REPSAM satt i konkurs, återuppstår som rehifi.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-05 21:06

Har läst detta tre gånger men fattar fortfarande inte vad som gäller :oops:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-12-05 21:12

Om man köpt en grej av, och lämnar den på, ett bolag som sedan går i konkurs får man ut den från konkursboet.

Om man inte är konsument är huvudregeln den omvända; det som finns i konkursboet presumeras tillhöra detta :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-05 21:21

Cody när anses ett köp vara gjort.

Jag vet att en betald vara som är beställningsvara eller restnoterad inte köps in av konkursboet.

I dom fallen blir kunden utan, beror det på att köpet inte anses genomfört när varan inte funnits irl.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-12-05 21:48

Jag vet inte men om det inte finns någon vara hos kk-boet, finns det ju inget att få ut. Risken verkar överhängande att man får en fordran på återbetalning på kk-boet som ju allra oftast är värdelös. :) Och ett köpeavtal föreligger då man kommer överen och behöver inte vara skriftligt
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
ThomasJonsson

Bolaget är försatt i konkurs idag, måndag

Inläggav ThomasJonsson » 2011-12-05 22:42

Hej!

Mitt namn är Thomas och jag var fram tills i förra veckan ägare och VD på REHIFI.SE (REPSAM HIFI AB)

Min begäran om konkurs har idag inkommit till Lunds Tingsrätt och därmed är bolaget från idag satt i konkurs.
Ryktena hade således haft visst fog.

Orsaken är ett antal varav några som kan nämnas:
*Ett affärssystem som kostat drygt 1mkr och sugit musten ur bolaget, idag är runt 90% färdigställt enligt projektteamet.
*En anställd som blev utköpt och kostade bolaget ca 100 000kr
*Att hösten ej blev 25% bättre mot förra hösten så som våren antydde.
*Ett antal felinköp av dyra High-End produkter.

Själva kärnverksamheten sund och förhoppningsvis kommer den drivas vidare av annan intressent. Troligen i en mindre kostym och troligen med mindre ambitiösa(och dyra) tillväxtplaner.

Alla kunder som har betalt in pengar för en vara kommer att få varan levererad eftersom vi har varan i lager och vet precis vilken kunden har betalat för. (För de fall där varan ej finns i lager eller man t.ex. har 50 likadana ex. kan det bli tal om att produkten ej ska levereras)

Bolaget har inga skatteskulder eller inkasson, men framtida skulder ink. personalkostnader gjorde valet mot konkurs som en väg ur verksamheten för mig.

Det innebär idag att verksamheten, varumärke, samt ett varulager med inköpspris på ca 1,5mkr, inventarerier för ett antal 100 000kr, affärssystemet som det lagts drygt 1mkr, blogg&hemsida med ca 70 000besökare/månad m.m. kommer att säljas av konkursförvaltaren, Hans Svedberg, MAQS. För er som är intresseras torde prislappen hamna en bra bit under inköpspriset av bara själva varulagret, men man får alltså allt som tillhör bolaget. Banken är troligen mycket villig att finansiera en stor del av detta genom checkkredit så köpeskillingen behöver ej bli så stor.
Ett köp bör dock vara avklarat inom någon vecka för att förvaltaren ej i slutändan ska välja att sälja ut allt av värde separat (Ink inventarier).

Samtidigt kommer en rea påbörjas från och med onsdag och då kommer ni alla ha riktiga fyndmöjligheter, mer info om detta kommer finnas på hemsidan inom kort.

Jag själv och personalen tycker givetvis att det är mycket tråkigt att behöva gå denna väg. Jag har haft många härliga stunder med bolaget, men förhoppningsvis kommer det leva vidare i ny anda!

//Thomas, REHIFI.SE

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-12-05 22:51

Därav tisdagens inventering.....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-05 22:52

ThomasJonsson
Det där var rakryggat och starkt. Respekt. Lycka till!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-05 23:07

Starkt.. Bra jobbar. Lider dock med verksamheten. Beklagar.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-12-05 23:14

Rubriken ändrad lite grann igen.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-05 23:15

:cry:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-05 23:27

Tråkigt att höra.

Verkar ju vara bra tillfälle att skaffa sig en födkrok inom hifi.

Fast man blir ju direkt anklagad för att vara månglare och ockrare så det kanske inte är så skoj. :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-05 23:29

Uppenbarliggen en mycket sund verksamhet i botten precis som boksluten visade.

Mycket tråkigt med ett affärssystem som sugit musten, och ännu tråkigare att ni med så liten personalstyrka råkat få en anställd som inte fungerade.

Tråkigt för dig att utvecklingen gått som den gått och jag antar att det sista halvåret inte varit det roligaste.

Hoppas du känner att det tunga oket som legat över dig minskat lite nu.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-05 23:37

Ledsamt att höra.

Om affärs ide´n funkar och initialkostnader för system har knäckt ekonomin får vi hoppas nån ny eldsjäl tar över rodret.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-12-05 23:38

CODY skrev:Om man köpt en grej av, och lämnar den på, ett bolag som sedan går i konkurs får man ut den från konkursboet.

Om man inte är konsument är huvudregeln den omvända; det som finns i konkursboet presumeras tillhöra detta :)

Kommer inte ihåg så mycket om detta men man får väl i regel bara sin produkt om man åker dit och hämtar den. Annars är den förlorad. Det är mitt luddiga minne av en föreläsning... :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-05 23:47

Ja nu har Thomas gått in och berättat mycket av det som det funderats över.

Hurvida Peter Steindl är Jesus och annat trams som dykt upp i tråden kan nog varken Thomas eller någon annan ifrån Rehifi avgöra.

Primare A30.1 hade mycket riktigt köpts in ifrån Esoterisk hifi. Den gav mervärde i och med att vi sålde vidare den 2200 kr dyrare 2 dagar senare. Esoterisk hifi hade helt enkelt prissatt den för lågt. Det är klart att det var surt för den som spanat in den hos Esoterisk men vi hade ingen förtur utan köpte den precis som alla andra.

Överlag har vi haft en för låg marginal historiskt men som ökat ända fram till idag. Trots det ligger vi förmodligen något under nyförsäljningen trots större utgifter (funktionskontroll, uppfräschning, eventuell reparation, fotografering, publicering på hemsida, garanti åtagande, paketering samt försäljning).

I längden är affärsidéen hållbar men vissa saker kommer kanske modifieras om en ny ägare tar över.

Vi som jobbar kommer se till att göra vårat absolut yttersta för att inga kunder ska drabbas av det hela. En av dom få saker som tyvärr folk drabbas av är att garantierna brinner inne när bolaget Repsam AB sätts i konkurs.

Under den REA utförsäljning som kommer ske kommer det nog finnas stor möjlighet att fynda. Kanske inte minst hemmabioreceivers och vissa mer "udda" prylar.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-06 00:08

Jag hoppas för er anställdas skull att det kommer någon som är intresserad av att driva det vidare, och att te x du som är väldigt kunnig och engagerad kan bidra med insikt om hur saker kanske skulle göras på annat sätt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 00:26

MagnusÖstberg skrev:Jag hoppas för er anställdas skull att det kommer någon som är intresserad av att driva det vidare, och att te x du som är väldigt kunnig och engagerad kan bidra med insikt om hur saker kanske skulle göras på annat sätt.

Absolut det är min absolut förhoppning också. Det finns en massa kunskap bland personalen som det finns stor anledning att ta vara på. Att värdera hifi är kanske inte alltid så lätt som det låter, men jag vill nog påstå att vi tillhör eliten på området (även om vi också ibland gör felbedömningar). Och någonstans är det grunden i det hela.

Vi har återvändande kunder som besöker oss flera gånger i månaden så något har vi nog gjort rätt trots allt.

Vi har tillgång till en reparatör av den gamla skolan. Det vill säga han kan fixa saker utan beskrivning direkt ifrån tillverkaren. (På tal om det så är det en förvånande stor del kunder som tror att man ansluter en dator till diagnos uttaget på förstärkaren precis som på en bil. )

Rehifi kommer förmodligen aldrig att bli ett företag som vänder sig mot låt oss säga Fjonkalious. Han vet vad han vill ha och det letar han själv reda på. Men för dom som inte har kunskapen eller som inte har tiden så är det en utmärkt service.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-06 10:19

Vinylcalle skrev:Primare A30.1 hade mycket riktigt köpts in ifrån Esoterisk hifi. Den gav mervärde i och med att vi sålde vidare den 2200 kr dyrare 2 dagar senare. Esoterisk hifi hade helt enkelt prissatt den för lågt.

Mervärde för er ja, men för kunden?

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Re: Bolaget är försatt i konkurs idag, måndag

Inläggav metheny » 2011-12-06 10:25

ThomasJonsson skrev:Hej!

Mitt namn är Thomas och jag var fram tills i förra veckan ägare och VD på REHIFI.SE (REPSAM HIFI AB)

Min begäran om konkurs har idag inkommit till Lunds Tingsrätt och därmed är bolaget från idag satt i konkurs.

Var på webbsajten framgår detta? Kunder som handlat (via sajten) sedan föregående vecka och betalt i förskott, har de (i samband med köp) informerats om detta och om att garantin kommer att "brinna inne"?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-06 12:27

metheny skrev:

Var på webbsajten framgår detta? Kunder som handlat (via sajten) sedan föregående vecka och betalt i förskott, har de (i samband med köp) informerats om detta och om att garantin kommer att "brinna inne"?

Har du någon aning om hur en konkurrs går till?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-06 12:35

MagnusÖstberg skrev:
metheny skrev:

Har du någon aning om hur en konkurrs går till?

Man talar om för kunden att man begärt eller planerar begära företaget i konkurs och att all försäljning utifall konkursen beviljas sker utan garanti eller andra åtaganden. Var det något speciellt du tänkte på?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-06 12:44

Ja, jag har aldrig varit med om att något företag någonsin i förväg talar om för potentiella kunder att de planerar att sätta företaget i konkurrs.

Menar du att det är vanligt?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-06 13:17

Eller att det finns någon skyldighet att göra så?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-06 13:26

En moralisk skyldighet kan jag tycka att man har ja.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-06 13:27

MagnusÖstberg skrev:Ja, jag har aldrig varit med om att något företag någonsin i förväg talar om för potentiella kunder att de planerar att sätta företaget i konkurrs.

Fortsatte OnOff att sälja på som ingenting? Eller upplyste de kunderna om att garanti osv inte kommer att gälla?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-12-06 13:37

metheny skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ja, jag har aldrig varit med om att något företag någonsin i förväg talar om för potentiella kunder att de planerar att sätta företaget i konkurrs.

Fortsatte OnOff att sälja på som ingenting? Eller upplyste de kunderna om att garanti osv inte kommer att gälla?

Du riktar frågan till förre ägaren. Han har inget ansvar längre utan det åligger konkursförvaltaren. Varför inte fråga konkursförvaltaren detta istället?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-06 13:52

Naqref skrev:
metheny skrev:

Du riktar frågan till förre ägaren. Han har inget ansvar längre utan det åligger konkursförvaltaren. Varför inte fråga konkursförvaltaren detta istället?

Är Magnus Östberg förre ägaren till Repsam?

Innan konkursen blev giltig och förvaltare blev utsedd så var det väl fortfarande Thomas som var ägare? Min fråga (till honom) rörde alltså om det finns/fanns någon information på webbsajten om att han planerade att sätta företaget i konkurs, eller om försäljning skedde med detta i åtanke men utan några betänkligheter i övrigt.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-12-06 15:05

Jag tror nog att Thomas in i det sista försökte rädda företaget. Att i det läget göra något som effektivt skulle ta bort den möjligheten känns orimligt. Att skrämma potentiella kunder är just en sådan sak.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-12-06 15:09

Eldare skrev:Jag tror nog att Thomas in i det sista försökte rädda företaget. Att i det läget göra något som effektivt skulle ta bort den möjligheten känns orimligt. Att skrämma potentiella kunder är just en sådan sak.

ok, nu verkar info finnas på sajten iaf.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-12-06 15:38

metheny skrev:Man talar om för kunden att man begärt eller planerar begära företaget i konkurs och att all försäljning utifall konkursen beviljas sker utan garanti eller andra åtaganden. Var det något speciellt du tänkte på?

Jag är inte 100% säker här men att meddela att man tänker kånka kan tolkas som trolöshet mot huvudman vilket är ett lagbrott.
- Militant slacker

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi