Rör och rörens branthet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-24 20:03

Så har man överlevt ännu en julfrossning med knapp marginal.

Flint jag pratar regelbundet med Alistair och Gregg.

Vi är alla och far åt olika håll på temat.

Alistair har konverterat til PL509 och Gregg håller på att bulta dit ytterlligare trafos för fixed bias.

Själv filar jag på finliret innan hopmontering.

Socklarna tål inte belastningen av att köra rören hårt.

Så måste få tag i lite kvalitetssocklar nånstans ifrån ryska/amerikanska.

Annars är det prima :D

Önskar er alla en riktigt god jul.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-24 21:09

Tack det samma! Här lugnt på energiintaget. Har bara lättsimulerat jul med en macka med vanlig skivad kokt skinka med lite senap på som extraförplägnad.

Om du ställer ner rörens arbetspunkt från vårt tidigare beräknade 45W till 34-35W genom att justera den aktiva zenerdioden så fungerar kretsen fortfarande bra men ger något högre thd. 1.2% istället för 0.2 nånting. Zenerdioden håller arbetspunkten på plats. Drivsteget inkl. motkoppling är med i den simuleringen. Jag menar så slipper du byta rörsocklar och värma upp regnskogen och ozonlagret för mycket. :)

Då blir rörens effektöverlappning i klass-a/b så här.
Grön är utspänning och röd och blå är rörens effektbidrag.
Steget jobbar då i Klass-A upp till ca 2-3W uteffekt.

Bild

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-24 22:04

Ligger på 300mA nu.

Ska nog försöka leta upp några bättre i alla fall av två anledningar.

1. Aldrig kul att veta om fel och inte åtgärda särskilt inte när det sen skiter sig.

2. Ännu mindre skoj och veta att nåt presterar sämre för att jag snålköpt kinamojs.

Finns det inga glada radioamatörer med ett gäng socklar på lager ?

Septar fanns ju bland sändarrör av lite size.

Får väl kika på lite på fleabay.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-24 22:14

Jag har inga i alla fall. Bara två fyrstifts i porslin till typ 300B. Lite sugen på ett sånt bygge igen. Eller med 2A3.

Bygg några socklar. Har du inget värmetåligt teflonaktigt du kan fixa till?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-24 22:47

Rotat som besatt i källaren men fikon fick jag.

300B och 2A3 låter ju trevligt men tyvärr brukar dom gräva djupa hål i fickan.

Totala budgeten för OTLen har hållit sig under 2K ett och annat budgetval har dock slagit tillbaks under resans gång.

Byggen baseras på vad som finns i lådorna.

Finns väl ett och annat kul rör om man rotar lite men inte några fintrioder.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-25 13:43

Du har rätt. Egentligen onödigt att handla nya dyra rör. Jag har en garderobshylla med KT88 och borde förstås förbruka dom på nåt sätt. Men det är ju det där med att det är kuligare att bryta ny mark.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-25 14:05

Särskilt kul är det när folk säger det där går inte för att det alltid gjorts på ett visst sätt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-25 15:06

Jo, men man får lära sig att kompromissa och kryssa mellan för och nackdelar. Ibland går det åt #¤%¤#¤ men ditt steg tror jag har förutsättningar att kryssa i hamn.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-25 15:36

Jo steget börjar bli välartigt men nätdelen får 5 ihjälslagna getingar i betyg.

Att jag slant med mätproben och kortslöt ena banken knäckte dom redan inte alltför superduper stackars lytarna och tog 2 dioder med sig i fallet.

Har span på lite nya låg esr snapins på 2.2mF styck 2.5A rippelström och 25milliohm.

3 i varje bank separata nätdelar för h/v dock gemensam småsignalförsörjning.

Vilket skulle ge 13200uF per sida.

Så där gick julklappspengen till kondingar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-25 15:44

Det jäkliga med en sån där smäll utöver det ekonomiska då är att man tappar lite självförtroende ett tag och blir onödigt försiktig vilket i sig även det ökar risken för ytterligare misstag. Om jag har haft ett uppehåll i byggandet på säg ett halvår eller två så tar det någon vecka att bygga upp sig igen till normal nivå där det funkar flytande och självklart. Bl.a. lödandet måste hållas uppe för att funka. Just nu bygger jag inte så mycket och då är lödandet inte kul och blir halvdant de gånger det händer att lödkolven värms.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-26 13:37

Ett förslag på fast bias som jag inte vet om det fungerar eftersom det bygger på att de båda spänningskällorna för förspänningen hänger i luften utan jord men jag tror att det fungerar. V3 och V5 symboliserar varsin nättrafolindning plus likriktning och glättning. Rörets arbetspunkt justeras förstås med de två trimpottarna här ställda till ungefär samma arbetspunkt som i tidigare exempel. Uteffekt vid begynnande klippning ca. 20W och thd vid 19W=2.7% för kopplingen enligt bilden. Om kopplingen fungerar föredrar jag denna före autobias dels för att den ger högre uteffekt och dels för att man slipper en massa kiselbröte men å andra sidan kommer det ju till en nättrafo, så?.. Jag letar bara efter tänkbara möjligheter.

Bild

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-26 16:03

Ska fara förbi elfa imorgon och investera i lite lytar.

Om jag får tyst på den kanske experimentlusten ökar.

Nu är den sådär irriterande hummmmig, går alltid att lösa genom att vre på lite :lol:

Övre rörets bias går att ta ut genom göra om bleedern i minuskretsen till spänningsdelare.

Har nånstans ett schema av Andrea Ciuffoli där han gjort så och kört katodbias på undre röret !??

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-26 16:09

flathead skrev:Övre rörets bias går att ta ut genom göra om bleedern i minuskretsen till spänningsdelare.

Har nånstans ett schema av Andrea Ciuffoli där han gjort så och kört katodbias på undre röret !??

Länka till ett schema så ska jag testa det.

Tack. Schema plockat. Kopplar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-26 17:10

Den kopplingen var inte kul. Dels behöver komponenterna trimmas så att det övre rörets arbetspunkt hamnar rätt och dels uppstår fortfarande problemet med att röret med katodbias (det undre) vandrar i arbetspunkt varvid kraftig dist uppstår i förhållande till uttagen uteffekt. Fick fram 8% vid 7W uteffekt efter 200mS - med motkoppling till drivsteget. Kopplingen får inte godkänt.

Visar den inte i bild eftersom du inte ville bli beskylld för att "otillbörligt låna".

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-26 17:23

Nä, lekte med tanken på mozener i nedre och en pot i spänningsdelaren till övre för justering med en konding för att stabba.

Slutsumman blir mer prylar utan mera resultat.

Ska det mera kräm ur den utan justerande måste det till en servokrets till biasen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-26 17:32

flathead skrev:Nä, lekte med tanken på mozener i nedre och en pot i spänningsdelaren till övre för justering med en konding för att stabba.

Slutsumman blir mer prylar utan mera resultat.

Ska det mera kräm ur den utan justerande måste det till en servokrets till biasen.

Njae, snarare fast bias på gallret i förhållande till katod. Det var därför jag skissade på idén jag nyss la in. Verkar mest optimal tycker jag. Du som lindar trafo - snurra ihop en liten 10W-kärna med två lindningar på säg 40-50V. Effektbehovet är ju nästan noll. Eller testa en kanal med någon arbetslös trafo. Eller med ett nätaggregat som kan köras ojordat.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-26 17:40

6c33c är väl inte kända för att vara det stabilaste röret vad jag läst.

Lite allergisk mot justerande.

Fixed är ju det effektivaste och allmänt vedertagna jag är bara lite motsträvig här :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-26 17:44

Helt ok. Det är ditt steg. :)

Kör katodbias med motstånd och konding på båda rören och acceptera 5W uteffekt. Då slipper du all justering.

Det viktiga här vilket ganska tydligt har framkommit är att alla lösningar har både för och nackdelar. När man läser vissa entusiasters hemsidor med byggen med tillsynes smaskiga lösningar och revolutionerande grepp så kan man ge sig fan på att de också har en massa konstiga egenheter som inte omtalas men som dyker upp när man bygger förslagen. Det är inte lätt att revolutionera rörtekniken och frågan är om det överhuvud taget är nödvändigt. Det är upp till var och en att bedöma. Ingen kritik här mot dig flathead. Bara en reflektion i största allmänhet. Nätet är dock fullt av tveksamma rörbyggen som man bör vara sunt skeptisk till.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-27 10:54

Det är nog sant att dom gamla rävarna som höll på med konstruktion när det begav sig har prövat det mesta.

Idag har vi ju däremot tillgång till billigt grus som komplement.

Jag är ganska säker på att dom skulle använt zenerdioder och konstantströmsmosfeter utan att blinka.

Balansgången är väl att lägga till och förbättra utan döda rörens goda sidor.

Skulle vara vara kul att hålla blindtest av lite olika moddar av samma stärkare för att se vad folk gillar och hur stor skillnaden är.

Kliet i fingrarna och din utmaning Flint har nu lett till att 2st 44v 10VA transformatorer står på bänken.

Kan ju inte säga att jag är nöjd med autobias förrän jag provat fixed :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-27 13:14

Rätt inställning. Ska fan ge sig. :lol:

Så här blir arbetspunkterna med olika biasspänning med mitt spice som verkar stämma ganska bra med dina rör.

-40V=60W
-42V=52W
-44V=43W
-46V=35W
-48V=30W

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-27 17:50

Har provat och peta i lite drosslar och annat för att få nätdelen att hålla käft.

Ett par små järnkärnor fick slut på sågtänder men spänningen vandrar.

Och när man drar på sjunger nätdelen som hela mariakören.

Kort sagt den är skrutt !!!

Här behövs nåt rejält tilltag dubbelt upp med C till att börja med.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-27 17:52

Men har du fått dit den fasta biasen? Är det den du kör nu?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-27 18:13

Fuskade lite och krokodilade förbi katodlasten lyfte 330k och kopplade dit bias måste säga att det låter inte bara mer utan annorlunda :?

Men innan jag fått styr på nätdelen är det värdelöst att försöka sig på några avancerade lysningar.

Jag har gjort det som går med den befintliga kondigar över dioderna och drosslar rätade ut sågtänderna men den är för klen när det börjar spelas högt.

Mera C får det bli och nån liten drossel varför den vandrar i spänning har jag inte satt fingret på än, borde inte vara nätet men ska mäta lite

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-27 18:19

Kan du rita upp nätdelen med alla värden och lägga ut här så kan jag simulera den ihop med ett steg. Har du en nätdel per kanal eller en gemensam för båda?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-27 19:31

Gemensam men det ska det bli ändring på imorgon.

Krossat spargrisen och investerat.

Tänkt nät del blir för varje kanal

Helvågslikriktare ansluten +/- flytande 0

(in+)-1,5mF-20-30mH-3x1,5mF-(matning+)

(in-)-1,5mF-20-30mH-3x1,5mF-(matning-)

Ska bygga det på PCB material med banor, drosslar och dioder på samma.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-27 19:38

Det där har förutsättningar för att bli brumfritt. :)

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-27 19:47

Jag hoppas att nätdelen håller klaffen efter ombyggnad.

Nu svänger det om den 8O .

Hittade bara 2 järnkärne drosslar :cry: undras om man kan komma undan med nån toroidhistoria avsedd för nätdelar.

Tveksamt dom är ju avsedda för AC, suck stön elände !!!!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-27 19:54

Eller låt en nättrafo extraknäcka som drossel

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-27 20:03

Hade gjärna bankat dit 4st E84 lindade med grov tråd men det är lite ont om plats.

Förstördetsjälvaren har liasom inte tagit till i överkant på lådan :lol:

Har vridit och vänt på problemet switchad nätdel till glöden på 6c33c skulle fixa lite utrymme, men då blir det upptäcktsfärd igen har inte en aning om hur SMPS och kalla glödtrådar går ihop för att inte tala om alla frekvenser eländet släpper ifrån sig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-27 20:19

Jag har inte fått klart för mig exakt problemet med nätdelen.
Har du brum ur högtalarna eller brummar nätdelen mekaniskt.
Eller är det någon annan form av störning du menar.
Beskriv problemet i detalj så enkelt och rakt som möjligt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi