning. Själv vill jag inte ha det så utan jag vill "förflyttas" till det rum som använts vid inspelningen.
Det är vad jag eftersträvar också. Som jag skrev någon annanstans nyligen så skulle "musikerna i lyssningsrummet" möjligen fungera med en ensam sångare med gitarr men ett rockband eller symfoniorkester skulle nog bli aningen jobbigt
Mycket av den musik jag lyssnar till får utmärkt rum i mitt rum: piano och små stråkensembler. Vi är alla olika.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster