Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Funkar det här? (som ett exempel)
adzer skrev:Ja det tycker jag med att de borde ha.
Nu är ju dock detta ett advance plugin. De vanliga xover och eq funktionerna knappar man bara in frekvenser, q-värden osv utan problem.
Det är inte meningen att gemene man skall göra detta.
PerStromgren skrev:Mitt filter är, som ni ser, tre kaskadkopplade, av andra ordningen. Kan man berätta sådant för miniDSP:n?
bomellberg skrev:Hmm, min föreslagna metod verkar inte fungera. Det krävs att man ska göra en mätning för att den över huvud taget ska börja räkna på filtret. Återkommer! Kanske kan man lura den att mätningen är helt linjär, så att den beräknar filtret enbart på house curve?
Flint skrev: Jag ska försöka få fram funktionen för var och en. Klarar det inte matematiskt själv men har ett filterberäkningsprogram som gör det.
schmutziger skrev:bomellberg skrev:Hmm, min föreslagna metod verkar inte fungera. Det krävs att man ska göra en mätning för att den över huvud taget ska börja räkna på filtret. Återkommer! Kanske kan man lura den att mätningen är helt linjär, så att den beräknar filtret enbart på house curve?
Kan man inte mäta filtret via REW o sen sätta en target kurva som är snorrät i filtereditorn och sen helt enkelt klicka på inverse efter man importerat det till minidsp:n
Flint skrev:Flint skrev: Jag ska försöka få fram funktionen för var och en. Klarar det inte matematiskt själv men har ett filterberäkningsprogram som gör det.
Tyvärr. Programmet visar inte överföringsfunktionen för ett editerat filter. Det visade filtret frångår standardfunktionen på några ställen och de blir därför inte med i överföringsfunktionen.
Flint skrev:Det var väl f¤n om inte det här ska gå att knäcka i alla fall. Jag är själv nyfiken. Det är ju en milstolpe i människans filterhistorik. Digitalfiltrets slutgiltiga seger över analogtekniken.
bomellberg skrev:Flint skrev:Det var väl f¤n om inte det här ska gå att knäcka i alla fall. Jag är själv nyfiken. Det är ju en milstolpe i människans filterhistorik. Digitalfiltrets slutgiltiga seger över analogtekniken.
Det var då fan! Du vet minsann hur man ska trigga andra att bita tag i ett problem.
Nattlorden skrev:Kan detta vara till någon ledning?
http://peabody.sapp.org/class/dmp2/lab/mybiquad/
http://www.musicdsp.org/files/Audio-EQ-Cookbook.txt
http://www.ti.com/tool/coefficient-calc
Harryup skrev:Per, hur vet du att du vill ha det gamla filtrets karraktäristik när du nu flexibelt kan anpassa ett nytt?
Kanske det gamla var en god eller hygglig kompromiss eller rent av riktigt bra, MEN det har väl inte med ditt rumsbidrag i mätningen som du nu också kan justera bort?
PerStromgren skrev:Harryup skrev:Per, hur vet du att du vill ha det gamla filtrets karraktäristik när du nu flexibelt kan anpassa ett nytt?
Kanske det gamla var en god eller hygglig kompromiss eller rent av riktigt bra, MEN det har väl inte med ditt rumsbidrag i mätningen som du nu också kan justera bort?
Du har en poäng där, givetvis! Men jag vill väl åtminstone börja med att reproducera det gamla filtret, innan jag skruvar?
Filtret har tre delar, som har olika uppgifter:
1. LP-filter, så att basarna inte spelar mellanregister, vilket de inte ska.
2. Filter som lutar tonkurvan för att kompensera för kortslutningen som dipolmonteringen av baselementn ger upphov till.
3. HP-filter för att filter 2 inte ska ge för stora konutslag ned i frekvens.
Kanske kan man attackera detta utan att ta hänsyn till den lösning Gradient provat ut?
zapanasta skrev:Hur pass smalbandig är en minidsp?kan man ändra en och en hz utan att påverka dom närmaste?
Hur många db per hz kan man dämpa?
Är det möjligt att rätta till ett jobbigt rum med flera peakar på 10db eller mer? (boodlers rum med Lms ultra 18" basar)
Många frågor blev det
schmutziger skrev:PerStromgren skrev:Harryup skrev:Per, hur vet du att du vill ha det gamla filtrets karraktäristik när du nu flexibelt kan anpassa ett nytt?
Du har en poäng där, givetvis! Men jag vill väl åtminstone börja med att reproducera det gamla filtret, innan jag skruvar?
Filtret har tre delar, som har olika uppgifter:
1. LP-filter, så att basarna inte spelar mellanregister, vilket de inte ska.
2. Filter som lutar tonkurvan för att kompensera för kortslutningen som dipolmonteringen av baselementn ger upphov till.
3. HP-filter för att filter 2 inte ska ge för stora konutslag ned i frekvens.
Kanske kan man attackera detta utan att ta hänsyn till den lösning Gradient provat ut?
HP och LP filter fixar du i detta fönster:
Du ser att bypass är intryckt på den ena här
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 231 gäster