Richard skrev:Alla som hört isobarikprincipen förstår direkt fördelen med kopplingen.
Tänker du på frasen från recensionen?
"the DMS dynamic range and distorsion levels were not particularly good"
Moderator: Redaktörer
paa skrev:Om lådan är mindre så blir ju lådkompressionen högre innanför båda elementen, emellan elementen blir kompressionen samma som för ett element i normallåda.
DVD-ai skrev:
Edit: Bi21 är också helt klart mer kompetens än piPs i basen, den går djupare, punkt !
nu är det avgjort, testat och jag är 100% säker på den saken...
dom går redigt djupt, förvånande djupt !![]()
och på bra ljudnivåer också, utan att bottna/ visa tendenser till problem.
Haha, jag märker att jag vill gärna skriva mycket om dom, men jag ska hålla mig![]()
Vi får se ikväll kanske det kommer mer, när jag testat dom ordentligt, testat vart gränsen går och dessutom verkligen noga lyssnat in bästa position för placering av dom.
McFlippaFlaster skrev:Kan någon vänlig själ länka till ett schema av filteversion 2 till Pk?
DVD-ai skrev:
...
Hoppas detta ger något till någon, till mig gav det i alla fall följande:
1: Insikt i att det måste vara dubbelblint
2: insikt i att det är sjukt svårt att höra skillnad på två så vettiga konstruktioner i blindtest
3: att jag ska göra detta igen ! men då med erfarenheten av detta testat i bagaget och utforma testet bättre helt enkelt
-Palle- skrev:McFlippaFlaster skrev:Kan någon vänlig själ länka till ett schema av filteversion 2 till Pk?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 04&start=0
McFlippaFlaster skrev:Ska jag tolka det som att filterversion 2 innebär en enklare polypropylenkondensator och en minskad tråddiameter i en av spolarna och inte en förändring av tonkurvan? Det var snack om ett lite mer förlåtande filter som gör högtalaren lite mer placeringsvänlig?
Naqref skrev:Eftersom vissa tyckte att ljudet var lite hårt togs en modd fram.
Nu har jag gjort lite simuleringar och kommit fram till den enklaste modden för de med både Vifa och SS-diskanter.
Knipsa bort den 1.0uF kondensator som sitter parallellt med 3.3uF.
I basfiltret sitter där en kondensator på 12uF (gul polyester). Sätt en kondensator på 5.6uF parallellt med denna.
Så här ser tonkurvan ut före.
Och efter.
Det ger en sänkning med nivån på ca 1dB vid 2-3kHz och 2dB @ 4kHz.
Svante skrev:
Och hur var det stor ena högtalarparet bredare isär än det andra? Alltså, stod paren 12-----21 eller 12-----12? Jag skulle föredra det senare, för det är rättvisast.
Men kul som sagt, sånt här vill jag se mer!
RogerGustavsson skrev:Men visst ändras tonkurvan! Placeringsvänligare vet jag inte vad du menar med. Menar du möjligen att den ska stå längre ut från vägg? Det sabbar basregistret en hel del.
-Palle- skrev:Svante skrev:
Och hur var det stor ena högtalarparet bredare isär än det andra? Alltså, stod paren 12-----21 eller 12-----12? Jag skulle föredra det senare, för det är rättvisast.
Men kul som sagt, sånt här vill jag se mer!
Dom stod uppställda på samma stativ och testledaren skiftade (oftast) mellan de två paren.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster