flathead skrev:Distar du Flint så ska jag morra om motkoppling.
Har precis eldat upp mosfeterna i drivsteget till min OTL och tänker nu dränka mina sorger och gråta mig till sömns![]()
![]()
Så det är därför du hugger efter mig?
Moderator: Redaktörer
Har precis eldat upp mosfeterna i drivsteget till min OTL och tänker nu dränka mina sorger och gråta mig till sömns![]()
![]()
![]()
petersteindl skrev:flathead skrev:Distar du Flint så ska jag morra om motkoppling.
![]()
Gör inte det. Kör med E80CC istället![]()
MvH
Peter
roren skrev:Jag skrev:Förresten lite återkoppling kan man väl leva med. Om den inte messar upp förstås.
Jag syftade på den motkoppling som blir av LEDarnas ofullkomlighet i att hålla katoden i ett järngrepp.
För visst blir det väl en negativ återkoppling?

roren skrev:Jag har helt allvarligt problem att fatta, NPN och PNP hit och ditSorry Flint.
Hur ter det sig i LTSpice?

Flint skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman
Du har en felaktig infallsvinkel. Jag är nyfiken på hur saker fungerar utan fundamentalistiska inslag av utlovad nirvana.
Formuleringar som dessa antyder motsatsen:Flint skrev:Ett antagande - eftersom knäspänningen funkar som en zenerdiod kan man nog även förvänta sig en giftigare övertonshalt. Alltså måste LED kompletteras med en lika stor kondensator som med ett vanligt katodmotstånd för att fungera rätt.Flint skrev:Hittills har i alla fall inte LED-bias varit bättre på någon punkt vilket förvånar mig lite.
Din text är Kryddad med värderingar. Och då ville jag bara påpeka att man
kan ifrågasätta om man verkligen "måste", och om det verkligen är relevant
att tala om "fungera rätt", som du gör?
Det var bara det jag ville uppmärksamma dig på. Det vill säga poängen med
att vara öppen för att det som du kallar "fungera fel" kan vara just det som
får konstruktionen att rendera uppskattning. Det är lätt att tappa bort det
när man stirrar sig blind på resultat från simuleringar.Flint skrev:Jag har alltså inte samma begränsade mål som du men behåll gärna din inställning.
Du behöver inte gå i försvarsställning och försöka rikta intresse mot mig
genom att spekulera vildt och utan träffsäkerhet om mina mål. Jag menade
inget illa med det jag skrev, om det du skrev. Jag ville bara peka på att du
kanske skulle kunna ha glädje av att ifrågasätta dina egna formuleringar om
vad som är rätt och fel och om vilka måsten som råder.
Det var bara det.Flint skrev:Jag är mycket tolerant. För egen del bygger jag gärna med massor av dist om jag tycker att det låter bra. Funktion är en sak och personligt val är en annan. Valfrihet.
Ja, det är ju just det jag ville påminna dig om. Och att det därför kanske
inte är riktigt så entydigt vad som är rätt och fel och vad man måste göra
som du skrivit i dina inlägg.
Alltså att det kan vara fördelaktigt att ta reda på vad som kännetecknar
"det man vill ha", eller att i varje fall hålla det öppet att man inte vet vad
det är, innan man börjar underkänna en massa alternativ genom att kalla
dem för "fel" och kalla åtgärder mot dem för måsten.
Vh, iö
IngOehman
Och om du försöker hålla dig till trådens ämne?
flathead skrev:Frågan blir om man med avkopplingskonding har något att vinna med LED-bias för slutrör, blir rätt många för att erhålla rätt ström/spänning.
Ett par 6,2v zener med avkoppling kanske presterar lika bra ?
Flint skrev:Den här som har sitt ursprung i en Allt om elektronik-tidning från 80-talet skulle kunna rättas till att passa som katodlast genom att ges en effekttrissa på utgången som klarar belastningen. "Zenerspänningen" här vald till 13.6V. R5 blir alltså röret/rören.
Flint skrev:Frekvenssvepet i bild säger ju lite om hur snabbt den reagerar.
Men allt ska förstås grundligt simuleras igenom ur både ac och dc-synpunkt.
Men på katodsidan vill vi väl inte ha konstant ström utan istället konstant spänning, va?
Jax skrev:Flint skrev:Frekvenssvepet i bild säger ju lite om hur snabbt den reagerar.
Men allt ska förstås grundligt simuleras igenom ur både ac och dc-synpunkt.
Men på katodsidan vill vi väl inte ha konstant ström utan istället konstant spänning, va?
Konstant spänning är enklare att fixa med jordad katod och negativt förspända styrgaller. "Fixed bias" som man gjorde förr
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster