värsta klyschan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-05 19:20

IngOehman skrev:Som sagt, diamant leder alltså sämre än alla klassiska kylelementmaterial. Inte bättre.

Jag har faktiskt läst flera gånger i rimligt seriösa källor att diamant är ett överlägset värmeledande material.

Har du någon källa (gärna länk) till uppgiften ?

Har f ö hittat en källa till Diamanters värmledning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Diamond#Ma ... properties

Citat:
"Thermal properties: Unlike most electrical insulators, diamond is a good conductor of heat because of the strong covalent bonding within the crystal. Most natural blue diamonds contain boron atoms which replace carbon atoms in the crystal matrix, and also have high thermal conductivity. Specially purified synthetic diamond has the highest thermal conductivity (2000–2500 W/(m·K), five times more than copper) of any known solid at room temperature . Because diamond has such high thermal conductance it is already used in semiconductor manufacture to prevent silicon and other semiconducting materials from overheating."
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-05 19:29

IngOehman skrev:
Jorma skrev:
Bamsefar skrev:
Jorma skrev:
Bamsefar skrev:
IngOehman skrev:*Jag undantar då givetvis högtalare med extrem kylkapacitet och eventuellt även stor termisk kapacitivitet, där termisk kompression därför inte är ett stort problem, trots väldigt dålig verkningsgrad (likt vissa jättestora bandhögtalare t ex).

Det är alltså dags för vattenkylda högtalarelement :roll: :roll: :roll: :roll: 8)

Diamant är det bäst värmeledande material som finns.
:wink:

Nu var det inte värmeledare jag syftade på ;)

Kylledare då :wink:

Varifrån har du fått det, Jorma???

Jag tror att du är både missinformerad och dessutom har missförstått själva avkylningsuppgiften.

Såvitt jag känner till är både beryllium, magesium, aluminium, guld, koppar och silver (i den ordningen, stigande) bättre än diamant. Guld, silver och koppar är till och med flera gånger bättre än diamant. Du borde byta dina källor till kunskap. :?

Dessutom är kylmedier som är i flytande form inte begränsade till sin värmeledningsförmåga, eftersom deras primära "avledningstalang" är baserad på förflyttning av mediet självt.

Vad man önskar är typiskt ett kylmedium med så bra värmekapacitivitet som möjligt (för att göra maximal utjämningsnytta, även oräknat bortstrålning), och där är vatten det oslagbart bästa man känner till.

Alla påstående om olika stenar med bättre värmekapacitivitet än vatten (häpnadsväckande vanliga från folk som söljer värmehållningshällar och liknande) är rent bedrägeri.

Bamsefars vattenförslag är således helt korrekt, möjligen med reservation för korrosionsrisken... I praktiken använder man därför i regel andra viskösa kylmedier till högtalare. Jag brukar använda en mycket viskös olja.

Vh, iö

Jag tycker det låter fullt rimligt att diamant skulle vara det material som har den bästa värme(av)ledningsförmågan, eftersom atomerna i detta material är tätare packade än i något annat ämne. Att vatten uppvisar bättre kylningsförmåga beror ju på att det i ett sådant system hela tiden tillförs nytt avkylt vatten. För att göra jämförelsen rättvis bör man alltså använda en oändligt lång kylledare av diamant.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-05 19:32

mats skrev:
IngOehman skrev:
Flint skrev:IngOehman

Jag ska i ärlighetens namn medge att jag ibland håller med dig i din argumentering men att jag aldrig skulle erkänna det offentligt så här. 8) Man har ju sin image, stolthet och personliga integri.... (ja du vet) & de & sån't. Image är viktigt i dagens massmediasamhälle. Det har jag läst på radio eller hörde jag det kanske på någon löpsedel.
På tal om image.
Jag skulle kunna tänka mig att bli modejatledaje men tyvärr har jag talfelet att ja kan säga rrrrrr så det går nog inte. Jag skulle inte bli tjoväjdig. (Slut avdelning politik)

Flint - du är fr o m nu min humorhjälte. Jag välte nästan i soffan! :o :wink: :) :D :lol:

Vh, iö

Vi tackar Flint, för sådana ledare vill vi ha så lite av. :twisted:

Nej jag skulle nog inte bli någon bra ledare men kanske kunde jag bli en hyfsad halvledare. 8O

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-07-05 19:37

Jag ska i ärlighetens namn medge att jag ibland håller med dig i din argumentering men att jag aldrig skulle erkänna det offentligt så här. 8) Man har ju sin image, stolthet och personliga integri.... (ja du vet) & de & sån't. Image är viktigt i dagens massmediasamhälle. Det har jag läst på radio eller hörde jag det kanske på någon löpsedel.
På tal om image.
Jag skulle kunna tänka mig att bli modejatledaje men tyvärr har jag talfelet att ja kan säga rrrrrr så det går nog inte. Jag skulle inte bli tjoväjdig. (Slut avdelning politik)

:lol: :lol: :lol: :lol:
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-05 19:51

Flint skrev:
mats skrev:
IngOehman skrev:

På tal om image.

Flint - du är fr o m nu min humorhjälte. Jag välte nästan i soffan! :o :wink: :) :D :lol:

Vh, iö

Vi tackar Flint, för sådana ledare vill vi ha så lite av. :twisted:

Nej jag skulle nog inte bli någon bra ledare men kanske kunde jag bli en hyfsad halvledare. 8O

:lol: :lol: , för fasen Guden Flint. Du är ju en helrolig gubbe :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-05 20:02

diamant har en värmekonduktivitet på 1,65 10^2 W/(m*K)

som jämförelse har aluminium 2,2 och silver 4,2

detta enligt min gamla tabellbok

dock kan syntetisk diamant mycket väl ligga i topp, boken tar bara upp riktig diamant
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-07-05 20:07

Thermal Conductivities Compared

Material Conductivity (Watts/cm-°C)

Diamond (Type II) 20.00

Boron nitride (theory) 13.00

Beryllium oxide 3.70 - 5.90

Water 5.61

Silicon carbide 4.90

Silver 4.18

Copper 3.80

Aluminum nitride 3.70

Gold 3.11

Aluminum 2.38

Tungsten 1.70

Silicon 1.50

Oil, Transformer 1.36

Iron 0.82

Graphite 0.80 - 2.50

Palladium 0.70

Platinum 0.69

Tin 0.65

n nn nrconjelo 0.46

Germ2lmur-n 0.28

Titanium 0.20

Quartz 0.07 - 0.14

Indium arsenide 0.07

The high thermal conductivity of diamond is mostly due to the strength of the c-c bonds lying in the close-packed planes. See structure for more information.

http://www.mse.arizona.edu/classes/mse2 ... hermal.htm
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-07-05 20:20

Jag undrade vad "Type II" betyde så jag leta lite och hitta detta:
Those Type II diamonds which conduct electricity due to boron being present as an impurity are termed Type IIb. Most diamonds of this type are blue in colour.
http://www.scotgem.demon.co.uk/EricEmmsTalk.html
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-07-05 20:29

En forskningsrapport om tester för att göra ännu bätre ledare av diamanter: http://www.eng.auburn.edu/department/ee ... ct/014.htm

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-05 20:32

fast ditt citat beskriver skillnaden mellan typ II och IIb

vad är skillnaden mellan "vanlig" diamant och typ II?

skillnaden i konduktivitet verkar ju vara rejäl
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-07-05 20:35

Jo men det är typ IIb som är den syntetiska. En enkel förklaring till varför:
That's because boron has only three outer-shell electrons and can make only three of four bonds that carbon normally does in the diamond lattice. The result is a missing electron or "hole" that can move freely through the crystal, allowing the diamond to conduct positive charge.
http://pubs.acs.org/cen/coverstory/8205 ... monds.html

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-07-05 21:46

Jag vill fortfarande se en "diamant" (vare sig äkta eller syntetisk) som är tillräckligt stor för att användas i ett slutsteg.

Att syntetisk fungerar i mikroelektronik är ingen okänd kunskap (de används t.ex. för att transportera värme i vissa lasersystem till en värmeväxlare ;)).

Fast det finns ingen praktisk tillämpning i hifi världen, än är det nog bäst att lägga till.

För övrigt är det inte membranet som är i en diamantstruktur i de däringa elementen ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-05 21:51

Det där med blåaktiga diamanter kände jag inte till. Någon som kan skicka hit en klump så jag kan kolla hur det ser ut?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-07-05 22:02

Bamsefar skrev:Fast det finns ingen praktisk tillämpning i hifi världen, än är det nog bäst att lägga till.
Kanske inte idag men forskningen om transistorer av diamant går frammåt:
http://www.aist.go.jp/aist_e/latest_res ... 50615.html

Jag har svårt att se någon nytta för hifi dock, snarare väldigt snabba CPU:er

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-07-05 22:38

Detta är en het aspirant från en forumsmedlem:

"Eftersom Hifi&Musik är en ljudhobby, så måste det vara klart smartast och framförallt mest sunt att lyssna sig fram till vad ens egna öron anser vara bra produkter. Och inte mäta...."
11010000

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-05 23:11

Mr_Ekan skrev:Detta är en het aspirant från en forumsmedlem:

"Eftersom Hifi&Musik är en ljudhobby, så måste det vara klart smartast och framförallt mest sunt att lyssna sig fram till vad ens egna öron anser vara bra produkter. Och inte mäta...."

Väl talat!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-07-05 23:24

Det som Mr Ekan citerar är ju bara för mycket... :lol:

Är ganska säker att det är för att visa sitt ställningstagande mot en förening förkortad med tre bokstäver((ej PRO, börjar på L)och dess testmetoder) som det skrivits :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-06 00:23

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:...Dessutom är kylmedier som är i flytande form inte begränsade till sin värmeledningsförmåga, eftersom deras primära "avledningstalang" är baserad på förflyttning av mediet självt.

Vad man önskar är typiskt ett kylmedium med så bra värmekapacitivitet som möjligt (för att göra maximal utjämningsnytta, även oräknat bortstrålning), och där är vatten det oslagbart bästa man känner till...

...Bamsefars vattenförslag är således helt korrekt, möjligen med reservation för korrosionsrisken... I praktiken använder man därför i regel andra viskösa kylmedier till högtalare. Jag brukar använda en mycket viskös olja.

Vh, iö

Jag tycker det låter fullt rimligt att diamant skulle vara det material som har den bästa värme(av)ledningsförmågan, eftersom atomerna i detta material är tätare packade än i något annat ämne. Att vatten uppvisar bättre kylningsförmåga beror ju på att det i ett sådant system hela tiden tillförs nytt avkylt vatten. För att göra jämförelsen rättvis bör man alltså använda en oändligt lång kylledare av diamant.

Håller förvisso helt med om detta Rikard...

Har till och med ett minne av att så var fallet, men dessutom har jag ett minne av att jag för ett par år sedan undersökte saken (tabelledes) och att jag då fram till att diamant var sämre än de klassiska kylmaterialen...

Alldeles nyss var jag hos Gustaf (Morello) och bläddrade då i en anglosaxisk tabellsamling som anger diamant som den bästa värmeledaren. Överlägset bästa till och med.

Så...

Med tanke på mitt...
IngOehman skrev:Du borde byta dina källor till kunskap.
...så är det kanske jag som borde byta källor till kunskap :oops: , vilken källa det nu är jag kan ha använt... :?

Skall leta. Det måste ha varit den klassiska MaFyKe, eller också TeFyMa.

Jag letar...

I'll be back! 8)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-06 00:40, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-06 00:26

Kan tillägga att tabellverket ifråga var "Physics Handbook", Carl Nordling och Jonny Österman. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-06 00:36

Nu har jag hittat min källa! (Den som jag mindes från alltså, och som jag kanske borde byta som källa till kunskap...)

Det var TeFyMa (tredje upplagan, för jag har slitit ut min andraupplaga... :o ). Och det visar sig jag dessutom hade glömt några material som också de anges vara bättre än diamant i verket.

I TeFyMa anges (i stigande ordning):

Diamant: 165 W/m*K

Beryllium: 170 W/m*K

Magnesium: 170 W/m*K

Volfram: 170 W/m*K

Aluminium: 220W/m*K

Guld: 300 W/m*K

Koppar: 390 W/m*K

Silver: 420 W/m*K

Hmmm, är alltså TeFyMa inte att lita på? Eller handlar det om vilken typ av diamant det rör sig om?

Kan tilläggas att TeFyMa även anger:
Grafit: 160 W/m*K

Vh, iö

PS. I kylfrågan är dock givetvis massor av rörligt vatten trots allt bäst. Där är man ju inte begränsad av ledningsförmåga alls.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-06 01:49

Flytande kväve är inte heller så dumt väl?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-06 01:56

Man får nog skilja mellan avledning och "tillförsel" av kyla.

Den första kyler genom att dess meterialegenskaper gör att den kan leda bort värme, den andra kyler genom att någon har sett till så att den blir kall i förväg.

Den ena processen kan pågå rätt länge, om kylgrunkan kan stråla vidare till omgivningen ()förhoppningsvis med väsenligt större yta än objektet har, som behövde kylning. Medan den andra (den flytande gasen) näppeligen förblir flytande när man tillför värme en längre tid...

Den flytande gasen komme ju att tillföras värmeenergi BÅDE från objektet och från omgivningen.

Den värmeledande kylflänsen emellertid, uppnår energimässig status quo, och avger samma mängd värme (effekt) till sin omgivning som den absorberer från ställa som skall kylas.

Vh, iö

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-06 03:23

Bamsefar skrev:
Jorma skrev:
Bamsefar skrev:
Jorma skrev:
Bamsefar skrev:
IngOehman skrev:*Jag undantar då givetvis högtalare med extrem kylkapacitet och eventuellt även stor termisk kapacitivitet, där termisk kompression därför inte är ett stort problem, trots väldigt dålig verkningsgrad (likt vissa jättestora bandhögtalare t ex).

Det är alltså dags för vattenkylda högtalarelement :roll: :roll: :roll: :roll: 8)

Nja, kan du tillverka ett "avkylningselement" i diamant värd storleken så vore det ju en himla svindyr marknad att göra slutsteg på ;)

Slutsteg?
Du var ju inne på vattenkylda högtalarelement tidigare och det var därför som jag sa att diamant är den bästa värmeledaren och det tillverkas högtalarelement i diamant. Dom största är 50 mm i diameter och kyler rätt bra.
Diamant används också som kylare till en del elektronik, men jag kommer tyvärr inte ihåg nu vad det var. Det var iallafall inte hifielektronik.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-07-06 07:16

Jorma skrev:Slutsteg?
Du var ju inne på vattenkylda högtalarelement tidigare och det var därför som jag sa att diamant är den bästa värmeledaren och det tillverkas högtalarelement i diamant. Dom största är 50 mm i diameter och kyler rätt bra.
Diamant används också som kylare till en del elektronik, men jag kommer tyvärr inte ihåg nu vad det var. Det var iallafall inte hifielektronik.

Försök inte gräva ett hål, det klarar du inte ;)

Jag nöjer mig således med att få se ett 10" baselement som är KYLT av en diamant (det går bra med både naturlig och/eller syntetisk).

Återigen, i de sammanhang som diamant nämnt i högtalarelementssammanhang så är det för diskantelementmembran (om jag minns fel - men det är helt okej om någon har FAKTA och inte spekulationer ;)) och inte för att KYLA själva motorsystemet i elementet...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-06 08:51

IngOehman skrev:
Hmmm, är alltså TeFyMa inte att lita på? Eller handlar det om vilken typ av diamant det rör sig om?

.

Både TeFyMa och MaFyKe anger 1,65 för diamant. Dessa tabellböcker är nog absolut att lita på. Däremot verkar det finnas flera typer av diamant och tabellerna tar av nån anledning bara upp den sämsta typen (ur konduktivitetssynvinkel alltså).
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-07-06 08:52

Eftersom membranet/konen är koplat till talspolen har den en kylande förmåga om den är ledande.

iö, jo det handlar bara om diamanter av Typ II, Typ I är mycket bra isolatorer istället, märkliga ting diamanter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-06 09:06

Nja, även Typ1-diamanten (förorenad med väte) har hög termisk konduktans: 600-1000 W/mK.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-06 09:21

Baltazar skrev:Det som Mr Ekan citerar är ju bara för mycket... :lol:

Är ganska säker att det är för att visa sitt ställningstagande mot en förening förkortad med tre bokstäver((ej PRO, börjar på L)och dess testmetoder) som det skrivits :roll:

Särkskilt lustigt om det är LTS som avses då dessa knappt mäter något, utan främst utvärerar appareter med lyssning. Fast väldigt få utanför LTS verkar ha fattat det.

Många verkar också tro att lyssna på olika apparater, vid olika tillfällen (i värsta fall på olika platser) i öppna lyssningar är ett bra sätt att komponera sin anläggning. Folk verkar ha ett enormt förtroende för sitt hörselminne och en enastående jämnhet i sin lyssningsförmåga.
Max själv har testat sig och upptäckt att en bra dag hör han till 18kHz. En dålg bara 12kHz... Som ett litet exempel bara.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-07-06 09:40

Jorma skrev:
Bamsefar skrev:
Jorma skrev:
Bamsefar skrev:
Jorma skrev:
Bamsefar skrev:

Nja, kan du tillverka ett "avkylningselement" i diamant värd storleken så vore det ju en himla svindyr marknad att göra slutsteg på ;)

Slutsteg?

Har för mig det finns kylpasta med diamanter i för bästa koppling mellna komponentersom behöver kylas och kylelement 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-07-06 10:23

dawen skrev:Flytande kväve är inte heller så dumt väl?

Eller superflytande helium, om vi nu skall ta i.

Då kan man dessutom kyla ner sin pryl till tiondels Kelvin om man har lust.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi