Blindlyssning av piP vs pK, Uppsala den 8/10

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-10-14 23:20

Richard skrev:Alla som hört isobarikprincipen förstår direkt fördelen med kopplingen. :)

Tänker du på frasen från recensionen?

"the DMS dynamic range and distorsion levels were not particularly good"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-10-15 07:42

paa skrev:Om lådan är mindre så blir ju lådkompressionen högre innanför båda elementen, emellan elementen blir kompressionen samma som för ett element i normallåda.

Det krävs lyssning för stt förstå fördelen. Då man lyssnar gör man det direkt.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-10-15 07:49

DVD-ai skrev:
Edit: Bi21 är också helt klart mer kompetens än piPs i basen, den går djupare, punkt !
nu är det avgjort, testat och jag är 100% säker på den saken...
dom går redigt djupt, förvånande djupt ! 8O
och på bra ljudnivåer också, utan att bottna/ visa tendenser till problem.

Haha, jag märker att jag vill gärna skriva mycket om dom, men jag ska hålla mig ;)
Vi får se ikväll kanske det kommer mer, när jag testat dom ordentligt, testat vart gränsen går och dessutom verkligen noga lyssnat in bästa position för placering av dom.

DVD- ai kanske har fel i sina lyssningsintryck ?

Eller också har han rätt. :)

Jag tror på det senare. PiP(s) är mycket kompetenta i lågbasen, men kanske är det så att en välkonstruerad isobarikkonstruktion spelar än bättre.

Sedan är det en annan sak att isobarikkopplingen fungerar rätt dåligt i mellanregistret, dvs sämre än single- kopplade element.
Åtminstone har det varit så på de modeller jag lyssnat till ( sara 9).

Lät piPs bättre i mellanregistret, DVD- ai ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-15 08:40

Ja inte låter dom betydelsefullt sämre i mellanregistret i alla fall :D

bortsett från enskilda egenskaper, var låter bäst som helhet, BI21 eller i6 ?!

det är den stora frågan !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-15 11:06

Mvh//David

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2011-12-22 10:32

Kan någon vänlig själ länka till ett schema av filteversion 2 till Pk?
Jahapp, ska man byta ut rubbet och börja om igen då?

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-12-22 11:05

McFlippaFlaster skrev:Kan någon vänlig själ länka till ett schema av filteversion 2 till Pk?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 04&start=0
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2011-12-22 11:38

Ska jag tolka det som att filterversion 2 innebär en enklare polypropylenkondensator och en minskad tråddiameter i en av spolarna och inte en förändring av tonkurvan? Det var snack om ett lite mer förlåtande filter som gör högtalaren lite mer placeringsvänlig?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-22 12:04

Underbar tråd som jag missat.

DVD-ai skrev:
...

Hoppas detta ger något till någon, till mig gav det i alla fall följande:

1: Insikt i att det måste vara dubbelblint
2: insikt i att det är sjukt svårt att höra skillnad på två så vettiga konstruktioner i blindtest
3: att jag ska göra detta igen ! men då med erfarenheten av detta testat i bagaget och utforma testet bättre helt enkelt :)

Jag känner igen det där, och kan tillägga en egen erfarenhet som jag har fått över åren med perceptuella tester. Man ska inte bara fundera över vilken fråga man har utan vad man ska göra med svaren. Jag har sett många studier där man går ut med att prova lite, och efteråt sitter man med en massa data och ett "jaha".

Till slut blir det ofta en balansgång mellan att ställa frågor som man vill ha svar på och att få svar som man kan dra nytta av. Ibland leder det till att man överförenklar frågan, men oftare leder det som sagt till att svaren man får inte säger något. I varje fall om testledaren är ny.

...och jag tror också att man måste göra några bortkastade tester själv.

Nu säger jag inte att det här testet var bortkastat, tvärtom, men som du säger finns det utrymme för förbättringar med tydligare frågor.

Och hur var det stor ena högtalarparet bredare isär än det andra? Alltså, stod paren 12-----21 eller 12-----12? Jag skulle föredra det senare, för det är rättvisast.

Men kul som sagt, sånt här vill jag se mer!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2011-12-22 12:29

-Palle- skrev:
McFlippaFlaster skrev:Kan någon vänlig själ länka till ett schema av filteversion 2 till Pk?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 04&start=0

Men nu ser jag ju... ursäkta. Tack för hjälpen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-22 12:31

McFlippaFlaster skrev:Ska jag tolka det som att filterversion 2 innebär en enklare polypropylenkondensator och en minskad tråddiameter i en av spolarna och inte en förändring av tonkurvan? Det var snack om ett lite mer förlåtande filter som gör högtalaren lite mer placeringsvänlig?

Men visst ändras tonkurvan! Placeringsvänligare vet jag inte vad du menar med. Menar du möjligen att den ska stå längre ut från vägg? Det sabbar basregistret en hel del.

Naqref skrev:Eftersom vissa tyckte att ljudet var lite hårt togs en modd fram.

Nu har jag gjort lite simuleringar och kommit fram till den enklaste modden för de med både Vifa och SS-diskanter.

Knipsa bort den 1.0uF kondensator som sitter parallellt med 3.3uF.

I basfiltret sitter där en kondensator på 12uF (gul polyester). Sätt en kondensator på 5.6uF parallellt med denna.

Så här ser tonkurvan ut före.
Bild

Och efter.
Bild

Det ger en sänkning med nivån på ca 1dB vid 2-3kHz och 2dB @ 4kHz.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-12-22 13:39

Svante skrev:
Och hur var det stor ena högtalarparet bredare isär än det andra? Alltså, stod paren 12-----21 eller 12-----12? Jag skulle föredra det senare, för det är rättvisast.

Dom stod uppställda på samma stativ och testledaren skiftade (oftast ;) ) mellan de två paren.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2011-12-22 13:49

RogerGustavsson skrev:Men visst ändras tonkurvan! Placeringsvänligare vet jag inte vad du menar med. Menar du möjligen att den ska stå längre ut från vägg? Det sabbar basregistret en hel del.

Jo du har givetvis rätt, dock inte på det sätt som diskuterats tidigare vad jag förstår. Men nu har jag hittat hem sas! Jag assisterar en god vän att bygga och han kommer gissningsvis vilja ha filterversion 2 för en lite varmare klang.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-22 16:35

-Palle- skrev:
Svante skrev:

Dom stod uppställda på samma stativ och testledaren skiftade (oftast ;) ) mellan de två paren.

Aha... Då förstår jag om det var svårt att höra skillnad, då gick det ju lång tid mellan lyssningarna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-22 20:03

20sekunder ca...

alltså för lång tid, men problemet är ju att högtalarna stör varandra annars, och det jag tyckte va intressant att påvisa med testet va just hur jäkla svårt det är att höra skillnad egentligen, mellan 2st goda högtalare... :)

Så fprt man inte vet vad som spelar så är det otroligt svårt...och det fick vi ju bevisat trots långsamma byten.
Alltså att det med 20sekunderna mellanrum blir väldigt svårt att avgöra om man ens har bytt högtalare eller inte...

Så, hur stor skillnad är det egentligen mellan olika högtalare i praktiken, alltså hur uppfattar vi skillnaden ?! ;)
Mvh//David

Föregående

Återgå till Wänner af Ino