av Fjonkalicious » 2012-01-01 23:56
Om jag utgår från 35 grader som chrisss skriver i sin tråd så blir det inte mycket till volym över.
Jag har planerat in att kapa spetsen med 7 cm (Möstens tips) för att få plats till dämpmaterial som möter insidan på högtalaren. Enda sättet för att lite volym i lådan är att förskjuta baffeln inåt. då flyttas centrum ca 41-42 cm inåt och minskar då cc med ca 82-84 cm. Då är vi rätt långt från 1,18, nämligen 1,49.
"Toppen" blir om man använder sig av en MMTMM med elementen ända ut i kant 590,2 mm hög. Ganska maffigt att hantera. Detta ger ett centrum på 295,1. Baffelbredd ca 32 cm.
Om man siktar på t.ex. 920 mm höjd (kollade hemma, sitter jag rak i soffan så är jag uppe på 1020 mm, men jag sitter sällan rakt, jag jäser mest och då låter 920 mm som chrisss hade vettigt). Då blir under basmodulen endast 624,9 mm och med materialtjocklek inräknat så hamnar på grovt 55 liter för under basdelen. Det är för lite (tror jag), målet är snarare 70 liter.
Alternativ 1: Göra bottendelen "tom" och sätta basarna ovanför. I sådant fall blir konfigen uppifrån räknat WWMMTMM.
Alternativ 2. Bara göra MTM. I sådant fall blir den undre ca 65 liter.
Detta är höga tankar och grova beräkningar. Frågor:
1. Är verkligen 35 grader att eftersträva?
2. Är det något större problem med att basarna är uppe ovanför toppen?
3. Hur skall man lösa problemet lyssningsförhållandet?
Head of Design - Acoustic Illusion AB